Kleine Beursfeiten

Voor Bolero-klanten: Bolero betaalt makelaarsloon van transacties in januari terug (in de vorm van gratis makelaarsloon voor toekomstige transacties).

Het tegoed aan gratis makelaarsloon wordt op de Bolero-rekening geactiveerd in de eerste week van februari 2022 na het einde van de actieperiode. Na activering van het tegoed aan gratis makelaarsloon op de Bolero-rekening wordt de klant daarvan per e-mail op de hoogte gebracht. Het tegoed aan gratis makelaarsloon is 1 maand geldig vanaf de activering op de Bolero-rekening. Als het gratis tegoed geboekt wordt op 2 februari 2022 is het dus geldig voor orders uitgevoerd uiterlijk op 2 maart 2022.

Heeft iemand hier al bericht van gekregen?
Dacht dat dit gewoon een geautomatiseerd proces zou zijn (dus gewoon dag 1 beschikbaar), maar ik heb hier toch nog geen bericht van gekregen. :unsure:

Het tegoed aan gratis makelaarsloon wordt op de Bolero-rekening geactiveerd in de eerste week van februari 2022 na het einde van de actieperiode. Na activering van het tegoed aan gratis makelaarsloon op de Bolero-rekening wordt de klant daarvan per e-mail op de hoogte gebracht. Het tegoed aan gratis makelaarsloon is 1 maand geldig vanaf de activering op de Bolero-rekening. Als het gratis tegoed geboekt wordt op 2 februari 2022 is het dus geldig voor orders uitgevoerd uiterlijk op 2 maart 2022.

Heeft iemand hier al bericht van gekregen?
Dacht dat dit gewoon een geautomatiseerd proces zou zijn (dus gewoon dag 1 beschikbaar), maar ik heb hier toch nog geen bericht van gekregen. :unsure:
Nope.
Maar mijn eerste aankoop was op 07/01, dus bij mij misschien pas volgende week.
Je vindt dit trouwens ook terug in de app/website onder rekeningen > tegoed gratis makelaarsloon

Verder is het end game hier van iedereen waarschijnlijk hetzelfde: de hoop geld die je niet nodig hebt groter maken in een vergeefse zoektocht naar geluk om uiteindelijk met veel geld in de kist kruipen?

Beleggen en de beurs kan ook gewoon een aangename hobby zijn en zelf een bron van geluk. Ikzelf lees graag en ben ook graag met data bezig, de beurs is dus een ideale hobby.

Verder kan het ook voor een zekere financiele zekerheid zorgen en kan je op die manier roekelozer/risicovoller en yolo'end door het leven te gaan.

Vorig jaar was mijn portefeuille aangegroeid met 3 jaarlonen had dus het gevoel gekregen dat ik mijn "vetbetaalde" job niet meer nodig had en dat het tijd was om te ontsnappen uit de gouden kooi, dus had ik besloten ze eens goed mijn gedacht te zeggen op mijn werk. Uiteindelijk daar buiten gesmeten na veel drama met een vette ontslagpremie net voor de zomer.

Zoiets had ik nooit gedaan/gedurfd zonder het gevoel van financiele zekerheid.

Voornaamste reden hier is omdat de cash zich begon op te hopen op de bankrekening.
Dan heb je maar een drietal echte opties: alles opdoen (niet mijn stijl), extra vastgoed kopen (geen zin om huisbaas te spelen) of een stuk naar de beurs verschuiven. Sinds een klein jaar schuif ik dus alles wat ik spaar naar beleggingen. Beetje vreemd dat ik dat nu pas begin te doen want ik ben al midden van de 30 en ik had mijn eerste aandeel toen ik nog geen 10 jaar oud was (via mijn vader).

Hier proberen we gewoon iets meer rendement te behalen dan op een spaarboekje, tevens ook een poging om het laag loon wat aan te vullen om aangenaam/normaal te leven. Ik heb ook gewoon héél veel geluk dat ik een woning van mijn ouders gratis mag gebruiken, zonder deze woning zou het een hele ander verhaal zijn.

