Kleine Beursfeiten

voorkeurrechtje kopen. Uitstel van betaling, 5% korting op prijs (die al laag staat) en procentje besparen of transactiekosten/taxen want je betaalt ze op de voorkeurrechten-->de inschrijving op 20x zo groot bedrag is gratis.

Positie genomen in Global-E Online.

- Bieden software & fulfillment services aan merken om wereldwijd hun producten efficient & gelokaliseerd online (D2C) te kunnen verkopen.
- Denk dan aan zaken zoals shipping, payments, prijszetting, currency conversion, duties & import taxes, compliance, returns, risk management,...
- 1.400 merchants als klant, waardoor heel wat bekende namen zoals Adidas, Michael Kors, Burberry, Hugo Boss etc.
- 752M $ revenue in 2024, +32% YoY.
- 97% gross retention rates & 120% net retention rates. De hoge net retention rates is enerzijds door toenemende cross-border D2C commerce en anderzijds omdat bestaande klanten ook steeds nieuwe landen (afzetmarkten) onboarden op Global-E.
- 45% gross margins en 20% FCF margins.
- Mix: 45% service fees aan hogere gross margins, 55% fulfillment services aan lagere marges.
- Verwachte revenue groei komende jaren ('25-'28) ongeveer 25% CAGR en FCF groei 35% CAGR, met FCF marges die toenemen van 20% nu tot high 20s tegen 2028. Die revenue groei zal dan gedreven worden door +15% groei met bestaande merchants en +10% nieuwe merchants.
- Waardering: 24x forward FCF. Redelijk voor verwachte 35% groei & kwaliteitsvol business model.
- Halen veel klanten binnen via partnerships met de grote e-commerce platformen zoals Shopify, Magento, Salesforce Commerce Cloud en Bigcommerce.
- Koers 48% lager dan piek in februari 2025 omwille van: 1) impact tarieven op globale e-commerce en 2) Revenue beat in Q1 was laagste in 6 kwartalen. Er is niets gewijzigd aan long-term story. Meer complexiteit is in feite zelfs positief voor Global-E aangezien het voor klanten moeilijker wordt om alles zelf te beheren.

In 2021 ook al eens een positie genomen vlak na de IPO en toen ook weer snel verkocht nadat ze 100% stegen op een paar maanden in de toenmalige bubbel. Nadien in feite niet meer echt gevolgd maar omwille van de recente koerszwakte kwamen ze weer op de radar.

Ondertussen ook MELI & SE wat getrimd. Respectievelijk +46% en +55% YTD. Toekomst ziet er nog altijd goed uit, maar kans lijkt me klein dat de extreme outperformance blijft verder duren.
Bedankt @Racing_Genk , de beste en toch bescheiden belegger van dit forum, voor de tip! Het aandeel gaat mooi omhoog 👍.

MDB (Mongodb) na mooie upswing verkocht. Gitlab in de plaats gekocht.
Hier houd ik nog de helft van mijn positie aan. Rest verkocht met 35% winst op 2 maanden. Staan nog altijd op all-time low multiples (buiten de laatste 3 maanden) en de fundamentals zien er relatief goed uit:
- Atlas versnelt weer in groei na jaren vertraging post-covid
- Focus op profitable growth (zeker met nieuwe CFO)
- Potentiele AI tailwinds komende jaren (AI -> meer data & apps -> meer $MDB).

Bear case (al jaren) is competitie van Postgres voor nieuwe workloads, en risico op AI disruption. Worden AI apps ook via MDB gebouwd? Denk dat management voorlopig on track zit om ook relevant te blijven in het AI tijdperk op basis van product development + hebben ook al wat AI-native customers en AI apps die met MDB als database zijn gebouwd. Maar de markt ontwikkelt zich snel & onvoorspelbaar.

Gitlab trouwens grootste positie momenteel. Earnings volgende week dus kan alle kanten uitgaan (altijd volatiel bij Gitlab)

Circle opent vandaag trouwens bijna +200% boven hun IPO prijs. (stablecoin issuer).

Het is precies de gold rush voor crypto bedrijven. Ik verwacht nog meer IPO's..

Bear case (al jaren) is competitie van Postgres voor nieuwe workloads, en risico op AI disruption. Worden AI apps ook via MDB gebouwd? Denk dat management voorlopig on track zit om ook relevant te blijven in het AI tijdperk op basis van product development + hebben ook al wat AI-native customers en AI apps die met MDB als database zijn gebouwd. Maar de markt ontwikkelt zich snel & onvoorspelbaar.

Gitlab trouwens grootste positie momenteel. Earnings volgende week dus kan alle kanten uitgaan (altijd volatiel bij Gitlab)
MongoDB is een document-storage NoSQL DB. Het hangt er dus vanaf wat precies je noden zijn. Dus MongoDB is erg goed in een bepaalde niche maar het kan zijn dat je voor een ander doel switched.
Alternatieven zijn Apache Cassandra of CouchDB als je document-storage wenst; Redis als key–value database; Elasticsearch als Vector DB.

