Kleine Beursfeiten

Wat gaan ze met fysiek goud doen? Gelijkstellen aan cash zou het meest logische zijn.
En dan de goud ETF's (fysieke vrijstellen en synthetische niet? => wellicht niet)
En Tether Gold dat ook fysiek gedekt is? => je zal er toch aanhangen vermoed ik

Zou graag eens een alomvattende definitie zien van wat ze als een 'financieel actief' beschouwen en wat niet.

Ik ben blij dat buiten een paar Belgische aandelen (met dividend) die bij Keytrade staan, al m'n ETFs bij een buitenlandse broker staan. Want bij een Belgische broker zal die 10% meerwaardebelasting direct worden ingehouden en kan je die pas het jaar daarop terugvorderen.
En als er een exit tax komt ben je ook een stuk meer afgeschermd van de gulzige handen van de fiscus. :oi22:

Ik ben blij dat buiten een paar Belgische aandelen (met dividend) die bij Keytrade staan, al m'n ETFs bij een buitenlandse broker staan. Want bij een Belgische broker zal die 10% meerwaardebelasting direct worden ingehouden en kan je die pas het jaar daarop terugvorderen.
En als er een exit tax komt ben je ook een stuk meer afgeschermd van de gulzige handen van de fiscus. :oi22:
Pas daar maar mee op, veel van die 'buitenlandse brokers' hebben belgische afdelingen ondertussen.

Wat gaan ze met fysiek goud doen? Gelijkstellen aan cash zou het meest logische zijn.
En dan de goud ETF's (fysieke vrijstellen en synthetische niet? => wellicht niet)

Zou graag eens een alomvattende definitie zien van wat ze als een 'financieel actief' beschouwen en wat niet.

Goud is een inflatie bestendige investering dus 10% zou ik zeggen... net zoals bitcoin.

Pas daar maar mee op, veel van die 'buitenlandse brokers' hebben belgische afdelingen ondertussen.

Ik zie Degiro, IBKR, Trade Republic, ... echt niet (snel) een Belgische afdeling opzetten. Te veel administratieve en fiscale rondslomp, en helemaal niet meer nodig als ze al ergens anders in de EU/eurozone al gevestigd zijn.
De enige meerwaarde is dat ze dan chickens kunnen aantrekken die bang zijn om een buitenlandse rekening te hebben en die dan te moeten aangeven bij de NBB.

Blijft weer een oplossing à la belgique die meerwaardebelasting.
Al eens geopperd, laat ze eens naar onze noorderburen - Box 3 verhaal - kijken.
Gooi al het "vermogen" op een hoop en belast hier op een fictief rendement, eventueel met vrijstelling. Of dat nu fysiek goud is, aandelen, goud ETF's, crypto, een tweede woning al dan niet verhuurd, ...

Die meerwaardebelasting is weer een halve oplossing met vele regels (overdracht), onduidelijkheden (wat wel/niet) en verschuivingsmogelijkheden. Bepaalde vermogensbestanddelen blijven nog steeds buiten schot (huurinkomsten, grote participaties, meerwaarde via groepsverzekering,...)

Ik zie Degiro, IBKR, Trade Republic, ... echt niet (snel) een Belgische afdeling opzetten. Te veel administratieve en fiscale rondslomp, en helemaal niet meer nodig als ze al ergens anders in de EU/eurozone al gevestigd zijn.
De enige meerwaarde is dat ze dan chickens kunnen aantrekken die bang zijn om een buitenlandse rekening te hebben en die dan te moeten aangeven bij de NBB.

Zowel Degiro als IBKR proxies (Lynx, Mexem) houden bij mij automatisch belastingen af voor dividend hoor.

Ik vraag me af hoeveel winst voor de overheid daar op lange termijn te halen valt... Tis niet dat elke rijke elk jaar 10 miljoen aan zijn kinderen geeft. En stel nu nog dat ze daar 10% belastingen op heffen. Dat is 1 miljoen.
Ja dat is veel geld, maar elke rijke zal dat misschien 3-4 keer doen? Dat is 4 miljoen op 80 jaar ofzo? Ook niet bepaalt de vetpot eh...
Daarentegen u transacties op de beurs blijven stijgen in aantal (en mogelijks waarde). Daar zit een constante flow in. De staat is er bij gebaat dat de inkomsten zo stabiel mogelijk zijn. Dan moet je (in theorie alvast :) ) niet elk jaar op zoek naar nieuwe inkomsten.

Is al meerdere malen aangegeven, ze kijken naar de waarde op 31/12/25 -> dus enkel u winst gemaakt na die datum komt in aanmerking voor de meerwaardebelasting.
Waar heb ik dat dan toch gelezen dat ze met terugwerkende kracht tot 1/1/2025 zouden kijken /aanslaan . ..

Hoe ik het gisteren begrepen heb op VTM Nieuws Vandenbroucke was daar gast. Dus elk jaar kan je tot 10.000 euro verdienen als je je aandelen verkoopt en winst maakt die onbelast is.

Is de “truc” dan niet om elk jaar op het einde van die jaar uw aandelen verkopen om rond die grens van 10k te zitten en dat geld terug te investeren in nieuwe aandelen?
vraag .

