Kleine Beursfeiten

100K in een penny stock, in mining dan nog 😯 Those balls...

De vraag die je jezelf moet stellen is: waarom investeert iemand tientallen €'s in een penny stock? Op zijn minst zou diegene die die vraag stelt die stock eens dieper moeten bekijken.

Dus Niocorp (NIOBF). Zij willen een ondergrondse mijn gaan bouwen in Nebraska, Elk Creek. Niocorp is dit jaar eigenaar geworden van de gronden waar de mijn gebouwd zal worden (het is een ondergrondse mijn en alle vergunningen zijn reeds in orde). Volgende grondstoffen zijn in grote getale aanwezig: niobium, scandium en titanium. Elk Creek is een carbonatite en er zitten ook andere rare earth minerals onder de grond en momenteel is Niocorp aan het onderzoeken of deze mede winstgevend gedolven kunnen worden.

Pluspunten:
De CEO heeft de meeste aandelen en heeft zeer veel ervaring mbt mining business. Zoek maar eens op: Molycorp. CEO: Mark Smith.
Next gen batterijen hebben niobium nodig.
USA wil onafhankelijk worden mbt rare earth minerals.
De proefboringen mbt de grootte van de carbonatite wijzen uit dat men op dit moment zelfs niet weet hoe groot de carbonatite is (minstens 30 jaar ontginning).

Het enige waar ze op dit moment met sukkelen is de financiering. Maar van zodra deze in orde is... moon.

Dus ja, dit is wel een speculatieve gok waard (op langere termijn). ;)

Shell is brol en je moest Noord-Amerikaanse exploratie nemen in de plaats.
Op BG was dat al bekend :clap:

Ik zou eventjes wachten want mogelijke korte termijn turbulentie op komst.
Opec+ momenteel onder politieke druk om olieproductie te verhogen boven de afgesproken quota (4 november meeting), samen met Iran nucleaire onderhandelingen die terug zouden starten.
Ik heb geen shell of olie aandelen. Ben op zoek naar een investering hierin dus vandaar vraag van oxy. Welke kan je dan wel aanraden? Permian?

@JanusDR

je hoeft uiteraard niet te antwoorden maar ik heb een historische positie in Shell, soms een suggestie om deze nu in te ruilen voor iets anders in de sector? Zou graag wat blootstelling behouden in deze sector - in huidige marktomstandigheden. Niet voor buy en gold deze keer, heb ingezien dat de sector daarvoor niet geschikt is.

Zijn er hier nog personen die problemen hebben met SaxoInvestor? Sinds een paar dagen kan ik geen fondsen meer kopen, enkel verkopen. Support geeft bijzonder weinig info, enkel dat het probleem 'in de loop van november' zou moeten opgelost geraken.

Bijzonder frustrerend.
Prutsers zijn het bij Saxo. Mijn dividend van TINC hebben ze begot in USD afgerekend, hoe amateuristisch kunde zijn :oops:
Direct gebeld om hun gekloot te laten rechtzetten. Is echt den druppel, ik zet alles over naar Bolero.

Ik heb een dividend ontvangen maar is op de binck ipv Saxo rekening geplaatst en vind nergens de optie om geld van binck te halen..?
Nope dat kan je niet zelf doen. Alles dat ex-dividend gegaan is voor de verhuis naar Saxo komt op de Binck rekening en vereist een manuele actie van Saxo om over te zetten. Dat kan enkele weken duren eer dat geld beschikbaar is.

Prutsers zijn het bij Saxo. Mijn dividend van TINC hebben ze begot in USD afgerekend, hoe amateuristisch kunde zijn :oops:
Direct gebeld om hun gekloot te laten rechtzetten. Is echt den druppel, ik zet alles over naar Bolero.
Laat je even weten hoe de transfer is gegaan (procedure, transferkosten, etc.)?
Heb het ook gehad met Saxo.

Ageas of Cofinimmo.
Ageas maakt reeds deel uit van mijn portefeuille.
Cofinimmo zou 6 eur bruto dividend per aandeel uitkeren, maar mij lijkt dat ik bij Telenet een hogere opbrengst kan halen?

Voor de gemakkelijkheid reken ik met 2800 eur;
= 20 aandelen Cofinimmo = 120 eur beuro dividend in 2022
= 89 aandelen Telenet = 245 eur bruto dividend waarvan de helft in december zal worden uitgekeerd

Cofinimmo zou 6 eur bruto dividend per aandeel uitkeren, maar mij lijkt dat ik bij Telenet een hogere opbrengst kan halen?

= 89 aandelen Telenet = 245 eur bruto dividend waarvan de helft in december zal worden uitgekeerd
Gbl?

Wanneer je twee (of meerdere) aandelen met elkaar vergelijkt dan doet het dividendrendement er niet toe. Dat is slechts een deel van de total return. Het is plezant om veel geld op je rekening uitgekeerd te zien worden maar als dat niet duurzaam is en je aandeel jaar na jaar zakt dan heb je daar niet veel aan. Puur fictieve cijfers maar het is veel beter om een aandeel te hebben met een dividendrendement van 1% en een total return van 11% dan een aandeel met een dividendrendement van 8.75% (waar dan nog eens 30% van naar de staat gaat) en een total return van -1%.

Een hoog dividendrendement is vaak een waarschuwingssignaal dat de markt er niet echt vertrouwen in heeft.

Van iets goed mag je altijd bijkopen!
Ik heb ook al enige tijd ageas en heb nu nog een order open staan aan 40 euro. De overstromingen in Wallonië hebben hen 55 miljoen gekost (we gaan er van uit dat dit niet elk jaar gebeurt) en ze zitten ook met hun exposure in China. Maar rechtstreeks zijn ze zelf niet betrokken in de vastgoedsector.
Bij ageas heb je toch meer ruimte qua groei. Ze kopen al jaren massaal eigen aandelen en zitten op 1,25 miljard cash om eventuele overnames te doen.

iemand hier die aandelen koopt en enkel zijn eigen inbreng eruit haalt zodat je met "gratis aandelen" overblijft die je nooit plant te verkopen?
Daarna dezelfde eigen inbreng voor iets anders gebruiken.

weet niet of het echt voordelig is, maar lijkt me wel interessant om met dividendaandelen te doen.

iemand hier die aandelen koopt en enkel zijn eigen inbreng eruit haalt zodat je met "gratis aandelen" overblijft die je nooit plant te verkopen?
Lijkt me een slecht idee. Uiteindelijk moet je met het budget waar je over beschikt proberen het maximale er uit te laten. Hoe groot het gedeelte eigen inbreng en winst is is totaal irrilevant.

Zo kom je al snel bij een mindset van: het maakt niet uit wat aandeel x doet want het is toch al winst. Uiteindelijk moet je elk aandeel geregeld tegen het licht houden. De bedoeling van de meeste aandelen mag dan wel buy and hold zijn, maar over de jaren heen kan dat gerust veranderen.

weet niet of het echt voordelig is, maar lijkt me wel interessant om met dividendaandelen te doen.

Zou ik niet doen met aandelen waar je op langere termijn in gelooft. En aandelen waar je alleen op kortere termijn in gelooft, kan je imho beter volledig cashen en iets anders mee aankopen :)
Ik snap het principe, maar ik zou dat hoogstens toepassen bij iets zeer volatiel - en dan nog.

Terug
Bovenaan