Kleine Beursfeiten

Hangt er van af hè.
Als 2% overeen komt met bv 50k...

Eigen woning is dan al wel geen simpel rijhuisje meer ;)
Eigen inbreng was vrij groot en door de stijgende prijzen is de lening nu minder dan de helft van de woning. Afbetaling is ook laag waardoor we vrij weinig buffer nodig hebben (zeker icm verzekering gewaarborgd wonen). Moest er iets gebeuren kunnen we altijd lenen t.o.v. aandelen aan 1,5% rente. In principe zouden we ook gemakkelijk het huis kunnen verkopen, groter bouwen, minder eigen inleg en meer afbetalen maar ik denk niet dat we daar gelukkiger van worden.

Ik zit hier op een pot geld en met elk bericht over inflatie begint mijn oor te tintelen. Alles meteen in een ETF smijten is wat riskant vind ik, maar het laten staan is precies ook maar dom. Heb hier al eens gepolst maar aangezien de oorlog nog steeds niet uitgebroken is, vraag ik het toch maar opnieuw: what do?

Ik zit hier op een pot geld en met elk bericht over inflatie begint mijn oor te tintelen. Alles meteen in een ETF smijten is wat riskant vind ik, maar het laten staan is precies ook maar dom. Heb hier al eens gepolst maar aangezien de oorlog nog steeds niet uitgebroken is, vraag ik het toch maar opnieuw: what do?

Periodiek wat geld in een ETF steken (bijvoorbeeld 2K per maand)
Of als je het risicovoller wilt, al uw geld in MSFT turbo's steken :unsure:

Alles op zwart!

Gespreid (maandelijks, pakweg over 2 jaar) in een ETF heb je het minste omzien naar met relatief grote kans om op lange termijn (15-20j) de inflatie (ruim) te compenseren.

Gespreid (maandelijks, pakweg over 2 jaar) in een ETF heb je het minste omzien naar met relatief grote kans om op lange termijn (15-20j) de inflatie (ruim) te compenseren.
Wel, ik heb zelf een paar keer in een soortgelijke situatie gezeten, en imo klopt dit niet helemaal. De periode (2 jaar) is namelijk te kort om dat principe goed toe te passen. Dat is een goeie strategie als je een periodiek inkomen hebt dat je kan beleggen, maar als je op een grote pot zit, blijf je de inflatie voelen, en uw spreiding van instappen is niet groot genoeg om crisissen uit te vlakken. Stel bvb dat je in 2006 dat gedaan had. Dan had de crisis van 2008 u veel meer pijn gedaan dan wanneer je alles gewoon in 2006 had belegd.

Wel, ik heb zelf een paar keer in een soortgelijke situatie gezeten, en imo klopt dit niet helemaal. De periode (2 jaar) is namelijk te kort om dat principe goed toe te passen. Dat is een goeie strategie als je een periodiek inkomen hebt dat je kan beleggen, maar als je op een grote pot zit, blijf je de inflatie voelen, en uw spreiding van instappen is niet groot genoeg om crisissen uit te vlakken. Stel bvb dat je in 2006 dat gedaan had. Dan had de crisis van 2008 u veel meer pijn gedaan dan wanneer je alles gewoon in 2006 had belegd.
Wat is dan een betere strategie? Alles op zwart?

Wat is dan een betere strategie? Alles op zwart?
Er is geen one-size-fits-all strategie, maar als je plots over echt een grote som beschikt, gewoon in 1x en wat verspreiden over grote ETF's. De kans dat het morgen inzakt is kleiner dan de kans dat het ergens in de komende 4 jaar pas inzakt.

Niet overdenken en gewoon maandelijks DCA'en over een periode van 1 à 2 jaar.

106413592-158281462448020200227_bear_markets_since_wwii.png

Het is wel een interessante piste om eigenlijk het omgekeerde te doen van de meerderheid, waar het eerst eigen woning is, en pas daarna iets anders. Maar, en dit valt natuurlijk niet te voorspellen, als de huizenprijzen blijven stijgen, koop je dan niet beter vroeger?
Ja waarschijnlijk wel, en inflatie is ook niet optimaal als je geen lening hebt lopen. Maar dat is nu, wat de toekomst zal brengen weet niemand. Ik weet alleen dat ik zelf eerst een grote voorraad aandelen wil vooraleer ik me in vastgoed gooi. Ik weet hoe het is aan de andere kant, ik heb vroeger nog een huis gehad met weinig cash of aandelen en die situatie wil ik niet opnieuw. Ik voelde me toen veel meer gebonden en in een zwakke positie dan nu. Als ik nu ontslagen word, who cares? De enige reden dat ik een huisje zou willen is voor de gegarandeerde stabiliteit... Al is dat ook maar een illusie. Als je buurt verandert sta je daar ook weer en evengoed kan de droom van een eigen huis om verschillende andere redenen (verbouwingen, lawaai...) veranderen in een nachtmerrie en een bodemloze put.

