Monkytiger
Well-known member
Shopify is hier ook nog niet echt gepasseerd in deze thread denk ik..
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ooit aan 40$ gekocht in 2016 en dan paar jaar later rond de 350$ verkocht, was iets te vroeg met mijn verkoop toen want het ging van die prijs nog eens X3. Na de huidige malaise wel weer koopwaardig voor de lange termijn. Staan weer op pre-covid niveaus van begin 2020 terwijl de omzet wel meer dan verdubbeld is sinds toen, groeivooruitzichten nog altijd goed. Multiples staan op een muli-year low (laagst sinds 2018 en aan hun 2017-2018 gemiddelde).Shopify is hier ook nog niet echt gepasseerd in deze thread denk ik..
Op basis van deze post en enkele Gartner rapporten had ik vorig jaar een (kleine) positie Coupa gekocht. Op het moment van deze post (10 februari 2021) stond COUP op 369 dollar (44B market cap), vandaag pre-market op 62 dollar (7,4B market cap, -32% overnight wegens slecht kwartaalrapport).Voor de komende kwartalen (en misschien jaren): mijn grootste positie Crowdstrike vanwege hun hoge groei en cash flow marges
Voor de heel lange termijn: Coupa Software denk ik, zij zijn (met voorsprong) de leider in BSM software (Business Spend Management), dus je kan het vergelijken met het Salesforce van de aankoopzijde. Ze zijn een enorm network effect aan het creeren aangezien al hun klanten via hun platform aankopen kunnen doen bij suppliers, vaak aan voordeligere rates dan dat die klanten onafhankelijk zouden kunnen negotieren. Iedere extra klant en/of supplier maakt hun platform dus nog waardevoller voor beide partijen. Sommige analisten denken dat Coupa op termijn ook een kleine cut van iedere transactie kan aanrekenen, en dan is de sky de limit uiteraard (op dit moment rekenen ze enkel een subscription cost aan, geen transactiekost). Zij doen ook heel wat kleine overnames, die ze dan integreren in hun platform, wat voor een nog hogere lock-in zorgt (+ cross selling opportunities).
@Racing_Genk any thoughts?Voor zij die de huidige tech malaise beter willen snappen, is volgende grafiek een goede verduidelijking:
We zien dat de software multiples tussen begin 2020 en eind 2021 enorm boven de niveaus van 2018-2019 stegen door de QE en lage rente, de laatste maanden zijn die multiples terug naar het gemiddelde 'gereversed', in feite zitten we vandaag zelfs wat onder het recente pre-covid gemiddelde. Het goede is dat de software industrie wel veel sneller groeit dan enkele jaren geleden. Waar je in 2018 hoogstens een paar bedrijven met >50% groei kon vinden zijn er nu meer nu >10 publieke software bedrijven die tussen de 50-120% groeien.
Dus voor lange termijn beleggers kan dit een mooi instapmoment zijn. Korte termijn kan het nog verder zakken afhankelijk van sentiment, economische toestand, inflatie, rente en alle andere macro-economische elementen.
Die charts bevat een 50-100 tal software bedrijven. Maar de algemene trend is gelijkaardig in tech in de zin dat je ook bij fintech, e-commerce etc een vergelijkbare grafiek zal zien qua multiples. Als je op google eens zoekt naar clouded judgement zie je welke bedrijven er allemaal inzitten. Ik abonneer me ook gratis dus iedere vrijdag krijg ik de wekelijkse nieuwsletter met een update.Geldt dit dan voor specifieke softwarebedrijven, of allemaal? Of zelfs tech ih algemeen?
S&P500 PE ratio was vroeger (<1990) ook meer rond de 10 à 15, sinds 1990 bijna altijd boven de 15. Is ongeveer de inverse van de 10 jaars rente.Nja, het is toch niet de eerste keer dat de rates omhoog gaan? Was dit ook niet het geval rond 2015? en in het verleden was het toch ook hoger?
Klopt, maar als de multiples stegen door de lage rente is het niet onlogisch dat de multiples weer dalen als de rente stijgt. Op lange termijn maakt dat weinig uit, de groei van de bedrijven is de meest bepalende factor voor de returns, niet wat de rente doet. Ik heb dit hier ooit al eens gedeeld:Nja, het is toch niet de eerste keer dat de rates omhoog gaan? Was dit ook niet het geval rond 2015? en in het verleden was het toch ook hoger?
Duh.. XDVind bedrijven die voor lange tijd snel kunnen groeien, en de kans is groot dat je op lange termijn het best presteert.
Goede post, ik zou het zo goed niet kunnen verwoorden maar ik geef je volledig gelijk.
?Absolute blow-out, een van de beste earnings rapporten die ik het laatste jaar gezien heb. (Samen met Bill.com dit kwartaal). Er is een reden waarom DDOG de nummer 1 positie is in veel portfolio's van hypergrowth beleggers.Doet me eraan denken DDOG hun laatste kwartaal was goed, niet @Racing_Genk?
Straks earnings S zeker?Absolute blow-out, een van de beste earnings rapporten die ik het laatste jaar gezien heb. (Samen met Bill.com dit kwartaal). Er is een reden waarom DDOG de nummer 1 positie is in veel portfolio's van hypergrowth beleggers.
Markt manipulatie op het hoogte niveau.lol BABA en Tencent. +18.5% en +17.24%. Ik ga van 88k naar 93k. Leuk. Dead cat bounce mss. We wachten af.
Ik denk dat onze Chinese Pooh BABA aan bodem tarieven wou oprapen.
Dit komt dus een dag na dat een of andere US medewerker zei dat China mogelijks Rusland gaat ondersteunen.
Er worden hier duidelijk voile spelletjes gespeeld, en niet enkel door de Russen en Chinezen.