Daarom vind ik het eigenijk knap hoe MongDB zo sterk kan groeien.

Het is vooral interessant voor terugkerende inkomsten, want eenmaal je geïnvesteerd hebt in een managed offering is het niet evident om zo maar te switchen, en het is ook niet leuk om 5 verschillende soorten DB's te beheren, zelfs als ze managed zijn. In de managed space heb je natuurlijk ook de cloud spelers zelf zoals Azure met Cosmos DB.

Laatst bewerkt:
Bon, Microsoft heb ik al jaren. De vraag is nu wel relevant : is Oxy een buy momenteel? :unsure:

Ook sowieso wat flauw om 2 jaar na datum met iets af te komen nadat Janus al wel wat big winners heeft getipt (en Oxy was toen al/nog steeds een winner sinds Janus zn aanvankelijke tip).

Dat is basically zeggen dat iemand jaren rentfree in uw hoofd heeft geleefd. Let it go, het leven is te kort om certified bitchmade door het leven te rennen.

Lijkt alsof TINC efficiente markt is momenteel. Spread is 2% tussen fair value adhv subscription en stock. Als je de buy/sell spread van beide + beurs tax meetelt is het verschil weg.

Ik mis toch de tijden waar je met subscription rights gemakkelijk 30-40% winst kon draaien. Kijkt met nostalgie terug op de verhoging van Deceuninck in 2009 of 2010 ergens. Koers van de voorkeurrechten heeft dan daaaagen 20-30-40% onder fair value genoteerd. Easiest free money ever. Koop rechten 3-2-1d voor aflopen operatie, schrijf in, verkoop. 30% winst. :hakkuh:

LULU beats earnings maar cut guidance, obviously voor tariffs. Drop naar quasi mijn entry point. Ik had nu niet echt verwacht dat men zo fel zou reageren op zelfs een miss + guidance cut.

Die tariffs zijn niet houdbaar en gaan uiteindelijk niet door kunnen gaan/aanhouden. En ze hebben earnings kunnen beaten in het hectische Q1. In Europa zie ik meer dan genoeg groeimarge voor hen. Veel te dure luxe yoga/pilates vieren hoogtij hier in de buurt en mijn vriendin rapporteert dat Nike wordt vervangen door Lululemon in deze kringen. En eerlijk gezegd, ze hebben net bewezen dat ze blijven verkopen tegen het huidige verwachtte tempo, zelfs in een tariffs dominated kwartaal. Ze smashen imo de volgende earnings die ze zelf hebben bijgesteld

Ik heb mijn positie verdubbeld. 50/50 gokje. Het is een heel cyclisch aandeel en ze verwachten nog steeds 7% groei in earnings. Ik ga het wel verkopen als het weer 320-330 haalt deze keer. Ik zie dit op lange termijn geen Nike worden.

De helft van mijn ELF verkocht met 50% winst op enkele maanden tijd. Schaapjes op het droge. Die overname van Rhode zint me niets tbh. Al heb ik er beter oog op dan iets zoals Kylie Jenner cosmetics. Vanaf zo een hypenaam in elk facet is verbonden met het merk is het een kwestie van tijd voor de stekker er uit gaat.

Met ULTA hangt mn vinger ook aan de trekker. 500 hitten en byebye denk ik.

LULU beats earnings maar cut guidance, obviously voor tariffs. Drop naar quasi mijn entry point. Ik had nu niet echt verwacht dat men zo fel zou reageren op zelfs een miss + guidance cut.

Die tariffs zijn niet houdbaar en gaan uiteindelijk niet door kunnen gaan/aanhouden. En ze hebben earnings kunnen beaten in het hectische Q1. In Europa zie ik meer dan genoeg groeimarge voor hen. Veel te dure luxe yoga/pilates vieren hoogtij hier in de buurt en mijn vriendin rapporteert dat Nike wordt vervangen door Lululemon in deze kringen. En eerlijk gezegd, ze hebben net bewezen dat ze blijven verkopen tegen het huidige verwachtte tempo, zelfs in een tariffs dominated kwartaal. Ze smashen imo de volgende earnings die ze zelf hebben bijgesteld

Ik heb mijn positie verdubbeld. 50/50 gokje. Het is een heel cyclisch aandeel en ze verwachten nog steeds 7% groei in earnings. Ik ga het wel verkopen als het weer 320-330 haalt deze keer. Ik zie dit op lange termijn geen Nike worden.

