Kleine Beursfeiten

Heb je daar nog steeds actief last van? Bij mij is dat in de loop van de tijd verdwenen, opgeschoven naar de achtergrond, ik hoor het niet meer. Enkel 's nachts als alles volledig stil is, maar die piep is voor mij ondertussen een geruststellend geluid geworden. Moest er medicatie zijn, ik zou ze niet nemen. Kheb wel een aantal jaar geleden daarvoor wat therapie gevolgd bij Laperre, dat was echt zeer nuttig.

Bwa, heb het zo goed als altijd al gehad.
Sinds een 8tal jaar is het iets erger geworden/ben ik tot het besef gekomen dat ik tinnitus heb.

Ik wil gewoon eens stilte kunnen ervaren :unsure:

same here @zaj
voor 60% in Biotech niet willen luisteren ACACIA en Mithra hier en beide goed voor een enorm zwaar verlies

no more BIOTECH
Voor mij al jaren geleden geen biotech en grondstoffen meer, veel te volatiel en onvoorspelbaar.
Enige biotech die ik nog volg is "compass pathways (cmps)" daar geloof ik wel in maar een échte doorbraak is nog niet voor direct.

same here @zaj
voor 60% in Biotech niet willen luisteren ACACIA en Mithra hier en beide goed voor een enorm zwaar verlies

no more BIOTECH
Mithra staat nu idd behoorlijk in het rood, maar dat kan toch nog goed komen heb ik de indruk. Is toch niet persé al afgeschreven?

Mithra staat nu idd behoorlijk in het rood, maar dat kan toch nog goed komen heb ik de indruk. Is toch niet persé al afgeschreven?
Destijds gekocht voor € 10 dus nog altijd positief en van plan nog wel een tijdje te houden. Lijkt me ook niet afgeschreven.

Destijds gekocht voor € 10 dus nog altijd positief en van plan nog wel een tijdje te houden. Lijkt me ook niet afgeschreven.
Ik helaas voor een pak meer. Maar zelfs ik heb nog wel hoop. Ga ze waarschijnlijk wel de deur uit gooien zodra ze (hopelijk) opbrengen.

Ik heb ook nog Sorrento, dat is nog erger. Soit, leergeld zullen we maar zeggen :unsure: .

Aaah biotech...mijn oude liefde.
In die sector zijn er al bijzonder veel van een kale reis teruggekomen.

Zelf heb ik zowel grote successen als grote verliezen gekend. In het algemeen is de balans nog steeds heel positief dankzij oa Ablynx, Galapagos en meerdere Amerikaanse biotech micro/small caps indertijd.

In tegenstelling tot vroeger, doe ik nu wel aan spreiding in deze sector (echter mijn biotech exposure als % van de portefeuille ligt gelukkig veel lager dan een paar jaar terug).
Heb een aparte biotech portfolio opgebouwd met een tiental posities. Puur als fun/ultra speculatief projectje binnen mijn totale portfolio (die in z'n geheel intussen vrij "saai" is geworden).

Die lijst met biotechaandelen ligt vast, er komt enkel een nieuwe biotech bij als ik een bestaande positie (deels) zou verkopen. Er komt dus geen vers geld meer bij. Eventuele verzilverde winsten worden uitsluitend terug geinvesteerd in de sector.
Het idee is om aan vooraf vastgelegde prijzen per positie stapsgewijs te verkopen. Indien die targets niet worden gehaald, na 2 jaar de positie onder de loep nemen. Verder hou ik me er niet mee bezig day-to- day.

Misschien een rare setup zo'n biotech mini-port, maar het stilt mijn gok honger wel.

Posities:
  • Crispr
  • Editas
  • UniQure
  • ProQr
  • Abcellera
  • Agenus
  • Bluebird
  • 2Seventy (spinoff Bluebird)
  • Inventiva
  • Oxurion
  • Celyad
  • Pieris
  • Schrodinger (weliswaar geen pure play)

Daarnaast heb ik ook een aantal grote biotech/farma spelers die ik niet meereken in mijn apart biotech portfolio (wegens commercial-stage en heel winstgevend). Deze posities zijn bijna 2x zo groot als bovengenoemde lijst.
  • Vertex
  • Regeneron
  • Gilead
  • Biogen
  • Tubize (UCB)

Inb4 tegenvallende resultaten

Heb de hoop al opgegeven voor een oplossing voor tinnitus
Vorige week mijn positie van een goede 1K verkocht... voor €50 :unsure:

Ik heb geen tinnitus maar wel samenklontering van vocht in mijn oog, Al een kleine 20 jaar ondertussen. Ik weet dat het er is maar mijn hersenen filteren het weg voor het grootste deel van de tijd.

Tenzij het echt ander geluid onderdrukt, kan je er mss mee leven.

Je kan ook spreiden in Biotech via SBIO (UCITS variant van IBB). Ik had die zelf maar buitengegooid omwille van ondermaatste prestaties t.o.v. andere trackers zoals Nasdaq 100 en S&P 500.

Voor mij al jaren geleden geen biotech en grondstoffen meer, veel te volatiel en onvoorspelbaar.
Enige biotech die ik nog volg is "compass pathways (cmps)" daar geloof ik wel in maar een échte doorbraak is nog niet voor direct.

Hier nochtans een goeie trackrecord met biotech:
- Devgen met 200% verkocht bij de exit
- Tigenix aan 20 cent opgepik en verkocht bij exit
- GLPG aan 8 en 12 gekocht, overgrote deel verkocht aan 40, 80 en 176
- Twist gekocht aan 20 en verkocht 199

Biocartis is beetje semi flop, maar verwacht nog altijd overname. It takes 1 multi-bagger om 10 100% verliezen te compenseren :-D

De saaiere prut:
- Gilead 5% in groen
- Tubize: x3
- Roche: x2
- Novartis: Break-even
- Quest/Tmo/Illumina: +30%

Grondstoffen als inflation hedge. Na jaren sub-par en gewoon 3-4-5% dividend te vangen, nu explosie en super dividenden:
- BHP, gekocht aan 12GBP, vandaag 30
- Glencore, gekocht aan 1.5GBP, vandaag 5
- NTR, gekocht toen ze nog Potash waren. Ondertussen x2 op een jaar

Kwestie van beetje macro brilletje aan te hebben en te kopen als de wereld vergaat en te dumpen als iedereen enthousiast is. Er plakt hier een Postit op mijn scherm al enkele dage "SELL !!! BHP/Glencore/NTR to EUR". Je mag ze hebben, commodities zijn hot, oorlog, ukraine, weet je wel.

Paar jaar geleden nog professioneel in discussies geweest met CareDx ivm investment langs onze bedrijfskant omdat hun cash op was (en ik ben maar een voetsoldaatje). En dan plots stopten de gespreken langs hun kant, geen reply meer op emails, geen attendance meer op meetings etc.. Was obvious dat ze plots een zak geld gevonden hadden. Mocht contractueel niks kopen, maar was een no-brainer at that time. x80 op 3 jaar. Some people made a lot of money...

En je mocht conctractueel ons ook niks laten weten zeker :p

Ik blijf in zulke situaties altijd heel ver weg van mogelijke conflict of interests. Als ze een stok zoeken om mee te kloppen, moet je zorgen dat ze niet te vinden zijn...

Er staat in onze arbeidsvoorwaarden ook dat we zelfs geen shareholder mogen zijn van gerelateerde of competing bedrijven voor meer dan X% of Y% van onze salary. Dus ik mag elke keer het rekenmachine boven halen. En we zijn een 50bln company en moest ik al mijn company stock in 1x verkopen (low 6 figures that is) moet ik zelfs per company policy een SEC filing doen... -_-

Dus ja, heel grote boog rondlopen en ver weg blijven...

Ze hebben mij ooit betrokken in de due diligence van een bedrijf waar familie interests had. Uiteraard wisten ze dat hogerop niet. Heb ik zelf een doc getekend waarin ik dat declareerde en hogerop laten archiveren. Heeft nadien toch paar keer 'uhuhuh, documentje daar te vinden' zijn dienst kunnen doen. Al was het maar om complot theorien rap te killen. (Mij van het due diligence team halen vonden ze hogerop uiteraard niet nodig...).

Ik lees steeds meer berichten van een mogelijke recessie die er aan zit te komen.
Hoe gaan jullie hier mee om? Meer cash opbouwen? Of gewoon buy & hold?
Op basis van deze data hebben we nog tijd :tongue:

FO8TNuGXoAsm7pe

Iedereen met die focus op biotech? Da's dan gewoon toch omdat dat vaak Belgische bedrijven die veel media-aandacht trekken in De Tijd? Of heeft hier iedereen inside info via z'n werk?
Ik sta daar toch versteld van, zeker gezien de volatiliteit.

Ik ga strakjes AMT kopen. Staat nog altijd -18% onder hun ATH van vorig jaar. Telecomtorens, boring business, zoals ik het graag heb

Nieuwe ATH hier :clap: hele saaie port, 50% ETF en dan wat shell/google/berkshire/amazon/msft met de bedoeling om amazon er ook uit te gooien na de stock split. Als er opportuniteiten passeren zoals D'Ieteren overlaatst probeer ik daar wel (beperkt) een ritje mee te maken, maar ik ga zoveel mogelijk afstappen van stock picking. Heb al heel erg hard opgeruimd in het aantal aandelen (vroeger 15+, nu dus bedoeling om naar 4 + ETF te gaan). Als ik kijk naar de resultaten van mijn ETF's kan ik evengoed daarin beleggen :)

ik volg het hier wel altijd met veel interesse, blijft leuk.

Ik heb recent opgeruimd en wat winsten gepakt. Nu heb ik nog:
ETF:
VWCE (60%)
CRUD (11%) - gekocht in de coronadip, bijna x4 momenteel

Aandelen:
D'Ieteren (8%) (houd ik tot 175)
OXY (4%)
SNH (10%) (die heb ik al al een tijdje, dus redelijk laag kunnen kopen en daar verwacht ik later op het jaar nog heel wat van)

Ik heb nog wat cash staan, dus als iemand suggesties heeft, altijd welkom.

Langzaam gaat port richting een bepaalde doelstelling die ik in gedachten had een aantal jaar terug, zou leuk zijn deze te behalen. Wat ik steeds jammer blijf vinden bij ETF's is dat er steevast een aantal ongelofelijk dure/overgewaardeerde aandelen onder die ETF vallen, da schrikt me af maar statistieken uit het verleden geven me tot en met 2019 ongelijk, sindsdien doet de eigen port het iets beter dan een klassiek samengestelde ETF portefeuille. Of het dat waard is zal de toekomst uitwijzen maar ik behoud voorlopig de eigen strategie - een klein deel van port zit in ETF.

Terug
Bovenaan