Kleine Beursfeiten

Nog eens de helft Google gewisseld naar Adobe die vanavond met resultaten komen. Redenen: Adobe is op PE basis goedkoper dan Alphabet, op EV/FCF basis véél goedkoper. Omzet is bijna volledig recurring, met hoge marges. Contraire AI bubbel play.

@AgeofAI komaan, kijk nog eens goed naar de cijfers, gebruik uw common sense en Koop calls.
Let's get burned together :support:
Indien je hier een stijging waarschijnlijk acht, en gebruik wilt maken van leverage, zou ik eerder Puts verkopen ipv calls te kopen door de hoge IV.

Morgen bespreking tussen Europese autofabrikanten en Ursula. Heb vandaag wat Stellantis gekocht. Hopelijk komen er eens goede beschermingsmaatregelen voor de Europese auto industrie.
Allemaal BS hé. De R&D kosten zijn gemaakt, die moeten tóch gerecupereerd worden en als ze minder EV's verkopen rekenen ze die overhead gewoon door op hun ICE wagens. Mensen die geloven dat sub-€15k wagens nog terugkomen die dromen. Het gaat niet eens meer over EV's vs ICE's alleen, het gaat gewoon ook over de massa veiligheidssystemen die ELKE nieuwe wagen moet hebben vandaag de dag. Er zitten tegenwoordig een pak technische snufjes op auto's die 10 jaar geleden gewoon opties waren van alles samen duizenden euro's, dat EN inflatie heeft lelijk huis gehouden.

Zelfs áls de EU hun EV plannen vertraagd of deels terug draait dan nog zit je met al die safety zaken waar ze sowieso níet in gaan snoeien. Op de koop toe gaan ze de markt in onzekerheid storten want nu morrelen met target dates zet de deur wagenwijd open om dat ook in de toekomst nog herhaaldelijk te doen. Bedrijfsleiders en belangenorganisators doen niet liever dan schermen met het woord "duidelijkheid". Er IS momenteel duidelijkheid, wil je dat nu allemaal op losse schroeven gaan zetten en de hele markt weer in onzekerheid storten omdat er één fabrikant nu klaag (toevallig de enige fabrikant die de EU-norm niet dreigt te gaan halen). Oh en BMW natuurlijk maar die moeten misschien 839 verschillende modellen maken... dan zijn de efficiëntie-gains in productie zeker 0.

Nog eens de helft Google gewisseld naar Adobe die vanavond met resultaten komen. Redenen: Adobe is op PE basis goedkoper dan Alphabet, op EV/FCF basis véél goedkoper. Omzet is bijna volledig recurring, met hoge marges. Contraire AI bubbel play.
Heel knappe resultaten en outlook voor de tweede keer dit jaar omhoog. Binnen 2 jaar staat dit weer aan 28x FCF ofzo. In tegenstelling tot alle AI-hype bedrijven is het bij Adobe echte omzet, hebben die bijna geen Capex en torenhoge operationele/FCF marges.

Vandaag zijn we 5 weken later: YTD -18.86% :oi22:

Positief hieraan is dat ik, ondanks 100% in de USA belegd te zijn, te blijven, en bij te kopen als ik kan, ik in absolute getallen op dit forum maar een kleine garnaal ben en ik zo uitkom op de wijsheid die veel OCMW-klanten ook belichamen: je kan niet veel geld verliezen als je er in eerste instantie al niet veel hebt :woohoo:
Er is een mirakel gebeurd. Na deze post kraterde ik gewoon verder de dieperik in met op een bepaald moment een diepterecord van -26% YTD maar sinds vandaag sta ik terug break even! Het jaar zal misschien nog positief eindigen, wie had dat gedacht?

Eerste keer vermeld en zelf ingestapt ergens september 2024(?) rond de $8, momenteel 30% hoger. Meermaals herhaald hoe goedkoop ze stonden eind december en waarom. Vanop die bodemkoersen effectief verdubbeld en +82% YTD.

Bedankt om even te bevestigen dat het geen verdubbelaar is vanaf dat het hier op het forum is vermeld.

Zogezegd is mijn startpunt (eerste vermelding) arbitrair, maar starten vanaf de bodem is dat niet. Nieuwe bodem gevonden op dit forum.