Geluk staat uiteindelijk los van geld of eigendommen maar is mijn inziens vooral beperkt door angst. FIRE is daar ook een symptoom van, blijven sparen en investeren en oppotten tot je jezelf de vrijheid geeft om zo risicoloos mogelijk eindelijk het leven te leiden dat je echt wil... Terwijl je ook vandaag kan kiezen voor minder werk en meer tijd. Uiteindelijk maakt het ook weinig uit, je geluksgevoel zal uiteindelijk toch terugkeren naar wat het was, ongeacht je situatie. Hoe je je voelt hangt enkel af van hoe je de dingen interpreteert en dat zit gewoon in je hoofd, dat heb je onder controle. Om gelukkig te zijn heb je geen miljoenen euro's of rentenierschap/pensionering voor nodig, dat wordt elke dag bewezen.

Maar dat wil toch niet persé zeggen dat je moet DCA'en? Lump Sum wil dat ook zeggen dat je zelfs vlak voor een crisis, er binnen 3 jaar terug op uw beginpunt zult staan?
Klopt inderdaad maar psychologisch is het véél zwaarder om aan het begin van uw investeringshorizon een beurscrash te verwerken.

Bij maandelijkse aankopen ga je daarentegen blij zijn dat je goedkoper hebt kunnen inkopen. Best om zoveel mogelijk emotieloos te investeren.

The investor's chief problem—and even his worst enemy—is likely to be himself.

Het tegoed aan gratis makelaarsloon wordt op de Bolero-rekening geactiveerd in de eerste week van februari 2022 na het einde van de actieperiode. Na activering van het tegoed aan gratis makelaarsloon op de Bolero-rekening wordt de klant daarvan per e-mail op de hoogte gebracht. Het tegoed aan gratis makelaarsloon is 1 maand geldig vanaf de activering op de Bolero-rekening. Als het gratis tegoed geboekt wordt op 2 februari 2022 is het dus geldig voor orders uitgevoerd uiterlijk op 2 maart 2022.

Heeft iemand hier al bericht van gekregen?
Dacht dat dit gewoon een geautomatiseerd proces zou zijn (dus gewoon dag 1 beschikbaar), maar ik heb hier toch nog geen bericht van gekregen. :unsure:
Net mail gekregen dat het gratis makelaarsloon deze week op de rekening wordt gezet.
Toch maar even gekeken en staat er al op.
Zoals ik zei, vind je dat terug onder rekeningen > Tegoed gratis makelaarsloon (in de app: Rekeningen > 3 bolletjes rechts bovenaan > Tegoed gratis makelaarsloon)

Ik zat inderdaad op diezelfde weg die mijn (groot)ouders gevolgd hebben, tot mijn pa kort na zijn pensioen overleden is. Ziek geworden net nadat m’n ouders eindelijk begonnen citytrips enzo te maken.
Dat heeft me hier wel anders naar doen kijken, dus i.p.v. de hoop geld groter te maken “voor later/voor de kinderen” (maar eigenlijk vooral voor successierechten), haal ik er nu regelmatig geld uit voor iets waar ik nu zin in heb. (Vlieg)vakanties met de kinderen, uitstappen waarbij ik (bijna) niet kijk naar hoeveel het kost, auto waar ik al lang zin in had,…. Volgende grote uitgave is eigen mobilhome om met en zonder de kinderen te rijden naar waar we willen en een chalet in de Ardennen om in de winter bij een haardvuur te gaan fonduen ofzo.
Niet dat ik alles nu verbras, maar ik doe er wel bewuster iets mee met de kinderen (en partner). Ipv “later gaan we dit of dat doen”.

De zak geld van de groepsverzekering in combinatie met huis (en chalet) en beleggingen op naam van de kinderen, zou hen nog altijd ruim op weg moeten helpen.

Begrijp ik volledig, alleen ben ik met het ouder worden eigenlijk minder en minder geïnteresseerd in dat soort dingen en amuseer ik mij veel meer met de simpele dingen des levens (zoals bv in de tuin werken, eens gaan wandelen, ...). Ik kan mij bv makkelijk een nieuwe auto permitteren maar ik zou het niet meer over mijn hart krijgen om zo veel geld aan zoiets uit te geven terwijl ik alles op alles zet om zo vaak mogelijk overal met de fiets naartoe te gaan.

Terug
Bovenaan