Kleine Beursfeiten

Shopify is hier ook nog niet echt gepasseerd in deze thread denk ik..
Ooit aan 40$ gekocht in 2016 en dan paar jaar later rond de 350$ verkocht, was iets te vroeg met mijn verkoop toen want het ging van die prijs nog eens X3. Na de huidige malaise wel weer koopwaardig voor de lange termijn. Staan weer op pre-covid niveaus van begin 2020 terwijl de omzet wel meer dan verdubbeld is sinds toen, groeivooruitzichten nog altijd goed. Multiples staan op een muli-year low (laagst sinds 2018 en aan hun 2017-2018 gemiddelde).

Voor zij die de huidige tech malaise beter willen snappen, is volgende grafiek een goede verduidelijking:

We zien dat de software multiples tussen begin 2020 en eind 2021 enorm boven de niveaus van 2018-2019 stegen door de QE en lage rente, de laatste maanden zijn die multiples terug naar het gemiddelde 'gereversed', in feite zitten we vandaag zelfs wat onder het recente pre-covid gemiddelde. Het goede is dat de software industrie wel veel sneller groeit dan enkele jaren geleden. Waar je in 2018 hoogstens een paar bedrijven met >50% groei kon vinden zijn er nu meer >10 publieke software bedrijven die tussen de 50-120% groeien.

Dus voor lange termijn beleggers kan dit een mooi instapmoment zijn. Korte termijn kan het nog verder zakken afhankelijk van sentiment, economische toestand, inflatie, rente en alle andere macro-economische elementen.

Laatst bewerkt:
Voor de komende kwartalen (en misschien jaren): mijn grootste positie Crowdstrike vanwege hun hoge groei en cash flow marges

Voor de heel lange termijn: Coupa Software denk ik, zij zijn (met voorsprong) de leider in BSM software (Business Spend Management), dus je kan het vergelijken met het Salesforce van de aankoopzijde. Ze zijn een enorm network effect aan het creeren aangezien al hun klanten via hun platform aankopen kunnen doen bij suppliers, vaak aan voordeligere rates dan dat die klanten onafhankelijk zouden kunnen negotieren. Iedere extra klant en/of supplier maakt hun platform dus nog waardevoller voor beide partijen. Sommige analisten denken dat Coupa op termijn ook een kleine cut van iedere transactie kan aanrekenen, en dan is de sky de limit uiteraard (op dit moment rekenen ze enkel een subscription cost aan, geen transactiekost). Zij doen ook heel wat kleine overnames, die ze dan integreren in hun platform, wat voor een nog hogere lock-in zorgt (+ cross selling opportunities).
Op basis van deze post en enkele Gartner rapporten had ik vorig jaar een (kleine) positie Coupa gekocht. Op het moment van deze post (10 februari 2021) stond COUP op 369 dollar (44B market cap), vandaag pre-market op 62 dollar (7,4B market cap, -32% overnight wegens slecht kwartaalrapport).

Da's -83% op een jaar tijd! 😂 @Racing_Genk any thoughts?

Voor zij die de huidige tech malaise beter willen snappen, is volgende grafiek een goede verduidelijking:

We zien dat de software multiples tussen begin 2020 en eind 2021 enorm boven de niveaus van 2018-2019 stegen door de QE en lage rente, de laatste maanden zijn die multiples terug naar het gemiddelde 'gereversed', in feite zitten we vandaag zelfs wat onder het recente pre-covid gemiddelde. Het goede is dat de software industrie wel veel sneller groeit dan enkele jaren geleden. Waar je in 2018 hoogstens een paar bedrijven met >50% groei kon vinden zijn er nu meer nu >10 publieke software bedrijven die tussen de 50-120% groeien.

Dus voor lange termijn beleggers kan dit een mooi instapmoment zijn. Korte termijn kan het nog verder zakken afhankelijk van sentiment, economische toestand, inflatie, rente en alle andere macro-economische elementen.

Geldt dit dan voor specifieke softwarebedrijven, of allemaal? Of zelfs tech ih algemeen?

Geldt dit dan voor specifieke softwarebedrijven, of allemaal? Of zelfs tech ih algemeen?
Die charts bevat een 50-100 tal software bedrijven. Maar de algemene trend is gelijkaardig in tech in de zin dat je ook bij fintech, e-commerce etc een vergelijkbare grafiek zal zien qua multiples. Als je op google eens zoekt naar clouded judgement zie je welke bedrijven er allemaal inzitten. Ik abonneer me ook gratis dus iedere vrijdag krijg ik de wekelijkse nieuwsletter met een update.

Nja, het is toch niet de eerste keer dat de rates omhoog gaan? Was dit ook niet het geval rond 2015? en in het verleden was het toch ook hoger?

