Kleine Beursfeiten

Metalen blijven zo fel stijgen dat ik mijn Umicore niet meer durf verkopen. :')
Zeker nog niet verkopen... Heeft nog redelijk wat potentieel... Misschien dat ik rond 19€ (tijdelijk?) verkoop, maar zelfs 27€ zie ik op termijn niet als onmogelijk...

AMD gaat er bij mij toch uit na deze move, Oracle heeft dat ook moeilijk kunnen vasthouden. Er zijn in heel die AI supply chain, die duidelijk verder dendert, nu wel beter geprijsde opportuniteiten te rapen.

Bij mij nog niet, tkan nog serieus groeien als ge de cap vergelijkt van amd tegenover nvidia. kzal mogelijk wel een klein deeltje verkopen als ik nog iets interessant op het oog heb

momenteel heb ik 148 aandeeltjes van amd

Leuk nieuws opnieuw voor chippers, (Open-) AI bubbel wordt almaar groter: https://www.iex.nl/Nieuws/835674/AM...-OpenAI-met-optie-op-belang-tot-circa-10.aspx

Deze keer niet opnieuw mijn fout met Nvidia herhalen, dus ik hou ASML, ASMI en BESI stevig vast, ondertussen voor 3e dag op rij nieuw ATH :cheer:

ASML brotha's.

Heerlijk eigenlijk. Heb hier al een redelijke positie in sinds 2021. Positie vorig jaar Oktober verdubbeld, in April dit jaar nog eens verdubbeld. Gaat mijn hele jaar (wat redelijk underperformed heeft NGL, nog meer als goed maken :woohoo:)

Er is in dit topic al veel te doen geweest over tech en zeker "chippers".

Maar speelt er hier iemand ook in op:

1) de leveranciers van de basis infrastructuur voor data centers (kabels, koeling, generatoren, transformers, PDUs, ...)

2) de (verwachte) booming energievraag door al die nieuwe data centers (in eerste instantie in de US)

Ik zie dat heel wat aandelen in groep 1 al hard zijn opgelopen de voorbije jaren. Maar ik ken alleen de grote namen zoals Schneider, Vertiv, Eaton, Siemens Energy, ... Wellicht zijn er nog wel kansen in de subtop en middenmoot. Iemand goede tips?

De vraag naar componenten wordt zo groot dat het een verhaaltje lijkt te worden van "a rising tide lifts all boats". Want die tientallen GW aan (AI) DC capacity gaat natuurlijk niet alleen de AMD's, Nvidia's, TSM's en ASML's van de wereld ten goede komen.

In groep 2 zie ik echter nog geen grote bewegingen.

Het is natuurlijk zo dat de aankondigingen van mega-investeringen door hyperscalers en neoclouds (Coreweave, Nebius, ...) pas van '23, '24 en dit jaar dateren. Dus vermoedelijk zal zich dat ten vroegste in 2026-2027 beginnen vertalen in een sterk hogere energievraag.

Ik ga ervan uit dat er in deze groep nog veel kansen voor het grijpen liggen in nat gas (geen olie!) en renewables (en wie weet ook nuclear). Een forumlid die deze sector van dichtbij opvolgt?

1) de leveranciers van de basis infrastructuur voor data centers (kabels, koeling, generatoren, transformers, PDUs, ...)

2) de (verwachte) booming energievraag door al die nieuwe data centers (in eerste instantie in de US)

Ik zie dat heel wat aandelen in groep 1 al hard zijn opgelopen de voorbije jaren. Maar ik ken alleen de grote namen zoals Schneider, Vertiv, Eaton, Siemens Energy, ... Wellicht zijn er nog wel kansen in de subtop en middenmoot. Iemand goede tips?

De vraag naar componenten wordt zo groot dat het een verhaaltje lijkt te worden van "a rising tide lifts all boats". Want die tientallen GW aan (AI) DC capacity gaat natuurlijk niet alleen de AMD's, Nvidia's, TSM's en ASML's van de wereld ten goede komen.

Het is natuurlijk zo dat de aankondigingen van mega-investeringen door hyperscalers en neoclouds (Coreweave, Nebius, ...) pas van '23, '24 en dit jaar dateren. Dus vermoedelijk zal zich dat ten vroegste in 2026-2027 beginnen vertalen in een sterk hogere energievraag.

Ik ga ervan uit dat er in deze groep nog veel kansen voor het grijpen liggen in nat gas (geen olie!) en renewables (en wie weet ook nuclear). Een forumlid die deze sector van dichtbij opvolgt?
Ik kan niet antwoorden op je vraag, maar kleine comment op het middelste gedeelte:

1) Nvidia, AMD, Intel -> Hier zou het dus kunnen door OpenAI dat nu inzet op AMD dat een deel van de koek verschuift van Nvidia naar AMD, en natuurlijk dat de koek een pak groter aan het worden is door AI.
2) TSMC -> Die zaten momenteel in een gigantische luxepositie, maar als Samsung en Intel groter worden en meer funding krijgen, dan heeft de groep hierboven plots meer keuze waar hun chips te laten fabriceren... opnieuw grotere koek + shift van deel van de koek
3) ASML -> dit is een echte monopolist -> er is geen enkel ander bedrijf dat een lithografie machine heeft die kan wat die van ASML kan -> koek wordt groter en gaat volledig naar ASML (In mindere mate is dit ook het geval voor ASMI en BESI -> geen monopolisten maar wel cutting edge technology die de voorkeur gaat krijgen in de toekomst bij nieuwe aanbestedingen van machines.

