Kleine Beursfeiten

Maar normaal (ik volg het niet altijd) zijn de schommelingen tegengesteld aan de schommeling in de aandelenmarkt.
Het feit dat ze nu tesamen in dezelfde richting bewegen, dat is scary.

Of bedoel je dat het niet ongewoon is dat ze samen parallel aan't duiken zijn? Dat is echter niet wat ik in de financiële gazetten gelezen heb.

Ik duidde enkel op het niveau, de evolutie is idd omgekeerd en kan aanleiding geven tot een krediet -crisis - vele malen slechter dan een crash. China weet dat het een handelsoorlog nooit kan winnen van de VS - maar anderzijds weten ze wel wat te doen en kunnen ze ook ernstige schade toebrengen - ik durf er geen geld op zetten hoever Trump echt wil gaan. China alleen is ook niet voldoende - het is pas wanneer meerderen hetzelfde zouden doen dat het echt een drama wordt.

Naast veel nadelen zijn er wel een paar voordelen die China heeft: Xi moet niet verkozen worden en heeft dus meer politieke marge/krediet, de VS zal het het op korte termijn wellicht sneller voelen dan China - maar beiden zijn onvoldoende om Trump te overtroeven. Wil Trump de VS volledig ontkoppelen van China? Hoeveel druk kan Trump zich veroorloven in deze strijd, komt de financiering in de problemen, recessie is een optie - hoe diep - maar een depressie? ...

Waar gaat dit eindigen?
Ook de dollar zakt fors in waarde.

Ik snap niet dat de markt hier nog op reageert.

Maakt het uit of het 50 60 80 100 of 120 % is ?

Denk niet dat er veel zijn die business as usual doen bij een tarief van 80 en plots stoppen bij een tarief van 100%...

Denk niet dat er veel zijn die business as usual doen bij een tarief van 80 en plots stoppen bij een tarief van 100%...
Omdat er veel automatisch gehandeld wordt op de beurs tegenwoordig?
Zo'n bot die dat onderscheid gewoon niet maakt en alleen ziet "oei 20% duurder".
Waar je idd als mens de bedenking kan maken 110 of 125, wat maakt het nog.

Is het ook niet wat sentiment? In het artikel zelf staat dat het ministerie het verder verhogen van de Amerikaanse importheffingen "economisch niet langer zinvol" is maar dat ze tegelijk gaan vechten "het bittere einde", dat hebben ze bij de vorige heffingen ook gezegd en menen ze duidelijk ook, maar wat is dat precies, vechten tot het bittere einde. Dat wil je als aandeelhouder niet lezen.

Die geschifte dreigementen rond tax op US dollar assets moeten ingetrokken worden, enkel dat gaat helpen. Als je zelf continu niet insinueert maar letterlijk zegt dat de dollar als reservemunt een nefast systeem is en het unilateraal wil opblazen dan morrel je met het fundament van het hele monetaire systeem en dan weet niemand waar het gaat eindigen. Dat dat niet meer aandacht krijgt, is onbegrijpelijk
En daar bovenop: zware economische pijn door sancties is/was deterrent nr. 1 voor een potentiële invasie van Taiwan. Nu heeft Mr. Art of The Deal die economische oorlog al gestart zonder reden, dus kans bestaat dat ze dan maar meteen voor de hoofdprijs gaan?

Gaza-conflict terug naar hoge intensiteit, Houthi-campagne gestart, Rusland-Oekraïne geen stap verder en op het randje van Iran-oorlog nu. Tot zover 'The candidate of peace'.

Voorschot loon en laatste € cash naar Solvay aan €29,10 met 15% weging nu.

Laatst bewerkt:
Als China Taiwan had binnengevallen (of op het punt stond om binnen te vallen) dan was dat inderdaad logisch om tariffs te vragen van >100%. Maar nu? Er moet (normaal gezien, maar Trump is niet normaal) een aanleiding zijn om zulke tariffs te vragen.

Benieuwd of er nog eens een ommekeer van Trump zal komen - die pauze brengt niet echt wat er verwacht was vermoed ik - dat voert de druk op voor Trump, dat kan niet anders.

De landen die wel in onderhandeling zijn zien dit mss wel graag gebeuren en zijn mss niet zo happig meer op een slechte deal. Mss nog wat kritische stemmen uit de financiële wereld en wat grote bedrijven die publiek wat meer commentaar geven inzake stabiliteit en vooruitzichten die Trump eigenhandig heeft in beweging gezet - met daaraan een koppeling van een deftige "on hold" voor toekomstige investeringen. Eens benieuwd of de Amerikaanse burger bereid is om die prijs te betalen om heel misschien en met tal van voorwaarden op termijn (ettelijke jaren) er beter van te worden.

Von Der Leyen: Dan toch kijken naar dienstensector - ondanks de bezwaren/problemen die dat met zich kan meedragen. Vermoedelijk zet Trump de dienstensector makkelijk weg: Services are not a real economy of zoiets.

De Duitse zei aan de krant dat de EU een "compleet gebalanceerd" akkoord nastreeft met Washington tijdens de negentig dagen durende pauze van de invoering van de verhoogde wederkerige invoertarieven door de VS. Ook de EU drukt zo lang de pauzeknop in, om de onderhandelingen een kans te geven.
Maar Von der Leyen waarschuwt ook dat ze bereid is om de heffingen uit te breiden naar diensten als de gesprekken mislukken. Mogelijk kan de EU een taks invoeren op de inkomsten van digitale advertenties die Amerikaanse techbedrijven als Meta, Google en Facebook treft.

Auto's zijn allesbehalve degelijk. Kwaliteit van hun EV's bijvoorbeeld is erbarmelijk.
Beetje off-topic maar wij hebben hier naast een Tesla M3 ook de recente Jeep Avenger en dat platform voelt echt zwaar verouderd aan tegen de meer dan vier jaar oude Tesla. Voorbeeldje: Onze opgeslagen favoriete radiozenders verdwenen om de zoveel tijd en in de garage wisten ze te vertellen dat dit normaal is na een over-the-air software update... Je moet ook maandelijks betalen om de batterijstatus op je GSM te kunnen zien.

Waar zouden we zitten? Ergens richting Complacency? Euphoria was net na Trump verkozen werd en IWDA op 108€ stond.

Niet op die pijl letten overigens.
image.jpg

Ik denk dat de beurs volgende week opnieuw weer wat jo-jo gaat spelen. Maandag positieve cijfers omdat Trump de deur open zet voor gesprekken met China, dinsdag rats naar beneden omdat hij weer van mening verandert en wie weet is het woensdag weer dik oké om donderdag dikke ambras te hebben.

Uiteindelijk komt het goed, maar dat is mogelijk niet op korte termijn. Gelukkig investeer ik niet om snel geld te hebben op korte termijn.

Ik denk dat de beurs volgende week opnieuw weer wat jo-jo gaat spelen. Maandag positieve cijfers omdat Trump de deur open zet voor gesprekken met China, dinsdag rats naar beneden omdat hij weer van mening verandert en wie weet is het woensdag weer dik oké om donderdag dikke ambras te hebben.

Uiteindelijk komt het goed, maar dat is mogelijk niet op korte termijn. Gelukkig investeer ik niet om snel geld te hebben op korte termijn.
En zo nog voor de komende 3 jaar en 9 maanden :scream:

Terug
Bovenaan