Kleine Beursfeiten

een pakweg Bolero gaat weinig keuze hebben en deze rommel vermoedelijk moeten implementeren maar zo'n globale broker als Lynx gaat dit toch nooit geïmplementeerd hebben tegen volgend jaar?

Gelukkig wel orders van 1 euro ipv 2 euro bij Lynx :laugh:

Ik zie niet in hoe de Belgische brokers hun huidige tarievenoorlog kunnen behouden als ze al die prut moeten geimplementeerd krijgen. Zeker als je weet dat ze dat nog 10x gaan bijsturen en ding op ding op ding gaan bouwen om gaatjes te dichten.

Dat is de grootste klucht van heel dit model.

Maar waarom zou je moeten wachten zelfs op 31 dec naar 2 jan ? Gewoon verkopen en terugkopen op dezelfde dag? Niet ? Wat zal de min termijn zijn? En moet het evenveel aandelen zijn ?

En wat met 1000 IWDA kopen 1 jan, 600 verkopen 3 juli, 800 kopen 3 sep, 400 verkopen 3 dec. Wat is mijn meerwaarde? Als ik er dan nog eens verkoop 3 jan, wat is mijn meerwaarde van dat jaar ?

Ik heb vb mijn dividend portefeuille die ik elk kwartaal herbalanceer. Het EUR getalletje per aandeel blijft hetzelfde, de aantal aandelen gaat op en neer. Van elk van die posities heb ik misschien al 10 koop en verkoop acties gedaan maar dat is typisch 1/3 1/4 1/5 van de totale positie. Tenzij het heel hard gedefinieerd wordt hoe je alles moet doen, is dat toch a) mega cheatable en b) errorprone...

Laatst bewerkt:
Dat is het voordeel van IBKR, daar ga je zelf de berekening kunnen doen en gaan ze het niet standaard afhouden.

Als je ziet wat de belasting voor de meesten inhoudt (paar 100 euro tax meer of minder), denk ik dat 'alles bijhouden en zelf doen' een kostelijke arbeid is. Zeker als je dan nog eens rekent dat de kans op fouten groot is en het me nu niet vreemd zou lijken moest de fiscus er op focussen om compliancy af te dwingen...

Dat is de grootste klucht van heel dit model.

Het is juist hierdoor waar de overheid veel geld gaan verdienen door de TOB tax.

Stel je verkoopt voor 60 000 euro aandelen om je 10 000 euro vrije winst veilig te stellen en koopt dan direct opnieuw aandelen.

Dat is dan 210 × 2 TOB taks.

Besparing is dan eigenlijk 680 euro en geen 1000 🫣

Dat is het voordeel van IBKR, daar ga je zelf de berekening kunnen doen en gaan ze het niet standaard afhouden.
Awel ja, lijkt me big selling point om naar die brokers te gaan -> ben je tenminste niet je geld sowieso kwijt en betaal je het bij je aangifte en niet bij de verkoop van je aandelen.

Verder wel eens met @cege dat dit alles weer een pak extra gedoe gaat zijn voor de gemiddelde belegger hier op het forum die toch liefst zo weinig mogelijk belastingen betaalt

ps: als je bij Bolero zit heb je duidelijk geld te veel, dus daar heb ik geen medelijden mee dat die hun geld direct kwijt zijn bij verkoop van aandelen ;)

Awel ja, lijkt me big selling point om naar die brokers te gaan -> ben je tenminste niet je geld sowieso kwijt en betaal je het bij je aangifte en niet bij de verkoop van je aandelen.

Ik weet dat compounding the way to go is. Maar dat zal nu toch het verschil niet maken ?

Tenzij je miljoenen hebt, lijkt time en effort >>> paar 50 of 100 euro als je alles zelf moet doen.

Verder wel eens met @cege dat dit alles weer een pak extra gedoe gaat zijn voor de gemiddelde belegger hier op het forum die toch liefst zo weinig mogelijk belastingen betaalt

ps: als je bij Bolero zit heb je duidelijk geld te veel, dus daar heb ik geen medelijden mee dat die hun geld direct kwijt zijn bij verkoop van aandelen ;)

Tsss. Je bedoelt 50 euro per jaar extra betalen om geen nonsens te hebben met administratie ? Die je waarschijnlijk automatisch terugverdient omdat je dubbel belastingverdragen automatisch in orde zijn voor RV.

