Ik volg de Gamestop gekte vanop de zijlijn maar heb een aantal vragen, iemand die wat toelichting hierbij kan geven?
1. Melvin Capital en Citron hebben naar eigen zeggen alle shorts gecovered. Maar niemand weet dat eigenlijk zeker gezien de data van verschillende bronnen (Ortex, S3 Shortsight,..) blijkbaar niet betrouwbaar zijn. Kan er dan überhaupt wel nog een short squeeze gebeuren?
2. Welke figures zijn het belangrijkste om goed te begrijpen wat er speelt? Short intrest? Short ratio? (short) Float ? Outstanding shares?
3. Vrijdag zijn er miljoenen calls ITM gegaan maar dat had niet zo'n effect op de stock price. Wat kan de reden hiervoor zijn? Hebben de kopers van die calls gewoon niet genoeg buying power om die opties effectief uit te voeren?
4. Ik begrijp dat zolang die shorts niet covered zijn, de shorters interesten moeten betalen. Kunnen ze dat nog een aantal maand trekken of zijn die rates zo hoog dat ze toch eerstdaags gaan moeten beginnen coveren?
5. Stel dat er effectief een short squeeze komt en de prijs sky rocket omhoog gaat. Ik hoor hier en daar dat het evensnel terug zal zakken en er heel wat late investeerders vooral met veel te duur aangekocht rommel gaan zitten. Anderzijds lees je dat het dagen tot weken kan duren ?
1. Terminologie is van belang: Citron heeft idd gezegd dat ze hun shorts
gecovered hebben, maar Melvin zegt dat ze
hun positie gesloten hebben. Dat wilt waarschijnlijk zeggen dat een andere partij (Citadel, Point72, ... ???) hun positie heeft overgenomen. Dat verklaart volgens mij waarom de SI nog zo hoog is.
Het is ook bizar dat er dit weekend gesponsorde advertenties op het internet verschijnen dat Melvin zijn positie heeft afgesloten. Waarom zou iemand daarvoor betalen? Als het waar is, dan heb je niks incentive om het hierover te hebben. Je positie is immers gesloten, je hebt niks meer met het aandeel te maken. Als het niet waar is, kan het echter wel interessant zijn om zulk nieuws te propageren, want het kan aandeelhouders laten denken dat de squeeze
squoze is en aanzetten te verkopen.
no
isthesqueezesquoze.com
2. Allemaal...
3. De reden is dat de schrijvers van die calls in de loop van de week zagen aankomen dat die calls grote kans hadden ITM te eindigen. Ze hebben wellicht in de loop van de week aandelen aangekocht om hun positie
delta neutraal te maken. Ze moesten daarvoor niet per se wachten tot vrijdagnamiddag.
4. Die rates zijn best hoog. Volgens mij in de grootteorde van tientallen miljoenen dollars per dag. Veel, maar liever de squeeze wat langer rekken en meer intrest betalen, dan de aandelenprijs de pan uit te laten swingen en je fonds te moeten liquideren.
5. Hoe hoog en hoe breed de top gaat zijn gaat niemand kunnen voorspellen. Er zullen zonder twijfel een aantal retailinvesteerders serieuze verliezen lijden, maar over het geheel beschouwd gaat er uiteindelijk een enorme transfer of wealth van rijke miljardairs naar gewone kleine beleggers gevloeid zijn.