Kleine Beursfeiten

Mijn ETF's zijn vandaag uit eindelijk uit de oorlogsdip geraakt maar mijn losse aandelen nog even niet. Ik ga ook systematisch winst pakken van mijn aandelen en mijn ETF's hiermee uitbouwen. Voelt voor mij comfortabeler aan.

Langzaam gaat port richting een bepaalde doelstelling die ik in gedachten had een aantal jaar terug, zou leuk zijn deze te behalen. Wat ik steeds jammer blijf vinden bij ETF's is dat er steevast een aantal ongelofelijk dure/overgewaardeerde aandelen onder die ETF vallen, da schrikt me af maar statistieken uit het verleden geven me tot en met 2019 ongelijk, sindsdien doet de eigen port het iets beter dan een klassiek samengestelde ETF portefeuille. Of het dat waard is zal de toekomst uitwijzen maar ik behoud voorlopig de eigen strategie - een klein deel van port zit in ETF.
Ik ben vandaag over zo'n doelstelling gegaan. Voelt toch altijd leuk aan, zelfs al is het maar virtueel.

Bedoel je Steinhoff ?
Waarom juist verwacht je er nog heel wat van ?
Aandeel heeft een intrinsieke waarde van ong. 75c, stijgende omzet, ..
Mits renteverlaging en schuldafbouw zie ik dit tegen het einde van het jaar toch een stuk stijgen.

(Ik ben geen expert en haal mijn info van op andere fora, dus zeker geen financieel advies)

hier opnieuw ATH vandaag :clap:

No intention to humble brag, maar hoe zat het weer met de "rijkemensen tax" op aandelen? Alle accounts optellen, inclusief fondsen en TAK21/23 ? En vanaf een miljoen heb je het vlaggen?

En wat als je meer dan 1 houder hebt van een rekening?

En wat als je meer dan 1 rekening hebt? Ik heb er vb 1 van mezelf, dan 1 met mijn madam gedeeld, 1 met mijn madam gedeeld met enkel divi aandelen etc. Gaat de fiscus dat zien als sausiconeren of they don't care?

No intention to humble brag, maar hoe zat het weer met de "rijkemensen tax" op aandelen? Alle accounts optellen, inclusief fondsen en TAK21/23 ? En vanaf een miljoen heb je het vlaggen?

En wat als je meer dan 1 rekening hebt? Ik heb er vb 1 van mezelf, dan 1 met mijn madam gedeeld, 1 met mijn madam gedeeld met enkel divi aandelen etc. Gaat de fiscus dat zien als sausiconeren of they don't care?

Hoe wordt de effectentaks berekend?​

De effectentaks wordt enkel geheven op effectenrekeningen met daarop minstens 1 miljoen euro.

Het aantal houders van een effectenrekening speelt geen rol. Er wordt alleen rekening gehouden met haar gemiddelde waarde. Zo moet bijvoorbeeld effectentaks worden betaald op een effectenrekening met een gemiddelde waarde van 1,6 miljoen euro, ook al wordt die door 4 titularissen in gelijke delen aangehouden.

bron: https://www.wikifin.be/nl/belasting...rend-inkomen/de-taks-op-de-effectenrekeningen

Best een stevige portefeuille in wording blijkbaar, eigenlijk wordt de kracht van compound investing nog steeds onderschat.

Hier
Best een stevige portefeuille in wording blijkbaar, eigenlijk wordt de kracht van compound investing nog steeds onderschat.
en vooral de kracht van op het juiste moment in- en uit te stappen:) Cege heeft een groot deel van zijn winsten gerealiseerd via enkele multibagger biotech... Nuja, je moet dan nog het karakter hebben om ze pas te verkopen nadat ze X zo veel zijn gegaan, alle respect daarvoor!

Ik heb hier ook nog wat winsten van mijn "oorlogsaankopen" van tafel gehaald.

