Kleine Beursfeiten

Ik heb de demofilmpjes van het Metaverse gezien en ik vind het echt extreem creepy. Mark zelf ziet en gedraagt zich ook nog steeds als een sociopathische robot, niet normaal hoe diep die in de uncanny valley zit. En dan die avatars in de Metaverse. Precies Black Mirror in het echt. Ik ben geen fan.
Natuurlijk is dit creepy. Maar dat is nu eenmaal waar we naartoe gaan. En ja, de vergelijking met Black Mirror is dan snel gemaakt (toch voor een stuk).
Een doorgedreven controlemaatschappij. Convergentie van fysieke en virtuele wereld(en), van mens en machine.
De smartphone was/is simpelweg een eerste iteratie in web 2.0
Maar uiteindelijk loopt de mens binnen x(x) jaar gewoon rond met tal van ingebouwde chips. Daar moet je niet aan twijfelen.
En dat met zowel vele voordelen (efficientie, gezondheidsmonitoring, etc.), als vele nadelen (geen echte privacy, minder handelen uit vrije wil, etc.)
Die evolutie is niet meer te stoppen.

De heel jonge generatie ervaart zaken zoals privacy sowieso al heel anders. Ze hebben nooit anders gekend dan "het internet". Dus metdertijd zal een "Black Mirror" maatschappij door een meerderheid perfect aanvaard -zelfs omarmd- worden, daar ben ik van overtuigd.
Hoewel ik het zelf ook een naar ding vind, is het volgens mij een onstuitbare evolutie. En als het toch moet gebeuren, pik ik er graag een graantje van mee via aandelen in oa. Facebook/Meta.

Arcelor Mittal verkocht (zeer veel winst op gemaakt en ze geraken maar niet door die €30 precies), Boskalis gekocht in de plaats (orderboek zeer vol, dus veel werk komende jaren, maar niet echt gereflecteerd in de koers)

Nog eens tijd voor een beginnersvraag: wanneer bepaal je om te verkopen?
Begin dit jaar met wat speelgeld een aantal aandelen gekocht, waaronder VGP en Crowdstrike. Beiden staan momenteel op +50% (Crowdstrike onlangs op all time high).
Dus hoe schat je op zo'n moment opwaarts maar ook neerwaarts potentieel in? Hoeveel groeimarge zit er nog op?
I know, mijn beginnersfout, had er op voorhand al rekening mee moeten houden...
Allé, niemand hier die een mens eens wat wil bijleren?

Hangt vrij hard af van het aandeel imo en jouw strategie. Ik heb veel bedrijven zoals Crowdstrike (saas) dus daar kan ik wel zeggen hoe ik bepaal om te verkopen. In de meeste gevallen verkoop ik na kwartaalcijfers, specifiek als de omzetgroei aan het verminderen is (<50%) of de guidance slecht is (groei <40%) voor het volgende kwartaal, er zijn nog tal van andere cijfers waar ik naar kijk (gross margin, operating margin, net retention rate, ...) maar hoofdzakelijk kijk ik naar groei. Als er een bedrijf is waarin ik meer potentie zie dan kan het ook zijn dat ik de aandelen verkoop van het bedrijf waar ik het minste groei voorspel om dan die nieuwe aandelen te kopen.

Voor je een aandeel koopt denk je best al na wat jouw criteria zijn om te verkopen.

Check post 1 van dit topic.

Wat bijna niemand hier doet by the way.

Meestal komt het neer op "ik geloof erin, zonder dat ik een fluit van aandelenwaardering ken" en "het is al jaren aan het stijgen dus ik koop, waarna ik verkoop bij een random x%", of het omgekeerde "het is x% gedaald en om 1 of andere reden denk ik dat het terug zal stijgen naar de vorige koers, ook al ken ik geen fluit van het bedrijf of sector".

Merk op dat het zelfvertrouwen in deze vogelpiktechnieken steeds rechtevenredig is met de lengte van de bullmarkt. :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Hier mijn laatste GOOGL aandelen verkocht en nog wat UPST en MNDY aandelen bijgekocht :)
Jij vindt 2 bedrijven die nog niets bewezen hebben, waarvan 1 een notoir mislukt businessmodel opnieuw probeert, die noteren aan 90x en 56x OMZET , interessanter dan Google of andere aandelen dan?

Interessant :-)

Zoals @jvc zegt. Als growth investor zijn er 3 duidelijke redenen om te verkopen:

1) De groei vertraagt significant of sneller dan je verwachtingen. In elk groeiaandeel zit de groei voor een deel uiteraard ingeprijsd, en het aandeel zal enkel 'outperformen' als de effectieve groei hoger ligt dan de verwachtingen. Vandaar dat ik ieder kwartaal kijk naar zaken zoals de groei in de omzet, marges, aantal nieuwe klanten, net retention rates (in geval van software) etc. Valt dit tegen, zal ik op zijn minst trimmen en mogelijks volledig verkopen.

2) Er komen betere opportuniteiten. Ik heb een geconcentreerd portfolio, tussen de 8 en 12 aandelen. Als ik wil kan ik echter 40 goede growth stocks identificeren, die allemaal wel degelijk zullen presteren. Maar mijn doel is om enkel de (volgens mijn analyse) beste te bezitten. Stel dat Crowdstrike over een jaar naar 40-50% groei vertraagt, kan het zijn dat ik verkoop omdat ik andere aandelen zie met veel hogere groei en dito potentieel.

3) De waardering loopt volledig uit de hand. Ik denk dat het business model veel belangrijker is voor de toekomstige returns dan de waardering, maar je kan dat niet volledig negeren. Iedereen wist dat Snowflake vorig jaar veel te duur was bijvoorbeeld, en dit voorjaar is het aandeel met 55% gecorrigeerd, ook al waren de cijfers heel goed. Dit was enkel en alleen een correctie omdat ze te duur waren.

Maar nogmaals, dit hangt af van jouw strategie. Een value belegger als @JanusDR zal dit totaal anders benaderen, en iemand die technische analyses gebruikt ook. De 3 punten die ik hier vermeld kan je bijvoorbeeld toepassen op Crowdstrike, maar veel minder op een VGP, omdat dat nu eenmaal geen groeiaandeel is.

Laatst bewerkt:
Een value belegger als @JanusDR zal dit totaal anders benaderen,
TENZIJ in het uitzonderlijke geval dat het gaat over een SPAC met een Trumpbedrijf gericht op de Trumpcult.
In dat geval adviseer ik om er minstens 20% van je vermogen in te zwieren en te verkopen als het 2 dagen later op een mooi veelvoud van bv. x10 staat.

Ben er nog niet over :confused2:

Laatst bewerkt:
Jij vindt 2 bedrijven die nog niets bewezen hebben, waarvan 1 een notoir mislukt businessmodel opnieuw probeert, die noteren aan 90x en 56x OMZET , interessanter dan Google of andere aandelen dan?

Interessant :)
Ja. We gaan best niet opnieuw dezelfde discussie voeren.

Allez men gaat weer massaal aandelen inkopen als ge zo hier en daar de laatste Q3 cijfers doorneemt.
Timing kan m.i toch beter nu de koersen hoge toppen weer scheren.

Allez men gaat weer massaal aandelen inkopen als ge zo hier en daar de laatste Q3 cijfers doorneemt.
Timing kan m.i toch beter nu de koersen hoge toppen weer scheren.
Inkopen van aandelen volgt altijd na een grote en langere? beurs stijging., dacht ik toch. Dus logische timing?

Hier mensen die zich aan pennystocks riskeren?

Heb zelf nu fami gekocht. Doel om dat tegen eind november (met verdubbeling :p) van de hand te kunnen doen.

Je hebt nu eenmaal verschillende soorten beleggers?

0 risico nemen en hopen om op jaarbasis de index 'te verslaan' zou voor mij absoluut de moeite niet zijn. Dan doe ik tbh liever niks. Of maandelijks in een etf steken voor een paar %...

Als je pakweg 50k hebt en je belegt dat aan 5%, dan heb je 2500eur opbrengst. Dat zou mijn leven er in het algemeen niet beter op maken. Dan kan ik niets meer dan wat ik nu ook al zou kunnen doen.

Ik beleg om geld te verdienen, niet om de inflatie amper te compenseren.

Ik bedoel daar trouwens ook niets negatiefs mee. Maar misschien mag dat dan omgekeerd ook gelden?

0 risico nemen en hopen om op jaarbasis de index 'te verslaan' zou voor mij absoluut de moeite niet zijn. Dan doe ik tbh liever niks. Of maandelijks in een etf steken voor een paar %...

Als je pakweg 50k hebt en je belegt dat aan 5%, dan heb je 2500eur opbrengst. Dat zou mijn leven er in het algemeen niet beter op maken. Dan kan ik niets meer dan wat ik nu ook al zou kunnen doen.

Ik bedoel daar trouwens ook niets negatiefs mee. Maar misschien mag dat dan omgekeerd ook gelden?

https://www.beyondgaming.be/threads/de-cryptocurrency-thread.460/page-452#post-390255 Have fun!

Met jouw voorkeur is niks mis, maar als je wilt speculeren op tenbaggers op korte termijn misschien beter daar proberen dan op financiële markten.

https://www.beyondgaming.be/threads/de-cryptocurrency-thread.460/page-452#post-390255 Have fun!

Met jouw voorkeur is niks mis, maar als je wilt speculeren op tenbaggers op korte termijn misschien beter daar proberen dan op financiële markten.
Waarom moet dat met crypto? Dat zegt me weinig en boeit me niet genoeg. De beurs ken ik beter en daar gebeuren dagelijks even grote sprongen hoor.

Ik vraag ook niet meteen om hulp ofzo, ken m'n weg daar vrij goed in. Kon gewoon zijn dat hier nog mensen dergelijke strategie volgen en dan is dat misschien interessant? Dient een forum uiteindelijk voor he'

Niks mis met deze strategie maar besef goed dat je hiermee geen consistente winsten zal hebben, je zal eerder eens geluk hebben maar meestal zelfs geld verliezen.
Als je uw geld 20 jaar in een saaie ETF steekt met 8% gemiddelde jaarlijks rendement heb je wel 233k ipv 50k :)

Ja natuurlijk maar dat is niet fenomenaal he. Als ik met die 50k een woning koop (50 inleggen en 150 lenen) en ik verhuur die (betaalt zichzelf) en na 20j verkoop ik, dan heb ik ook 230k.

En ik zal zeker niet verkondigen dat dat the way to go is. Maakt ieder voor zich uit. Maar wordt hier precies wel vrij snel afgekraakt. Daytraden is nu toch niks nieuws, wordt zoveel gedaan..

Terug
Bovenaan