Kleine Beursfeiten

Bodem 10.
Op gemiddeld 6 maand.
Nieuwste posities zijn KPG.AX en ALF.AX, ongeveer anderhalve maand geleden gekocht.
KPG.AX​
22,61%​
WSTG​
21,80%​
3679.TYE​
15,05%​
BWMX​
12,50%​
LMT​
12,44%​
KBAL​
6,89%​
GTT.PA​
-0,47%​
PRX.AS​
-7,68%​
ALF.AX​
-11,15%​
SDGR​
-17,75%​

Bodem 10.
Op gemiddeld 6 maand.
Nieuwste posities zijn KPG.AX en ALF.AX, ongeveer anderhalve maand geleden gekocht.
KPG.AX​
22,61%​
WSTG​
21,80%​
3679.TYE​
15,05%​
BWMX​
12,50%​
LMT​
12,44%​
KBAL​
6,89%​
GTT.PA​
-0,47%​
PRX.AS​
-7,68%​
ALF.AX​
-11,15%​
SDGR​
-17,75%​
toch wel een heel groot aantal posities precies -> hoe goed ken je dan elk aandeel? en hoeveel tijd kost het om alles tegoei op te volgen?

toch wel een heel groot aantal posities precies -> hoe goed ken je dan elk aandeel? en hoeveel tijd kost het om alles tegoei op te volgen?
Ik ken ze allemaal redelijk goed en het grootste deel zeer goed.
Tijd per aandeel mss 3-5 uur initieel.
Daarna enkel kwartalen opvolgen bij mss de helft ervan. Is maar 30 minuten per kwartaal.

Misschien toch efkes melden voor diegenen met Franse dividendjes die het niet weten, in uw belastingaangifte kan je het teveel aan betaalde Belgische roerende voorheffing op Franse dividenden van 2020 terugvorderen. Je hebt 30% betaald en zou normaal maar 15% moeten betalen.

Voor de details: https://www.test-aankoop.be/invest/...er-roerende-voorheffing-betalen-of-zelfs-geen

Deze regeling zou vanaf dit jaar ook van toepassing zijn, dus je betaald op Franse dividenden zelfs nog minder RV dan op Belgische dividenden (12,8% in Frankrijk en 15% in België) :)

Vergeet ook de bottom 10 performers niet te vragen :p
Mss is mijn port een uitzondering maar ik merk bvb dat de bottom 10% verantwoordelijk is voor 95% van de verliezen - in mijn geval 3 aandelen op een port van 33.

Is dat nu een typisch voorbeeld van slecht beheer/té ver laten escaleren of is dit "klassiek"

Mss is mijn port een uitzondering maar ik merk bvb dat de bottom 10% verantwoordelijk is voor 95% van de verliezen - in mijn geval 3 aandelen op een port van 33.

Is dat nu een typisch voorbeeld van slecht beheer/té ver laten escaleren of is dit "klassiek"
Ik denk dat dat toch echt case by case moet bekeken worden:
-> als je bitcoin of Tesla op de top hebt gekocht en nu 50% verlies hebt moet je je afvragen of er iets aan de fundamentele investment case veranderd is, indien niet, dan zou ik bijhouden. (niet dat ik BTC of Tesla zou aankopen, maar je snapt m'n voorbeeld wel hé )
-> als je bijvoorbeeld een Galapagos of Ontex hebt met zwaar verlies nu, dan is er daar weldegelijk iets fundamenteel gewijzigd en kan je je afvragen of het wel realistisch is dat die ooit nog hun topkoersen gaan terugzien -> dan is het mss beter om "cut your losses" te doen?

Ontex heeft toch wel wat buyratings, naar de 16-18 euro toe dacht ik. Je zou het natuurlijk ooit eens gekocht hebben voor een stuk in de 20...

Galapagos ja...net zoals Celyad...biotech blijft toch altijd wispelturig. Staat historisch laag, en geen idee of dat ooit nog x3 gaat doen.

Ontex heeft toch wel wat buyratings, naar de 16-18 euro toe dacht ik. Je zou het natuurlijk ooit eens gekocht hebben voor een stuk in de 20...

Galapagos ja...net zoals Celyad...biotech blijft toch altijd wispelturig. Staat historisch laag, en geen idee of dat ooit nog x3 gaat doen.
Tja, Ontex, heeft geen pricing power, heeft véél schulden en geraakt maar niet van zijn Zuid-Amerikaanse tak af ...
-> historische koersen van vele jaren geleden zijn volledig irrelevant
-> buy ratings vind je voor ongeveer elk bedrijf, als de beurshuizen de beleggers maar kunnen aanzetten tot handelen

"Prijs elektriciteit en aardgas op hoogste peil in meer dan tien jaar tijd"

Gele hesjes incoming.

Ze gaan de fossiele brandstofbedrijven nog mogen smeken om meer te produceren om de prijzen onder controle te houden.
"Benzineprijs op hoogste peil 7 jaar"

Maar wacht, dat is 3x niets, het echte plezier komt binnenkort:

"EU viseert luchtvaart, diesel, benzine, stookolie en aardgas"

Goed dat er al alternatieven zijn voor de modale burger.
Allemaal op vakantie in de Ardennen, met de fiets naar de supermarkt, of het vliegtuig op waterstof nemen.