De helft van mijn ELF verkocht met 50% winst op enkele maanden tijd. Schaapjes op het droge. Die overname van Rhode zint me niets tbh. Al heb ik er beter oog op dan iets zoals Kylie Jenner cosmetics. Vanaf zo een hypenaam in elk facet is verbonden met het merk is het een kwestie van tijd voor de stekker er uit gaat.

Met ULTA hangt mn vinger ook aan de trekker. 500 hitten en byebye denk ik.
Pas op hé, heel de wereld heeft Trump uitgelachen met zijn TACO dus hij zou wel eens véél langer dan verwacht voet bij stuk kunnen houden... die mens is nogal eergevoelig dus als hij nu opnieuw zijne kak intrekt heeft hij echt wel enorm gezichtsverlies

De realiteit is dat niemand het weet.

Bij ons waren het recent ook Q results. We hebben een achterlijk fiscaal jaar waardoor de kwartalen niet eindigen op maart, jun, sep, dec maar alles geshift. De recente Q results hadden dus een maandje post-liberation day tarifss included. De resultaten waren goed, maar ze proberen dan uit te splitsen hoeveel daarvan 'stocking in voorbereiding van de tarief implementatie' was. En dan komen ze af met een getal, maar dat is uiteindelijk ook maar uit het hol getrokken. Je kunt moeilijk aan elke klant vragen 'van je 1M order, hoeveel daarvan is naar voren getrokken omdat je tarieven wil vermijden?'. De wereld is zo complex met manufacturing in US, EU, China. We shippen van overal naar overal. Je kunt onmogelijk het tariff effect deftig kwantificeren.

En het volgende kwartaal (nu lopende kwartaal) bevat dan maanden post-kak-intrekking waar ze business as usual verwachten met een footnote "als we geen last hebben van de tarieven". Wat basically wil zeggen 'no idea, we zien wel'.

Het zal wachten worden op Q2 en waarschijnlijk Q3 resultaten om de impact van de tarieven te zien. Ik kan wel inbeelden dat velen de tarieven niet willen/kunnen betalen en als enige rationele strategie "inventory drawdown" doen in de hoop dat hij zijn kak zou intrekken. Anderen gaan waarschijnlijk minder risico nemen en de 10 20 30% whatever doorslikken en inventory stocken voor de grote tarieven geimplementeerd worden. Hoe die groepen zich tgo elkaar verhouden is onmogelijk te bepalen op voorhand.

Pas op hé, heel de wereld heeft Trump uitgelachen met zijn TACO dus hij zou wel eens véél langer dan verwacht voet bij stuk kunnen houden... die mens is nogal eergevoelig dus als hij nu opnieuw zijne kak intrekt heeft hij echt wel enorm gezichtsverlies
Die afweging heb ik ook gemaakt. Maar vergeet ook niet dat én een downtrend economie én miljardairs die pissig bellen/ventileren in de pers én het feit dat die omstandigheden geen renteverlaging zullen triggeren hem even goed gezichtsverlies zullen opleveren en nog meer. En zijn way out is dan een slechter handelsakkoord dan voordien afsluiten genre hun UK deal om achteraf te doen alsof ze kweetniwat hebben bereikt.

Ook sowieso wat flauw om 2 jaar na datum met iets af te komen nadat Janus al wel wat big winners heeft getipt (en Oxy was toen al/nog steeds een winner sinds Janus zn aanvankelijke tip).
Ik vind het daarentegen heel nuttig om terug te grijpen naar vroegere posts.
Het probleem is dat als er geen inhoud is, maar gewoon shitposting, het nogal saai terugkijken is.

Inhoudelijk dan: Permian wordt efficienter en efficiënter, waardoor algemene productiedaling daar langer zal duren dan verwacht, idem sommige andere shale velden.
Kosten (oa. piping) omhoog door tariffs.
Mogelijke daling wereldhandel ook geen topper.
Daarvoor was al de oorlog met Rusland die roet in het eten gooide op medium termijn (itt wat er gedacht werd).
Daarnaast mogelijke deal met Iran door Trump.
Daarnaast misschien wegvallen van carbon capture credits door Trump.
Al jaren te trage productie door Boeing en Airbus waardoor vliegtuigverkeer minder groeit dan er vraag is, is ook geen topper.
Overname Crownrock zal Buffett ook op zijn tanden zitten knarsen hebben, lees ik tussen de regels van Berkshire door.

Is er iemand hier dat zelf ervaring heeft met Finhouse fonds of hier een mening over heeft? Op het eerste zicht ziet dat er wel veelbelovend uit, maar ben wat argwanend daar het nog zo'n jong team lijkt en ze 14% net return estimeren, wat ik vrij ballsy vind om te verkondigen.
Gerund door Thomas Guenter. Ziehier een samenvatting van zijn voornaamste bezigheden: https://linktr.ee/thomasguenter. Sociale media diarree, 1 op 1 finance babbel voor 299€ (nu met korting, hoe commercieel wil je het hebben), boekje verkopen over starten met beleggen, wat affiliatiedeals met bedrijven waar hij zijn volgers naartoe duwt,...Enkel en alleen op basis hiervan zou ik al weglopen.
55 miljoen opgehaald blijkbaar, dubbel zoveel als verwacht.