Als je aandelen kocht in 2019 of 18 of 22 voor m'n part.
En je houdt dat gewoonbij, en dat stijgt...
en je verkoopt daar wat van in 2026... word je dan nog vrijgesteld van de meerwaardebelasting op die verkoop waarvan de aandelen zoveel jaar terug gekocht zijn ..

of .. begint je 10 jaar termijn pas te lopen vanaf 1/1/2026 - datum waarop meerwaardebelasting effectief zou ingaan (publicatie Belgisch Staatsblad enz weet je wel wegens nieuwe wet)

en als ze dan neen zeggen "u hebt meerwaarden sinds 2019 u moet die belasting betalen"

Mogen wij dan ook zeggen "aha, ja, ik had zoveel aandelen gekocht in 2022, 2023, 2024, zoveel verlies geleden, dan mag ik die ook allemaal inbrengen want die zijn in waarde gezakt en niet zo weinig ook" en kan ik dat dan elk jaar inbrengen voor wat nog niet gedeclareerd is, in mijnPB om zo de belastingen ook omlaag te krijgen ?

En als dat ook niet mag, tja, dan gaan we maar een klacht indienen want dit is dan discriminatie of wat kunnen we dan doen ?

Ik wil maar zeggen, wat mogen we nog .

het zou opt-out zijn heb ik gelezen bij be-fire op reddit

Niet iedereen is al zoveel jaar bezig en heeft goede resultaten, ik jammer genoeg meer verliezen dan winsten. Hoogste is eentje van 37%.
Als je enkele jaren goed stijgt en je betaalt meerwaardebelasting en daarna zalt het enkel verder en je durft het niet verkopen om uiteindelijk toch op nul winst weer te verkopen (=ongeloofelijk stom uiteraard) maar dan zit je er wel mee en heb je alleen maar belasting betaald op iets dat er niet is.
Achja wordt toch afwachten tot ze het allemaal beslissen ipv te speculeren.

er is toch wel 1 uitzondering in België dacht ik ?

Als je een woonhuis koopt (en zelf gaat bewonen als gezinswoning), en enkele jaren later met een (liefst dikke) meerwaarde verkocht kan krijgen, zou deze meerwaarde niet belast worden juist omdat het je eigen gezinswoning is ..

Dan heb ik het niet over de mensen die om de 5 jaar een huis kopen, erin gaan wonen, renoveren en dan weer verkopen met winst.. die zijn dan effectief systematisch bezig met kopen/renoveren/verkopen en dan betaal je natuurlijk wel belasting.

Blijft weer een oplossing à la belgique die meerwaardebelasting.
Al eens geopperd, laat ze eens naar onze noorderburen - Box 3 verhaal - kijken.
Gooi al het "vermogen" op een hoop en belast hier op een fictief rendement, eventueel met vrijstelling. Of dat nu fysiek goud is, aandelen, goud ETF's, crypto, een tweede woning al dan niet verhuurd, ...

Die meerwaardebelasting is weer een halve oplossing met vele regels (overdracht), onduidelijkheden (wat wel/niet) en verschuivingsmogelijkheden. Bepaalde vermogensbestanddelen blijven nog steeds buiten schot (huurinkomsten, grote participaties, meerwaarde via groepsverzekering,...)
agree dat de Belgische oplossing mooier/beter kan, maar please geen box3 belasting hier hé:
-> fictief jaarlijks rendement van 7% op je totaal belegd vermogen dat aan 36% belast wordt -> dat is een pak erger dan onze 10% meerwaardebelasting
Vooral omdat je dat altijd moet betalen, in goede en slechte jaren... je wordt dus eigenlijk gepushed om meer risico te nemen

Hoe ik het gisteren begrepen heb op VTM Nieuws Vandenbroucke was daar gast. Dus elk jaar kan je tot 10.000 euro verdienen als je je aandelen verkoopt en winst maakt die onbelast is.

Is de “truc” dan niet om elk jaar op het einde van die jaar uw aandelen verkopen om rond die grens van 10k te zitten en dat geld terug te investeren in nieuwe aandelen?

of investeren in dividendaandelen, je koopt die bedrijven aan, en houdt die aandelen bij, ze kunnen omhoog gaan ze kunnen omlaag gaan maar elk jaar krijg je dan in theorie je dividenden tegen 30% en ben je verder vrijgesteld.
je verkoopt die aandelen niet, dan kan je ook een mooi inkomen opstrijken.
(er van uitgaande dat die bedrijven het dan ook goed blijven doen natuurlijk met hun opbrengsten)

of investeren in dividendaandelen, je koopt die bedrijven aan, en houdt die aandelen bij, ze kunnen omhoog gaan ze kunnen omlaag gaan maar elk jaar krijg je dan in theorie je dividenden tegen 30% en ben je verder vrijgesteld.
je verkoopt die aandelen niet, dan kan je ook een mooi inkomen opstrijken.
(er van uitgaande dat die bedrijven het dan ook goed blijven doen natuurlijk met hun opbrengsten)
30% RV betalen om 10% meerwaarde te escapen? :oink:

30% RV betalen om 10% meerwaarde te escapen? :oink:
ja
ik denk dat als je wacht om aandelen te zien vermeerderen, je ofwel geluk hebt (ze gaan omhoog) ofwel pech (ze gaan omlaag)
en als je dan bvb 15.000e via dividenden krijgt ... netto dus..; dan is dat al niet meer belastbaar en werkt dat "bevrijdend" naar de PB.

maar ik ken mezelf, ik zou af en toe toch willen gokken dus zal niet van aandelen afblijven :cool:

Terug
Bovenaan