Als ik hier lees dat portefeuilles aangroeien met 3 jaar lonen vorig jaar ben ik toch ferm slecht bezig geweest. Ik ben nog maar een beginner op de beurs. Net vanaf december 2020 op de beurs. Eerst met een zeer klein bedrag, nadien iets hoger. Als ik winst had genomen op mijn portefeuille zijn hoogtepunten had ik 20 % winst op mijn totale inzet gehad. Paar foute keuzes, wat te veel geroteerd en nu ben ik, ongeveer, break even terug met vooral cash aan de zijlijn in mijn account.

Ik weet dat veel afhankelijk is van het bedrag waarmee je start. Als ik mijn inzet hier vergelijk met jullie is het ergens logisch dat ik minder of slechtere returns heb. Achteraf gezien is het makkelijker praten natuurlijk. Had ik alles in mijn AMD gestoken toen ik die 't eerste keer kocht had ik een x2 gehad van mijn totale inzet. Echter verspreid aandelen gekocht zoals men dan zou moeten doen. Een paar slechtere keuzes, een paar goede keuzes qua picks. Beiden elkaar teniet gedaan met als resultaat break even na een voor anderen goed 2021. 💁‍♂️

Mijn totaal vermogen is ook veeeel kleiner dan de meesten hier. Toch al bijna 30 j en aan het sparen voor binnen 6 a 10 jaar een huis te kunnen kopen) . Nog een lange weg te gaan. Leven is duur als je huur en vaste kosten betaald, en wilt sparen en op de beurs wilt zitten met als end goal financiële onafhankelijkheid of breder kunnen leven met een extra buffer. Dat eind doel lijkt voor mij soms mission impossible denk ik dan.

Ik ben hier enorm aan het twijfelen wat ik zou doen met shell :unsure: heb ze opgepikt aan 9,8 in volle coronaperiode en er zit geen gigantische rek meer op qua koers denk ik. Normaal zou ik dan verkopen, maar bij deze twijfel ik toch.
Aan de andere kant, ook al ben ik geen dividendbelegger, aan die aankoopkoers is het wel een waanzinnig dividendrendement, zeker aangezien ik ervan uitga dat ze het nog wel een beetje gaan opkrikken. Dan zit ik aan 10% dividendrendement waarvan ik elk jaar toch mijn belastingsvrije pot mee heb gevuld. Misschien combineren met een stoploss die ergens rond de 18 afgaat.

Als ik hier lees dat portefeuilles aangroeien met 3 jaar lonen vorig jaar ben ik toch ferm slecht bezig geweest. Ik ben nog maar een beginner op de beurs. Net vanaf december 2020 op de beurs. Eerst met een zeer klein bedrag, nadien iets hoger. Als ik winst had genomen op mijn portefeuille zijn hoogtepunten had ik 20 % winst op mijn totale inzet gehad. Paar foute keuzes, wat te veel geroteerd en nu ben ik, ongeveer, break even terug met vooral cash aan de zijlijn in mijn account.

Ik weet dat veel afhankelijk is van het bedrag waarmee je start. Als ik mijn inzet en totaal vermogen (sparen voor binnen 6 a 10 jaar een huis te kunnen kopen) hier vergelijk met jullie is het ergens logisch dat ik minder of slechtere returns heb. Achteraf gezien is het makkelijker praten natuurlijk. Had ik alles in mijn AMD gestoken toen ik die 't eerste keer kocht had ik een x2 gehad van mijn totale inzet. Echter verspreid aandelen gekocht zoals men dan zou moeten doen. Een paar slechtere keuzes, een paar goede keuzes qua picks. Beiden elkaar teniet gedaan met als resultaat break even na een voor anderen goed 2021. 💁‍♂️
Je bent teveel aan het overdenken en ook te streng voor jezelf imo:

1) Returns op 1 jaar stellen eigenlijk niet zo heel veel voor, dat blijft vooral short-term sentiment. Op 3-5 jaar vind ik al veelzeggender.
2) Het bedrag waarmee jij belegt is laag, hoe kan je dan verwachten om jaarlonen te verdienen? Er zijn hier mensen met portfolios tussen de 250K en 2000K, daar moet je 'maar' 10% (of minder) rendement halen om al een jaarloon binnen te harken.

Begin bij het begin, denk na wat voor een strategie je wilt volgen (die op basis van je ervaringen dan aangepast/verfijnd kan worden). De meesten hier weten wel ongeveer wat ze doen en veranderen niet elke 6 maand volledig van aanpak. Als beginner is het logisch dat je zoekend bent, het belangrijkste is om nu veel bij te leren. Als ik nu terugkijk op mijn eerste jaar beleggen (2014), dan stel ik vast dat ik toen ook maar gewoon wat deed, maar gaandeweg door kennis op te bouwen heb ik nu een strategie gevonden waar ik 100% achter sta en in geloof. En uiteindelijk ben ik na 7 jaar beleggen ook nog steeds een beginner, wie weet wat mijn strategie na vele nieuwe ervaringen over 10-20 jaar zal zijn...

Ik weet dat veel afhankelijk is van het bedrag waarmee je start. Als ik mijn inzet hier vergelijk met jullie is het ergens logisch dat ik minder of slechtere returns heb. Achteraf gezien is het makkelijker praten natuurlijk. Had ik alles in mijn AMD gestoken toen ik die 't eerste keer kocht had ik een x2 gehad van mijn totale inzet. Echter verspreid aandelen gekocht zoals men dan zou moeten doen. Een paar slechtere keuzes, een paar goede keuzes qua picks. Beiden elkaar teniet gedaan met als resultaat break even na een voor anderen goed 2021. 💁‍♂️

Mijn totaal vermogen is ook veeeel kleiner dan de meesten hier. Toch al bijna 30 j en aan het sparen voor binnen 6 a 10 jaar een huis te kunnen kopen) . Nog een lange weg te gaan. Leven is duur als je huur en vaste kosten betaald, en wilt sparen en op de beurs wilt zitten met als end goal financiële onafhankelijkheid of breder kunnen leven met een extra buffer. Dat eind doel lijkt voor mij soms mission impossible denk ik dan.

Bwa, dat is zeker niet voor iedereen hoor :unsure:

ben zelf 6j bezig op de beurs, en als ik huidige waarde portfolio vergelijk met eigen inbreng, dan is dat ongeveer 39% gestegen.
Ben destijds ook maar met 1000 euro begonnen en gelijdelijk aan wat bijgestort.
De laatste jaren ook wel wat geld uitgehaald wegens andere kosten (huis, trouw, ps5,...)

Bwa, dat is zeker niet voor iedereen hoor :unsure:

ben zelf 6j bezig op de beurs, en als ik huidige waarde portfolio vergelijk met eigen inbreng, dan is dat ongeveer 39% gestegen.
Ben destijds ook maar met 1000 euro begonnen en gelijdelijk aan wat bijgestort.
De laatste jaren ook wel wat geld uitgehaald wegens andere kosten (huis, trouw, ps5,...)

