Kleine Beursfeiten

Laat mij eens weten wanneer ik moet kopen dan aub? En als je er naast zit komt het verlies uit uwe zak.
Nu :biglaugh: Maar voor dat tweede deel geef ik geen toestemming.
Eigenlijk is die discussie ruimer he dan enkel high growth, dat is eigenlijk gewoon buy and hold vs markttiming/buy the dip...
Nu, ik denk dat het psychologisch ook gewoon veel makkelijler is om een halvering van de koers op een paar weken te slikken als je daarna nog steeds op ruime winst staat ( zij het bij dat aandeel of op je globale portefeuille) wat bvb bij high growth tech stocks zeker mogelijk is als je er maar op tijd bij was....
De koersevolutie van Upstart illustreert dat ook...
Los daarvan wil dat niet zeggen dat als je nu bij zo'n Monday bvb of Datadog op -50% staat dat je daar perse verlies op zal maken... Als die bedrijven op tzrmijn alles waarmaken ( en hzt geopolitieke/economische klimaat zit wat mee) is het perfect mogelijl dat de koers nog veel hoger oploopt dan je aankoopkoers...
Alles hangt af van je tijdshorizon...

Maar dat het frustrerend is om iets te kopen, dat je een paar weken later aan de helft van de prijs kan kopen, das evident.... Maar daarom heb je nog niet te veel betaald.
Mijn frustratie perfect verwoord.

Al moet ik wel zeggen dat ondanks mijn tech klappen krijgt (BABA ondertussen net geen -50%) mijn portefeuille eigenlijk nog redelijk goed standhoud dankzij al mijn andere posities. KIN, SOF, COFB, AED, VWCE, ASML, etc. allemaal lekker groen.

Zucht, BABA. Het blijft wel verleidelijk om toch nog wat bij te kopen, maar die SEC dreiging is wel vervelend (ook al veranderd er in wezen niet echt iets, je kan BABA ook nog altijd via HKEX: 9988 kopen). Vervelend blijft de onduidelijkheid rond de CCP's inmenging.
Al zijn er nu mss beter (lees "veiligere") opportuniteiten🤔 DDOG, NVDA mss.

Laatst bewerkt:
Zo werkt het anders wel:

- Upstart zwaar overgewaardeerd in 2021, hier meerdere malen vermeld --> daalt uiteindelijk -50%.
- Oxy zwaar ondergewaardeerd in 2021, hier meerdere malen vermeld --> stijgt uiteindelijk +100%.

De beurs is de max!
Beetje onnozele vergelijking zo klein timeframe. Als je Oxy in 2018 gekocht had zit je nog steeds met verlies...

Al moet ik wel zeggen dat ondanks mijn tech klappen krijgt (BABA ondertussen net geen -50%) mijn portefeuille eigenlijk nog redelijk goed standhoud dankzij al mijn andere posities. KIN, SOF, COFB, AED, VWCE, ASML, etc. allemaal lekker groen.
YTD staat ASML toch op -22%, VWCE -9%, COFB -12% etc?

Sorry had moeten verduidelijken dat ik over All time sprak. Ytd is bijna over de hele lijn abominabel slecht 🥲
Bewijst dat je instapmoment toch wel zeer bepalend is voor je rendement... Het zal wel kloppen dat time in the market belangrijker is dan timing the market, maar ik denk dat dat eerder van toepassing is op globale indexen en over een zeer lange tijdshorizon. Voor individuele aandelen en een iets minder lange tijdshorizon lijkt een goeie markettiming ( wat voor een deel natuurlijk geluk is) mij toch minstens zo belangrijk. Ook psychologisch: stel dat jij in januari (zelfs gespreid) was ingestapt, dan zat je nu op dikke verliezen, wat psychologisch toch heel anders is dan een groot deel van je virtuele winst zien wegsmelten, maar wel nog steeds op winst staan.

Zeker bij high growth stocks is het toch vaak een kwestie van er op tijd bij te zijn en niet te duur te kopen om de kans te vergroten van een mooi rendement te halen. Stel dat je Monday op 444 $ had gekocht in november vorig jaar. Uiteraard kan die binnen 10 jaar op 1000 staan, maar evengoed op 300 $. Als je dan nu inkoopt op 122 § , zit je nog altijd met meer dan 100% rendement, kocht je op 444 § zit je met een verlies van 33,5%... Een gigantisch verschil dus.
Je veiligheidsmarge is gewoon veel groter als je lang inkoopt. Alleen is het allesbehalve evident om voor zo'n aandelen te bepalen wat "te duur is" en wat niet.
Tussentijds kan het uiteraard ook wel stijgen > 444 USD, maar dan moet je wel niet buy and holden, maar verkopen. Ik vind buy and hold dan ook zeker niet in alle gevallen een heiligmakende strategie.

Laatst bewerkt:
Ik snap de redenering niet of het virtuele winsten zijn of niet. Voor je portefeuille rendement maakt dat niet uit.

Ik snap de redenering niet of het virtuele winsten zijn of niet. Voor je portefeuille rendement maakt dat niet uit.
Ik zei dan ook "psychologisch". Ik zeg niet dat het rationeel steek houdt . Als de waarde van je globale portefeuille onder je aankoopwaarde gaat, vind ik dat toch iets heel anders dan als er een serieuze correctie is, maar dat je daarna nog steeds op dikke winst zit.
Dat is toch een heel andere mindset die een groot verschil maakt om die correctie door te komen, zonder in de verleiding te komen alles buiten te smijten.

Hoe ik het bekijk: elke virtuele € winst beschouw ik als een extra ( iets wat ik niet had gehad had de cash gewoon op mijn rekening blijven staan), dus als er daar wat van af gaan is dat niet erg , zolang het maar niet onder de aankoopwaarde zakt. Want van zodra dat het geval is, voelt het aan alsof je geld aan het verliezen bent.
Een € winst is voor mij ook maar echt winst, van zodra gerealiseerd...

Bewijst dat je instapmoment toch wel zeer bepalend is voor je rendement... Het zal wel kloppen dat time in the market belangrijker is dan timing the market, maar ik denk dat dat eerder van toepassing is op globale indexen en over een zeer lange tijdshorizon. Voor individuele aandelen en een iets minder lange tijdshorizon lijkt een goeie markettiming ( wat voor een deel natuurlijk geluk is) mij toch minstens zo belangrijk. Ook psychologisch: stel dat jij in januari (zelfs gespreid) was ingestapt, dan zat je nu op dikke verliezen, wat psychologisch toch heel anders is dan een groot deel van je virtuele winst zien wegsmelten, maar wel nog steeds op winst staan.
Of nog erger: in oktober-november zoals mij :unsure:

Dat lijkt mij zeker een voldoende lange horizon:)
Hoe ziet je portefeuille eruit?

Alleen ETF's en vooral Amerika (tech, s&p, big titan en consumer discretionary)

Vooral die laatste is hard gezakt :p
Dus die ga ik ook niet meer bijkopen op termijn, mss wel nog eens aanvullen met stoxx600 of iwda en mss Belgische aandelen met dividend.

Alleen ETF's en vooral Amerika (tech, s&p, big titan en consumer discretionary)

Vooral die laatste is hard gezakt :p
Dus die ga ik ook niet meer bijkopen op termijn, mss wel nog eens aanvullen met stoxx600 of iwda en mss Belgische aandelen met dividend.

Als je op een horizon van 30 jaar belegt, zou ik me niet teveel zorgen maken om de recente evoluties van consumer discretionary :)

Terug
Bovenaan