Met uw screenshot zit je toch met ongerealiseerde winsten.
Ja, en wat is het probleem daarmee ? Als ik een huis schenk/erf, is de belasting toch ook op 'ongerealiseerde waarde' ? Of nog genoeg andere dignen die gevalueerd en getaxeerd worden op de onderliggende (geschatte) waarde zonder er een effectieve verkoop is ?
En wat is nu beter om de onderliggende waarde in te schatten dan een continu noterende markt waar duizenden transacties van hetzelfde per dag doorgaan ?
Moeten toch gewoon naar verkoop kijken en daar u winst/verlies bepalen.
Waarom ? Verkoop is toch maar een arbitraire activiteit om de waarde om te zetten in een bepaalde munt eenheid ?
Zolang je bij verliezen tax credits krijgt en bij winst taxen betaalt, is 2 snapshots met voorsprong a) het gemakkelijkste b) niet cheatable en c) gaan mensen zich niet bezig houden met domme optimalisaties (geen waarde oordeel over de mensen, waarde oordeel over het nutteloze proces van transacties te timen met als enige doel fiscale optimalisatie).
Waarom zou iets da je generaties doorpompt nooit belast moeten worden omdat je het toevallig nooit omzet in cash ? Je kunt het wel als onderpand of andere toestanden gebruiken om er zaken mee te doen, of dat dan toevallig EUR of USD wordt, zou van geen belang mogen zijn.
En bepaling startwaarde, als je nu aandelen hebt die -50% staan en dan komende jaren beginnen stijgen mag je al belasting betalen op het deel waarbij je eindelijk u eigen inleg recupereert.
Ja, maar sorry, cry me a river. En bij al de andere posities op 100 200 300 400 500% winst moet je niks betalen uit het verleden. Geen enkel systeem is perfect. Wil je liever dat ze alles taxeren tot in het begin der tijden zodat je die ene met verlies minder taxen moet betalen ? Dacht het niet. En ze zullen wel maximum(1 jan xxxx, aankoopdatum voorbije 5y, 1 jan 2017) doen om ervoor te zorgen dat dergelijke zaken tot een minimum herleidt worden.
De filosofische vraag zou ook kunnen zijn, "hoe ver in het verleden geef je clementie ?". Als ik iets 20y geleden kocht aan 1000. Het keldert naar 1 19y geleden en het stijgt gezapig naar 800 nu. Wat telt dan het hardst mee ? Je zou kunnen redeneren dat het verlies al doorgespoeld is mentaal en je al 19y winst maakt. Ik zeg niet dat ik die redenering volg, zeg enkel dat het een redenering kan zijn.
Het simpelste is toch om gewoon 1y terug te kijken.
In any case zijn dergelijke aberaties implementatiepijnen. Eens het systeem ingevoerd is, ga je dergelijke aberaties niet meer hebben. Dan moet je je winsten maar afzetten tegen je verliezen.
En als je systematisch met 50% losers in je portefeuille zit, dan moet je een spaarrekening openen.
Maar dat geeft ook die 5 jaar weer dat je aankoopwaarde mag gebruiken als deze hoger ligt dan startwaarde.
Ik zou toch ijveren om het niet te ingewikkeld te maken. De lijst met optimalisatie routes begint anders wel heel lang te worden voor een systeem dat eigenlijk eenvoudig is als je wil. (Verkoop-koop)*10% = tax. Al die politieke vrijstellingetjes en cadeautjes en uitzonderingen hollen het draagvlak bij iedereen uit en maken het nodeloos ingewikkeld voor iedereen.