Damn, prioriteiten zeg :p

Verder is het end game hier van iedereen waarschijnlijk hetzelfde: de hoop geld die je niet nodig hebt groter maken in een vergeefse zoektocht naar geluk om uiteindelijk met veel geld in de kist kruipen?
Ik zat inderdaad op diezelfde weg die mijn (groot)ouders gevolgd hebben, tot mijn pa kort na zijn pensioen overleden is. Ziek geworden net nadat m’n ouders eindelijk begonnen citytrips enzo te maken.
Dat heeft me hier wel anders naar doen kijken, dus i.p.v. de hoop geld groter te maken “voor later/voor de kinderen” (maar eigenlijk vooral voor successierechten), haal ik er nu regelmatig geld uit voor iets waar ik nu zin in heb. (Vlieg)vakanties met de kinderen, uitstappen waarbij ik (bijna) niet kijk naar hoeveel het kost, auto waar ik al lang zin in had,…. Volgende grote uitgave is eigen mobilhome om met en zonder de kinderen te rijden naar waar we willen en een chalet in de Ardennen om in de winter bij een haardvuur te gaan fonduen ofzo.
Niet dat ik alles nu verbras, maar ik doe er wel bewuster iets mee met de kinderen (en partner). Ipv “later gaan we dit of dat doen”.

De zak geld van de groepsverzekering in combinatie met huis (en chalet) en beleggingen op naam van de kinderen, zou hen nog altijd ruim op weg moeten helpen.

Mijn end game is vrijheid en flexibiliteit. Ik ben dus ook helemaal niet van plan om 25 jaar niet aan mijn aandelen te komen zoals de meesten hier, de bedoeling is om er op termijn van te kunnen leven en er ieder jaar bijvoorbeeld 4-5% uit te halen om mijn living expenses te coveren. "De hoop geld" moet voor mij dan ook niet meer groter worden, als deze constant blijft (inflation adjusted) en ik er een comfortabel leven mee kan hebben zal ik heel tevreden zijn.

Geen job meer, en als ik goesting heb om is 2 maanden naar Indonesie te reizen, dan doe ik dat gewoon zonder dat ik met veel rekening moet houden. Enkele weken de sfeer opsnuiven in Lisbon? Boek die AirBnB maar. Ik vind op 1 plaats blijven wonen sowieso heel saai, ik heb teveel de drang om vanalles te ontdekken.

Dat betekent niet dat ik helemaal niks professioneels meer wil doen, maar het zal toch iets moeten zijn waarbij ik nagenoeg volledig mijn uren en locatie kan kiezen en ik niet (te) afhankelijk ben van anderen.
Wie wil dit niet? Of het realistisch is, is natuurlijk een andere vraag... 25% op jaarbasis is al schitterend, dan moet je toch al met serieus wat kapitaal starten denk ik om van beleggen te kunnen leven...

Ik zat inderdaad op diezelfde weg die mijn (groot)ouders gevolgd hebben, tot mijn pa kort na zijn pensioen overleden is. Ziek geworden net nadat m’n ouders eindelijk begonnen citytrips enzo te maken.
Dat heeft me hier wel anders naar doen kijken, dus i.p.v. de hoop geld groter te maken “voor later/voor de kinderen” (maar eigenlijk vooral voor successierechten), haal ik er nu regelmatig geld uit voor iets waar ik nu zin in heb. (Vlieg)vakanties met de kinderen, uitstappen waarbij ik (bijna) niet kijk naar hoeveel het kost, auto waar ik al lang zin in had,…. Volgende grote uitgave is eigen mobilhome om met en zonder de kinderen te rijden naar waar we willen en een chalet in de Ardennen om in de winter bij een haardvuur te gaan fonduen ofzo.
Niet dat ik alles nu verbras, maar ik doe er wel bewuster iets mee met de kinderen (en partner). Ipv “later gaan we dit of dat doen”.

De zak geld van de groepsverzekering in combinatie met huis (en chalet) en beleggingen op naam van de kinderen, zou hen nog altijd ruim op weg moeten helpen.
Is hier ook wel gelijkaardig moet ik zeggen. Vader is overleden op zijn 51e, tante op haar 49e (beide kanker). Alletwee heel erg hard gewerkt, mooi carrière gemaakt, waren zich klaar aan het maken om wat rustiger te beginnen werken en wat meer te genieten, maar nooit de kans gekregen. Ik stel om die reden ook geen dingen meer uit.
Daarom moet niet alles door ramen en deuren naar buiten gesmeten worden, maar uitstelgedrag op ervaringen/oppotgedrag zoals vorige generaties heb ik totaal niet meer.

Mijn end game is vrijheid en flexibiliteit. Ik ben dus ook helemaal niet van plan om 25 jaar niet aan mijn aandelen te komen zoals de meesten hier, de bedoeling is om er op termijn van te kunnen leven en er ieder jaar bijvoorbeeld 4-5% uit te halen om mijn living expenses te coveren. "De hoop geld" moet voor mij dan ook niet meer groter worden, als deze constant blijft (inflation adjusted) en ik er een comfortabel leven mee kan hebben zal ik heel tevreden zijn.

Geen job meer, en als ik goesting heb om is 2 maanden naar Indonesie te reizen, dan doe ik dat gewoon zonder dat ik met veel rekening moet houden. Enkele weken de sfeer opsnuiven in Lisbon? Boek die AirBnB maar. Ik vind op 1 plaats blijven wonen sowieso heel saai, ik heb teveel de drang om vanalles te ontdekken.

Dat betekent niet dat ik helemaal niks professioneels meer wil doen, maar het zal toch iets moeten zijn waarbij ik nagenoeg volledig mijn uren en locatie kan kiezen en ik niet (te) afhankelijk ben van anderen.
Dat is de grootste beperking wanneer je werkt vind ik. Niet zomaar kunnen 2 maanden of langer op reis gaan. Of je moet dan uw job opgeven (onzekerheid) of loopbaanonderbreking vragen, maar dan moet je werkgever akkoord gaan. 't Is in feite tijdens je goede jaren dat je geen tijd hebt en gebonden bent aan het werk en tegen wanneer de tijd er is om te genieten ben je oud en versleten. Of je valt dood een jaar na je pensioen.
Corona heeft mij dat nog meer doen inzien dat je eigenlijk nog moet genieten ook wanneer dat nog kan , want morgen kan het gedaan zijn. Tijdens delen van de pandemie was het enige wat je nog kon doen werken eigenlijk.

is het niet voordeliger om steeds een chalet te huren ipv aan te kopen, of ga je dan zo vaak naar de Ardennen?
Grote voordeel van een eigen 2e verblijf is dat je niet elke keer met al je gerief moet sleuren -> alles is daar ter plaatse, je eens gemakkelijk voor een verlengd weekend of zo gaan, dat ga je minder snel/vaak doen als je moet huren ... maar we wijken af ;) (kosten zijn wel stevig natuurlijk: belastingen, onderhoud, verwarming, elek, etc, maar als je je een 2e verblijf kan permitteren dat je niet hoeft te verhuren dan zal dat wel meevallen natuurlijk?)

Dat is de grootste beperking wanneer je werkt vind ik. Niet zomaar kunnen 2 maanden of langer op reis gaan. Of je moet dan uw job opgeven (onzekerheid) of loopbaanonderbreking vragen, maar dan moet je werkgever akkoord gaan. 't Is in feite tijdens je goede jaren dat je geen tijd hebt en gebonden bent aan het werk en tegen wanneer de tijd er is om te genieten ben je oud en versleten. Of je valt dood een jaar na je pensioen.
Corona heeft mij dat nog meer doen inzien dat je eigenlijk nog moet genieten ook wanneer dat nog kan , want morgen kan het gedaan zijn. Tijdens delen van de pandemie was het enige wat je nog kon doen werken eigenlijk.

Maar dat kan je nu toch ook. Werk deeltijds of als freelancer, of zoek opdrachten van beperkte duur. Je hebt geen half miljoen of functionele werkloosheid nodig om vrij te zijn.

Als je FIRE bent is uw carrière ook gedaan, behalve hier en daar misschien nog iets als freelancer, dus daar moet je het alvast niet voor laten.

Terug
Bovenaan