Kleine Beursfeiten

Ze doen in feite dus niks op korte termijn aan de rente
Rates gaan omhoog gaan sowieso. Maar de onduidelijkheid over balance sheet is een fucking ramp.

In het kort:
- Balance sheet shrinkage after the process of rate raises has begun.
- Balance sheet shrinkage timing hasn't even been discussed yet, so no start date known.

FED spreekt zichzelf quasi tegen. Is duidelijk dat ze de plot kwijt zijn.
Fucking ramp lol. Is alsof Powell zijn ontslag wil.

FED suggereert toch duidelijk:
- Rate hikes kunnen in stappen van 0.5% gaan ipv 0.25%.
- Balance sheet kan agressief afgebouwd worden. Veel agressiever dan in het verleden al gedaan is (en telkens rampzalig is uitgedraaid, want FED doping is te hardcore om van af te kicken).

Zou beter geweest zijn hadden ze die balance sheet afbouw beter hadden besproken en met meer duidelijk hadden kunnen spreken.

ServiceNow +10% nabeurs nadat management zegt dat groei in Q1 gaat versnellen. Na MSFT het tweede grote software bedrijf dat zegt dat hun groei zal versnellen in 2022.

Alle indicatoren staan voorlopig op groen voor enterprise SaaS.

ServiceNow +10% nabeurs nadat management zegt dat groei in Q1 gaat versnellen. Na MSFT het tweede grote software bedrijf dat zegt dat hun groei zal versnellen in 2022.

Alle indicatoren staan voorlopig op groen voor enterprise SaaS.
Omdat die gewoon superieure waarde propositie hebben. En dus ook pricing power. Vaak ook capital light.
Het zijn de perfectie bedrijven voor inflatie omgeving.

Maar iedereen maar dinosaurussen met veel schulden kopen, zelfs met zeer hoge multiples. En vaak ook kapitaal intensieve bedrijven.

🙃

Ik verwacht hetzelfde verhaal bij Meta en Alphabet. Ook zij kunnen hun prijzen prima verhogen door hun machtspositie.
Na de recente terugval zijn ze ook nog eens goedkoper als het gemiddelde van de s&p500.

Omdat die gewoon superieure waarde propositie hebben. En dus ook pricing power. Vaak ook capital light.

Maar iedereen maar dinosaurussen met veel schulden kopen, zelfs met zeer hoge multiples. En vaak ook kapitaal intensieve bedrijven.

🙃
Die dinosaurus met relatief veel schulden heeft mij al een rendement opgebracht van bijna 30% op 1 maand tijd en zal mij wellicht tegen eind van dit jaar een rendement opbrengen van 60 - 100 % met relatief weinig risico.

En die dinosaurus zal in het 3de/4de kwartaal geen junk (B) meer zijn maar investor grade aangezien de schulden dan gezakt zijn onder 20B met een FCF van +- 10B op jaarbasis waardoor al die pensioenfondsen en toestanden (stockprice up) ook interesse zullen hebben voor dat dividend dat er in het 2de/3de kwartaal aankomt.

Uw APPS momenteel meer dan 30% negatief, het zou mij verbazen moest je hier eoy meer dan 50% rendement mee behalen....

Laatst bewerkt:
Allé vooruit, rentebesluit is er, zoals aangekondigd, zoals verwacht ... en de vooruitziende beleggerswereld schiet zowaar in een kramp.

Eens kijken wat er allemaal mee zal gesleurd worden en wie weet hier en daar nog een plukje kopen.

🙃

Dat is toch wat kort door de bocht volgens mij, wie echt goed is moet volgens mij constant kunnen schakelen, wie met nieuwjaar alle groeiaandelen verkocht en inruilde voor pakweg olie bvb. dat verschil is wellicht +/- 40% of meer. Op dat ogenblik bekeken spelen historische prestaties geen enkele rol meer, ...

Maar wie heeft dergelijke inzichten, wie kan zo snel handelen en welke risico's dienen te worden genomen... want als het verkeerd gaat, gaat het ook echt verkeerd.

Dat is toch wat kort door de bocht volgens mij, wie echt goed is moet volgens mij constant kunnen schakelen, wie met nieuwjaar alle groeiaandelen verkocht en inruilde voor pakweg olie bvb. dat verschil is wellicht +/- 40% of meer. Op dat ogenblik bekeken spelen historische prestaties geen enkele rol meer, ...

Maar wie heeft dergelijke inzichten, wie kan zo snel handelen en welke risico's dienen te worden genomen... want als het verkeerd gaat, gaat het ook echt verkeerd.
Niemand kan zo goed de market timen. Het is al genoeg bewezen dat gewoon holden de beste optie is :)

Niewe aankoop: Berkshire hathaway
Port:

Gbl
Sentinel1
Berkshire
Buildersfirstsource
Zscaler
Oxy
Bntx (zeer beperkt)
Update port: BNTX in december verkocht: de helft met 30% winst en de andere helft is verkocht met stoploss met 5% winst.

Zscaler heb ik in december verkocht met 2 procent verlies, gelukkig nog voor de stevige correctie. S1 (3% van port)heb ik in stock behouden.
ZS was kleine positie, net als S1 en BLDR.
50% van port is OXY. ET (januari) is erbij gekomen alsook APA(december). GBL zit al voor december in port.
Percentages zullen grosso modo correct zijn:

Huidig Rendement

GBL (4%) Status quo vermoed ik (staat nog op keytrade de rest lynx)
S1 (3%) -22%
BRKB (10%) Status quo
APA (15%) +21%
BLDR (3%) -22%
ET (15%) status quo
OXY (50%) +29%

Op initieel kapitaal dus in absolute bedragen al een zeer mooi rendement.

Laatst bewerkt:
Op basis van hun uitleg, omdat ze er de tijd en dus geld niet willen in steken. Anderen wel.
Welke broker gebruik jij? Ik zit bij Degiro. Maar ben al enkele dagen aan het zoeken en nadenken of ik misschien beter van broker verander. Passief investeren met ETF's maar ook de mogelijkheid willen hebben om actiever te zijn. Ook liefst dat de beurstaks van België er reeds afgaat door de broker zelf.

Wat is eigenlijk het oxy exitplan ?

Wanneer ga je de winst verzilveren ? of is het buy and hold ?
Hold. Wanneer de stockprice te duur wordt dan verkoop ik natuurlijk.
Ter verduidelijking: marktwaarde Devon is gelijk aan die van OXY echter hun fcf is minder dan de helft! (Wel minder schulden maar aan huidige petrolprijs/fcf is dit slecht een kwestie van kwartalen om terug investor grade te behalen voor oxy)

Probleem is de prijs van petrol. Ik ben redelijk speculatief bezig met mijn port aangezien die petrolprijs makkelijk kan zakken:

Iran mag omwille van economische santies geen petrol uitvoeren (kernindustrie). Echter indien die een akkoord maken met Biden waardoor die wel terug mogen exporteren dan zijn dat 1M barrels per dag extra op de markt alsook hun opslag van wellicht tientallen miljoenen barrels op de markt. Hierdoor kan die petrolprijs serieus corrigeren. Het 2de risico is opec+ die extra kunnen produceren omwille van politieke druk, daarom verkies ik dat de petrolprijs niet verder stijgt dan nu het geval is.

Conclusie: macrogokken op petrol :)

(IPS: ndien die petrolprijs stevig gaat corrigeren zullen de COP en shell en Devon en XOM aandelen wellicht sterker corrigeren omwille van hun veel hogere marktwaarde (zonder onderwaardering zoals oxy).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan