Kleine Beursfeiten

Dat bedoel ik.
Het proletariaat op de fiets, want klimaat.
De gegoede midden/top-klasse op wereldreis, want who cares de 20-50-100 euro per ticket kerosinebelasting.

Jean-Paul zal zich wel een electrische auto kopen die opgeladen wordt met zijn zonnepanelen met groenestroomcertificaten en gekocht met renovatiesubsidies, naast het stuk woonbonus dat hij nog terugtrekt en dat de huizenprijzen naar omhoog duwde.

Mariette heeft helaas geen budget voor een auto van 25K+ (voor het mini model en een range van 150 km) en zal inderdaad haar fiets nemen zodat de huur nog betaalbaar blijft.

Het is een mening, maar niet de mijne.

Dat vind ik absoluut geen argument.

Als je zegt dat ecologische maatregelen discriminerend zijn voor arme mensen, kun je zowel zeggen dat de verkeerswet discriminerend is want "Jaja, Mariette zal zich wel aan de snelheid houden maar Jean-Paul die heeft geld genoeg om overtredingen te maken dus die mag zijn goesting blijven doen!". Tja, zijn goesting doen maar hij moet wel dokken hé.
Hotels zijn dan ook discriminerend waarschijnlijk "want Mariette die moet het doen met een Ibis maar Jean-Paul moet het zich niet aantrekken want die kan zich makkelijk een 4-sterren-hotel permitteren!". Tja, maar dan moet hij wel dokken.
Enzovoort.

Ik bedoel, om het even heel simpel te stellen: met al het geld die Jean-Paul aan milieutaksen zal betalen van al zijn wereldreizen en zijn extra gereden kilometers, worden er bijvoorbeeld nieuwe bomen geplant waar Mariette ook (quasi) gratis van zal meeprofiteren hé. Een win/win-situatie noem ik dat. Dat is volgens mij de enige juiste manier om naar dergelijke milieutaksen te kijken.

Het probleem is dat de bestaande milieutaksen bijlange niet hoog genoeg zijn om hun negatieve externaliteiten te bekostigen. Die moeten dus zwaar naar omhoog.

Dat vind ik absoluut geen argument.

Als je zegt dat ecologische maatregelen discriminerend zijn voor arme mensen, kun je zowel zeggen dat de verkeerswet discriminerend is want "Jaja, Mariette zal zich wel aan de snelheid houden maar Jean-Paul die heeft geld genoeg om overtredingen te maken dus die mag zijn goesting blijven doen!". Tja, zijn goesting doen maar hij moet wel dokken hé.
Ten eerste kan Mariette nog steeds haar verplaatsing doen aan de maximumsnelheid, wat anno 2021 een recht mag genoemd worden in de Westerse wereld. Het feit dat ze niet nog 10% sneller kan rijden, doet quasi niets af van haar welvaart. Dat is een bijkomende ultra-luxe.

Ten tweede zijn verschillende snelheidsovertredingen in een bepaald tijdsbestek of vanaf een bepaalde snelheid strafbaar met andere straffen dan geld.
Jean-Paul zal zijn rijbewijs kunnen kwijtspelen, zijn auto in beslag genomen zien, of in de gevangenis geraken.

Hotels zijn dan ook discriminerend waarschijnlijk "want Mariette die moet het doen met een Ibis maar Jean-Paul moet het zich niet aantrekken want die kan zich makkelijk een 4-sterren-hotel permitteren!". Tja, maar dan moet hij wel dokken.
Enzovoort.
Een beetje hetzelfde als hierboven: maar Mariette kan nog steeds op hotel, waardoor ze 99% van het voordeel heeft van de 21ste eeuw.
Nee, ze kan niet in een private jet, maar ze kan wel alle Europese landen bezoeken als ze wil in een gewoon vliegtuig.
En als Mariette een beetje spaart, kan ze al voor 350 euro naar Bangkok vliegen om zelfs Azië te bezichtigen.

Jij vindt dat waarschijnlijk geen basisrecht. Ik vind anno 2021 dat elke Belg die werkt, als inwoner van een rijk Westers land, de financiële mogelijkheid zou moeten hebben om een land te bezoeken buiten België of Europa.

De vraag is natuurlijk wat jij als onnodige luxe definieert voor de werkende mens in een land als België.
Met de auto boodschappen kunnen doen?
Op reis kunnen gaan met het gezin?
Ik bedoel, om het even heel simpel te stellen: met al het geld die Jean-Paul aan milieutaksen zal betalen van al zijn wereldreizen en zijn extra gereden kilometers, worden er bijvoorbeeld nieuwe bomen geplant waar Mariette ook (quasi) gratis van zal meeprofiteren hé. Een win/win-situatie noem ik dat. Dat is volgens mij de enige juiste manier om naar dergelijke milieutaksen te kijken.

Het probleem is dat de bestaande milieutaksen bijlange niet hoog genoeg zijn om hun negatieve externaliteiten te bekostigen. Die moeten dus zwaar naar omhoog.
Hypothetische vraag: Stel @mac-bc heeft almacht op regulatoir en fiscaal vlak in Europa.
Op welke termijn faseer je fossiele brandstoffen uit (welke? olie, steenkool, gas, kernenergie, ..) en hoeveel taks hef je wanneer?

Laatst bewerkt:
@mac-bc - is het nu een verrassing dat al dat eco gedoe associaal is ?

Waarom denk je dat Groen niet doorbreekt? Telkens ze een verhaal moeten bouwen stoten ze op de muur van "kostelijk".

Alles wat groen of ecologisch is: is complex, kost meer en biedt eigenlijk weinig meerwaarde (behalve dat het 'groen' is). Als je dan centen moet tellen, haak je snel af.

Ik heb weinig kleine huurhuisjes gezien met zonnepanelen of power walls of Tesla's voor de deur. Het is gewoon duurder dan niet, anders was het overal al. Dus, per definitie is het associaal als je het verplicht invoert. Price goes up, onderkant van de distributie valt uit de boot.

En stel nog eens dat Jean Paul zijn fair share aan milieu taxen betaalt, denk je dat Mariette liever een Diesel auto krijgt waar ze mee kan rijden of wat bomen in een park waar ze eigenlijk geen fluit aan heeft?

De kosten van klimaatopwarming komen er en iedereen zal ze meebetalen.
Het is enkel gemakkelijker te negeren omdat het vager en veraf lijkt.

Uiteraard, maar het is een illusie om te denken dat het geen additionele ongelijkheid zal veroorzaken, zeker in landen zoals Belgie. We zitten met een gigantische belasting% voor wie gewoon en veel verdient. Daar is niet veel ruimte om nog meer af te romen. Het kapitaal in belgie is ook al redelijk belast. Rest ons nog: iedereen laten meebetalen. Onderkant van de distributie zal van het treintje vallen.

, denk je dat Mariette liever een Diesel auto krijgt waar ze mee kan rijden of wat bomen in een park waar ze eigenlijk geen fluit aan heeft?
Binnen 25 jaar is de temperatuur door de benzinetaksen dan slechts 1,5 graden gestegen in de plaats van 2 graden.
10 jaar later is de temperatuur dan alsnog tot 2 graden gestegen.

Mariette is ondertussen wel 35 jaar aan een stuk met de fiets naar de winkel geweest om al haar boodschappen en heeft helaas nooit een vliegtuigreis kunnen doen.

CO2 moet naar NUL in 2050.
Enorme taksen op fossiele brandstoffen kunnen de co2 stijging misschien wat afremmen of licht laten dalen (CO2 daling tijdens wereldwijde piek Covid lockdowns was 15% of zo. Quasi ALLE luchtvaart en auto's stonden stil. Daaraan zie je hoe hopeloos dat is.), maar dat is compleet irrelevant.

Wat nodig is, zijn radicale investeringen in onderzoek naar CO2-vrije manieren voor: cement- en staalproductie, electriciteitsproductie + batterijopslag, meststoffen, vliegtuig/scheep transport.
Een beetje zoals het Coronavaccin mirakel waar de ganse wereld en wetenschappers eindeloze fondsen en prioriteit aan geven.

