Kleine Beursfeiten

Staatsbedrijven van overheden die oorlogen sponseren en waar je eigen overheid wapens tegen levert. 🤷‍♂️

Aka gazprom, sberbank etc
Jij rijdt met de auto, jij woont in een huis met cement, JIJ hebt dus producten van Gazprom gekocht.

Jij hebt dus rechtstreeks bijgedragen tot winsten van Gazprom/Rosneft die nu de oorlog met Oekraïne financieren.

Iemand die vandaag aandelen van Gazprom zou kopen van een random andere aandeelhouder, en deze overmorgen terug verkoopt met 10% winst, heeft 0,0 bijgedragen aan Russische financiën.

De laatsten die anderen dus moeten wijzen op ethiek, zijn olieconsumenten zoals jij en iedereen hier.

Dus als jij in Duitsland of 1 van de bezette gebieden had gewoond, dan had jij vollenbak die Auschwitz aandelen zitten kopen.

Met als reden: "de overheid had het maar moeten verbieden".
In Duitsland zou uw houding totaal niets bijgedragen hebben aan het helpen van de Joden daar.

Wat je wel kon doen was: in de eerste plaats niet stemmen op Hitler, onderdak bieden aan Joden, meehelpen met het verzet, ...
Als uw winsten van uw Auschwitz aandelen daarmee konden helpen, dan is het zelfs niet neutraal meer maar zelfs positief.

Staatsbedrijven van overheden die oorlogen sponseren en waar je eigen overheid wapens tegen levert. 🤷‍♂️

Aka gazprom, sberbank etc
Zou je daar ook zo over denken mocht in dit concrete geval bvb Oekraïne zo een staatsbedrijf hebben vraag ik me af? Let op, ik keur het niet goed maar een andere invalshoek zal ook een ander perspectief bieden.

Je had ze dus gekocht, met als excuus ze niet kopen zou Joden ook niet helpen.

(n)
Wat ik zeg is dat je als micro-aandeelhouder van een beursgenoteerd bedrijf agnostisch bent ten opzichte van het eindproduct en daar geen ethische status aan vastknoopt.
Als jij dat wel vindt, verschillen we daarin van mening.
En de realiteit geeft mij gelijk want niemand wordt geholpen door jouw aankoop of verkoop van aandelen uit ethische overwegingen, dus is het neutraal.

Wat wel helpt is effectief op het terrein iets veranderen door zelf iets te doen.
Of belangrijker: politiek voor verandering zorgen omdat dit dan op de nodige schaal gebeurt. En als kleine man kan dat enkel door te stemmen, of zelf activisme te doen.

Zou je daar ook zo over denken mocht in dit concrete geval bvb Oekraïne zo een staatsbedrijf hebben vraag ik me af? Let op, ik keur het niet goed maar een andere invalshoek zal ook een ander perspectief bieden.
Na Rusland is Oekraïne het meest corrupte land in “Europa”.

Ik zou er ook maar wegblijven.

In other news: Surgutneft geraakt voor de 3de keer op rij zijn aanbod van 6 miljoen vaten niet kwijt op de markt, is nog nooit gebeurd!
En ze geven zelfs tot 20$ korting op de officiële prijs!

- Traders mijden dus Russische olie als de pest uit angst voor sancties. De facto is er dus al een soort sanctie op Russische energie, ook al is het niet officieel.
- Opslagcapaciteit van Rusland is beperkt.

--> Als er niet snel een einde komt aan de sancties, dan zal de productie moeten dalen.

Dat is een leugen dat je jezelf wijsmaakt.
Geen probleem als je dat denkt.

Ik verdien mijn geld via de irrationaliteit van anderen, dus ik ben je dankbaar.
Zonder al die ESG aanhangers had ik nooit Oxy zo goedkoop kunnen kopen.

Dus, recht vanuit mijn hart: bedankt Lolplayer en vrienden.

--> Als er niet snel een einde komt aan de sancties, dan zal de productie moeten dalen.

Wie dient productie op te schroeven?
permian kan op (heel) korte termijn, maar depletion is hoog daar.

Aan UK moeten we het niet vragen.
En Denemarken heeft zelfs beslist geen nieuwe licenties meer te geven voor nieuwe exploratie. Ze trekken liever olie in van Midden-oosten en tot voor kort Rusland zeker..

Wie dient productie op te schroeven?
permian kan op (heel) korte termijn, maar depletion is hoog daar.

Aan UK moeten we het niet vragen.
En Denemarken heeft zelfs beslist geen nieuwe licenties meer te geven voor nieuwe exploratie. Ze trekken liever olie in van Midden-oosten en tot voor kort Rusland zeker..
Uiteraard Permian. Ik ken er zelfs een bedrijfje :biglaugh:

Kleine aankoop gedaan in TGA (transglobe energy) aan 2,75 usd.

(Reden/ schuldenvrij, nieuwe voorwaarden in Egypte, al 24j genoteerd en de energiebullmarket).

24 januari, eerste aankoop van deze echte smallcap.
Vandaag plukje bijgekocht.
Net earnings Q3 waren 0,51 dollar per aandeel . Imo een koopje.

(Maar verwacht hier geen wonderen, doel is max 5 dollar).

Laatst bewerkt:
Zou wel een slechte investering geweest zijn. Finite input grondstof.
In welke zin? Je kan toch mensen blijven bijmaken.

Persoonlijk ga ik ook niet specifiek opzoek om te profiteren van een oorlog.
Dat het helpt omdat ik 30% in olie zit, ga ik me nu ook niet schuldig over voelen. :)

Omdat iedereen het hier over esg heeft.

ontluisterende minidocu van bloomberg. Die compleet ongereguleerde esg ratings worden grotendeels gecreëerd door één bedrijf MSCI.
En laat dat bedrijf nu net een shady CEO hebben.

Terug
Bovenaan