Kleine Beursfeiten

Is goed moment om dit te doen.

Na covid zullen veel mensen bereid zijn gelijk wat te betalen om te reizen.

Hopelijk is men ook niet te mals voor shipping, dat is een mega vervuilende sector.

Liefst cruiseschepen viseren dan en niet de vrachtsector ;)

Mss is mijn port een uitzondering maar ik merk bvb dat de bottom 10% verantwoordelijk is voor 95% van de verliezen - in mijn geval 3 aandelen op een port van 33.

Is dat nu een typisch voorbeeld van slecht beheer/té ver laten escaleren of is dit "klassiek"

Hier hetzelfde: 2 verliesposten op 20 zijn verantwoordelijk voor 94% van de verliezen in mijn huidige portefeuille.

Je moet je ook afvragen, had je kunnen voorzien dat de verliezen zouden oplopen? Of geloof je nog altijd in de inherente waarde van het bedrijf waardoor je nu liever je verlies niet neemt?
In mijn geval geloof ik in het lange-termijn potentieel van die 2 bedrijven en hou ik die posities aan. In het verleden te vaak verkocht om dan achteraf toch terug te kopen (soms aan een lagere koers, soms enkele jaren later aan een hogere koers) :tongue:

De fondsenreus BlackRock koopt een belang van 13 procent en waardeert Belron op 17,2 miljard euro, wat het belang van D'Ieteren in de Carglass-moeder op 8,6 miljard brengt: 30 procent meer dan wat heel D'Ieteren maandagavond op de beurs waard was. …
bij opening +20% ... daar gaan we een goei fleske voor opentrekken vanavond :clap:

KBC Securities loopt naar goede gewoonte de feiten weer eens achterna: ze geven nu een koersdoel van 190 euro.
Wel kuddo's voor den Danny van Inside Beleggen (voor ne keer :biglaugh:)-> D'ieteren was één van zijn 5 stockpicks aan het begin van het jaar.

Bij De Belegger werd D'ieteren ergens tijdens de zomer 2020 ook getipt. Ondergewaardeerd en een bom cash op de rekening, alleen bleef het aandeel al maanden pas op de plaats maken. Dan blijf je wachten tot het lager en lager zakt, en wanneer het ik gang schiet sta je langs de kant. Hetzelde verhaal bij deceuninck.

Mensen die mithra hebben? Veel goed nieuws de laatste maanden en toch zakt het aandeel weg. Niet interessant genoeg voor de belegger die constant koopt en verkoopt? Want long term ziet dat er toch goed uit.

Laatst bewerkt:
Bij De Belegger werd D'ieteren ergens tijdens de zomer 2020 ook getipt. Ondergewaardeerd en een bom cash op de rekening, alleen bleef het aandeel al maanden pas op de plaats maken. Dan blijf je wachten tot het lager en lager zakt, en wanneer het ik gang schiet sta je langs de kant. Hetzelde verhaal bij deceuninck.

Mensen die mithra hebben? Veel goed nieuws de laatste maanden en toch zakt het aandeel weg. Niet interessant genoeg voor de belegger die constant koopt en verkoopt? Want long term ziet dat er toch goed uit.

Mithra: Marc Coucke is er voor een deel uitgestapt, hun CEO is opgepakt geweest voor fraude... een beetje te veel red flags voor mij om daarin te stappen.

Deceuninck/D'Ieteren: bij zo'n value aandelen waar je speelt op de onderwaardering kan het soms vele jaren duren tot je "gelijk" krijgt, maar zo is een Warren Buffet en anderen ook wel rijk geworden. Voor mij zitten Alibaba en Prosus ook wel in die categorie ondanks hun mooie groeicijfers -> ooit komt die onderwaardering er wel uit, maar als je nu langs de zijlijn staat dan is de kans groot dat de trein al vertrokken is als je erop wil springen ... maar kan ook zijn dan het een trein van de NMBS is en dat je er een paar jaar op moet wachten ;)

Het onderzoek naar Fornieri had betrekking tot Nethys en heeft structureel niks te maken met Mithra. Als we al geen aandelen meer mogen kopen van bedrijfsleiders die de kantjes er aflopen, dan gaan we niet veel meer mogen kopen denk ik :D

Het onderzoek naar Fornieri had betrekking tot Nethys en heeft structureel niks te maken met Mithra. Als we al geen aandelen meer mogen kopen van bedrijfsleiders die de kantjes er aflopen, dan gaan we niet veel meer mogen kopen denk ik :D
Gij moogt dat, ik blijf er liever af als de CEO een beetje shady is :cool:

Integriteit van het management is toch een van de belangrijkste zaken dat ik in een aandeel/bedrijf zoek, dus ik zou er om die reden ook gewoon van afblijven. Er zijn genoeg andere opportuniteiten.

Ik denk dat dat toch echt case by case moet bekeken worden:
-> als je bitcoin of Tesla op de top hebt gekocht en nu 50% verlies hebt moet je je afvragen of er iets aan de fundamentele investment case veranderd is, indien niet, dan zou ik bijhouden. (niet dat ik BTC of Tesla zou aankopen, maar je snapt m'n voorbeeld wel hé )
-> als je bijvoorbeeld een Galapagos of Ontex hebt met zwaar verlies nu, dan is er daar weldegelijk iets fundamenteel gewijzigd en kan je je afvragen of het wel realistisch is dat die ooit nog hun topkoersen gaan terugzien -> dan is het mss beter om "cut your losses" te doen?

Idd de meest logische benaderingswijze - voor bvb. AMG is de investment case quasi onveranderd maar voor een bedrijf als Shell is dat een heel moeilijke oefening vind ikzelf.

Stilaan zal er terug een beetje cash vrijkomen - een eerste positie in Tessenderlo, uitbreiding d'ieteren/prosus/ABI wordt overwogen.

