Kleine Beursfeiten

SaaS sentiment is weer slecht. Laatste 3 jaar wisselen bull & bear zich voortdurend af in SaaS.

Negativisme komt van onduidelijkheid AI op business model (winnen incumbents of nieuwe AI start-ups?) en groei die post-covid trager blijft (matuurdere markt en veel competitie).
En dan is er weer optimisme (incumbents zijn goed gepositioneerd om AI te verkopen via hun bestaande klantenbase & distributie) + de sterkte van voorspelbare/recurring revenue en hoge marges.

Ik koop bij pessimisme en verkoop bij optimisme..

Gouden tijden waren 2010-2018: weinig competitie, gigantische TAM en nog het begin van de S-curve. Ook 1 van de redenen dat ik wat naar Japan heb verschoven, daar zitten ze nog veel eerder in het "digitalisering & cloud" proces.
MSFT tuft ondertussen wel lekker voort. Recent nieuwe ATH. Ik probeer de kleinere SaaS ook af en toe van de hand te doen en bij te kopen, maar MSFT blijft wel een mooi stabiel softwarebedrijf.

Met de drop van gisteren ziet Gitlab er dan weer interessant uit, weer aan 42 usd, als de drama queens op Wallstreet weer wat gekalmeerd zijn, kan het misschien alsnog naar 80 terugkeren? :thinking: Ik blijf me toch afvragen hoe sterk hun inkomsten zijn gezien de concurrentie.

Laatst bewerkt:
Wel veel insider sales, en geen buys, hoe zie je dat?
De sales die je ziet met een aankoopprijs van 0 zijn uitgeoefende opties van werknemers etc. Als je grote hoeveelheden in één keer ziet verkocht worden zijn het wel institutionele posities die verkocht worden. Hoeft dus niets te betekenen. Vandaag ga je misschien wel veel insider buys zien...

Ik heb GitLab begin 2024 wat onderzocht en ik zag er toen toch meer short dan long potentieel in. Ze hebben jaren op een rij een 'adverse opinion' gekregen van KPMG over het in plaats hebben van afdoende controls rond hun financiële reportering. Dat is best een grote red flag imo want dat vermijden bedrijven echt als de pest omdat het basically de geloofwaardigheid van cijfers doet wankelen. En dan mid 2024 ook nog even een amendementje ertussen schuiven dat stelt dat GitLab board niet aansprakelijk kan zijn voor hun creatieve financiën. In hun recente 10-K hebben ze wel geen adverse opinion meer gekregen, maar die stank blijft ongetwijfeld hangen.

Er waren ook nog die tax rechtzaken in NL waar ze hebben onderschat hoeveel ze daarvoor opzij hebben moeten zetten (in hun 10-Q van gisteren is er nog steeds een pot opzij gezet daarvoor, blijft onduidelijk wat er nu echt nog lopende is)

Heel hun China joint venture was ook immens vaag en lijkt dood en begraven ondertussen.

Inmiddels is er wel veel van de prijs af, maar dergelijke stank, en dan vooral die jarenlange twijfels over financiële rapportering, blijft wel hangen en kan mogelijks wel verklaren waarom het op papier zo aantrekkelijk staat. Het deel premium dat vasthangt aan M&A geruchten is ook twijfelachtig: wie staat er te springen om een bedrijf over te pakken dat meerdere jaren een audit niet doorstaat?

Kan zijn dat het ondertussen allemaal al mooi in de prijs verwerkt zit, maar ik zou de SEC fillings toch maar goed in de gaten houden daar.

Ik heb het recent niet meer in de diepte bekeken voor alle duidelijkheid, ik deel gewoon ff mijn mening van toen.

Lage inflatie, zoete broodjes tussen China en de US en geen vette stijging 🫠☹️

Je bedoelt die broodjes waar Donald volle bak in zijn poep gepakt is ?

- China geeft wat rare earth minerals. Kost ze niks, brengt ze zelfs geld op want ze kunnen opnieuw verkopen buiten China.
- China krijgt een 10% tarief, lower than ever
- China mag opnieuw studenten/spionnen de unifs insturen (daar gaat zijn stoer beleid tegen unifs, want hij kan moeilijk EN de unifs straffen EN China niet straffen tegelijkertijd)

vs

- Amerika betaalt 55% tarief, higher than ever

Hoe je dat zelfs een deal kunt noemen, is mij een mysterie. Dat lijkt me eerder plat op de buik gaan en 'we gaan met alles akkoord dat je vraagt'.

EDIT: Ik lees dat China niet wil confirmeren, voor t zelfde geld dus een scheet in een fles (in een tweet)
EDIT: Blijkbaar is het Amerika die 10% betaalt en China 55% - vreemde tweet van Trump dan ... Nog steeds geen confirmatie uit China.

Laatst bewerkt:
Die gaan ook net starten aan hun BTC treasury verhaal. Wel nano cap bedrijfje, marktcap 5M ofzo. Dus dit kan heel snel gaan eens ze erin vliegen... Maar niet het meest liquide aandeel, mocht van degiro niet eens een aankoop doen van meer dan 5k dus heb de positie in 3x opgebouwd. 😅

Wat liggen lezen op X, CEO is daar vrij transparant en lijkt de juiste stappen te willen zetten. Leek me een gokje waard.

Die gaan ook net starten aan hun BTC treasury verhaal. Wel nano cap bedrijfje, marktcap 5M ofzo. Dus dit kan heel snel gaan eens ze erin vliegen... Maar niet het meest liquide aandeel, mocht van degiro niet eens een aankoop doen van meer dan 5k dus heb de positie in 3x opgebouwd. 😅

Wat liggen lezen op X, CEO is daar vrij transparant en lijkt de juiste stappen te willen zetten. Leek me een gokje waard.
Ik wil er 2k in YOLO'en maar mn online broker heeft ze alvast niet. Een dezer eens switchen.

Op degiro (K33) en IBKR (869) zijn ze te vinden.

Andere aanraders trouwens: H100 en SWC, helaas kan ik op geen enkele van mijn brokers ze vinden. 🥺

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan