Kleine Beursfeiten

Als leek: Hoe bepaal je zo een "ideale" situatie en zijn daar ergens hou -vasten/regels?

Zoiets is toch vrij zeldzaam en lijkt me lastig te voorspellen.
Rente om die aandelen te lenen stond op 54% jaarlijks. Een teken dat er weinig aandelen beschikbaar zijn en dat men zich niet kan veroorloven van een short positie lang open te houden. 1 van de grote shorts (Citi) had enkele dagen geleden hun positie van 10M aandelen gecovered en dat zorgde voor +20% in het aandeel. Maar er staan nog 180M aandelen short... Nu goed je kan dat nooit voorspellen maar de setup ziet er wel zo uit.

Alleen werkt IBKR dus nu wel stevig tegen...

K3 gone vermoedelijk

Niettegenstaande ook positie in Solvay - denk je dat het huidige dividend duurzaam is? Ik denk dat het op korte termijn onder druk zal komen te staan.

Edit: mgmt hecht er veel belang aan en proberen ook te besparen - lukt aardig, maar vermoedelijk eindig - concurrentie Soda Ash is ook wat toegenomen, .. een keldering verwacht ik wel niet. En dan idd die USD.

Ga je dan geen geval cofinimmo krijgen? Ze kondigen minder dividend aan en het aandeel veerde op. Was net voor de aankondiging van de fusie.

Anyway, zit er net in en al 6 procent verlies. Twijfel om wat bij te kopen. Niet te veel, want het blijft een redelijk risicoaandeel.

Is dat de reden van de daling van Solvay bij opening? (Nu nog -1,5%)
Heb mijn alert voor Solvay op 26,2€ gezet. Dit is 61,8% retracement van high van 17/10/2024 tov low van 12/11/2023. Ligt dan ook mooi op de trendlijn van 2020-2025. Als het daar ooit geraakt overweeg ik te kopen als ik beleggingsgeld op dat moment vrij heb. Indien niet, niet erg. Er zwemmen genoeg vissen in de vijver.

Laatst bewerkt:
Workday is zeker interessant hier imo, maar valt in dezelfde bucket als Braze, Monday etc (enterprise SaaS applications). Die laatste 2 zijn volatieler dus als die koers onder druk staat, ook meer kans op een sterker herstel. Vandaar dat ik WDAY positie heb verschoven naar andere SaaS posities. Workday gisteren blijkbaar wel een positieve investor day (AH +5%).
't zal dit wel zijn, ondertussen +7% pre-market:

(Reuters) - Activist investor Elliott Management said on Tuesday it has built a stake of more than $2 billion in human resources software provider Workday, while voicing support for the company's leadership.

Geen idee waarom je met die sliley reageert, want het is nochtzns zo. Al zal de marge dit jaar wel een stuk krapper worden vermoedelijk.

Dat ze kunnen betalen daar twijfel ik niet over, desnoods lenen ze wat of verkopen ze wat nieuwe aandelen.

Maar op lange termijn is een payout ratio van 100% toch niet duurzaam lijkt me.

Niettegenstaande ook positie in Solvay - denk je dat het huidige dividend duurzaam is? Ik denk dat het op korte termijn onder druk zal komen te staan.
Zou voor het eerst zijn dan, zie grafiek. Is wel van de Solvac holding, maar trend is hetzelfde aangezien Solvac dividend betaald wordt met het Solvay dividend. Ik geloof idd dat het perfect duurzaam is (zie 2008-2009 en 2020) en dat het mgmt daar expliciet committed voor is. Ik ga er ook van uit dat het op middellange termijn minstens 2% CAGR groeit. Maar dat zal nog niet voor volgend jaar zijn vermoedelijk. Vergeet niet dat heel de chemie in een ongeziene crisis verkeert. Hoge energieprijs, hoge gasprijs, hoge carbon tax, lage verkoopprijzen,.. Desondanks is de discount tov Syensqo, BASF, Evonik, etc. veel te groot. Bij elke procent die eraf gaat wordt het enkel interessanter imo. Heb het hier al eens gepost, maar als de koers binnen 3 jaar op €30 staat heb je incl. netto dividend een even hoge of hogere CAGR dan wat je van een index mag verwachten.

Brutodividend-evolutie.jpg

Vergelijking met GVVs gaat niet op want dat businessmodel is totaal anders. Zie ook VGP dat jarenlang boekhoudkundige winst (herwaardering vastgoed oa door dalende rentevoeten) heeft zitten uitkeren. Solvay doet dat niet en de FCF guidance van €300m (herbevestigd bij winstwaarschuwing) dekt het dividend volledig in bottom-of-cycle condities.
Anyway, zit er net in en al 6 procent verlies. Twijfel om wat bij te kopen. Niet te veel, want het blijft een redelijk risicoaandeel.
Pak minder risico dan de meeste SaaS stockpicks die hier passeren. Enige zekerheid die je daar hebt is massive dilution door excessieve SBC en een kluwen van non-GAAP gefoefel.

Een walhalla voor de trader met stalen zenuwen, maar 0 waardecreatie voor een LT belegging. Vooral het management en werknemers worden daar rijk van. Ga maar eens kijken naar de SBC expense bij pakweg Monday. Bijna +50% erbij tov zelfde periode vorig jaar. SBC groeit sneller dan de omzet. Jaja, objectief goedkoop, 17x FCF excl SBC. Uhu.

Al valt dat natuurlijk op een koude steen want in dit soort markt draait dat hoekje van de markt (pure hot money carousel) op volle toeren.

Een walhalla voor de trader met stalen zenuwen, maar 0 waardecreatie voor een LT belegging. Vooral het management en werknemers worden daar rijk van. Ga maar eens kijken naar de SBC expense bij pakweg Monday. Bijna +50% erbij tov zelfde periode vorig jaar. SBC groeit sneller dan de omzet. Jaja, objectief goedkoop, 17x FCF excl SBC. Uhu.

Al valt dat natuurlijk op een koude steen want in dit soort markt draait dat hoekje van de markt (pure hot money carousel) op volle toeren.
Gisteren zwaar in Monday gegaan 🤞. 23% van PF.

ELF blijft mooi doorstormen. Veel feller dan verwacht dus krijg beetje hoogtevrees. Maar niets staat in de weg om sterk te blijven groeien. Populair op SM, beste prijs/kwaliteit verhouding, Rhode is een goede acquisitie aan het blijken en verhoogt de marge + goede synergie.

Ik blijf vasthouden maar rond 170 ga ik de helft verkopen en in iets anders rollen.

Hier de SBC als % van revenue voor Monday:

Maar volgens onze Fernando stijgt deze sneller dan de revenue. Dan vraag ik me toch af welke cijfers hij bekeken heeft. De dalende trend is duidelijk, volledig lineair is het inderdaad niet.
Heb enkel laatste Q report gekeken en daar zie ik $63m -> $87m H1'24 -> H1'25. 40% hoger dus.
Niet dat ik dat voor de rest bekeken heb en voel je ook niet aangevallen ofzo. Je zegt zelf dat je vooral trade obv sentiment en daar is die midcap SaaS perfect voor natuurlijk, je performance is zeer knap.

Slide deck van Monday’s investor day hier:

Heel wat info ook over hun AI strategie. Indien dat aanslaat kan de markt Monday waarderen als een AI winner ipv AI loser. Maar voorlopig blijft het natuurlijk de vraag in hoeverre klanten gaan willen betalen voor al die nieuwe AI toepassingen. Zal sowieso ook nog wel enkele kwartalen duren om enige impact te zien.
Nu dat het nog enkele kwartalen duurt vooraleer impact te zien is, ga je Monday nu dan nog zo zwaar aanhouden, of denk je gedeeltelijk te diversifiëren naar andere bedrijven?
Uit technisch oogpunt moet de SMA200 weekbasis bij weekslot alvast doorbroken worden. De markt twijfelt momenteel nog duidelijk: https://finviz.com/quote.ashx?t=MNDY&p=w

het blijft verbazingwekkend stil hier vandaag?

hier alleszins 1 van mijn 5 beste beursdagen ooit vandaag (voorlopig?) (met dank aan Powell en chippers die maar blijven stijgen)

het blijft verbazingwekkend stil hier vandaag?

hier alleszins 1 van mijn 5 beste beursdagen ooit vandaag (voorlopig?) (met dank aan Powell en chippers die maar blijven stijgen)
Hier al een maand constant binnen een spreiding +/- 1%, geen beweging meer in te krijgen.

Daar wss grote posities ASML, Besi ...

Morgen bespreking tussen Europese autofabrikanten en Ursula. Heb vandaag wat Stellantis gekocht. Hopelijk komen er eens goede beschermingsmaatregelen voor de Europese auto industrie.
Stellantis lijkt toch stilletjes door te stijgen. Iemand daar beter zicht op?

Terug
Bovenaan