Niettegenstaande ook positie in Solvay - denk je dat het huidige dividend duurzaam is? Ik denk dat het op korte termijn onder druk zal komen te staan.
Zou voor het eerst zijn dan, zie grafiek. Is wel van de Solvac holding, maar trend is hetzelfde aangezien Solvac dividend betaald wordt met het Solvay dividend. Ik geloof idd dat het perfect duurzaam is (zie 2008-2009 en 2020) en dat het mgmt daar expliciet committed voor is. Ik ga er ook van uit dat het op middellange termijn minstens 2% CAGR groeit. Maar dat zal nog niet voor volgend jaar zijn vermoedelijk. Vergeet niet dat heel de chemie in een ongeziene crisis verkeert. Hoge energieprijs, hoge gasprijs, hoge carbon tax, lage verkoopprijzen,.. Desondanks is de discount tov Syensqo, BASF, Evonik, etc. veel te groot. Bij elke procent die eraf gaat wordt het enkel interessanter imo. Heb het hier al eens gepost, maar als de koers binnen 3 jaar op €30 staat heb je incl. netto dividend een even hoge of hogere CAGR dan wat je van een index mag verwachten.
Vergelijking met GVVs gaat niet op want dat businessmodel is totaal anders. Zie ook VGP dat jarenlang boekhoudkundige winst (herwaardering vastgoed oa door dalende rentevoeten) heeft zitten uitkeren. Solvay doet dat niet en de FCF guidance van €300m (herbevestigd bij winstwaarschuwing) dekt het dividend volledig in bottom-of-cycle condities.
Anyway, zit er net in en al 6 procent verlies. Twijfel om wat bij te kopen. Niet te veel, want het blijft een redelijk risicoaandeel.
Pak minder risico dan de meeste SaaS stockpicks die hier passeren. Enige zekerheid die je daar hebt is massive dilution door excessieve SBC en een kluwen van non-GAAP gefoefel.
Een walhalla voor de trader met stalen zenuwen, maar 0 waardecreatie voor een LT belegging. Vooral het management en werknemers worden daar rijk van. Ga maar eens kijken naar de SBC expense bij pakweg Monday. Bijna +50% erbij tov zelfde periode vorig jaar. SBC groeit sneller dan de omzet. Jaja, objectief goedkoop, 17x FCF excl SBC. Uhu.
Al valt dat natuurlijk op een koude steen want in dit soort markt draait dat hoekje van de markt (pure hot money carousel) op volle toeren.