Kleine Beursfeiten

Waarom niet gewone negatieve positie ipv afgeleide producten? Dan zit je niet met het tijdsaspect.
De leverage factor? Gewone short posities in aandelen zijn veel moeilijker, zeker sinds we al sinds 2009 in een bull market zitten. Een short positie in aandelen kan werken als je het tijdelijk doet, maar opties zijn imo beter owv de leverage. Je zit dan wel met de theta decay, maar op een short positie in common shares zou je ook best een timestop zetten.

Pre market kleine 6% up tegenwoordig, terwijl redultaten toch heel goed waren. Bewijs dat er toch al zeer veel in de koers zat.
Ik sluit niet uit dat we binnen paar weken terug aan de 150-155 zitten, zeker als de nasdaq wat zou terugvallen.
Die Nasdaq gaat lekker vooruit, ben best content dat ik de laatste jaren mijn geld daarin heb gestoken (en S&P500, beide capitalising en EUR) ipv altijd maar individuele aandelen achterna te hollen. Als de boel nog eens goed crasht en er no-brainers onder de aandelen zitten (bijv. BAC rond de $25), dan ga ik er wel terug in investeren, maar niet aan de huidige prijsniveaus.

Dat is mogelijk het begin van het fenomeen van de "geflopte BG meme aandelen investment cases"

Hoewel bij UNH het nog te vroeg is om de rekening te maken!!!

Kort samengevat: Een bepaald aandeel wordt zot populair, quasi altijd een vallend mes. De theorie van value investing komt boven en volgens BG is de markt irrationeel. Elke keer als de kwartaalresultaten uitkomen en het trekt op niks, wordt dat toch als positief geïnterpreteerd en kopen ze bij. Bij kritiek is het antwoord altijd "je moet dat op de lange termijn bekijken". Vervolgens blijft het floppen en dan wordt het stil en stappen ze op het volgende BG meme aandeel. Een post mortem uitvoeren aka een analyse waarom ze verkeerd waren dat gebeurd absoluut niet.

Als je ze er achteraf dan op wijst dan krijg je de wind van voren, als zo een aandeel toch toevallig eens stijgt (hierdoor blijven ze dat gedrag vertonen), dan voelen ze zich geniaal, worden ze vaak zeer arrogant/onbeleefd en staat het forum vol lofberichten (ook al vergeten ze dat de indexen ondertussen meer gestegen zijn en dat de rest van hun meme brol dik gezakt is). Vaak steken ze die winst dan in het volgende/ander BG meme aandeel dat dan flopt en weg is de winst.

Voor concepten als opportuniteitskost en benchmarken, moet je niet op BG zijn.

Historisch overzicht van geflopte BG meme aandelen investment cases

Pre 2022: ABI & Bpost
2022 - 2024: Oxy
2025: wrs Novo? & UNH?

Er zijn zelf forummers die meegedaan hebben/meedoen aan elk van die BG meme aandelen en het niet afleren :support:

Ben jij journalist of van nature een talent om relevante zaken te vergeten om je punt te proberen maken?

Wat wijze raad is hier anders ook welkom voor sommigen! Ze zullen wss even slecht luisteren als kleuters
Het is full retard time, dan zwijg ik tegenwoordig liever 🙃

Daarbij, niemand moet hier 'luisteren' naar iemand.
Zoals steeds wens ik iedereen vele dollars toe 🥳

Laatst bewerkt:
RxSight nog eens -35% pre-market na een zware miss. Denk dat 70% van de market cap cash is aan die koers. Maar bon, voor net-net plays kan je nog altijd beter naar Japan kijken, is niet mijn strategie.

Heb al lang geen aandelen meer en totaal verlies op deze positie nog redelijk kunnen beperken, maar wat een complete fail was dat. 2 dingen uit geleerd:

1) Earnings calls hebben soms wel degelijk hun nut. Voornaamste reden dat ik alles verkocht was omdat management vrij pessimistisch klonk op 1 van de calls en bleef spreken over "second half year" voor verbetering (dus impliciet zou Q2 ook weer dik falen terwijl hun guidance nog redelijk ambitieus was)
2) Ik weet weer waarom ik een sterke voorkeur heb voor bedrijven met recurrente revenue

Anyway, grootste posities momenteel:
Braze > Gitlab > DigitalOcean > Global-E > D-Local > Real Brokerage (relatief nieuwe naam in portfolio, zal mss nog eens een write-up doen).
DigitalOcean = bingo

DigitalOcean = bingo
Jup en vorige week ook Workiva +30%.
Had ik week ervoor positie ingenomen. Hier helaas niets van gezegd, wel op X (voor zij die mij volgen).

2 beaten down cloud software stocks. :)

DOCN kan volgens mij nog verder stijgen. Lijkt erop dat hun AI producten voor een versnelling in groei zal zorgen. En alles AI in deze markt doet het goed..Aandeel stond aan EV/EBIT van <15 voor vandaag..Management is ook volledig nieuw sinds 2024 en is bezig met een heel turnaround plan om de groei weer te verhogen, en het lijkt nu zijn eerste vruchten af te werpen.

Laatst bewerkt:
De leverage factor? Gewone short posities in aandelen zijn veel moeilijker, zeker sinds we al sinds 2009 in een bull market zitten. Een short positie in aandelen kan werken als je het tijdelijk doet, maar opties zijn imo beter owv de leverage. Je zit dan wel met de theta decay, maar op een short positie in common shares zou je ook best een timestop zetten.

Die Nasdaq gaat lekker vooruit, ben best content dat ik de laatste jaren mijn geld daarin heb gestoken (en S&P500, beide capitalising en EUR) ipv altijd maar individuele aandelen achterna te hollen. Als de boel nog eens goed crasht en er no-brainers onder de aandelen zitten (bijv. BAC rond de $25), dan ga ik er wel terug in investeren, maar niet aan de huidige prijsniveaus.
Ja, de leverage factor, maar ik vind dat veel te binair door het tijdsaspect.
Dan hou ik liever toch gewone short posities aan. Tijd is je vriend en die short interest valt meestal heel goed mee.
Ik short vooral op waardering (Carvana, Palantir) en ik geef toe dat dat voor een stuk ook gokken is. Palantir was reeds duur op 40 en is dat nu nog steeds.
Wat ik dan ook doe is relatief grote posities, maar ook heel snel winst nemen (5-10%), zodat de winst in absolute cijfers best mooi is. Niets gaat in 1 rechte lijn naar boven. Heb dat bij Palantir al verschillende keren met succes toegepast.
Heb mij ook voorgenomen van verlies te nemen vanaf de positie op -10%, maar daar zijn we tot nu toe niet geraakt (ook omdat ik begin met een kleine positie om dan bij te kopen als het verder stijgt, waardoor je al snel break even staat als het dan weer even dipt).

Voor NOVO is mijn stoploss afgegaan na hun neerwaartse guidance en heb voorlopig geen intentie om terug in te stappen na het doorlezen van hun earnings. Optisch nog altijd dirt cheap, maar ik ga niet koppig vasthouden aan mijn eigen overtuiging, de markt ziet het duidelijk niet en er zijn toch wel wat risico's die ik klaarblijkelijk heb onderschat. Verkeerde call en 10% verlies slikken op een 10% positie, dat hoort erbij.

Betere trade nu zou short HIMS moeten zijn want daar kan nog heel veel af met litigation/FDA risk rond compounded GLP1's en sinds deze Q dus inclusief decl. core revenue. Duidelijke long vorig jaar onder de 25, maar alles boven 60 is een duidelijke short. Gisteren -12% dus not yet, hopelijk pumpt het nog eens op basis van een non headline.

Voor NOVO is mijn stoploss afgegaan na hun neerwaartse guidance en heb voorlopig geen intentie om terug in te stappen na het doorlezen van hun earnings. Optisch nog altijd dirt cheap, maar ik ga niet koppig vasthouden aan mijn eigen overtuiging, de markt ziet het duidelijk niet en er zijn toch wel wat risico's die ik klaarblijkelijk heb onderschat. Verkeerde call en 10% verlies slikken op een 10% positie, dat hoort erbij.

Betere trade nu zou short HIMS moeten zijn want daar kan nog heel veel af met litigation/FDA risk rond compounded GLP1's en sinds deze Q dus inclusief decl. core revenue. Duidelijke long vorig jaar onder de 25, maar alles boven 60 is een duidelijke short. Gisteren -12% dus not yet, hopelijk pumpt het nog eens op basis van een non headline.

Niet om belachelijk te doen en je moet sowieso doen waar je jezelf het best bij voelt, maar hoe wil je de markt "verslaan" als je niet in je eigen overtuiging gelooft maar in de beweging van de markt?

Beter om dan toch gewoon de index te kopen?

Ik ga het nog afwachten, ik heb hun earnings call gevolgd en geluisterd heb er min of meer vertrouwen in, ze gaan zich nu ook meer richten op de Chinese markt, productie upscalen van Ozempic en Wegovy, hun market share op US markt is wat gezakt maar dan wel gestegen op de EU markt als de grafieken kloppen wat ze hebben laten zien op de call.
Ze gaan nu ook verder onderzoeken waarvoor semaglutide postieve effecten kan geven naast diabetes en gewichtsverlies.
De reden waarom hun aandeel aan het zakken is, omdat ze zeer voorzichtig zijn voor de verwachtingen zullen zijn voor volgend jaar voor earnings

Ik ga het nog even afwachten deze week en dan beslissen.

Terug
Bovenaan