Ik zat inderdaad op diezelfde weg die mijn (groot)ouders gevolgd hebben, tot mijn pa kort na zijn pensioen overleden is. Ziek geworden net nadat m’n ouders eindelijk begonnen citytrips enzo te maken.
Dat heeft me hier wel anders naar doen kijken, dus i.p.v. de hoop geld groter te maken “voor later/voor de kinderen” (maar eigenlijk vooral voor successierechten), haal ik er nu regelmatig geld uit voor iets waar ik nu zin in heb. (Vlieg)vakanties met de kinderen, uitstappen waarbij ik (bijna) niet kijk naar hoeveel het kost, auto waar ik al lang zin in had,…. Volgende grote uitgave is eigen mobilhome om met en zonder de kinderen te rijden naar waar we willen en een chalet in de Ardennen om in de winter bij een haardvuur te gaan fonduen ofzo.
Niet dat ik alles nu verbras, maar ik doe er wel bewuster iets mee met de kinderen (en partner). Ipv “later gaan we dit of dat doen”.
De zak geld van de groepsverzekering in combinatie met huis (en chalet) en beleggingen op naam van de kinderen, zou hen nog altijd ruim op weg moeten helpen.