Allemaal BS hé. De R&D kosten zijn gemaakt, die moeten tóch gerecupereerd worden en als ze minder EV's verkopen rekenen ze die overhead gewoon door op hun ICE wagens. Mensen die geloven dat sub-€15k wagens nog terugkomen die dromen. Het gaat niet eens meer over EV's vs ICE's alleen, het gaat gewoon ook over de massa veiligheidssystemen die ELKE nieuwe wagen moet hebben vandaag de dag. Er zitten tegenwoordig een pak technische snufjes op auto's die 10 jaar geleden gewoon opties waren van alles samen duizenden euro's, dat EN inflatie heeft lelijk huis gehouden.

Zelfs áls de EU hun EV plannen vertraagd of deels terug draait dan nog zit je met al die safety zaken waar ze sowieso níet in gaan snoeien. Op de koop toe gaan ze de markt in onzekerheid storten want nu morrelen met target dates zet de deur wagenwijd open om dat ook in de toekomst nog herhaaldelijk te doen. Bedrijfsleiders en belangenorganisators doen niet liever dan schermen met het woord "duidelijkheid". Er IS momenteel duidelijkheid, wil je dat nu allemaal op losse schroeven gaan zetten en de hele markt weer in onzekerheid storten omdat er één fabrikant nu klaag (toevallig de enige fabrikant die de EU-norm niet dreigt te gaan halen). Oh en BMW natuurlijk maar die moeten misschien 839 verschillende modellen maken... dan zijn de efficiëntie-gains in productie zeker 0.

Om nog maar te zwijgen van al die autofabrikanten die persé hun eigen software, navigatie,... willen ontwikkelen en de kostprijs van auto's alleen maar opdrijven door uiterlijke schijn (verlichte grilles, verlichte logo's).
En een aantal Europese producenten haalden in recente jaren nog recordwinsten (bv. BMW in 2022).

Ik vraag me ook af hoeveel van de relatief hoge autoprijzen in (West-)Europa gedreven is door verschillen in allerlei taksen, zie bv. het grote verschil in consumentenprijzen tussen Duitsland, België en Nederland voor exact dezelfde auto.

Helemaal akkoord dat het niet toevallig Renault en Stellantis zijn die klagen, die worstelden al voor de EV transitie om nog populaire modellen op de markt te brengen. Waar is de tijd dat bv. de Renault Clio en de Opel Astra verkoopskanonnen waren, dat is ook al zeker 20 jaar geleden.

Er is een mirakel gebeurd. Na deze post kraterde ik gewoon verder de dieperik in met op een bepaald moment een diepterecord van -26% YTD maar sinds vandaag sta ik terug break even! Het jaar zal misschien nog positief eindigen, wie had dat gedacht?
Met de “jaarlijkse” mogelijke eindejaarsrally kan het nog een mooi einde zijn 😉.

Bedankt om even te bevestigen dat het geen verdubbelaar is vanaf dat het hier op het forum is vermeld.

Zogezegd is mijn startpunt (eerste vermelding) arbitrair, maar starten vanaf de bodem is dat niet. Nieuwe bodem gevonden op dit forum.
Tweede dag op rij met het verkeerde been uit bed gestapt?

Sorry, ik zal volgende keer kopen vanaf ik of iemand anders iets vermeld ipv te wachten tot een meer gepast koopmoment zodat ik langer moet wachten op dezelfde rendementen/koop tegen een prijs waar ik niet mee akkoord ga.

Dus ja, tellen vanaf jouw vastbepaalde moment van vermelding ipv daadwerkelijke aankopen is inderdaad veel meer arbitrair.

Vertel mij, heb ik het in mijn post waar je over valt over ‘vermelding’ of ‘aangekondigde buys’? Pak me dan op het feit dat enkele van die vermeldingen nog niet op 100% staan voor de buyers maar slechts 70-80-90 aantikken.

Je komt beetje zuur over met dat laatste zinnetje, geen idee waarom dat nodig is. Ik zie verscheidene members die goede suggesties hebben gegeven, dit jaar alleen al. Super erg. De bodem die hier akelig zichtbaar wordt kan je eerder vinden rond begrijpend lezen en gemoedstoestand denk ik.

Al wat ik in essentie gezegd heb is: Je vindt hier goede info en interessante DD waar je goed mee kan scoren. En dat moeten we toejuichen ipv afkraken op elke mogelijke manier.

Laatst bewerkt:
Tweede dag op rij met het verkeerde been uit bed gestapt?

Sorry, ik zal volgende keer kopen vanaf ik of iemand anders iets vermeld ipv te wachten tot een meer gepast koopmoment zodat ik langer moet wachten op dezelfde rendementen/koop tegen een prijs waar ik niet mee akkoord ga.

Dus ja, tellen vanaf jouw vastbepaalde moment van vermelding ipv daadwerkelijke aankopen is inderdaad veel meer arbitrair.

