Kleine Beursfeiten

De markt vindt het precies nog altijd niet genoeg, sinds die posts is Palantir nog -60%.

Hoe lang is een 'long term hold'?
Een paar jaar toch. 3 a 5 jaar. Nu, we zitten ook in een markt waar je sterk wordt afgestraft voor eender wat. Zelfs Nvidia krijgt klappen. Natuurlijk, is het niet zo een sterke daling maar met de reële dreiging van Rusland is alles een goed excuus om te verkopen.

Laatst bewerkt:
US zegt sowieso geen SWIFT uitsluiting voor Russische banken en geen sancties op energie-sector.
En Draghi zegt dat de sancties proportioneel moeten zijn en niet direct alles of niets.

Dat waren net de pijnpunten voor Rusland.
Nu ligt de weg voor Putin echt wel open om rustig Oekraïne binnen te wandelen, wat dreigen met Kiev binnenvallen, en uiteindelijk compromis sluiten waarbij hij terug trekt en Donetsk en Luhansk houdt zoals Abchazie en Zuid-Ossetië waardoor Oekraïne de facto geen Nato lid kan worden tenzij ze die gebieden definitief afstaan.

En dan kunnen we rustig weer verder met ander nieuws :)

Op Kanaal Z vorige week vernomen dat er meer wordt geïnvesteerd in logistiek en warehousing omdat de JIT filosofie onder druk komt te staan en door de nog steeds groeiende e-commerce. Grote vastgoedspelers leggen hun zwaartepunt nu eerder in opslagplaatsen en lopen meer en meer weg van kantoorruimtes. Kan ik dergelijke evolutie ergens gereflecteerd zien in beurscijfers?

Een paar jaar toch. 3 a 5 jaar. Nu, we zitten ook in een markt waar je sterk wordt afgestraft voor eender wat. Zelfs Nvidia krijgt klappen. Natuurlijk, is het niet zo een sterke daling maar met de reële dreiging van Rusland is alles een goed excuus om te verkopen.
Zoals @JanusDR zegt, hoe duur stond Nvidia ook?
Bedrijven die 20 miljard omzet draaien en de komende 5 jaar naar 25 miljard gaan stijgen. Afblijven ✋.
Bedrijven die 100 miljoen omzet draaien en verwachten van de komende 5 jaar te groeien naar 1 miljard. Kopen tegen eenderwelke prijs 🥰.

Dit alleen al. Ze rippen je waar je bij staat.
  • Palantir Technologies shares outstanding for the quarter ending September 30, 2021 were 1.964B, a 116.95% increase year-over-year.

Op Kanaal Z vorige week vernomen dat er meer wordt geïnvesteerd in logistiek en warehousing omdat de JIT filosofie onder druk komt te staan en door de nog steeds groeiende e-commerce. Grote vastgoedspelers leggen hun zwaartepunt nu eerder in opslagplaatsen en lopen meer en meer weg van kantoorruimtes. Kan ik dergelijke evolutie ergens gereflecteerd zien in beurscijfers?
WDP, VGP

WDP heb ik paar weken geleden verkocht.
VGP is nog lange termijn van groei te houden.

Zoals @JanusDR zegt, hoe duur stond Nvidia ook?
Bedrijven die 20 miljard omzet draaien en de komende 5 jaar naar 25 miljard gaan stijgen. Afblijven ✋.
Bedrijven die 100 miljoen omzet draaien en verwachten van de komende 5 jaar te groeien naar 1 miljard. Kopen tegen eenderwelke prijs 🥰.

Dit alleen al. Ze rippen je waar je bij staat.
Ik ben geen Palantir fan maar wat je hier refereert is niet correct. Het aantal aandelen is zo sterk toegenomen vanwege de IPO. In het vergelijkende jaar waren ze nog private met dus veel minder aandelen. Enkel QoQ groei in aantal aandelen is hier relevant om dilution te beoordelen.

Zoals te zien in @Nesjamag post hieronder is feitelijke dilutie 14% YoY, wat nog altijd schandalig veel is.