Hier

en vooral de kracht van op het juiste moment in- en uit te stappen:) Cege heeft een groot deel van zijn winsten gerealiseerd via enkele multibagger biotech... Nuja, je moet dan nog het karakter hebben om ze pas te verkopen nadat ze X zo veel zijn gegaan, alle respect daarvoor!

Ik heb hier ook nog wat winsten van mijn "oorlogsaankopen" van tafel gehaald.

Dat is de waarheid wat geweld aandoen. Ik heb wat biotech multibaggers gehad, maar in the bigger scheme valt dat wel mee. GLPG 25k uitgecashte winst, Twist 17k. Maar die zijn allemaal linea recta in andere zaken gevlogen. En GLPG heb ik 10y ritje uitgezeten, zoveel timing was daar niet aan...

Ik zit hier nog altijd met een hele reeks bluechips met grote winsten die niet verkocht zijn:
NTR: 6k
resilux: 4k
berkshire: 4k
kinepolis: 2k
glencore: 3k
solvay: 2k
tubize: 4k
BHP: 2k
ackermans: 2k
Roche: 3k
Ahold: 3k
Quest for growth: 2k
Biorad: 3k
Mondelez: 1.5k
CFE: 2.5k
Ageas: 2k
Engie: 1.5k

En de lijst goes on. Eigenlijk zit ik ondertussen met 95% van de aandelen in winst of max 5% verlies. Enkel Nyrstar, ontex en biocartis zijn floppers geweest met respectievelijk 10k, 2k en 1k verlies.

En dan vergeet ik nog alles wat ik ooit al verkocht heb met winst (Google :'(, Option - woopie, devgen, tigenix, stukken ackermans, stukken bhp, stukken CFE, stukken shell, stukken sanofi, stukken biorad, UCB.

Company stock 50k winst gepakt en ook allemaal reinvested. Huis verkocht en ook reinvested.

Hoe wordt de effectentaks berekend?​

De effectentaks wordt enkel geheven op effectenrekeningen met daarop minstens 1 miljoen euro.

Het aantal houders van een effectenrekening speelt geen rol. Er wordt alleen rekening gehouden met haar gemiddelde waarde. Zo moet bijvoorbeeld effectentaks worden betaald op een effectenrekening met een gemiddelde waarde van 1,6 miljoen euro, ook al wordt die door 4 titularissen in gelijke delen aangehouden.

bron: https://www.wikifin.be/nl/belasting...rend-inkomen/de-taks-op-de-effectenrekeningen

Iemand die iets kan vinden ivm de regels ivm meerdere rekeningen?

Ik vind enkel dat er "maatregelen zijn om fraude tegen te gaan". Vermoedelijk mag je geen 20 rekeningen hebben van 990k. Maar waar trekken ze de streep...

Wat zijn ze toch weer aan't doen met AMC en GME :sop:
(en voor hier iemand wat onnozel komt doen dat het memestocks zijn: ik heb ooit wat AMC stocks gekocht aan 3 dollar per stuk, nog lang voor de redditors er hun pijlen op gericht hadden :fingerguns_r: )

Wat zijn ze toch weer aan't doen met AMC en GME :sop:
(en voor hier iemand wat onnozel komt doen dat het memestocks zijn: ik heb ooit wat AMC stocks gekocht aan 3 dollar per stuk, nog lang voor de redditors er hun pijlen op gericht hadden :fingerguns_r: )
als ik u was zou ik ze nog eens verkopen en binnen paar weken terugkopen als de inevitable crash naar beneden er terug is. vermoed dat die nog wel een paar keer op en neer gaan gaan...

als ik u was zou ik ze nog eens verkopen en binnen paar weken terugkopen als de inevitable crash naar beneden er terug is. vermoed dat die nog wel een paar keer op en neer gaan gaan...
Door de Brexit heeft Revolut z'n trading license nog altijd niet in orde voor de EU, dus ik kan er momenteel niks mee doen. Anders had ik die al lang op hun piek rond 60 dollar verkocht :D