#humblebragincoming. Ik heb dit jaar al voor ~100k transacties gedaan en heb 200 euro broker fees betaald. Hoeveel zou dat zijn bij Lynx of zo ? 100 of 120 ? Dat is nu toch geen reden om te switchen op dergelijke transactie volumes ? TOB is overal hetzelfde. En al de brokers die 0 broker fees hebben, die pakken je gewoon in het poepegaatje met de spread te manipuleren of te front-runnen. Dus jah.

En als de vrijstelling zal zijn zoals de dividenden vrijstelling is, is het gewoon het getalletje op 10000 zetten in box ABCD en dan het overzichtje uitprinten in Bolero. 30 seconden werk. Voor de dividenden hou ik zelfs geen overzichtje meer bij. Ze weten me te vinden als ik het moet aantonen en dan maak ik het overzichtje wel.

Dat toch liever dan de box "niet aangegeven buitenlandse inkomsten die aangegeven moeten worden" te mogen gaan berekenen en invullen in tax season. Kwestie van rond te lopen met een mark op je rug.

Tenzij je bedoeling is om het 'te vergeten', wat uiteraard geen argument is.

Maar als je dan 120k had en je verkoopt 60K om 10K winst vrij te stellen. Als je dan terugkoopt , op welk deel word je dan belast? Op die eerste 60k of op uw laatste aankoop? Of een gemiddelde van uw aankopen?

Dat is inderdaad het punt van discussie. Ik zou je aanraden om niet te beginnen lezen hoe ze het in het buitenland doen. Kwestie van je geen hartverzakking te veroorzaken. :laugh:

BTW, we zijn nu halverwege 2025. Denkt iemand dat de implementatie voor de brokers tegen 1 jan 2026 realistisch is ? Ik denk het niet.

Als we zien dat de persberichten spreken van '250M in 2026' en '500M op kruissnelheid', lees ik daarin dat ze het geimplementeerd willen hebben tegen mid volgend jaar (tenzij we denken dat er redenen zijn waarom bij volledige implementatie het volgend jaar de helft zou opbrengen van het jaar erna). Dat maakt het ook weer interessant voor de brokers die het eerste jaar een specialleke mogen doen.

Dus ik ga uit van implementatie tegen 1 jan 2027 als compromis.

Want hoewel er nu een akkoord is, meer gedetailleerd dan het regeerakkoord, zal de implementatie nog ettelijke rondjes technische discussies vergen vermoed ik...

Enkel IBKR zelf denk ik, Lynx en Mexem bv doen dit wel al.

Nu meeste brokers (zoals bv degiro) geven de optie om dit niet te doen.
Ik zit bij IBKR en Degiro (die laatste omdat hun fees voor bonds lager ligt dan bij IBKR), en ik moet/mag de belastingen zelf berekenen en aangeven. Als excelfreak is dat een kleine moeite natuurlijk. Wel risico op fouten bij een belastingscontrole, maar liever zo dan dat ik niets moet doen.

Dat is inderdaad het punt van discussie. Ik zou je aanraden om niet te beginnen lezen hoe ze het in het buitenland doen. Kwestie van je geen hartverzakking te veroorzaken. :laugh:

BTW, we zijn nu halverwege 2025. Denkt iemand dat de implementatie voor de brokers tegen 1 jan 2026 realistisch is ? Ik denk het niet.

Als we zien dat de persberichten spreken van '250M in 2026' en '500M op kruissnelheid', lees ik daarin dat ze het geimplementeerd willen hebben tegen mid volgend jaar (tenzij we denken dat er redenen zijn waarom bij volledige implementatie het volgend jaar de helft zou opbrengen van het jaar erna). Dat maakt het ook weer interessant voor de brokers die het eerste jaar een specialleke mogen doen.

Dus ik ga uit van implementatie tegen 1 jan 2027 als compromis.

