Palantir is gewoon een Excel bedrijf.
Hun speciale technologische software is eigenlijk niets meer dan consultants die wat custom software maken om data te tracken binnen bedrijven.
Palantir is in essentie een consultancy en dashboard/interface bedrijven voor organisaties die zelf te achterlijk of een te slechte cultuur hebben om iemand aan te werven die wat IT skills heeft. Dus vooral overheidsorganisaties en bureaucratische rampen van bedrijven als hun customers.
Meer is er niet aan.
Wat wel in hun voordeel speelt, is dat zelfs de basis dingen die ze maken voor die organisaties super sticky zijn en die organisaties daar niet van gaan kunnen afstappen tenzij ze nog hogere personeelskosten maken (als ze dat personeel al vinden).
Naast dat hun productaanbod niet zoveel voorstelt in vergelijking met de hype en mysterie dat daarrond bestaat, zijn ze ook nog eens super slecht in kapitaalallocatie en geven ze geen zak om aandeelhouders. Het bedrijf is gericht op dilution.
Sinds ipo:
| Weighted Average Basic Shares Outstanding | 1.763,51 | 1.821,16 | 1.894,61 | 1.964,40 | 2.011,76 |
| % Change YoY | 203,3% | 207,7% | 195,8% | 116,9% | 14,1% |
Gewoon een shit tier investering.
"Een Excel bedrijf"
"voor organisaties die zelf te achterlijk of een te slechte cultuur hebben om iemand aan te werven die wat IT skills heeft."
Heel kort door de bocht, als je ziet wat voor prestigieuze en vetbetaalde partnerships ze de voorbije jaren met succes hebben kunnen afsluiten. En dat met een zeer beperkt verkoopsteam (zeker ex-US).
Men spreekt van contracten van telkens 7 tot 9 figures. Daar gaat genoeg due dilligence aan vooraf, vergeet die veredelde "Excel" vergelijking maar.
En als dat soort mega organisaties het al niet zelf kan, moet je u voorstellen wat voor potentieel er is bij de iets "kleinere" bedrijven (in de realiteit nog steeds large caps). Die hebben intern vaak nog minder kaas gegeten van all things data.
Niet dat er geen minpunten zijn bij het bedrijf / het business model, maar stellen dat hun product niets voorstelt is meer dan een brug te ver.
2 issues die ik zie als aandeelhouder;
1) Stock based compensation die de pan uitswingt. Karp heeft weliswaar aangegeven dat dit serieus zal minderen tegen 2023-2024. We zullen zien of ze zich hieraan houden.
2) Vraagtekens bij de scalability van het huidig model en solution set, welke gericht is op Gov en (Major) Enteprise.
Elke klant vereist bovendien een nauwe opvolging, incl. onboarding/consultanty vanuit Palantir. Is toch anders dan bij de typische plug and play SaaS oplossing.
Dat beperkt hun TAM, en zorgt ook voor een hogere overhead.
Zonder ongevallen, zie ik ze doorstromen naar minimaal 10 miljard omzet tegen 2030 . Maar kunnen ze met een Gov en Enterprise focus richting de 30, 40, 50 miljard omzet om maar iets te zeggen...
Het is hiervoor uitkijken naar het succes van initiatieven om "down market" te gaan, zoals
Foundry for Builders).
Maar goed, risico's zijn er altijd, zeker bij groeiaandelen.
Mijn PLTR positie blijft vooralsnog op de plank liggen (in het speculatieve groeigedeelte van de portefeuille). De 2 bovengenoemde zaken hou ik wel goed in het oog.