JanusDR
Well-known member
Begin 2021 stond hier de analyse.
Ik werd er goed mee uitgelachen, quasi geen likes itt high growth posts.
Dat was een verdere confirmatie dat ik waarschijnlijk goed zat
Let vooral ook op deze: "Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken)."
Yep, Russische oliebedrijven waren expliciet uitgesloten in de investment thesis.
Mijn gewoonte om boobytraps en left-tail risk te vermijden is onverwacht en snel héééél goed van pas gekomen...
Ik werd er goed mee uitgelachen, quasi geen likes itt high growth posts.
Dat was een verdere confirmatie dat ik waarschijnlijk goed zat

Ik heb zowat alle oliebedrijven bekeken de voorbije 2 jaar, en Shell en BP leken mij het minst goed geplaatst als je deze bedrijven koopt met het onderliggende idee dat olieconsumptie langer zal nodig zijn dan wordt aangenomen in de ESG hype.
Die ceo's betalen astronomische prijzen voor windmolenparken en proberen te roteren naar een industrie waar ze geen enkel competitief voordeel hebben, wat meestal uitdraait op een fiasco voor aandeelhouders.
Als je persé in oliebedrijven wilde investeren, zijn de pure Noord-Amerikaanse spelers zoals Occidental en EOG veel beter, zoals ik 5 maanden geleden al zei.
De focus ligt daar nu voor de eerste keer in 10 jaar op cash return voor aandeelhouders, de kosten zijn tot op het bot weggesneden, en ze kegelen geen geld weg aan verlieslatende status-ESG-projectjes om politieke pensioenfondsen hun mouw te vegen.
Ik zie het aanbod krimpen: EU oliebedrijven zijn zich massaal aan het terugtrekken uit olieproductie wegens ESG-druk van hun politiek correcte pensioenfondsen. Er is onderinvestering geweest in nieuwe olie-exploratie sinds eind 2015 wegens de lage olieprijzen.
Oude olievelden zijn aan het afkalven qua productie.
De assumptie van de markt is dat peak demand er al geweest is. Maar ik zie dit niet in de cijfers. Als ik Azië, USA, Zuid-Amerika zie, zie ik de vraag nog altijd stijgen.
Electrische auto's ok, maar dat is slechts 1 deel van de vraag. + indien IEDERE auto die verkocht wordt vandaag electrisch zou zijn, dan duurt het nog 8-10 jaar eer het volledige wagenpark elektrisch is. Vandaag zitten we wereldwijd tussen de 3-5% elektrisch van de nieuwe wagens die verkocht worden.
Dus die invloed op de olievraag op korte en middellange termijn wordt mijns inziens schromelijk overschat.
Verbruik van India en China ligt NU al hoger dan in 2019! Wat wordt dat niet als Covid gedaan is en alle vliegtuigen volle bak terug vliegen?
* Dus supply-demand zit volgens mij in de richting van hogere prijzen (dit zei ik hier trouwens al in 2020, ze zijn ondertussen al serieus gestegen en staan hoger dan in 2019, terwijl de echte après-Covid bonanza van eind 2021-2022 nog moet komen).
* Als dat mijn assumptie is, dan is de volgende vraag welke oliebedrijven te kiezen?
-Pure exploratie heeft het meest 'hefboom' op de olieprijs.
-Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken).
-Kan snel reageren op hogere/lagere prijzen en snel de productie opdrijven moesten prijzen hoger gaan. (conventionele velden kunnen dit moeilijker, schalie wel).
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.
Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over. Die vroeger kost wat kost productiegroei nastreefden, maar sinds vorig jaar puur gericht zijn op aandeelhouderswaarde onder druk van de markt.
* Dan is de laatste vraag nog: zijn die oliebedrijven ondergewaardeerd, is de prijs correct?
In september-oktober 2020 stonden die geprijsd alsof het volgend jaar gedaan was met olie, en iedereen samen in de groene velden kumbaya zou zingen onder de windmolens terwijl de vliegtuigen op waterstof passeren en een geluksregenboog achter laten.
Toen heb ik mij scheel gekocht, want de experts waren toen overduidelijk dat er vaccins gingen zijn tegen november-december, en dus was de markt mijns inziens fout in zijn marktwaardering van die bedrijven.
Ja, de markt is heel soms verkeerd(en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)
Let vooral ook op deze: "Stabiele omgeving (geen explosief Midden-Oosten gedoe waar elk moment oorlog kan uitbreken)."
Yep, Russische oliebedrijven waren expliciet uitgesloten in de investment thesis.
Mijn gewoonte om boobytraps en left-tail risk te vermijden is onverwacht en snel héééél goed van pas gekomen...
(en als ik fout ben, verlies ik veel geld. Heerlijk toch...)