En eind juli waren hier (niet geheel onterecht) kritische stemmen te lezen over ASML. Meer bepaald het gebrek aan progressie temidden van een boom. Het kan nogal verkeren.

Ik heb al enkele jaren een positie in Cameco (CCJ). (En captain hindsight talking, jammer genoeg nooit uitgebreid, maar kijk. Ik had andere losses om te chasen :unsure: )

Wat mij betreft de leader in de nuclear fuel cycle (mining en refining). Hebben eigen mines in eigen land, ook Kazakhstan, maar dat laatste vind ik dan weer eender een minpuntje.

Operationele kosten zijn de laatste jaren serieus geoptimaliseerd. Sterke financials, lage schuld en een enorme stock.

Van dicht volgen is veel gezegd. Maar ik ben en zal altijd pro nuclear blijven. Is ook een positie dat al zo lang in mijn portefuille zit, en welke er nog heel lang gaat inzitten.

Of het interesant is aan deze waardering weet ik niet.

En eind juli waren hier (niet geheel onterecht) kritische stemmen te lezen over ASML. Meer bepaald het gebrek aan progressie temidden van een boom. Het kan nogal verkeren.

Het is wat @Spooky zegt. Ik heb daar ooit een rondleiding gekregen in 2021 omdat een maatje van mij daar een internship heeft gehad.

Dat lijkt gewoon op alchemy en is surrealisme ten top wat die daar doen.
Dat monopolie is er, en zal er denk ik nog lang zijn.

Laatst bewerkt:
Van dicht volgen is veel gezegd. Maar ik ben en zal altijd pro nuclear blijven. Is ook een positie dat al zo lang in mijn portefuille zit, en welke er nog heel lang gaat inzitten.

Of het interesant is aan deze waardering weet ik niet.
overlaatst deze hier tegengekomen waar ik wel een stukje ga insteken,... als deze nog eens gaat dippen. Misschien vind ge het ook een interessant aandeel

Euforie reaching highs... Ik heb mijn inbreng al lang uit de AI bubbel gehaald maar nu wil ik wel tijdig consolideren want dit begint zelfs voor mij fishy te worden. But the FOMO...

Euforie reaching highs... Ik heb mijn inbreng al lang uit de AI bubbel gehaald maar nu wil ik wel tijdig consolideren want dit begint zelfs voor mij fishy te worden. But the FOMO...
Bezorgdheid heb ik al zie ik nog wel ruimte hoor, gezien heel het huidig klimaat van rente cuts en geld bijprinten... kan een herhaling worden van 2021. IREN lijkt op dat vlak wel goed gepositioneerd...

2) Lijkt op het eerste zicht toch nog mee te vallen qua impact: nu is het energieverbruik van alle data centers in de US ongeveer 5% van hun totale verbruik. Projecties zeggen dat het data center verbruik tegen 2030 zou verdubbelen = 5% extra energieverbruik als alle andere verbruikers stabiel blijven. M.a.w. als dit klopt, moet je al goed kunnen inschatten welke specifieke energie sub-sector of bedrijven hiervan zullen profiteren om een grote impact te zien.
En kleine nucleaire centrales lijken momenteel populair voor die toepassing (bv. Google) wegens schaalbaar, constante energieproductie in tegenstelling tot veel andere energiebronnen met lage CO2-uitstoot.

2) Lijkt op het eerste zicht toch nog mee te vallen qua impact: nu is het energieverbruik van alle data centers in de US ongeveer 5% van hun totale verbruik. Projecties zeggen dat het data center verbruik tegen 2030 zou verdubbelen = 5% extra energieverbruik als alle andere verbruikers stabiel blijven. M.a.w. als dit klopt, moet je al goed kunnen inschatten welke specifieke energie sub-sector of bedrijven hiervan zullen profiteren om een grote impact te zien.
En kleine nucleaire centrales lijken momenteel populair voor die toepassing (bv. Google) wegens schaalbaar, constante energieproductie in tegenstelling tot veel andere energiebronnen met lage CO2-uitstoot.

Inderdaad...en die nucleaire stocks zijn al serieus geëxplodeerd. Pre revenue geneuzel zoals OKLO is al priced to perfection. Daar zou ik met een grote boog rondom heen lopen.

Voorts is het ook maar de vraag in hoeverre die projecties zullen stand houden. Google heeft onlangs gepubliceerd dat gemini al een factor 33 energie efficiënter is dan in mei 2024 en de trend is nog altijd dalende.

Terug
Bovenaan