Kleine Beursfeiten

Aandeel verkopen met winst wel uiteraard.

Wel inlezen in de materie voor je begint mee te discussieren pretty please.
ehm eerst ne post lezen voor er op te antwoorden alstemblieft. Ik heb mijn post aangepast maar u gequote is toch duidelijk over een dividend en niet over een aandeel. Dus gij antwoord los naast mijn antwoord en doet dan uit de hoogte alsof ge zelf ne pro zijt. Ne pro douche vooral

Ga je dan binnenkort voor een dividend aandeel de TOB betalen, de Reynders-taks en de meerwaardebelasting. Is dat nog legaal lol?

ehm eerst ne post lezen voor er op te antwoorden alstemblieft. Ik heb mijn post aangepast maar u gequote is toch duidelijk over een dividend en niet over een aandeel. Dus gij antwoord los naast mijn antwoord en doet dan uit de hoogte alsof ge zelf ne pro zijt. Ne pro douche vooral
Het gaat hem over het aandeel
Of je dat nu vooral gekocht hebt voor zijn dividend of niet doet weinig ter zake

Maar TOB is een kost en kan je van uw meerwaarde aftrekken toch?

Had het over roerende voorheffing. In principe kan je dus belast worden bij aankoop en verkoop van je aandeel door TOB en meerwaarde belasting en nog eens 30 procent op je ontvangen dividend toch?

Had het over roerende voorheffing. In principe kan je dus belast worden bij aankoop en verkoop van je aandeel door TOB en meerwaarde belasting en nog eens 30 procent op je ontvangen dividend toch?
Ja die staan los van elkaar
Als het aandeel zakt kan je nu wel de minwaarde aftrekken

Met uw screenshot zit je toch met ongerealiseerde winsten.

Ja, en wat is het probleem daarmee ? Als ik een huis schenk/erf, is de belasting toch ook op 'ongerealiseerde waarde' ? Of nog genoeg andere dignen die gevalueerd en getaxeerd worden op de onderliggende (geschatte) waarde zonder er een effectieve verkoop is ?

En wat is nu beter om de onderliggende waarde in te schatten dan een continu noterende markt waar duizenden transacties van hetzelfde per dag doorgaan ?

Moeten toch gewoon naar verkoop kijken en daar u winst/verlies bepalen.

Waarom ? Verkoop is toch maar een arbitraire activiteit om de waarde om te zetten in een bepaalde munt eenheid ?

Zolang je bij verliezen tax credits krijgt en bij winst taxen betaalt, is 2 snapshots met voorsprong a) het gemakkelijkste b) niet cheatable en c) gaan mensen zich niet bezig houden met domme optimalisaties (geen waarde oordeel over de mensen, waarde oordeel over het nutteloze proces van transacties te timen met als enige doel fiscale optimalisatie).

Waarom zou iets da je generaties doorpompt nooit belast moeten worden omdat je het toevallig nooit omzet in cash ? Je kunt het wel als onderpand of andere toestanden gebruiken om er zaken mee te doen, of dat dan toevallig EUR of USD wordt, zou van geen belang mogen zijn.

En bepaling startwaarde, als je nu aandelen hebt die -50% staan en dan komende jaren beginnen stijgen mag je al belasting betalen op het deel waarbij je eindelijk u eigen inleg recupereert.

Ja, maar sorry, cry me a river. En bij al de andere posities op 100 200 300 400 500% winst moet je niks betalen uit het verleden. Geen enkel systeem is perfect. Wil je liever dat ze alles taxeren tot in het begin der tijden zodat je die ene met verlies minder taxen moet betalen ? Dacht het niet. En ze zullen wel maximum(1 jan xxxx, aankoopdatum voorbije 5y, 1 jan 2017) doen om ervoor te zorgen dat dergelijke zaken tot een minimum herleidt worden.

De filosofische vraag zou ook kunnen zijn, "hoe ver in het verleden geef je clementie ?". Als ik iets 20y geleden kocht aan 1000. Het keldert naar 1 19y geleden en het stijgt gezapig naar 800 nu. Wat telt dan het hardst mee ? Je zou kunnen redeneren dat het verlies al doorgespoeld is mentaal en je al 19y winst maakt. Ik zeg niet dat ik die redenering volg, zeg enkel dat het een redenering kan zijn.

Het simpelste is toch om gewoon 1y terug te kijken.

In any case zijn dergelijke aberaties implementatiepijnen. Eens het systeem ingevoerd is, ga je dergelijke aberaties niet meer hebben. Dan moet je je winsten maar afzetten tegen je verliezen.

En als je systematisch met 50% losers in je portefeuille zit, dan moet je een spaarrekening openen.

Maar dat geeft ook die 5 jaar weer dat je aankoopwaarde mag gebruiken als deze hoger ligt dan startwaarde.

Ik zou toch ijveren om het niet te ingewikkeld te maken. De lijst met optimalisatie routes begint anders wel heel lang te worden voor een systeem dat eigenlijk eenvoudig is als je wil. (Verkoop-koop)*10% = tax. Al die politieke vrijstellingetjes en cadeautjes en uitzonderingen hollen het draagvlak bij iedereen uit en maken het nodeloos ingewikkeld voor iedereen.

Nu ja, als de overheid dat geld slim zou beleggen zouden ze er mooi aan kunnen verdienen, maar iets zegt me dat ze dat gewoon allemaal gaan uitgeven

Het is en blijft de Belgische overheid: het staat in de sterren geschreven dat ze dat gaan gebruiken om onnozel mee te doen, net zoals het in de sterren geschreven staat dat die zever vanaf nu enkel nog omhoog gaat (en al zeker als sossen aan beide kanten van de taalgrens in de regering zitten). Nobody actually believes dat ze daarmee iets gaan doen aan de lamentabele toestand van de begroting, of aan de spilzucht. The only way is up, naar de toppositie wanneer het gaat over overheidsbeslag.

Ze doen maar; hun exit-taks komt alvast grandioos te laat :biglaugh:

Ja, en wat is het probleem daarmee ? Als ik een huis schenk/erf, is de belasting toch ook op 'ongerealiseerde waarde' ? Of nog genoeg andere dignen die gevalueerd en getaxeerd worden op de onderliggende (geschatte) waarde zonder er een effectieve verkoop is ?

En wat is nu beter om de onderliggende waarde in te schatten dan een continu noterende markt waar duizenden transacties van hetzelfde per dag doorgaan ?

Waarom ? Verkoop is toch maar een arbitraire activiteit om de waarde om te zetten in een bepaalde munt eenheid ?

Zolang je bij verliezen tax credits krijgt en bij winst taxen betaalt, is 2 snapshots met voorsprong a) het gemakkelijkste b) niet cheatable en c) gaan mensen zich niet bezig houden met domme optimalisaties (geen waarde oordeel over de mensen, waarde oordeel over het nutteloze proces van transacties te timen met als enige doel fiscale optimalisatie).

Waarom zou iets da je generaties doorpompt nooit belast moeten worden omdat je het toevallig nooit omzet in cash ? Je kunt het wel als onderpand of andere toestanden gebruiken om er zaken mee te doen, of dat dan toevallig EUR of USD wordt, zou van geen belang mogen zijn.

Ja, maar sorry, cry me a river. En bij al de andere posities op 100 200 300 400 500% winst moet je niks betalen uit het verleden. Geen enkel systeem is perfect. Wil je liever dat ze alles taxeren tot in het begin der tijden zodat je die ene met verlies minder taxen moet betalen ? Dacht het niet. En ze zullen wel maximum(1 jan xxxx, aankoopdatum voorbije 5y, 1 jan 2017) doen om ervoor te zorgen dat dergelijke zaken tot een minimum herleidt worden.

De filosofische vraag zou ook kunnen zijn, "hoe ver in het verleden geef je clementie ?". Als ik iets 20y geleden kocht aan 1000. Het keldert naar 1 19y geleden en het stijgt gezapig naar 800 nu. Wat telt dan het hardst mee ? Je zou kunnen redeneren dat het verlies al doorgespoeld is mentaal en je al 19y winst maakt. Ik zeg niet dat ik die redenering volg, zeg enkel dat het een redenering kan zijn.

In any case zijn dergelijke aberaties implementatiepijnen. Eens het systeem ingevoerd is, ga je dergelijke aberaties niet meer hebben. Dan moet je je winsten maar afzetten tegen je verliezen.

En als je systematisch met 50% losers in je portefeuille zit, dan moet je een spaarrekening openen.

Ik zou toch ijveren om het niet te ingewikkeld te maken. De lijst met optimalisatie routes begint anders wel heel lang te worden voor een systeem dat eigenlijk eenvoudig is als je wil. (Verkoop-koop)*10% = tax. Al die politieke vrijstellingetjes en cadeautjes en uitzonderingen hollen het draagvlak bij iedereen uit en maken het nodeloos ingewikkeld voor iedereen.
hoe langer ik hier blijf lezen hoe meer ik ga zeggen" help ik verhuis"

of hoe ze het beter niet geïmplementeerd hadden en de boel de boel gelaten.

ik kocht in 2017 shop, al die jaren bijgehouden, was er in 2022 en stock split of was dat 2020 ik weet het niet meer, dus 1 -> 10 dacht ik,over verkopen ...

Wat zou de optimaalste methode zijn om te verkopen.. om zo weinig mogelijk meerwaardebelasting te betalen bij verkoop .. Ik denk dat dat d essentie is

Jammer dat ze zoietss dwaas als die 5 jaar periode erin stoppen om extra te bemoeilijken.
Van administratieve vereenvoudiging kennen ze toch echt niets bij de overheid.

Wel veel geneut voor al dit.
Meerwaardebelasting was onvermijdbaar en 10% valt goed mee.
Voor de belastingaangifte zal het 3-15 minuten extra werk zijn. Big deal.

Laatst bewerkt:
Heel dat belastingsverhaal interesseert me geen reet tbh

Ik blijf gewoon DCA'en tot mijn pensioen en voor de rest trek ik me er geen barst van aan

Lol, winst maken moeilijk door meerwaardebelasting. Contradictio in terminis.
Euh ja, vermits ze niet naar minwaardes op andere investeringen maar gewoon kijken lijn per lijn of je daar winst op hebt gepakt. Of ben jij één van die beursguru's die op elke investering per definitie winst pakt?

Ik kijk alvast uit naar de achterpoortjes :clap: benieuwd wanneer de fiscalisten er gaten in gaan prikken.

Offtopic hier, maar ik snap nog steeds niet dat ze voor die lapmiddelen kiezen terwijl je nog steeds vrolijk en quasi onbelast (hele) grote vermogens kan doorgeven naar je kinderen.

Hier net een vermogen mee helpen plannen van 8 cijfers aan een gemiddelde kost van ongeveer 1%.. waar zit dan de winst nog te halen :thinking: Vlaanderen en België blijft een paradijs qua successieplanning voor de hele rijken, 't is degoutant

Vlaanderen en België blijft een paradijs qua successieplanning voor de hele rijken, 't is degoutant

In een land dat wereldtop speelt qua overheidsbeslag, lage middenmotor in waar voor geld, rode lantaarn qua begrotingshygiëne en zero vooruitzicht op enige verbetering in dat laatste, noch op enige progressie op vlak van schuldgraad, is het behoorlijk gratuit om te stellen dat het degoutant is dat er niet NOG meer gehaald wordt of kan worden bij deze of gene groep.

In België pleiten voor wat dan ook behalve drastische saneringen in overheidsuitgaven, dat is pas degoutant. Het probleem zat en zit niet aan inkomstenzijde, maar voor de volle 300% aan de uitgavenkant.

Maar ik zie België nu graag rekenen op al die top 10 rijkste Belgen die zich gaan haasten om terug naar België te komen :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Febelfin zegt dat ze dit niet kunnen implementeren tegen 01/01/2026. :rofl:
Er zal wat delay zijn.
Maar als ze een snapshot nemen op datum van ingaan, dan maakt het eigenlijk niet uit of dit later begint. De volle vrijstelling op periode <1 jaar na ingaan is enkel voordelig ook, dus zou geen reden voor klagen mogen zijn.

In een land dat wereldtop speelt qua overheidsbeslag, lage middenmotor in waar voor geld, rode lantaarn qua begrotingshygiëne en zero vooruitzicht op enige verbetering in dat laatste, noch op enige progressie op vlak van schuldgraad, is het behoorlijk gratuit om te stellen dat het degoutant is dat er niet NOG meer gehaald wordt of kan worden bij deze of gene groep.

In België pleiten voor wat dan ook behalve drastische saneringen in overheidsuitgaven, dat is pas degoutant. Het probleem zat en zit niet aan inkomstenzijde, maar voor de volle 300% aan de uitgavenkant.

Maar ik zie België nu graag rekenen op al die top 10 rijkste België die zich gaan haasten om terug naar België te komen :biglaugh:
Dit type regelingen is echt weer eens geschreven door mensen die 0% kennis hebben van economie.

Paar jaar terug speculatietaks: iedereen die binnen het jaar verkoopt is een speculant en moet gestraft worden.

Nu solidariteitsbijdrage (in God's naam, stop aub met belastingen solidariteit te noemen): Mensen aanmoedigen om binnen het jaar te verkopen.

Ik overweeg effectief om niet meer te handelen beurs. Het sop is de kolen niet meer waard als ik nu ook nog eens fiscale optimalisatie in een beleggingsstrategie moet plaatsen.

Ik overweeg effectief om niet meer te handelen beurs. Het sop is de kolen niet meer waard als ik nu ook nog eens fiscale optimalisatie in een beleggingsstrategie moet plaatsen.

Goh, het is daar nog altijd beter dan het domweg in een sok onder de matras te steken, of ergens op een spaarrekening te laten verkommeren. En je kan tot ze daar weer anders over beslissen nog als BV beleggen aangezien het tot nader order enkel voor particulieren geldt (op basis van wat ik zo snel kan terug vinden).

Wat harder stoort is het absolute en complete gebrek aan enige ambitie, laat staan een plan, om ook maar iets te doen aan de overheidsfinanciën. Het is in essentie de zoveelste belasting zonder meer, waarvan je weet dat er geen enkele stabiliteit is of zal zijn, buiten dan de garantie dat daar alleen maar meer heen zal gaan. Vandaar: je bent beter af in stabielere landen, die wel weten wat financieel beheer is, zelfs al hebben ze daar potentieel wel een vorm van dividend/meerwaarde/andere-belasting, dan in België waar ze gewoon weer een nieuwe flappentap geïnstitutionaliseerd hebben.

And they know; die exit-taks zit er niet voor niets tussen... (toegegeven, ook dat kan nog erger - de Stasi heeft nog wel wat referentiemateriaal liggen om mensen overtuigd te houden van de geneugten van België :biglaugh: ).

Hun aandeel van die 51% van YPF is ~37.5%
Dus ~18.75% van YPF.

YPF is $14b.
BUR hun deel dus $2.6775b
BUR hun market cap is $2.6b

GutRVOkXUAAg5fd

Laatst bewerkt:

Niet iedereen is al zoveel jaar bezig en heeft goede resultaten, ik jammer genoeg meer verliezen dan winsten. Hoogste is eentje van 37%.
Als je enkele jaren goed stijgt en je betaalt meerwaardebelasting en daarna zalt het enkel verder en je durft het niet verkopen om uiteindelijk toch op nul winst weer te verkopen (=ongeloofelijk stom uiteraard) maar dan zit je er wel mee en heb je alleen maar belasting betaald op iets dat er niet is.
Achja wordt toch afwachten tot ze het allemaal beslissen ipv te speculeren.

VTM nieuws meldt toch ook dat bij elke verkoop 10% belastingen zal betaald worden, eventueel terug te krijgen met de volgende belastingdaangifte. Dat is dus weer een gratis lening aan de overheid.

Terug
Bovenaan