Social media volgers kweken door indexbeleggen te promoten, om dan uiteindelijk ordinair te monetizen door snertproducten te verkopen.
Een dakfonds dan nog, dubbele kosten, underperformance gemiddeld zowat gegarandeerd.

Uw ziel verkopen, het blijft populair sinds het begin der tijden.

Die afweging heb ik ook gemaakt. Maar vergeet ook niet dat én een downtrend economie én miljardairs die pissig bellen/ventileren in de pers én het feit dat die omstandigheden geen renteverlaging zullen triggeren hem even goed gezichtsverlies zullen opleveren en nog meer. En zijn way out is dan een slechter handelsakkoord dan voordien afsluiten genre hun UK deal om achteraf te doen alsof ze kweetniwat hebben bereikt.
Hij heeft over die UK deal gezegd dat die hun 10% het absolute minimum is omdat zij beste vriendjes zijn, dus EU en co krijgen vermoedelijk minstens 20% op hun bord.

China is hardball aan het spelen met hun grondstoffen, dus het zal serieus bochtenwerk worden voor Trump om daar een uiteindelijke deal als overwinning te verkopen

Allemaal dingen die slecht voor de economie zouden zijn ... MAAR... met Trump weet je het gewoonweg niet, die kan dit weekend plots het licht zien, 180° draaien, en nadien staalhard beweren dat we het allemaal verkeerd begrepen hadden

Social media volgers kweken door indexbeleggen te promoten, om dan uiteindelijk ordinair te monetizen door snertproducten te verkopen.
Een dakfonds dan nog, dubbele kosten, underperformance gemiddeld zowat gegarandeerd.

Ook schaamtelijk dat de nationale media een platform bieden aan zo'n charlatan -> van HLN verschiet ik natuurlijk niet, maar dat een zogezegde 'kwaliteitskrant' als De Tijd ook dweept met deze kerel snap ik echt niet

Uiteindelijk trekt heel die industrie ook gewoon charlatans aan he.

Hoe meer bullish onzin je uitkraamt, hoe meer (domme) volgers je krijgt. Op FinTwit ook van die mannen die beweren dat aandeel Y 100x kan gaan de komende 10 jaar. En dan natuurlijk een dure nieuwsletter verkopen.

En bij de eerstvolgende echte bear markt zijn die nergens meer te bespeuren. Net zoals ik er ook verschillende heb gezien die in 2022 plots verdwenen, omdat al hun picks -90% gingen, en niet meer zijn teruggekomen.

Hij heeft over die UK deal gezegd dat die hun 10% het absolute minimum is omdat zij beste vriendjes zijn, dus EU en co krijgen vermoedelijk minstens 20% op hun bord.

China is hardball aan het spelen met hun grondstoffen, dus het zal serieus bochtenwerk worden voor Trump om daar een uiteindelijke deal als overwinning te verkopen

Allemaal dingen die slecht voor de economie zouden zijn ... MAAR... met Trump weet je het gewoonweg niet, die kan dit weekend plots het licht zien, 180° draaien, en nadien staalhard beweren dat we het allemaal verkeerd begrepen hadden
Argumentren als een deal is één ding. Maar Trump stelt het voor als een win en loopt dan weg van de microfoon. En de helft van zijn land slikt het als zoete koek dus no problem.

Mijn gok is gebaseerd op wat er uiteindelijk moet gebeuren. En we hebben hier en daar al gezien dat hij uiteindelijk moet en zal buigen.

Maar yeah, zekerheid is er niet.

Ondanks de felle stijgingen ga ik ook een schijf Coreweave aankopen.

Dat is basically zeggen dat iemand jaren rentfree in uw hoofd heeft geleefd. Let it go, het leven is te kort om certified bitchmade door het leven te rennen.

Dat kom op tegen kanker 30 euro heeft verdiend aan dat aandeel dankzij mij, terwijl de rest tijdens die zelfde periode daarop verlies heeft gemaakt, ja daar denk ik met plezier terug aan en ben ik zelf trots op. :cool:

Trouwens er zijn er zijn er nog 2 die meegedaan hebben aan de weddenschap en moeten storten
Omdat ik m’n lot via de shorts op m’n eigen portefeuille (lees Oxy kopen) toch aan Janus heb verbonden, zal ik (bescheiden) meedoen als Lulplayer toehapt.

Iemand die een nieuwe kom op tegen kanker weddenschap wil doen? :devilish:
Maar liefst tegenover een ander aandeel deze keer.

Terug
Bovenaan