D'Ieteren blijft ook maar gaan hé.
Ja ik had ze gekocht om een ritje te maken van €118 naar +- 140, maar ben blij dat ik dat verkooporder eruit heb gehaald. Wel maar 25 stuks gekocht, maar als het zo doorgaat kan ik in mei naar Marbella op die winst alleen :woohoo:

Filmpje van Ben Felix. Stocks, Bonds and War

De grootste recessies zijn voorgevallen tijdens vredestijd.
Zoals steeds is de samenvatting: stay the course

Iemand die iets kan vinden ivm de regels ivm meerdere rekeningen?

Ik vind enkel dat er "maatregelen zijn om fraude tegen te gaan". Vermoedelijk mag je geen 20 rekeningen hebben van 990k. Maar waar trekken ze de streep...

De antimisbruikbepaling heeft terugwerkende kracht vanaf 30 oktober 2020. Dus stel dat je sindsdie datum je reeds bestaande effectenrekening(en) hebt opgesplitst , loop je in theorie een risico ( tenzij je kan aantonen dat er andere dan fiscale redenen waren om dat te doen) indien die ondertussen een opgeteld saldo van > 1 miljoen € hebben... Het spreekt voor zich dat de concrete feiten natuurlijk een belangrijke rol spelen... Als je die opslitsing doet op een moment dat je effectenrekening op 950k staat bvb... dan is dat een pak verdachter dan indien je dat doet wanneer ze op 500k zit.

Nu, ik dacht dat jij bijlange na nog niet aan 1 miljoen € in totaal in aandelen hebt steken ( laat staan op 1 effectenrekening), dus niets om je zorgen over te maken...

Dat is de waarheid wat geweld aandoen. Ik heb wat biotech multibaggers gehad, maar in the bigger scheme valt dat wel mee. GLPG 25k uitgecashte winst, Twist 17k. Maar die zijn allemaal linea recta in andere zaken gevlogen. En GLPG heb ik 10y ritje uitgezeten, zoveel timing was daar niet aan...

Ik zit hier nog altijd met een hele reeks bluechips met grote winsten die niet verkocht zijn:
NTR: 6k
resilux: 4k
berkshire: 4k
kinepolis: 2k
glencore: 3k
solvay: 2k
tubize: 4k
BHP: 2k
ackermans: 2k
Roche: 3k
Ahold: 3k
Quest for growth: 2k
Biorad: 3k
Mondelez: 1.5k
CFE: 2.5k
Ageas: 2k
Engie: 1.5k

En de lijst goes on. Eigenlijk zit ik ondertussen met 95% van de aandelen in winst of max 5% verlies. Enkel Nyrstar, ontex en biocartis zijn floppers geweest met respectievelijk 10k, 2k en 1k verlies.

En dan vergeet ik nog alles wat ik ooit al verkocht heb met winst (Google :'(, Option - woopie, devgen, tigenix, stukken ackermans, stukken bhp, stukken CFE, stukken shell, stukken sanofi, stukken biorad, UCB.

Company stock 50k winst gepakt en ook allemaal reinvested. Huis verkocht en ook reinvested.
OK, my bad ik dacht dat je een pak meer aan je biotech had verdiend...
Nu, los daarvan speelt ook de timing een grote rol he... Ik vermoed dat die 25k en 17k toen een veel groter aandeel in je vermogen hadden dan nu. Dus in die zin waren die winsten dan wel cruciaal voor je verdere beleggingswinsten ( maar again: alle credits to you dat je ook nadien de juiste keuzes hebt gemaakt zowel qua bedrijven als qua timing).

Wat beterft je aandelen waar je op virtuele winsten staat: zitten daar veel recente aankopen tussen ( aankopen sinds Oekraiene crisis aside)?

Terug
Bovenaan