Zeker nog niet verkopen... Heeft nog redelijk wat potentieel... Misschien dat ik rond 19€ (tijdelijk?) verkoop, maar zelfs 27€ zie ik op termijn niet als onmogelijk...Metalen blijven zo fel stijgen dat ik mijn Umicore niet meer durf verkopen. :')
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zeker nog niet verkopen... Heeft nog redelijk wat potentieel... Misschien dat ik rond 19€ (tijdelijk?) verkoop, maar zelfs 27€ zie ik op termijn niet als onmogelijk...Metalen blijven zo fel stijgen dat ik mijn Umicore niet meer durf verkopen. :')

Leuk nieuws opnieuw voor chippers, (Open-) AI bubbel wordt almaar groter: https://www.iex.nl/Nieuws/835674/AM...-OpenAI-met-optie-op-belang-tot-circa-10.aspx
Deze keer niet opnieuw mijn fout met Nvidia herhalen, dus ik hou ASML, ASMI en BESI stevig vast, ondertussen voor 3e dag op rij nieuw ATH![]()
)Ik kan niet antwoorden op je vraag, maar kleine comment op het middelste gedeelte:Er is in dit topic al veel te doen geweest over tech en zeker "chippers".
Maar speelt er hier iemand ook in op:
1) de leveranciers van de basis infrastructuur voor data centers (kabels, koeling, generatoren, transformers, PDUs, ...)
2) de (verwachte) booming energievraag door al die nieuwe data centers (in eerste instantie in de US)
Ik zie dat heel wat aandelen in groep 1 al hard zijn opgelopen de voorbije jaren. Maar ik ken alleen de grote namen zoals Schneider, Vertiv, Eaton, Siemens Energy, ... Wellicht zijn er nog wel kansen in de subtop en middenmoot. Iemand goede tips?
De vraag naar componenten wordt zo groot dat het een verhaaltje lijkt te worden van "a rising tide lifts all boats". Want die tientallen GW aan (AI) DC capacity gaat natuurlijk niet alleen de AMD's, Nvidia's, TSM's en ASML's van de wereld ten goede komen.
In groep 2 zie ik echter nog geen grote bewegingen.
Het is natuurlijk zo dat de aankondigingen van mega-investeringen door hyperscalers en neoclouds (Coreweave, Nebius, ...) pas van '23, '24 en dit jaar dateren. Dus vermoedelijk zal zich dat ten vroegste in 2026-2027 beginnen vertalen in een sterk hogere energievraag.
Ik ga ervan uit dat er in deze groep nog veel kansen voor het grijpen liggen in nat gas (geen olie!) en renewables (en wie weet ook nuclear). Een forumlid die deze sector van dichtbij opvolgt?
Ik ga ervan uit dat er in deze groep nog veel kansen voor het grijpen liggen in nat gas (geen olie!) en renewables (en wie weet ook nuclear). Een forumlid die deze sector van dichtbij opvolgt?
)En eind juli waren hier (niet geheel onterecht) kritische stemmen te lezen over ASML. Meer bepaald het gebrek aan progressie temidden van een boom. Het kan nogal verkeren.
Eind juli was er vooral deze stem.En eind juli waren hier (niet geheel onterecht) kritische stemmen te lezen over ASML. Meer bepaald het gebrek aan progressie temidden van een boom. Het kan nogal verkeren.
1840 euroIk heb het gisteren opgepikt en al de volle 8 euro winst
Edit: 16 euro ondertussen![]()

Buffett ten voeten uit hé: to be fearful when others are greedy and to be greedy only when others are fearful.En eind juli waren hier (niet geheel onterecht) kritische stemmen te lezen over ASML. Meer bepaald het gebrek aan progressie temidden van een boom. Het kan nogal verkeren.
overlaatst deze hier tegengekomen waar ik wel een stukje ga insteken,... als deze nog eens gaat dippen. Misschien vind ge het ook een interessant aandeelVan dicht volgen is veel gezegd. Maar ik ben en zal altijd pro nuclear blijven. Is ook een positie dat al zo lang in mijn portefuille zit, en welke er nog heel lang gaat inzitten.
Of het interesant is aan deze waardering weet ik niet.
maar ge hebt er massas meer plaats voor nodig en trump ziet niet graag windmolens en it's killing the birdsAls ik mij niet vergis produceren zonnepanelen en wind al goedkoper + meer wendbaar (kunnen direct stilgelegd worden)

Bezorgdheid heb ik al zie ik nog wel ruimte hoor, gezien heel het huidig klimaat van rente cuts en geld bijprinten... kan een herhaling worden van 2021. IREN lijkt op dat vlak wel goed gepositioneerd...Euforie reaching highs... Ik heb mijn inbreng al lang uit de AI bubbel gehaald maar nu wil ik wel tijdig consolideren want dit begint zelfs voor mij fishy te worden. But the FOMO...
Er is in dit topic al veel te doen geweest over tech en zeker "chippers".
Maar speelt er hier iemand ook in op:
1) de leveranciers van de basis infrastructuur voor data centers (kabels, koeling, generatoren, transformers, PDUs, ...)
2) de (verwachte) booming energievraag door al die nieuwe data centers (in eerste instantie in de US)
Ik zie dat heel wat aandelen in groep 1 al hard zijn opgelopen de voorbije jaren. Maar ik ken alleen de grote namen zoals Schneider, Vertiv, Eaton, Siemens Energy, ... Wellicht zijn er nog wel kansen in de subtop en middenmoot. Iemand goede tips?
De vraag naar componenten wordt zo groot dat het een verhaaltje lijkt te worden van "a rising tide lifts all boats". Want die tientallen GW aan (AI) DC capacity gaat natuurlijk niet alleen de AMD's, Nvidia's, TSM's en ASML's van de wereld ten goede komen.
In groep 2 zie ik echter nog geen grote bewegingen.
Het is natuurlijk zo dat de aankondigingen van mega-investeringen door hyperscalers en neoclouds (Coreweave, Nebius, ...) pas van '23, '24 en dit jaar dateren. Dus vermoedelijk zal zich dat ten vroegste in 2026-2027 beginnen vertalen in een sterk hogere energievraag.
2) Lijkt op het eerste zicht toch nog mee te vallen qua impact: nu is het energieverbruik van alle data centers in de US ongeveer 5% van hun totale verbruik. Projecties zeggen dat het data center verbruik tegen 2030 zou verdubbelen = 5% extra energieverbruik als alle andere verbruikers stabiel blijven. M.a.w. als dit klopt, moet je al goed kunnen inschatten welke specifieke energie sub-sector of bedrijven hiervan zullen profiteren om een grote impact te zien.
En kleine nucleaire centrales lijken momenteel populair voor die toepassing (bv. Google) wegens schaalbaar, constante energieproductie in tegenstelling tot veel andere energiebronnen met lage CO2-uitstoot.