Nja, het is toch niet de eerste keer dat de rates omhoog gaan? Was dit ook niet het geval rond 2015? en in het verleden was het toch ook hoger?
S&P500 PE ratio was vroeger (<1990) ook meer rond de 10 à 15, sinds 1990 bijna altijd boven de 15. Is ongeveer de inverse van de 10 jaars rente.

Klopt, maar als de multiples stegen door de lage rente is het niet onlogisch dat de multiples weer dalen als de rente stijgt. Op lange termijn maakt dat weinig uit, de groei van de bedrijven is de meest bepalende factor voor de returns, niet wat de rente doet. Ik heb dit hier ooit al eens gedeeld:

Wat blijkt uit die studie? De multiple (waardering) is voor 46% een verklarende factor voor 1-jarige returns, maar op 10 jaar is revenue growth voor 74% de verklarende factor en de multiple slechts voor 5%. Vind bedrijven die voor lange tijd snel kunnen groeien, en de kans is groot dat je op lange termijn het best presteert.

Laatst bewerkt:
Betreffende Coupa en dan de bredere "groeisector":

FY23 f'cast toont aan dat groei bijna is stilgevallen, terwijl ze de laatste jaren steeds een mooi top line groeiverhaal konden voorleggen (ook via M&A). En intussen blijven ze gretig aandelen uitdelen en GAAP verliezen draaien (non-GAAP winst minimaal)...
-80% intussen sinds ATH...

Het kan dus snel keren bij dit soort "growth darlings".
1 kink in de kabel en de hele narrative is naar de vaantjes, met fors lagere sales multiples tot gevolg. En al zeker in een macro omgeving zoals deze.

Hoewel ik zelf een aantal van dit type techaandelen heb (en ook behoud), vind ik het bijzonder moelijk om er juist die sterbedrijven uit te pikken die op lange termijn WEL een structurele groei blijven optekenen in combinatie met hoge (netto) winstmarges. Ik koop wel een aantal bedrijven waarvan ik DENK dat ze de jusite karakteristieken hebben om die weg op te gaan, en waarbij ik HOOP dat ze het ook waarmaken.
Maar blijft toch een groot deel giswerk hoor.
Daarom ook dat het gros van mijn portefeuille in meer gevestigde bedrijven van de "oude economie" zit, waar het "wedden op de snelste paard en bidden dat het goedkomt" toch minder van toepassing is.

Als je kijkt naar een Crowdstrike of Monday, random voorbeeld.
De huidige groeicurve is steil (ruwweg 60% voor de ene, 100% voor de andere), de net retention rate bijzonder sterk. Actief in markten met een groeiende TAM.
Maar wie zegt dat dat op 2 jaar tijd niet kan omdraaien naar bvb slechts 20% groei ipv de huidige >60% (CRWD)?
Dat kan dus perfect he. Subscription model of niet.

Wat maakt een Crowdstrike een beter groeiaandeel dan SentinelOne? Waarom kan een Palo Alto of Fortinet niet uitbreiden richting de niche van de 2 eerstgenoemden steunend op hun installed base in de meer traditionele NetSec markt? Wat met een Microsoft dat steeds meer richting security verschuift en dit structureel inbouwt in hun packages?
Vergelijkbare vragen kan je natuurlijk stellen over alle bedrijven. Maar bij groeiaandelen betekent omzetsgroei alles, dus het antwoord op die vragen is daar des te belangrijker.
Zelfs met kennis van de sector (en dat heb ik voor een stuk), kan je zo'n zaken heel moeilijk voorspellen.

Goede post, ik zou het zo goed niet kunnen verwoorden maar ik geef je volledig gelijk.

Vandaar dat indien je in dit soort aandelen wilt beleggen je naar mijn mening:

1) Best minimum een 8-10 tal aandelen aanhoudt. De winners zullen de verliezers in dat geval hopelijk (meer dan) compenseren. Je kan maar 100% verliezen maar vele honderden %'en winnen op je beste picks, de bedrijven die effectief voor lange tijd fors kunnen groeien en hoge FCF marges weten te genereren (ServiceNow en Salesforce zijn goede voorbeelden van software bedrijven die dat hebben kunnen realiseren)

2) Ieder kwartaalresultaat in detail moet volgen, inclusief lezen van de earnings transcript, investor conferences etc. Als de hints er zijn dat de groei structureel minder zal zijn dan de marktverwachtingen, best verkopen want een turnaround kan lang duren en de koers kan voor maanden of jaren in dalende / slabakkende lijn zitten dus dan steekt je geld beter in je andere goede ideeen. Zo heb ik COUP een tijdje in portfolio gehad, maar uiteindelijk aan >200+ $ weggedaan omdat met COVID-19 hun groei in elkaar stuikte (dat zijn maandenlange implementaties, iets waar bedrijven in volste crisis op bespaarden) en er waren weinig tekenen dat die groei plots weer ging versnellen, daarbovenop nog een M&A strategie die vragen begon op te roepen. Ik vermoed ook dat de concurrentie met SAP Ariba toch steviger is dan ik initieel had verwacht waardoor ze weinig vooruitgang boeken in de enterprise segment. Momenteel staan ze zo laag dat er misschien wel M&A/Private Equity interesse kan opduiken, uiteindelijk geneerden ze nog altijd 160m FCF in 2021, dus dat is +- 3.1% trailing FCF yield met +- 20% organische groei.

