Kleine Beursfeiten

Maar dat kan je nu toch ook. Werk deeltijds of als freelancer, of zoek opdrachten van beperkte duur. Je hebt geen half miljoen of functionele werkloosheid nodig om vrij te zijn.

Als je FIRE bent is uw carrière ook gedaan, behalve hier en daar misschien nog iets als freelancer, dus daar moet je het alvast niet voor laten.
Idd iets om over na te denken.

Mja en overmorgen na de crash er dan terug 4 maandlonen bij. 🤷‍♂️
Welja, het is allemaal een momentopname wil ik zeggen. Iemand kan zeggen dat hij met de beurs 3 jaarlonen winst gemaakt heeft op een jaar tijd, maar kan dan een paar maand later met verlies staan na een crash, dat hoort er bij. Hoe langer de termijn hoe meer waarde je kan hechten aan zulke uitspraken.

Ik ben hier enorm aan het twijfelen wat ik zou doen met shell :unsure: heb ze opgepikt aan 9,8 in volle coronaperiode en er zit geen gigantische rek meer op qua koers denk ik. Normaal zou ik dan verkopen, maar bij deze twijfel ik toch.
Aan de andere kant, ook al ben ik geen dividendbelegger, aan die aankoopkoers is het wel een waanzinnig dividendrendement, zeker aangezien ik ervan uitga dat ze het nog wel een beetje gaan opkrikken. Dan zit ik aan 10% dividendrendement waarvan ik elk jaar toch mijn belastingsvrije pot mee heb gevuld. Misschien combineren met een stoploss die ergens rond de 18 afgaat.
als je vergelijkt tussen verkopen of houden voor dividend, dan kan je beter je dividendrendement berekenen op de huidige koers en niet op de aankoopkoers ;)

Een aantal posts lijken te bevestigen wat ik vermoed: er is een groot verschil tussen effectief kunnen stoppen met werken en het effectief doen, reizen is iets dat héél vaak naar boven komt als zijnde het summum van gelukkig zijn - aangezien ik mezelf als een grijze muis beschouw en er dus nog grijze muizen zijn: ik ga ook eens graag eens op reis maar als ik dan eens een langere reis maak (4 weken) ben ik toch ook blij om gewoon thuis te zijn, wat aanmodderen in de groentetuin en s'avonds gewoon afspreken in een bruin café.

Iedereen heeft wel een villawijk in de buurt, niet zo een valse maar een echte - zo waar de huizen snel rond het miljoen euro draaien: als ik daar eens passeer met de fiets (lekker rustig, natuur) en veel tijd heb voor sightseeing moet ik telkens vaststellen dat het zwembad blijkbaar niet echt veel gebruikt wordt, dat het Tennisplein er bij ligt alsof er 6 maand niet op is gestaan en dat er op gewone werkdagen bitter weinig beweging is - het is dus mogelijk dat al deze mensen (die letterlijk allemaal kunnen thuisblijven en genieten) op reis zijn maar ik acht de kans aanzienlijk groter dat deze ook gewoon aan het werk zijn.

Beleggen en de beurs kan ook gewoon een aangename hobby zijn en zelf een bron van geluk. Ikzelf lees graag en ben ook graag met data bezig, de beurs is dus een ideale hobby.

Verder kan het ook voor een zekere financiele zekerheid zorgen en kan je op die manier roekelozer/risicovoller en yolo'end door het leven te gaan.

Vorig jaar was mijn portefeuille aangegroeid met 3 jaarlonen had dus het gevoel gekregen dat ik mijn "vetbetaalde" job niet meer nodig had en dat het tijd was om te ontsnappen uit de gouden kooi, dus had ik besloten ze eens goed mijn gedacht te zeggen op mijn werk. Uiteindelijk daar buiten gesmeten na veel drama met een vette ontslagpremie net voor de zomer.