Lang geleden dat ik in deze thread nog eens wat postte. Moet ettelijke jaren geleden zijn.
Anyway....

Sinds Binckbank opgezogen werd door Saxobank: een hoop gevloek. Wat een kloteplatform en niet eens opties om te verhandelen.
"We zijn er aan aan het werken, mijnheer," was de uitleg van Saxo.

Dan maar terug naar Lynx gehuppeld.
Binnenkort daar maar eens met een mooie propere account starten.

Name of the game?
Theta, spreads en mijn oude liefde: ESTX50 naakt puts!

Ge gaat dat zien: het gaat weer plezant worden!

Geen opties, geen futures, geen turbo's.
Ik belde ergens eind juni naar hun klantendienst om te vragen waarom die derivaten niet aangeboden worden, terwijl dat door Binck wel gedaan werd.

Het antwoord aan de telefoon was toen dat ze er aan aan het werken zijn.

Mail gekregen van binck enige tijd terug dat ze wegens langdurige inactiviteit van mijn account daar deze gingen afsluiten en het nog resterende tegoed (paar tientallen euro’s) gingen overmaken naar mijn rekening.

we zijn een maand verder: niks.

Geen opties, geen futures, geen turbo's.
Ik belde ergens eind juni naar hun klantendienst om te vragen waarom die derivaten niet aangeboden worden, terwijl dat door Binck wel gedaan werd.

Het antwoord aan de telefoon was toen dat ze er aan aan het werken zijn.
Had jij iets van de dingen in je portefeuille toen je bericht kreeg dat ze je gingen overzetten ?

Ik hoop dat ze toch gaan wachten met het overzetten van rekeningen met opties in de portefeuille tot ze het kunnen aanbieden op Saxo.
Heb gelezen op een ander forum dat sommige de overzet uitstellen door snel een turbo ofzo te kopen. :thinking:

Ja, mijn bericht hoort hier maar half thuis eigenlijk.

Al die prijsverhogingen komen recht op de kap van de 30% laagst verdienenden.
Het is niet dat de private jets ook maar 1 vlucht zullen verminderen of dat ik niet naar Spanje ga vliegen omdat het vliegticket nu 200 zal kosten in de plaats van 100.

Maar Mariette van de aldi zal geen goedkoop weekje Tenerife meer kunnen doen.
En in de plaats van 200 euro sparen per maand, helaas 0 euro nu want gas/benzine/producten allemaal duurder.

Dat is misschien de bedoeling, maar voor die mensen is dat substantieel welvaartsverlies en 40 jaar terug.

Als dat niet gekoppeld is aan een vermogensbelasting die integraal terugkeert naar de minst verdienende laag van de bevolking, is dat gewoon een zeer regressieve evolutie.

Maar dat is een totaal andere discussie die hier niet past.

Maar Mariette zal misschien wel eens nadenken of een fiets geen beter transportmiddel is dan de auto om naar haar werk te gaan.

Jammer genoeg moet Jean-Paul met zijn salariswagen en tankkaart zich daar geen hol van aantrekken. Dus vooraleer je het hebt over een nieuwe koterij in onze fiscale wetgeving om sociale maatregelen te moeten treffen, zouden we beter de reeds bestaande fiscale koterij slopen. Dat zijn twee vliegen in één klap.

En zo wordt het groene verhaal automatisch ook een sociaal verhaal.

Mail gekregen van binck enige tijd terug dat ze wegens langdurige inactiviteit van mijn account daar deze gingen afsluiten en het nog resterende tegoed (paar tientallen euro’s) gingen overmaken naar mijn rekening.

we zijn een maand verder: niks.
Voor zulke zaken: altijd naar de klantendienst bellen.
Persoonlijk heb ik met brokers wanneer ik ze bel alleen maar positieve ervaringen: vriendelijk, zakelijk en men lost het asap op.

Had jij iets van de dingen in je portefeuille toen je bericht kreeg dat ze je gingen overzetten ?

Ik hoop dat ze toch gaan wachten met het overzetten van rekeningen met opties in de portefeuille tot ze het kunnen aanbieden op Saxo.
Heb gelezen op een ander forum dat sommige de overzet uitstellen door snel een turbo ofzo te kopen. :thinking:
Ik had op het moment van overzetten van Binck naar Saxo alleen maar aandelen in portefeuille. (Voor mij is er dus geen weg "terug" naar het Binck platform.)

Maar Mariette zal misschien wel eens nadenken of een fiets geen beter transportmiddel is dan de auto om naar haar werk te gaan.
Dat bedoel ik.
Het proletariaat op de fiets, want klimaat.
De gegoede midden/top-klasse op wereldreis, want who cares de 20-50-100 euro per ticket kerosinebelasting.
Jammer genoeg moet Jean-Paul met zijn salariswagen en tankkaart zich daar geen hol van aantrekken. Dus vooraleer je het hebt over een nieuwe koterij in onze fiscale wetgeving om sociale maatregelen te moeten treffen, zouden we beter de reeds bestaande fiscale koterij slopen. Dat zijn twee vliegen in één klap.

En zo wordt het groene verhaal automatisch ook een sociaal verhaal.
Jean-Paul zal zich wel een electrische auto kopen die opgeladen wordt met zijn zonnepanelen met groenestroomcertificaten en gekocht met renovatiesubsidies, naast het stuk woonbonus dat hij nog terugtrekt en dat de huizenprijzen naar omhoog duwde.

Mariette heeft helaas geen budget voor een auto van 25K+ (voor het mini model en een range van 150 km) en zal inderdaad haar fiets nemen zodat de huur nog betaalbaar blijft.

Het is een mening, maar niet de mijne.

Terug
Bovenaan