Vertel mij, heb ik het in mijn post waar je over valt over ‘vermelding’ of ‘aangekondigde buys’? Pak me dan op het feit dat enkele van die vermeldingen nog niet op 100% staan voor de buyers maar slechts 70-80-90 aantikken.

Je komt beetje zuur over met dat laatste zinnetje, geen idee waarom dat nodig is. Ik zie verscheidene members die goede suggesties hebben gegeven, dit jaar alleen al. Super erg. De bodem die hier akelig zichtbaar wordt kan je eerder vinden rond begrijpend lezen en gemoedstoestand denk ik.

Al wat ik in essentie gezegd heb is: Je vindt hier goede info en interessante DD waar je goed mee kan scoren. En dat moeten we toejuichen ipv afkraken op elke mogelijke manier.
De BILL case vind ik persoonlijk alvast bijna een plekje in de Hall of Fame van Beyond Gaming waardig, zeker indien het inderdaad tot +/- 76$ gaat :thinking: . Deze analyse verdient in dat geval toch wel een duimpje omhoog :cool:. De "bodem" was alvast spot on. Duimen voor de verdubbelaar :thumb:

Ben blij met je reactie. Met betrekking tot XFAB was er rond 3€ ook extreem pessimisme. Bleek achteraf de (tijdelijke?) bodem. Iets boven 3€ bijgekocht en laatste XFAB verkocht aan 7,28€. Nu sluit ik niet uit dat ze voor Stellantis in een zelfde situatie zitten. Over longterm spreek ik mij niet uit, maar een mooie run vanaf hier lijkt mij toch meer dan realistisch. Een kleine preceptieverandering / hoop kan de beurskoers al een mooie sprong opleveren. Maar uiteindelijk nog geen top 6 positie hier. Mogelijk dat het na een kleine pump hier er dan ook terug uit gaat. Geen high conviction, maar wel een tijdelijke kans lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Heel knappe resultaten en outlook voor de tweede keer dit jaar omhoog. Binnen 2 jaar staat dit weer aan 28x FCF ofzo. In tegenstelling tot alle AI-hype bedrijven is het bij Adobe echte omzet, hebben die bijna geen Capex en torenhoge operationele/FCF marges.

Stond ook al even op de shortlist. Ik wacht altijd liefst tot vlak na earnings, maar ziet er goed uit hé. Net new ARR sterkste Q3 groei sinds 2022 en bijna alle cash flow opgesoupeerd aan share buybacks dit Q.

AI adaptation is zogezegd een tailwind voor Figma, maar een probleem voor Adobe volgens analisten, diametraal tegenovergestelde van wat hun booming AI ARR cijfers aantonen dit Q. Gecombineerd met historisch lage waardering genoeg margin of safety om ook te willen instappen. 'Kga er nog eens over denken of ik een bestaande positie wil trimmen hiervoor.

Akkoord, er zijn op dit moment meer vragen dan antwoorden en het begint op een zeepbel te lijken.
Ik ben bullish op AI (als in: het wordt op termijn een maarschappelijke game-changer en zal alles rondom ons impacteren, niet dat ik het zelf een fijne/gewenste evolutie vind), maar de capex trend die je nu ziet lijkt niet duurzaam.
En het is ook gewoon de vraag of het energienet die mega compute build-out uberhaupt zal aankunnen op zo'n korte termijn. Misschien wel een bull case voor nat gas, want van zon/wind en nucleair (inclusief SMRs) gaat het niet komen op 2-3 jaar tijd.

Edit:
Wat je zegt:
Extreem bullish op AI maar wel stocks als Lulemon kopen :thinking:.
Iets klopt er niet.

+17% YTD. Zit voornamelijk in USD aandelen (80% van portfolio), dus op zich wel content mee gezien heel de Trump tarrif situatie en afzwakking van de dollar.
maar ik ben ook maar een pauper die met kleine bedragen speelt in vergelijking met de gemiddelde beursbg'er :unsure:

+17% YTD. Zit voornamelijk in USD aandelen (80% van portfolio), dus op zich wel content mee gezien heel de Trump tarrif situatie en afzwakking van de dollar.
maar ik ben ook maar een pauper die met kleine bedragen speelt in vergelijking met de gemiddelde beursbg'er :unsure:

Fantastisch resultaat in elk geval

Je geeft aan dat het om kleine bedragen gaat, mag ik vragen waarom die keuze (uitgaande van je loon zou je verwachten dat er een zeker overschot aanwezig is) - plannen vastgoed/grote buffer/risico -beperking ...