Zoiets had ik nooit gedaan/gedurfd zonder het gevoel van financiele zekerheid.
Staat dat verhaal over je ontslag ergens in een thread uitgeschreven :unsure:? Ik ben altijd wel te vinden een mooi stukje forum drama :p.

als je vergelijkt tussen verkopen of houden voor dividend, dan kan je beter je dividendrendement berekenen op de huidige koers en niet op de aankoopkoers ;)
Waarom? Als ik voor elke geïnvesteerde euro 10 eurocent dividend krijg heb ik toch 10% rendement, ongeacht hoeveel die euro erna hypothetisch waard is? Je zet je beurswinst/verlies toch ook af tegenover je aankoopkoers en niet tegenover de koers de dag ervoor?
Oprechte vraag éh, ik snap je redenering niet goed in deze.

Een aantal posts lijken te bevestigen wat ik vermoed: er is een groot verschil tussen effectief kunnen stoppen met werken en het effectief doen, reizen is iets dat héél vaak naar boven komt als zijnde het summum van gelukkig zijn - aangezien ik mezelf als een grijze muis beschouw en er dus nog grijze muizen zijn: ik ga ook eens graag eens op reis maar als ik dan eens een langere reis maak (4 weken) ben ik toch ook blij om gewoon thuis te zijn, wat aanmodderen in de groentetuin en s'avonds gewoon afspreken in een bruin café.

Iedereen heeft wel een villawijk in de buurt, niet zo een valse maar een echte - zo waar de huizen snel rond het miljoen euro draaien: als ik daar eens passeer met de fiets (lekker rustig, natuur) en veel tijd heb voor sightseeing moet ik telkens vaststellen dat het zwembad blijkbaar niet echt veel gebruikt wordt, dat het Tennisplein er bij ligt alsof er 6 maand niet op is gestaan en dat er op gewone werkdagen bitter weinig beweging is - het is dus mogelijk dat al deze mensen (die letterlijk allemaal kunnen thuisblijven en genieten) op reis zijn maar ik acht de kans aanzienlijk groter dat deze ook gewoon aan het werk zijn.
Dat gevoel heb ik ook wel vaak (gruize muis represent). Ik heb veel meegekregen van thuis en met de juiste inzet en prioriteiten kan ik ook in theorie vroeger op pensioen. Maar weet niet wat ik dan zou doen. (Ben ook nog single bv).

Ik ken veel mensen met een groot vermogen, maar ik ken er eig geen die daar zotte dingen mee doen zoals stoppen met werken of 6 maand per jaar reizen.
Ik ken wel een paar die wat onbetaald verlof hebben genomen om eens een reis van 3-4 maand te doen, maar dat was eenmalig.

Waarom? Als ik voor elke geïnvesteerde euro 10 eurocent dividend krijg heb ik toch 10% rendement, ongeacht hoeveel die euro erna hypothetisch waard is? Je zet je beurswinst/verlies toch ook af tegenover je aankoopkoers en niet tegenover de koers de dag ervoor?
Oprechte vraag éh, ik snap je redenering niet goed in deze.

Heel eenvoudig: je kan ten allen tijde verkopen en je winst omzetten om op die manier een hoger dividend te bekomen door bvb in iets anders te investeren, het is daarom niet correct te rekenen met % dividend op investering maar absoluut dividend op huidige koerswaarde.

Gisteren nog eens TSLA put gekocht (810$ strike, 18MAR22) voor $24, net verkocht voor $45.
Dat dempt de losses op mijn stocks van vandaag wat...
YTD wel al +17% :p , sorry for the humblebrag!

Ondertussen YTD +21,5%. Vandaag wat posities gesloten - stelselmatig meer cash aan't gaan en de kat wat uit de boom aant kijken.
Wil wat meer winst veiligstellen en exposure verkleinen daar we dit jaar bouwen.
Sinds ik gestart ben enkele jaren geleden is het rendement 72,6%, S&P over zelfde tijd 73,9%, dus had beter evengoed gewoon een tracker kunnen kopen, maar dat is zo saai hé :D

Dat is de grootste beperking wanneer je werkt vind ik. Niet zomaar kunnen 2 maanden of langer op reis gaan. Of je moet dan uw job opgeven (onzekerheid) of loopbaanonderbreking vragen, maar dan moet je werkgever akkoord gaan. 't Is in feite tijdens je goede jaren dat je geen tijd hebt en gebonden bent aan het werk en tegen wanneer de tijd er is om te genieten ben je oud en versleten. Of je valt dood een jaar na je pensioen.
Corona heeft mij dat nog meer doen inzien dat je eigenlijk nog moet genieten ook wanneer dat nog kan , want morgen kan het gedaan zijn. Tijdens delen van de pandemie was het enige wat je nog kon doen werken eigenlijk.
Of je gaat naar de dokter en je laat u burnout voorschrijven. Kid you not had zo collega die bedrijfswagen in de prak heeft gereden in Noorwegen terwijl hem al maanden met burnout thuis zat...

Of je gaat naar de dokter en je laat u burnout voorschrijven. Kid you not had zo collega die bedrijfswagen in de prak heeft gereden in Noorwegen terwijl hem al maanden met burnout thuis zat...
Ja dat zit dus ook niet in mijn karakter om zo te profiteren. Ik zou mij daar niet goed bij voelen.

Het zwembad bij de buren hier, wordt letterlijk nooit gebruikt (wel altijd op temperatuur gehouden). De eerste keer dat ik hem het heb weten gebruiken, was bij de trouw van zijn zoon. Ik vermoed om op het feest te kunnen zeggen dat hij 's morgens in het zwembad was gesprongen...
Idem voor de jacuzzi, die wordt enkel gebruikt als ze op reis zijn en de house-sitter er in gaat.
Ze hebben ook een lift naar de kelder die buiten uitkomt om hun duikgerief naar de kelder te brengen. Alleen staat hun duikgerief ondertussen in de "boat-house" (aka: garage voor de boot).

Kameraad van vroeger die hadden een tennisveld, 2 sauna's (eentje binnen en eentje buiten), ... Dat tennisveld werd gebruikt als hondenhok, en de stofzuiger stond in de sauna binnen, het tennisballenmachine in de sauna buiten :P

In die budgetten worden héél vaak idiote kosten gemaakt waarvan nooit gebruik gemaakt wordt.

Ik denk dat het niet aan iedereen gegeven is om goed met geld te kunnen omgaan. Als je meer geld hebt ga je er misschien nonchalanter mee om. Ik ken zo iemand die elk jaar een nieuwe fiets koopt en 2 nieuwe GSM's koopt, tja.

is het niet voordeliger om steeds een chalet te huren ipv aan te kopen, of ga je dan zo vaak naar de Ardennen?
Dat zou ik dan idd heel vaak gaan doen; laagdrempelig ook. Vrijdagochtend: dit weekend droog weer, we zijn weg straks. Met de kinderen, met familie, met vrienden,..

Wel amusant eigenlijk om al die verschillende verhalen en contexten te lezen. Zo zie je maar dat iedereen zijn omgeving, situatie, dus ook financieel, zo uiteenlopend is. Ik kan denken: "had ik maar meer startkapitaal zoals Jefke", maar van nul starten, zo zijn er meer dan voldoende denk ik dan. Eigen marathon lopen. En al de rest blijf ik ook FIRE toewensen.

Gedaan met het mouwvegen en gewoon de manager zeggen hoe oerdom zijn aanpak is (beetje BG janus style :unsure:) ipv mouwvegen om de job te houden.

Echt een dikke aanrader, zelden zoveel plezier gehad :biglaugh:
(Wel zorgen dat je voldoende geld of alternatieven klaar hebt, want de c4 komt vrij snel :-D )

Voelt echt goed om zoiets te kunnen doen :love:
Ik mag dagelijks kritiek op ons senior management geven en mijn eigen management gaat er nog mee akkoord en steunt het nog ook :unsure:
maar ik heb dan ook compleet gelijk als ik zoiets doe :unsure:

Terug
Bovenaan