Kleine Beursfeiten

Kan zijn dat je dit reeds gepost hebt, maar welke aandelen heb jij dan, sectoren? Waar kijk jij dan naar bij je zoektocht naar aandelen komende jaren?
FB begrijp ik. Echter Spotify en NFLX lijkt me echt nog niet passé hoor.
Saaie prut.

Farma (e.g. roche en sanofi), olie (e.g. shell), mijnen (e.g. bhp), diagnostics (e.g. illumina), baggeraars (e.g. cfe), holdings (e.g. gbl en berkshire), industrie (e.g. solvay en basf) en paar cashflow printing presses (e.g. AD, EVS, Ageas...).

Sterke balance hebben, goeie winstgevendheid. Geen fugazi geneuzel.

Heb de volledige lijst hier ooit gepost. Niet veel gewijzigd sindsdien.

Jeugd gebruikt, uit cijfers, minder en minder apps etc. van Meta. Ben wel curieus hoe het komende jaren voor hen gaat lopen. Kan alle kanten op.
Instagram: 1,07 miljard actieve gebruikers (monthly), 500+ miljoen dagelijkse gebruikers.
Lijkt me precies nog mee te vallen.

FB staat nu aan 18 ltm p/e. Is eerder goedkoop.

SPOT, NFLX, sommige van die andere sociale media... tja, super hoge multiples, en ge ziet zo aankomen dat de groei er niet zal zijn.
Podcasts zijn al een vol jaar voorbij hun peak.
NFLX ziet ge al meer dan een jaar duidelijk dat het landschap veranderd is met overal streaming services die opduiken.
Was ook al lang te zien dat NFLX jaar na jaar veel meer moet spenderen aan (originele) content. Dat is een fundamentele verandering.

Er zijn veel bedrijven die heel hoog gewaardeerd zijn waarvan ge kunt zien dat de groei niet vol te houden zal zijn. Zeker niet de groei van het covid jaar.

FB staat nu dus wel goedkoop.
Google is ook nog niet duur.

Hun outlook suggereert day hun net profit zal zakken volgend jaar. Enkel q1 revenue outlook die weak is en fy cost outlook...

En ze spreken over cost headwinds in q1.

Ze spenderen nu al 10bln aan reality labs.

Als ze daar nog eens 10bln bijploffen voor metaverse....

Ik geloof nooit dat die metaverse te monetizen is, but I could be wrong. Ik ga liever in mijn hof werken dan te betalen om virtueel in een hof te werken.

Betalen om een kop af te knallen, dat wil ik nog doen, maar real life in een virtual world, no Thanks.

Reality labs = metaverse

Is een domme move imo.
Die sector gaat hyper competitief zijn.
MSFT, Apple, Google gaan daar allemaal voor gaan. Amazon wellicht ook.

MSFT heeft enterprise.
Google en Apple hebben Android en iOS met gigantisch veel apps en developers in dat ecosysteem voor AR/VR applicaties.

FB moet dit allemaal nog bouwen. Ze zitten veel achter en dit veld gaat kapot geconcurreerd worden.

Ze spreken toch van incremental 10bln? Of hebben ze plots 50000 ITers gevonden op 3mnd? Doesn't matter, 10 of 15bln, lots of wasted money in my opinion.

En oculus zit daar ook in vermoedelijk?

Zag overlaatst een presentation van zuckie van hun AI die non-labeled self training was. "It will tell you when you re missing an ingredient when cooking". Ik hoop dat ze met betere use cases afkomen. Moedertje die kookt met de vr bril, dat zal weinig dollars opleveren.

Tijd wegswipen op de wc, allemaal ok. Maar real life expliciet vervangen, dat is een no go volgens mij. Google heeft het tot 2 x toe geprobeerd met hun Google glass. Geflopt en Sergey is het met 100bln onder de arm afgestapt.

Laatst bewerkt:
unknown.png

unknown.png

unknown.png

unknown.png

unknown.png
Men zou zomaar eens kunnen denken dat zeer hoge waarderingen toch tot teleurstelling kunnen leiden, ook al zijn de resultaten niet slecht of ziet de toekomst er voor het bedrijf eigenlijk goed uit :unsure:

Maar Google, wat een fucking beast man.
Ik zie ook dat ze incrementele stappen zetten om Booking.com hun turf volledig in te nemen.