Mooi zo. Het zijn er hier maar enkelen die met heel grote bedragen "spelen" denk ik. Bij de meerderheid is het volgens mij in realiteit beperkter dan je denkt.

Mooi zo. Het zijn er hier maar enkelen die met heel grote bedragen "spelen" denk ik. Bij de meerderheid is het volgens mij in realiteit beperkter dan je denkt.
denk ik niet hoor, ik alleen ken er al 7 in deze topic waarbij de aandelen (en ETF) portefeuille minstens 500k is, ik ga er vanuit dat dat voldoende is om al als groot te mogen beschouwd worden?

En dan gaan er zeker nog een pak zijn die er niet mee te koop lopen, dus je zou nog verschieten.

denk ik niet hoor, ik alleen ken er al 7 in deze topic waarbij de aandelen (en ETF) portefeuille minstens 500k is, ik ga er vanuit dat dat voldoende is om al als groot te mogen beschouwd worden?

En dan gaan er zeker nog een pak zijn die er niet mee te koop lopen, dus je zou nog verschieten.
Maar hier lopen ook heel veel beursBG'ers rond. Dus bij lange niet de meerderheid met heel grote bedragen.

Akkoord, er zijn op dit moment meer vragen dan antwoorden en het begint op een zeepbel te lijken.
Ik ben bullish op AI (als in: het wordt op termijn een maarschappelijke game-changer en zal alles rondom ons impacteren, niet dat ik het zelf een fijne/gewenste evolutie vind), maar de capex trend die je nu ziet lijkt niet duurzaam.
En het is ook gewoon de vraag of het energienet die mega compute build-out uberhaupt zal aankunnen op zo'n korte termijn. Misschien wel een bull case voor nat gas, want van zon/wind en nucleair (inclusief SMRs) gaat het niet komen op 2-3 jaar tijd.

Edit:
Wat je zegt:

Staat vandaag ook een artikel over in de WSJ: https://www.wsj.com/tech/ai/openais...broadcom-deal-spree-be353399?mod=hp_lead_pos1

OpenAI in the past nine months has committed to spend around $60 billion a year for computing from Oracle, shell out $18 billion on a data-center venture, build a new mass-market AI-hardware device and purchase $10 billion of customized chips.
The biggest unknown for the world’s most valuable startup: how it will pay for such outsize ambitions.
OpenAI loses billions of dollars a year and has told investors it is on pace to make $13 billion in revenue this year, according to a person familiar with the matter.
Less than three years since the launch of ChatGPT, OpenAI is tying its fate to a belief that companies and consumers will increase their spending on artificial intelligence at explosive rates for years to come, as the company is now on the hook to pay hundreds of billions of dollars over the next decade.

....

But the fate of OpenAI’s massive commercial deals relies on what is increasingly looking like an uncertain prospect: the need for hundreds of millions of people to pay a lot more money for its tools and services in the near future.
AI spending that is projected to reach nearly $3 trillion by 2028 rests in large part on that assumption. And a handful of recent reports by academics and industry consultants have suggested that it may take far longer for users to convert into paying customers than the market has assumed.
Only about 3% of consumers pay for artificial-intelligence services, spending about $12 billion, according to a recent study conducted by Menlo Ventures. The firm’s survey of 5,000 AI users concluded that people use chatbots and other models for a variety of tasks that is so diffuse, “there’s still a long way to go to everyday adoption.”
A June survey by consulting firm McKinsey found that eight in 10 companies report no significant bottom-line impact of using AI products. A similar report from a Massachusetts Institute of Technology initiative said AI use at hundreds of companies hasn’t produced significant revenue growth or profits.

...

OpenAI’s billions in annual losses are set to accelerate in the near term. Altman told investors last fall that OpenAI would lose $44 billion through 2029, the first year in which he predicted the company would turn a profit. It also faces other challenges, like converting its corporate structure to a for-profit. Roughly $19 billion of committed funding is conditional on OpenAI completing that restructuring.

Met andere woorden. Grote bedragen op papier, maar gaan die dat ooit kunnen betalen? BIG DOUBT.

Ik heb met mijn laatste cash op beleggersrekening een handvol Adobe aandelen gekocht.

Edit: al zal het bij een kleine positie blijven - blijft afwachten welke impact AI gaat hebben en hoe beleggers daartegenover staan, beetje doorslag van Wolters Kluwer dat ik even terug hier postte (en nog steeds twijfel om te kopen) - ik denk dat Adobe nog wat gevoeliger is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan