Kleine Beursfeiten

Wat is recent?

Tis niet dat ik elke week met de portefeuille zit te shufflen.

Net eens door de historiek gescrolld:

Mar 2022 engie, tubize, inbev
Dec 2021 telenet, tinc
Jan 2021 berkshire, tmo, quest, qfg, bayer, ACKERMANS, gilead, basf, Novartis
Oktober 2020 illumina, quest, telenet
Mar/apr 2020 solvay, ageas, kinepolis, engie
Nov 2019 (excellent timing...) vandevelde, gbl, tessenderlo, twist, qfg, gimv, gilead
Aug 2019 glencore, she'll, sanofi
Etc etc en zo verder tot 2007

Hier ondertussen ook terug op ATH mede dankzij D'ieteren en de verzekeraars. Ik had helaas niet veel cash beschikbaar om te investeren wegens nieuwbouw, maar D'ieteren was toch een schot in de roos.

fantastische dag vandaag, ook nieuwe ath, maar ga mijn turbo posities toch wel allemaal afbouwen (deel al gedaan in loop vd dag), want de mogelijke recessie lijkt plots héél ver weg volgens de beurs…

Hier komt het dichtbij, maar nog niet helemaal. Niet alle tech stijgt even vlot helaas.
Hier ook. Nog een paar % te gaan.
Best tevreden, wetende dat een paar grote kleppers zoals Meta en Prosus nog steeds -40 en -50% staan tov 52wk high.
Ik vertrouw erop dat ook zij nog verder zullen herstellen.

Ik doe geen pensioensparen omdat het fiscaal voordeel toch weg wordt getaxd ergens in je 50.
Pas na die eenmalige tax op het bedrag dat je met pensioensparen verzameld hebt begint het echt de moeite te worden.

pensioensparen, doen jullie de 990 eur of 1270 eur?
Ik doe al 5 jaar niks meer, maar wens evt wel opnieuw te starten.
990 x 30% = 297 voordeel
1270 x 25% = 317,50 voordeel
De bijkomende storting van 280 EUR brengt dus 20,50 EUR belastingvoordeel op of 7%.
990 is dus interessanter :)

hier ook 990 gesplitst over elke maand. Maar a blip in the ocean in het grotere plaatje. Plat op de buik om een half procentje korting te krijgen op de hypotheek :rofl:

Idem hier, 990 per jaar (elke maand 82 euro ofzo)

Kan je het ergens anders meer doen opbrengen? Ja, maar pensioensparen is in mijn ogen minder risicovol.

Als ik al mijn geld in bitcoin had gestoken had ik ook al miljonair geweest

Ik doe geen pensioensparen omdat het fiscaal voordeel toch weg wordt getaxd ergens in je 50.
Pas na die eenmalige tax op het bedrag dat je met pensioensparen verzameld hebt begint het echt de moeite te worden.
Ook geen pensioensparen hier.
Een aantal jaar geleden mee gestopt na wat inleeswerk.

1) Kosten; instapkosten, beheerskosten, uitstapkosten, ...
2) Laag rendement van mijn pensioenspaarfonds. Dat verschilt per fonds, maar over het algemeen is het vrij pover gesteld hiermee.
3) Belasting op het einde van de rit, gerekend op basis van een fictief rendement.
4) Decennialang niet aan je eigen geld kunnen. En als je er wel zou aankomen, gaat het belastingsvoordeel verloren.

No thanks.

Imo vooral bedoeld voor mensen die niet uit zichzelf geld aan de kant zetten (lees: investeren in OG, aandelen, etc.)
Maar dat is in Belgie zo ingeburgerd geraakt, dat bijna elke brave huisvader op de kar springt.
Winnaars: aanbieders van fondsen, advieskantoren/makelaars, ...

Laatst bewerkt:
Hier 990 pensioensparen (BNP Growth - één van de betere) + langetermijnsparen (AG Top met lage kosten - doet het ook wat beter dan het gemiddelde), destijds mee gestart en mss niet het meest optimale maar beter dan spaarboekje, beduidend ander risicoprofiel dan een zuivere aandelenportefeuille, onder normale omstandigheden zal ik dat geld niet nodig hebben voor het bereiken van pensioenleeftijd, geen lening om in te brengen.

Laatst bewerkt:
De laatste 15 jaar heb ik niet meer aan pensioensparen gedaan. En ik heb spijt dat ik het daarvoor wel gedaan heb als ik mijn jaarlijkse brief krijg met het povere rendement.

Mijn pensioensparen heeft 33% opgebracht sinds 2007. Als ik het in IWDA had gestoken stond het op 300%. Dat verschil gaat het belastingvoordeel niet weggewerkt krijgen.

Liever baas over mijn eigen geld dan.

Hier 990 pensioensparen (BNP Growth - één van de betere) + langetermijnsparen (AG Top met lage kosten - doet het ook wat beter dan het gemiddelde), destijds mee gestart en mss niet het meest optimale maar beter dan spaarboekje, beduidend anders risicoprofiel dan een zuivere aandelenportefeuille, onder normale omstandigheden zal ik dat geld niet nodig hebben voor het bereiken van pensioenleeftijd, geen lening om in te brengen.
Same here: bnp growth, samen met belastingsvoordeel wel content van

Ik stort sinds ik werk jaarlijks 990 (vorige jaren ook altijd het max.) in het Argenta pensioenspaarfonds. Na 14j is dat nu een 20k.
Ik blijf het doen. Ik kan het geld missen en beleg daarnaast ook.

Terug
Bovenaan