Want hoewel er nu een akkoord is, meer gedetailleerd dan het regeerakkoord, zal de implementatie nog ettelijke rondjes technische discussies vergen vermoed ik...
No way dat de brokers hun systemen hiervoor gaan aangepast zijn tegen 2026 :)

Hou er best ook allemaal rekening mee dat je die 10% sowieso op elke verkoop met winst zal betalen... en het dus een hele tijd later pas kan terughalen via je belastingaangifte

Maatregel die dus direct veel geld opbrengt, maar misschien later voor problemen zorgt als opbrengsten toch minder groot blijken

Nu ja, als de overheid dat geld slim zou beleggen zouden ze er mooi aan kunnen verdienen, maar iets zegt me dat ze dat gewoon allemaal gaan uitgeven
Hangt er vanaf hoe ze het implementeren
Maar als ze het goed doen dan houden ze rekening met de vrijstelling

Tsss. Je bedoelt 50 euro per jaar extra betalen om geen nonsens te hebben met administratie ? Die je waarschijnlijk automatisch terugverdient omdat je dubbel belastingverdragen automatisch in orde zijn voor RV.
Nee, ik struggle vooral met de 1% die Bolero rekent op US <-> EUR

en ja, ik weet dat ik US aandeel kan verkopen en in US kan laten staan om terug US te kopen, maar soms is dat niet de bedoeling (zoals begin dit jaar) en wil je shiften van US naar Euro of omgekeerd, en aan 1% wisselkoers van je toch wel HEEL VEEL geld nutteloos kwijt bij Bolero, een probleem dat je niet hebt bij Saxo of Lynx.

Platform van Saxo is trouwens best vergelijkbaar met Bolero tegen veel lagere kosten overall

Mijn plaat blijft hangen, maar waarom doen ze niet gewoon 'snapshot 1 jan', 'snapshot 31 dec'. Tax op verschil (na correctie voor inflow/outflow rekening). Te gemakkelijk waarschijnlijk.

Nee, laten we het brak implementeren.

Als de FIFO LILO etc niet pre-definieren mag je aan mijn lijstje #4 toevoegen. LIFO optimalisatie waar je kiest wat je verkoopt...

Met de tegenwoordige DCA ETF beleggers, zullen er veel zijn met optimalisatie mogelijkheden. Ikzelf heb tientallen IWDA aankopen. Berkshire aankopen tussen 95 en 500. Als ik wil verkopen voor niet tax purposes, kan het het ene jaar beter zijn om de "95 aankoop" of "500 aankoop" te verkopen.

En wat gaan ze doen met kapitaalsverhogingen met inschrijvingsrechten en/of (reverse)splits, spin-offs, ... Ik heb in Bolero DEME zitten met officiele aankoopprijs 0.00 EUR (en op CFE 90% verlies). De TINC inschrijvingsrechten zijn verdampt, maar de aandelen zijn officieel gekocht met korting (terwijl het eigenlijk "prijs aandeel" + "prijs recht" was).

Was er maar een oplossing voor al dit. Oh wait, snapshot 1 jan en snapshot 31 dec...
Met uw screenshot zit je toch met ongerealiseerde winsten.
Moeten toch gewoon naar verkoop kijken en daar u winst/verlies bepalen.

En bepaling startwaarde, als je nu aandelen hebt die -50% staan en dan komende jaren beginnen stijgen mag je al belasting betalen op het deel waarbij je eindelijk u eigen inleg recupereert. Maar dat geeft ook die 5 jaar weer dat je aankoopwaarde mag gebruiken als deze hoger ligt dan startwaarde.

Ga je dan binnenkort voor een dividend aandeel de TOB betalen, de Reynders-taks en de meerwaardebelasting. Is dat nog legaal lol?

Ga je dan binnenkort voor een dividend aandeel de TOB betalen, de Reynders-taks en de meerwaardebelasting. Is dat nog legaal lol?
Ge betaald toch geen TOB op een dividend? ge betaald 30% en dat is het. Ge betaald TOB op de aankoop en verkoop van het aandeel die recht geeft op dividend, maar als ge het in u bezit hebt betaal je enkel nog de 30% + brokerkosten

Die laatste zin is niet nodig. Het mag hier wel wat vriendelijker.
Divindenden worden volgens mij niet belast in die meerwaardetax. Die worden namelijk al belast :)
Aandeel verkopen met winst wel uiteraard.

Wel inlezen in de materie voor je begint mee te discussieren pretty please.

Terug
Bovenaan