Mij precies mispakt met de recente uitbreiding van mijn (reeds aanzienlijke) Meta positie...
Vandaag nog 7% van de portfolio, morgen een pak minder als we de AH mogen geloven. :(

Vergeet competitie (TikTok, Snap,...) en iOS changes.
Veruit het grootste probleem van FB/Meta is de enorme regulatorische/politieke pushback.
Terwijl Microsoft, Apple, en co met rust worden gelaten, schieten ze Meta voor het minste af.

Ze worden bijna verplicht om vele miljarden extra te investeren in het modereren van hun platform tot vervelens toe, hun plannen voor een digitale munt (Libra/Diem) worden meteen de kop ingedrukt door de politiek, elke poging tot M&A is vergeefs door FTC/DOJ/*insertagency* die komen aangelopen (eg. Giphy - laat staan als ze eens een overname van formaat zouden willen doen zoals Roblox met oog op hun Metaverse plannen).
Tja, op die manier gaan we inderdaadd niet ver geraken...

Microsoft, Apple en Google hebben precies toch wat meer kwalitatieve lobbyists lopen in Washington.

Kan zijn dat je dit reeds gepost hebt, maar welke aandelen heb jij dan, sectoren? Waar kijk jij dan naar bij je zoektocht naar aandelen komende jaren?
FB begrijp ik. Echter Spotify en NFLX lijkt me echt nog niet passé hoor.
de continue prijsstijgingen van netflix zijn voor veel mensen die ik ken terug de druppel geweest om weer naar piracy te gaan. amazon prime is bijvoorbeeld 100 keer betere value for the money dan netflix. 3 euro per maand voor enkele free AAA games elke maand, gratis twitch prime, een in mijn ogen beter TV aanbod dan netflix met de nadruk op kwaliteit en Continuiteit ( ze cancelen geen hoge kwaliteits shows met middelmatige kijkcijfers zoals bvb the expanse), en natuurlijk de gratis verzending van Amazon.

Moesten er aan die prijsstijgingen wat voordelen hangen zoals betere streamingkwaliteit bij het duurste abbo tot daar toe. maar ze zijn er sinds de 4K abbonementen alleen maar op achteruit gegaan met lagere bitrates en meer compressie. In donkere films kan je met momenten de blokken zo tellen in de hoekjes. Ik kijk er enkel nog maar netflix exclusives op omdat het voor films toch beter is om een blu ray binnen te halen. wie wil er anno 2022 nog films streamen met DVD geluid terwijl praktische elke film ondertussen DTS :X DTS HD, atmos, ... ondersteunt.

De enige streaming dienst die hier wat moeite in stopt is disney+. Bij pime boeit het mij niet dat die kwaliteit wat minder is, je betaalt er ook naar en krijgt al die andere zotte dingen gratis.

moest ik geen netflix kunnen leechen van mijn zus, keek ik er ook niet meer naar. 240 euro per jaar voor 10 goeie series/Seizoenen op een jaar? voor dat geld koopt ge u de blu ray boxen of een nas met sickchil/radar er op en ge hebt uw eigen netflix met ALLE content die op torrent trackers te vinden zijn.

Laatst bewerkt:
Ze spenderen nu al 10bln aan reality labs.

Als ze daar nog eens 10bln bijploffen voor metaverse....

Ik geloof nooit dat die metaverse te monetizen is, but I could be wrong. Ik ga liever in mijn hof werken dan te betalen om virtueel in een hof te werken.

Betalen om een kop af te knallen, dat wil ik nog doen, maar real life in een virtual world, no Thanks.
In de beginperiode geloofden veel mensen ook niet dat het internet wat ging worden, waarom een e-mail sturen? Een brief gaat toch ook?
En nu heeft vrijwel iedereen een smartphone.
Sommige nieuwe ontwikkelingen zoals VR, Metaverse, blockchains, NFT's, ... gaan wel nog meer mainstream worden dan wat het nu is.

In de beginperiode geloofden veel mensen ook niet dat het internet wat ging worden, waarom een e-mail sturen? Een brief gaat toch ook?
En nu heeft vrijwel iedereen een smartphone.
Sommige nieuwe ontwikkelingen zoals VR, Metaverse, blockchains, NFT's, ... gaan wel nog meer mainstream worden dan wat het nu is.

CDi, MiniDisc, spraaktechnologie begin jaren 2000 (toen het leek alsof we nooit meer zouden typen maar alles gewoon gingen inspreken). Er zijn ook genoeg ontwikkelingen die het uiteindelijk niet gehaald hebben. Niet alles wordt een succesverhaal en metaverse lijkt me zoiets te worden. Natuurlijk puur omdat het mij, net zoals cege, zelf totaal niet aanspreekt.

Ik denk dat het probleem van fb ook wel te maken heeft met de ceo die het charisma van een schelvis heeft en de betrouwbaarheid van Billy the kid. Zijn historie straalt al niet veel vertrouwen uit dus waarom zouden we net fb vertrouwen met zoiets ingrijpends als een metaverse.

Laatst bewerkt:
Ik zie toch ook wel toekomst voor de "Metaverse". Ben niet mee tot in de details. Maar bv. Roblox in VR in een combinatie met eigen unieke avatars, lijkt mij ideaal voor kinderen/tieners als nieuwe vorm van gamen en weldegelijk te monetizen. Dus misschien werk jij liever echt in uwen hof, er zullen genoeg kinderen zijn die even graag virtueel in "den hof" spelen.

de continue prijsstijgingen van netflix zijn voor veel mensen die ik ken terug de druppel geweest om weer naar piracy te gaan. amazon prime is bijvoorbeeld 100 keer betere value for the money dan netflix. 3 euro per maand voor enkele free AAA games elke maand, gratis twitch prime, een in mijn ogen beter TV aanbod dan netflix met de nadruk op kwaliteit en Continuiteit ( ze cancelen geen hoge kwaliteits shows met middelmatige kijkcijfers zoals bvb the expanse), en natuurlijk de gratis verzending van Amazon.

Moesten er aan die prijsstijgingen wat voordelen hangen zoals betere streamingkwaliteit bij het duurste abbo tot daar toe. maar ze zijn er sinds de 4K abbonementen alleen maar op achteruit gegaan met lagere bitrates en meer compressie. In donkere films kan je met momenten de blokken zo tellen in de hoekjes. Ik kijk er enkel nog maar netflix exclusives op omdat het voor films toch beter is om een blu ray binnen te halen. wie wil er anno 2022 nog films streamen met DVD geluid terwijl praktische elke film ondertussen DTS :X DTS HD, atmos, ... ondersteunt.

De enige streaming dienst die hier wat moeite in stopt is disney+. Bij pime boeit het mij niet dat die kwaliteit wat minder is, je betaalt er ook naar en krijgt al die andere zotte dingen gratis.

moest ik geen netflix kunnen leechen van mijn zus, keek ik er ook niet meer naar. 240 euro per jaar voor 10 goeie series/Seizoenen op een jaar? voor dat geld koopt ge u de blu ray boxen of een nas met sickchil/radar er op en ge hebt uw eigen netflix met ALLE content die op torrent trackers te vinden zijn.

Amazon is wel een moderne slavernijbedrijf :unsure:
Persoonlijk koop ik zo weinig mogelijk via Amazon tenzij het daar significant goedkoper is, of als ik het nergens anders vind.

Amazon is wel een moderne slavernijbedrijf :unsure:
Persoonlijk koop ik zo weinig mogelijk via Amazon tenzij het daar significant goedkoper is, of als ik het nergens anders vind.
dat is uw keuze natuurlijk maar veranderd niets aan het feit dat hun aanbod gewoon veel beter bang for the buck is.

voor mij is dat hetzelfde of werknemers in het zak gezet worden of de subscribers ;) Als klant natuurlijk liever het eerste. Daar merk ik niets van.

Terug
Bovenaan