"Benzineprijs op hoogste peil 7 jaar"

Maar wacht, dat is 3x niets, het echte plezier komt binnenkort:

"EU viseert luchtvaart, diesel, benzine, stookolie en aardgas"

Goed dat er al alternatieven zijn voor de modale burger.
Allemaal op vakantie in de Ardennen, met de fiets naar de supermarkt, of het vliegtuig op waterstof nemen.

Uw eerste link is inderdaad een jammere incentive voor oliemaatschappijen om ermee door te gaan. Uw tweede link daarentegen is louter een extra kost voor de consument die de oliemaatschappijen geen cent extra zal opleveren.

Het is van die tweede soort prijsverhogingen dat we méér nodig hebben. Zeker bij kerosine, een fossiele brandstof die niet of nauwelijks belast werd tot nu toe. Eindelijk.

Uw eerste link is inderdaad een jammere incentive voor oliemaatschappijen om ermee door te gaan. Uw tweede link daarentegen is louter een extra kost voor de consument die de oliemaatschappijen geen cent extra zal opleveren.

Het is van die tweede soort prijsverhogingen dat we méér nodig hebben. Zeker bij kerosine, een fossiele brandstof die niet of nauwelijks belast werd tot nu toe. Eindelijk.
Ja, mijn bericht hoort hier maar half thuis eigenlijk.

Al die prijsverhogingen komen recht op de kap van de 30% laagst verdienenden.
Het is niet dat de private jets ook maar 1 vlucht zullen verminderen of dat ik niet naar Spanje ga vliegen omdat het vliegticket nu 200 zal kosten in de plaats van 100.

Maar Mariette van de aldi zal geen goedkoop weekje Tenerife meer kunnen doen.
En in de plaats van 200 euro sparen per maand, helaas 0 euro nu want gas/benzine/producten allemaal duurder.

Dat is misschien de bedoeling, maar voor die mensen is dat substantieel welvaartsverlies en 40 jaar terug.

Als dat niet gekoppeld is aan een vermogensbelasting die integraal terugkeert naar de minst verdienende laag van de bevolking, is dat gewoon een zeer regressieve evolutie.

Maar dat is een totaal andere discussie die hier niet past.

Als dat niet gekoppeld is aan een vermogensbelasting die integraal terugkeert naar de minst verdienende laag van de bevolking, is dat gewoon een zeer regressieve evolutie.

Maar dat is een totaal andere discussie die hier niet past.
Oei, niet echt een woordje waarmee je je in deze topic populair gaat maken 🙃

Is goed moment om dit te doen.

Na covid zullen veel mensen bereid zijn gelijk wat te betalen om te reizen.

Hopelijk is men ook niet te mals voor shipping, dat is een mega vervuilende sector.

En in de plaats van 200 euro sparen per maand, helaas 0 euro nu want gas/benzine/producten allemaal duurder.

Groen en Ecolo scoren niet voor niets het sterkst bij stedelijke middenklassers. Het groene verhaal is geen sociaal verhaal.

Niet elk aandeel dat je koopt gaat het goed doen, dat lijkt mij part of investing. Ik heb hier ook wel wat posities die ik al jaren heb en die -25% of -45% staan. Ik lig er niet wakker van. Dat wordt dan weer volledig rechtgetrokken door aandelen die x3, x5 of zelfs x8 gegaan zijn.

En in de plaats van 200 euro sparen per maand, helaas 0 euro nu want gas/benzine/producten allemaal duurder
Ons Mariette kan vanaf 30 euro de nachttrein nemen naar Wenen. Heel de dag flaneren, sachertorte eten en wat cultuur opsnuiven. Veel interessanter dan Tenerife.

Hopelijk is men ook niet te mals voor shipping, dat is een mega vervuilende sector.
Ok, alle producten voor de eindconsument 10% duurder, terwijl er geen alternatief is. (Hoe ga je ijzererts, meel, zand, containers etc. vervoeren?)
Dus welvaartsverlies van 10% dat disproportioneel op de kap van de minst verdienenden komt.

Waterstof staat nog 20 jaar van hier.
Dus gewoon een vaste extra soort pure consumptiebelasting.

Groen en Ecolo scoren niet voor niets het sterkst bij stedelijke middenklassers. Het groene verhaal is geen sociaal verhaal.
Idem LEZ zones.

"Ah ja by the way, binnen 3 jaar mag je een nieuwe auto kopen, de jouwe mag hier niet meer zijn."

Hoe bedoel je? En is er dan plots beter/goedkoper openbaar vervoer beschikbaar overal?

"Ah nee dat niet, dat is niet onze bevoegdheid. Wij beslissen dat gewoon zo, zonder dat er eigenlijk alternatieven zijn, behalve een nieuwe auto kopen van min. 15K"

Poetsvrouw: merci bedankt, dat is al mijn spaargeld van de afgelopen 10 jaar.

De fondsenreus BlackRock koopt een belang van 13 procent en waardeert Belron op 17,2 miljard euro, wat het belang van D'Ieteren in de Carglass-moeder op 8,6 miljard brengt: 30 procent meer dan wat heel D'Ieteren maandagavond op de beurs waard was. …

Terug
Bovenaan