Kleine Beursfeiten

Daarom dat ik er bij zette "in dit hele verhaal" doelende op de GME short squeeze.
Dat beschouw ik al dichter aanleunend bij pump en dump.

en nu mag hij 33% dokken aan de fiscus
Zolang dit niet aanzien wordt als inkomen heb je enkel transactiebelastingen (die bij elke transactie al betaald zijn geweest).

Gezien de koers boven 320$ is geëindigd om 22u zijn er +/- 100k ITM calls. Die calls moeten gecovered worden wat betekent 100k *100 = 10 miljoen aandelen die gekocht moeten worden terwijl er vandaag al amper aandelen beschikbaar waren hence da markt order aan 2600$.

Tegen dinsdagavond staan we aan 1000$+ imo.

Ondertussen al een vijftigtal aandelen waarin amper handel mogelijk is bij RH, wat een broker seg.

Dat ze dat effectief toepassen is reden genoeg om die te vermijden als de pest.

Ik snap ook niet waarom AMD daar tussen staat? Alsof ze niet wisten of het nu AMC of AMD is dat ze moesten limiteren dus hebben ze maar beide genomen? Halve memestocks als TSLA en PLTR zijn dan niet gelimiteerd.

Gezien de koers boven 320$ is geëindigd om 22u zijn er +/- 100k ITM calls. Die calls moeten gecovered worden wat betekent 100k *100 = 10 miljoen aandelen die gekocht moeten worden terwijl er vandaag al amper aandelen beschikbaar waren hence da markt order aan 2600$.

Tegen dinsdagavond staan we aan 1000$+ imo.
En als ze de hedgefunds op hun knieën krijgen, het aandeel staat op 1000. Wie koopt daarna? Aan die premium prijs?

Veel brokers gaan geen ongedekte calls toelaten.

Veel van de otm calls wsch verplicht gedekt deze week al in aanloop naar expiry. Vb door stock te kopen...

Kan even goed zijn dat het tankt als iedereen zijn aandelen callt en winst wil nemen. Who knows??

Btw, ik zie die 320 calls met expiry volgende week aan 120+ verhandeld worden. Lijkt me niet dat er veel zal gecalled worden... printing money als volatility verkoper

Laatst bewerkt:
Ik leer veel bij deze laatste dagen omdat ik Reddit volg.
Ik heb ook (bescheiden) meegedaan met AMC en GME sinds gisteren, door het groepsgevoel op Reddit en kwestie van aan het verhaal mee te schrijven in dit toch wel legendarische moment. Het 'holden' is alvast gezamelijk gelukt ondanks er heel wat mensen zijn die easy zouden kunnen cashen. Het principe gamestop en samen tegen de hedge funds blijkt toch nog de overhand te hebben momenteel. De subreddit ging van 1,5 naar 6 miljoen volgers dus we spreken wel over een leger.

Als ik het goed begrijp zal die squeeze volgende week moeten gebeuren omdat we vrijdag hoog genoeg afgesloten hebben en die interesten van hun geleende aandelen dagelijks in de miljarden lopen. Door die injectie van verplichte aankopen zal het dan inderdaad sterk stijgen.

Maar gaat dan niet iedereen snel zijn winst pakken met een snelle crash tot gevolg? Of wordt er verondersteld dat iedereen nog steeds zal blijven holden omdat we aan het winnen zijn en tevens ook gamestop redden?

Edit: ja ik ben een noob en ja, ik hoor eigenlijk niet thuis op de beurs:)

Laatst bewerkt:
Right ...

Alsof er in belgie ooit iemand belast is op aandelen winst. Wat is speculatie? Alsof een rechter zich daarmee gaat bezig houden.... want ja, er is geen definitie. Dus als de taxman komt, protesteer je toch gewoon ?

In de usa is er gewoon een short en long holding period gedefinieerd. Met bijhorende taxen. Voor de belgische wetgever te moeilijk waarschijnlijk...

Right ...

Alsof er in belgie ooit iemand belast is op aandelen winst. Wat is speculatie? Alsof een rechter zich daarmee gaat bezig houden.... want ja, er is geen definitie. Dus als de taxman komt, protesteer je toch gewoon ?

In de usa is er gewoon een short en long holding period gedefinieerd. Met bijhorende taxen. Voor de belgische wetgever te moeilijk waarschijnlijk...
Klopt, dat is een hete aardappel in de wetgeving die eigenlijk al 60 jaar bestaat, maar waar geen enkele politieker zijn handen aan durft verbranden om dat aan te pakken. Enfin, ze hebben geprobeerd met de speculatietaks, maar je weet hoe dat is afgelopen...

een "corner" is zo oud als de stock market.

en als de institutionelen het doen om zichzelf succesvol te maken, zegt er niemand iets. kijk maar naar de firma's met 70+% Inst. ownership, soms beroerde businesses, maar ongelooflijke waarderingen.

nu, als ik het gedrag v IB zie, schoothondje van de Hedgies, ga ik mijn keuze van brokers toch ne keer herbekijken.

Fout, dit was duidelijkeen geval van speculatie dus 33% plus gemeentetaks.
Er is geen speculatietaks. Dat heeft ooit kort bestaan maar was onwettig en koste meer dan het opbracht.
De wet is vrij duidelijk en laat op hetzelfde moment alles open. Elke prestatie, verrichting of speculatie die de fiscus niet als het normaal beheer van een privé-vermogen ziet is belastbaar.
Dat kan 100 euro winst zijn op 1 dag of 1 miljoen op 10 jaar. Who knows.
Ik denk dat het wel verstandig is dat als je straks 12miljoen casht op je Duitse rekening je het niet naar de Kaaimaneilanden probeert te versassen onder het mom van beheer van privé-vermogen.

Laatst bewerkt:
Speculatietaks heeft hier niets mee te zien @dee
Er bestaat in België wel degelijk een belasting op winsten die vallen buiten het normaal beheer van een portfolio.

Terug
Bovenaan