Kleine Beursfeiten

:rofl:

Teveel tussen uw Russische trollenvriendjes gezeten op uw favoriete Facebookpagina's?
Fenomenaal wat hier soms uitgekraamd wordt door @Nesjamag

Een paar dagen geleden nog sarcastische memes over de (inmiddels 100% juist gebleken) Amerikaanse intel.
Dan binnen de paar dagen het deksel op de neus krijgen, en nu zowaar komen beweren dat "het westen deze oorlog wilde".

Er bestaan echt alternatieve werkelijkheden bij sommigen.

Snel even Q4 cijfers bekeken van APA: niet overtuigend
Outlook: niet overtuigend.

En ja @JanusDR : UK? Downtime op Beryl nu? Beloofd was 60k bopd terug, we zullen stranden op 50k bopd.
Brent staat bijna aan 100 dollar, pompen moesten ze doen.

Laat ons zeggen dat de discovery in Suriname het enige goede nieuws was vandaag.

Morgen CC!

Veel zal afhankelijk zijn van de volgende stappen, zal Poetin de hele provincies inpalmen of het hele land, hoe zal het Westen reageren - graag hebben of niet: ingrijpen op de gasmarkt is een mes dat langs 2 kanten snijd, militair ingrijpen eveneens, .... Rusland bekijkt het best wel uitgekookt - houd steeds meerdere pistes open.

Geen idee wat te verwachten van de indexen - welke sectoren zullen het zwaarst te lijden hebben?

Eigen port is wat minder gevoelig (best wat lokale zaken) dan de gemiddelde index maar bij een full scale oorlog zal alles sneuvelen, een daling van 50% is iets om rekening mee te houden, eventueel aangevuld met een stevige recessie.

Veel zal afhankelijk zijn van de volgende stappen, zal Poetin de hele provincies inpalmen of het hele land, hoe zal het Westen reageren - graag hebben of niet: ingrijpen op de gasmarkt is een mes dat langs 2 kanten snijd, militair ingrijpen eveneens, .... Rusland bekijkt het best wel uitgekookt - houd steeds meerdere pistes open.

Geen idee wat te verwachten van de indexen - welke sectoren zullen het zwaarst te lijden hebben?

Eigen port is wat minder gevoelig (best wat lokale zaken) dan de gemiddelde index maar bij een full scale oorlog zal alles sneuvelen, een daling van 50% is iets om rekening mee te houden, eventueel aangevuld met een stevige recessie.

Ik weet dat toch niet of dat voldoende trigger is voor zo'n daling. Ik hoop het natuurlijk wel ( heb nog veel cash aan de zijlijn staan), maar oorlog is in tegenstelling tot Corona niet iets volledig onbekend.
Ik denk dat vooral de brolbedrijven (hoge schulden, kwakkelende resultaten) het zwaar te verduren zullen krijgen, maar dat er bij kwaliteitsbedrijven snel een bodem zal worden gevormd, waardoor de absolute spotprijzen uitblijven.

Ik geloof toch ook niet echt in een 50% daling, 't is hier geen wereldoorlog 3 hé, zonder het een politiek topic te willen maken, maar als Poetin zich beperkt tot die delen van Oekraine die al zeer pro-Russisch waren dan zal het allemaal best meevallen. Biden lijkt er me ook niet de president naar om ne keer te laten zien hoe sterk de US Forces zijn.

Mijn port heeft al wat klappen gehad, maar met grootste positie in olie gelukkig ook wat goedgemaakt daar.

Deze week portefeuille -4,5% ten opzichte van vorige week. Timing the market werkt niet, maar nu heb ik toch een tikkeltje spijt van mijn gespreide aankopen in januari en begin februari :)

Duitsland trekt herkenning van Nordstream 2 in. Let wel ik denk niet dat ze het volledig stopzetten, FT schrijft dit:

Scholz said he had asked the German economy ministry to withdraw its report on the country’s security of supply that it had submitted to the Bundesnetzagentur, the Federal Network Agency, the German energy regulator.

“That sounds technical, but it’s the necessary administrative step to ensure that the pipeline is not certified,” he said. “Without this certification, the pipeline cannot go into operation.”
Dus de buizen kunnen er jaren leeg bij liggen tot ze uiteraard niet anders kunnen dan het toch open te draaien.
Ik ben benieuwd hoe onze Groene vrienden hierop gaan reageren. Was gas niet de back up van de falende nuclear uitstap.

Duitsland trekt herkenning van Nordstream 2 in. Let wel ik denk niet dat ze het volledig stopzetten, FT schrijft dit:

Dus de buizen kunnen er jaren leeg bij liggen tot ze uiteraard niet anders kunnen dan het toch open te draaien.
Ik ben benieuwd hoe onze Groene vrienden hierop gaan reageren. Was gas niet de back up van de falende nuclear uitstap.

Tja, er gebeurt nu exact wat er al jaren gezegd wordt bij de uitstap van kernenergie met als alternatief de afhankelijkheid van Russisch gas.
Exact dat. Daar bij de Groenen gaan de ogen niet open gaan se, liever wat dogmatisch vasthouden aan hun kernenergie positie.

Maar ja kerncentrales zomaar langer openhouden is ook geen optie meer (hier alleszins, ik weet niet hoe het in Duitsland zit).
Soit, daar is de gastopic voor.

Terug
Bovenaan