Laatst bewerkt:
Palantir is gewoon een Excel bedrijf.
Hun speciale technologische software is eigenlijk niets meer dan consultants die wat custom software maken om data te tracken binnen bedrijven.

Palantir is in essentie een consultancy en dashboard/interface bedrijven voor organisaties die zelf te achterlijk of een te slechte cultuur hebben om iemand aan te werven die wat IT skills heeft. Dus vooral overheidsorganisaties en bureaucratische rampen van bedrijven als hun customers.
Meer is er niet aan.

Wat wel in hun voordeel speelt, is dat zelfs de basis dingen die ze maken voor die organisaties super sticky zijn en die organisaties daar niet van gaan kunnen afstappen tenzij ze nog hogere personeelskosten maken (als ze dat personeel al vinden).

Naast dat hun productaanbod niet zoveel voorstelt in vergelijking met de hype en mysterie dat daarrond bestaat, zijn ze ook nog eens super slecht in kapitaalallocatie en geven ze geen zak om aandeelhouders. Het bedrijf is gericht op dilution.
Sinds ipo:
Weighted Average Basic Shares Outstanding1.763,511.821,161.894,611.964,402.011,76
% Change YoY203,3%207,7%195,8%116,9%14,1%

Gewoon een shit tier investering.

Voor zij die het vergeten zijn, de beurs dient er effectief ook voor om bedrijven te financieren en niet alleen om aandeelhouders te financieren.

US zegt sowieso geen SWIFT uitsluiting voor Russische banken en geen sancties op energie-sector.
En Draghi zegt dat de sancties proportioneel moeten zijn en niet direct alles of niets.

Dat waren net de pijnpunten voor Rusland.
Nu ligt de weg voor Putin echt wel open om rustig Oekraïne binnen te wandelen, wat dreigen met Kiev binnenvallen, en uiteindelijk compromis sluiten waarbij hij terug trekt en Donetsk en Luhansk houdt zoals Abchazie en Zuid-Ossetië waardoor Oekraïne de facto geen Nato lid kan worden tenzij ze die gebieden definitief afstaan.

En dan kunnen we rustig weer verder met ander nieuws :)
Oekraïne ging sowieso niet meteen een NATO lid worden. Te veel gezever met Rusland, nog te veel corruptie dat de democratische processen ondermijnt. Het was al langer bekend nog voor de huidige zever.
Dat neemt echter niet weg dat ze Rusland niet hun gang laten gaan. En denk je dat Oekraïne niet gaat terug vechten?

Laatst bewerkt:
APA:

Jep, maar ik kan wel een haircut verdragen van 10% zeg maar.
Enige wat kan is dat er weer een “eenmalig” item opduikt waardoor de winst na dat item een verlies wordt.
Echter, in UK zijn ze terug op schema en ook in Egypte hebben ze terug aangeknoopt met stijgende productie.
Ik heb er wel vertrouwen in, alleen zal door de inkoop eigen aandelen het gedeelte echte cash op de balans aan de lage kant zijn.

We will see! Cijfers gaan wel boven verwachting moeten zijn, markt straft af in deze huidige omgeving.
Ik hoop voor jou dat de markt goed reageert, onafhankelijk van de cijfers, zodat je kan verkopen :)

Want zoveel vertrouwen heb ik absoluut niet in de CEO.
Los van het feit dat hij een historiek heeft van kleine foefelarij in zijn cijfers, blijkt hij nu ook gedurende jaren vierkant gelogen te hebben tegen investeerders over alpine high. (Rechtszaak materiaal van vandaag).

Hij wist dat het op niets trok, maar bleef valse hoop verkondigen, waarna ze 3 miljard moesten afschrijven.
Vorig jaar ook 500m extra kosten moeten inschrijven voor opruiming golf van mexico, omdat ze die toevallig understated hadden.

Hij heeft dus een lang patroon van bedrog, dus ik weet niet of je zijn voorspellingen over UK en Egypte zomaar mag geloven.

Ik hoop idd voor jou dat er maandag niet opnieuw lijken uit de kast vallen, want dan kan er idd een serieus negatieve koersreactie komen.

Toch gewaagde keuze voor een 95% positie...

Kopen wanneer VIX boven de 40 gaat.
Daarna enkel extra kopen boven VIX 75.

image0-18.jpg

En waarom denk je dit? Wat is er nu veranderd tov vorige week toen Rusland ook al zeker ging aanvallen?
Het is allemaal nog iets verder geëscaleerd, de kleine hoop dat Putin effectief troepen ging terugtrekken na de oefeningen is weg, ze kondigen aan langer in Wit Rusland te blijven en er is terug actief conflict (eenzijdig of niet) in de Donbas.

Palantir is gewoon een Excel bedrijf.
Hun speciale technologische software is eigenlijk niets meer dan consultants die wat custom software maken om data te tracken binnen bedrijven.

Palantir is in essentie een consultancy en dashboard/interface bedrijven voor organisaties die zelf te achterlijk of een te slechte cultuur hebben om iemand aan te werven die wat IT skills heeft. Dus vooral overheidsorganisaties en bureaucratische rampen van bedrijven als hun customers.
Meer is er niet aan.

Wat wel in hun voordeel speelt, is dat zelfs de basis dingen die ze maken voor die organisaties super sticky zijn en die organisaties daar niet van gaan kunnen afstappen tenzij ze nog hogere personeelskosten maken (als ze dat personeel al vinden).

Naast dat hun productaanbod niet zoveel voorstelt in vergelijking met de hype en mysterie dat daarrond bestaat, zijn ze ook nog eens super slecht in kapitaalallocatie en geven ze geen zak om aandeelhouders. Het bedrijf is gericht op dilution.
Sinds ipo:
Weighted Average Basic Shares Outstanding1.763,511.821,161.894,611.964,402.011,76
% Change YoY203,3%207,7%195,8%116,9%14,1%

Gewoon een shit tier investering.
"Een Excel bedrijf"
"voor organisaties die zelf te achterlijk of een te slechte cultuur hebben om iemand aan te werven die wat IT skills heeft."

Heel kort door de bocht, als je ziet wat voor prestigieuze en vetbetaalde partnerships ze de voorbije jaren met succes hebben kunnen afsluiten. En dat met een zeer beperkt verkoopsteam (zeker ex-US).
Men spreekt van contracten van telkens 7 tot 9 figures. Daar gaat genoeg due dilligence aan vooraf, vergeet die veredelde "Excel" vergelijking maar.

En als dat soort mega organisaties het al niet zelf kan, moet je u voorstellen wat voor potentieel er is bij de iets "kleinere" bedrijven (in de realiteit nog steeds large caps). Die hebben intern vaak nog minder kaas gegeten van all things data.

Niet dat er geen minpunten zijn bij het bedrijf / het business model, maar stellen dat hun product niets voorstelt is meer dan een brug te ver.

2 issues die ik zie als aandeelhouder;
1) Stock based compensation die de pan uitswingt. Karp heeft weliswaar aangegeven dat dit serieus zal minderen tegen 2023-2024. We zullen zien of ze zich hieraan houden.

2) Vraagtekens bij de scalability van het huidig model en solution set, welke gericht is op Gov en (Major) Enteprise.
Elke klant vereist bovendien een nauwe opvolging, incl. onboarding/consultanty vanuit Palantir. Is toch anders dan bij de typische plug and play SaaS oplossing.
Dat beperkt hun TAM, en zorgt ook voor een hogere overhead.
Zonder ongevallen, zie ik ze doorstromen naar minimaal 10 miljard omzet tegen 2030 . Maar kunnen ze met een Gov en Enterprise focus richting de 30, 40, 50 miljard omzet om maar iets te zeggen...
Het is hiervoor uitkijken naar het succes van initiatieven om "down market" te gaan, zoals Foundry for Builders).

Maar goed, risico's zijn er altijd, zeker bij groeiaandelen.
Mijn PLTR positie blijft vooralsnog op de plank liggen (in het speculatieve groeigedeelte van de portefeuille). De 2 bovengenoemde zaken hou ik wel goed in het oog.

Terug
Bovenaan