Dan komen we in dezelfde discussie terecht. We zitten nu al met 30-40bln begrotingstekort. Dat is dus 10k per jaar per belastingsbetaler. Wie gaat die radicale omslag betalen? Iedereen samen en dan komen we bij hetzelfde uit.

Waarom zou men investeren in onderzoek naar co2 vrije technologie als er geen incentive is.
Co2 tax is net een deel van die incentive om alles weg te duwen van vervuilende technologie of brandstoffen.

Hoe gaan we een begrotingstekort betalen? Met taksen op vervuiling.

Vervuiling, co2, of pfos, of zoveel andere zaken, zijn grote kapitaalverschuivingen van burger en staat naar bedrijven. Het is overheid en burger die met schulden en belastingen de verborgen kosten van vervuiling betalen.
Waarom zou men die zaken niet volop in rekening beginnen brengen?

Dan komen we in dezelfde discussie terecht. We zitten nu al met 30-40bln begrotingstekort. Dat is dus 10k per jaar per belastingsbetaler. Wie gaat die radicale omslag betalen? Iedereen samen en dan komen we bij hetzelfde uit.

Daarom dat een kilometerheffing terug op tafel ligt. Iemand zal de rekening moeten betalen, de vraag is alleen hoe juist.
Nee, gewoon schulden erbij op 30-40 jaar die momenteel quasi NIETS kosten aan rente, en die dan over een periode van 40 jaar terugbetaald worden.
Logisch, aangezien de voordelen ook vooral over 50-100 jaar geplukt worden.

Uiteraard, maar het is een illusie om te denken dat het geen additionele ongelijkheid zal veroorzaken, zeker in landen zoals Belgie. We zitten met een gigantische belasting% voor wie gewoon en veel verdient. Daar is niet veel ruimte om nog meer af te romen. Het kapitaal in belgie is ook al redelijk belast. Rest ons nog: iedereen laten meebetalen. Onderkant van de distributie zal van het treintje vallen.
Puur cijfermatig is er nog ruimte zat om belastingen te verhogen, zowel roerend als onroerend vermogen swingen de pan uit. Of dat wenselijk, praktisch haalbaar, …. Is een heel ander verhaal maar het is mogelijk. Een reden waarom het niet zal gebeuren is mss wel de staatsschuld.

hoe cijfermatig is er ruimte? Je kunt moeilijk 60 of 70% belasten.

Als ik netto evenveel overhoud als iemand die 20h in de carrefour werkt, dan houdt het bij mij ook snel op. Idem met vastgoed belasten. Waar en hoe ga je belasten? Registratierechten verhogenn? Dan word je arbeidsmarkt nog minder mobiel. Roerend vermogen belasten? Het is nu al 30% op divis. 40 of 50%? Ik zit nu al aandelen rond te pompen om die taxen te ontwijken en ik ben een kleine garnaal....

hoe cijfermatig is er ruimte? Je kunt moeilijk 60 of 70% belasten.

Als ik netto evenveel overhoud als iemand die 20h in de carrefour werkt, dan houdt het bij mij ook snel op. Idem met vastgoed belasten. Waar en hoe ga je belasten? Registratierechten verhogenn? Dan word je arbeidsmarkt nog minder mobiel. Roerend vermogen belasten? Het is nu al 30% op divis. 40 of 50%? Ik zit nu al aandelen rond te pompen om die taxen te ontwijken en ik ben een kleine garnaal....
Uw gemiddelde aanslagvoet op de belastingbrief is echt 40% a 50%? Seems harsh...
Kijk, enkele nieuwe belastingsinkomsten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...ar-btw-bij-onder-andere-tandarts-en-kinesist/

iemand hier in acacia pharma? de raket lijkt elk moment te gaan opstijgen. al maanden positief nieuws en de bodems liggen altijd maar hoger en hoger. easy + 50 tot 200% binnen dit en max 2 jaar imho. ik heb zelf 2000 shares gekocht aan 1.8 euro en verkoop pas als het richting de 4 gaat of overgenomen wordt ( kans is groot met 3 succesvolle goedgekeurde medicijnen als klein biotech bedrijf)

prosus is ook de moeite voor middellange termijn. die heeft ook potentieel op 30-50% groei binnen dit en een jaar of 2.

Terug
Bovenaan