S 6-7% down after hours...

Nochtans werd de analistenconsensus op zowat elk vlak ( nipt) geklopt, maar dat is precies ook al niet goed genoeg meer... Tenzij ik iets mis?

SentinelOne Stock Falls On Quarterly Earnings, Fiscal 2023 Guidance​

Cybersecurity firm SentinelOne (S) on Tuesday reported January-quarter earnings and revenue that edged by estimates. SentinelOne stock fell as revenue guidance for the current fiscal year came in about 6% above expectations.

Mountain View, Calif.-based SentinelOne reported earnings after the market close. S stock fell 6.6% to 28.84 during after-hours trading on the stock market today.
Earlier in the day, SentinelOne acquired Attivo Networks in a cash-and-stock deal valued at $616.5 million. Attivo was not included in fiscal 2023 guidance, the company said.
SentinelOne reported an adjusted loss of 17 cents a share vs. a 84-cent loss a year earlier. Revenue rose 120% to $65.6 million, up 120%. Analysts expected SentinelOne to report revenue of $60.7 million and a loss of 18 cents a share. Results were for the fourth quarter ended Jan. 31.

SentinelOne Stock: Revenue Guidance Tops Estimates​

For fiscal 2023, SentinelOne forecast revenue of $368 million at the midpoint of the company's forecast. Analysts were projecting a loss of 69 cents a share on revenue of $346.1 million.
Heading into the SentinelOne earnings report, the stock had dropped 37% in 2022. SentinelOne stock owned a Relative Strength Rating of only 18 out of a best-possible 99, according to IBD Stock Checkup.
Annual recurring revenue from subscription-based services rose 123% to $292 million, topping estimates of 60% ARR growth.
SentinelOne's cybersecurity software detects malware on laptops, mobile phones and other "endpoints" that access corporate networks. SentinelOne competes with CrowdStrike Holdings (CRWD) and others.
If you're new to IBD, consider taking a look at its stock trading system and CAN SLIM basics. Recognizing chart patterns for SentinelOne stock and others is one key to the investment guidelines.

Heel sterke resultaten, vooral de guidance enorm goed. Waar ze in vorige 2 kwartalen voor 9% QoQ groei guiden, guiden ze nu voor 14% QoQ in Q1, dus zullen wellicht op >20% QoQ uitkomen in Q1. Ook full year guidance enorm goed, wellicht nog eens een jaar van >100% omzetgroei bij SentinelOne in 2022. En dat houdt nog geen rekening met hun acquisitie van vandaag die ook nog eens 30m ARR zal toevoegen en hun product offering verder uitbreidt met een identity module (analoog aan Crowdstrike met hun Preempt acquisitie vorig jaar).

De margins blijven ook verbeteren. FCF margin van -11% nu vs. -86% in Q4 vorig jaar. Operating margin -66% vs -103% vorig jaar. Dat is nog steeds negatief maar Crowdstrike had nauwelijks betere marges toen ze aan de scale van SentinelOne zaten in 2018, terwijl CRWD nu FCF > 30% heeft! Ik sta volledig achter het management om groei te prioritiseren boven het optimaliseren van de marges, de guidance geeft ook aan dat de marges verder zullen verbeteren in 2022.

Laatst bewerkt:
lol BABA en Tencent. +18.5% en +17.24%. Ik ga van 88k naar 93k. Leuk. Dead cat bounce mss. We wachten af.

Ik denk dat onze Chinese Pooh BABA aan bodem tarieven wou oprapen.
Dit komt dus een dag na dat een of andere US medewerker zei dat China mogelijks Rusland gaat ondersteunen.
Er worden hier duidelijk voile spelletjes gespeeld, en niet enkel door de Russen en Chinezen.

Laatst bewerkt:
lol BABA en Tencent. +18.5% en +17.24%. Ik ga van 88k naar 93k. Leuk. Dead cat bounce mss. We wachten af.

Ik denk dat onze Chinese Pooh BABA aan bodem tarieven wou oprapen.
Dit komt dus een dag na dat een of andere US medewerker zei dat China mogelijks Rusland gaat ondersteunen.
Er worden hier duidelijk voile spelletjes gespeeld, en niet enkel door de Russen en Chinezen.
Markt manipulatie op het hoogte niveau.

Terug
Bovenaan