Kleine Beursfeiten

In de oliesector moeten toch wat opportuniteiten ontstaan op deze manier, voor BRK ook geen al te beste periode met Apple, Oxy, BAC die hard getroffen worden.

Crazy. Je bereikt een punt waarbij de VS en China niet meer met elkaar gaan kunnen handelen.

Een deel van het positieve van globalisme/globale handel was dat er minder kans op oorlog was omdat je economisch met elkaar vervlochten bent en dus afhankelijk bent van elkaar. Met het risico om conspiracyman te worden maar zo wordt de kans op een warme oorlog tussen de VS en China ook weer groter.

Trump aan het winnen?

Europese farmasector waarschuwt voor "exodus naar de VS": "In komende drie maanden al 16,5 miljard euro in gevaar"

CEO's uit de Europese farmasector waarschuwen bij de Europese Commissie voor een "exodus naar de Verenigde Staten". Ze deden dat al een dag voordat de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde dat hij ook heffingen wil opleggen voor de invoer van farmaceutische producten.
"Als er geen snelle en radicale koerswending komt, wordt het waarschijnlijker dat onderzoek, ontwikkeling en productie in de farmasector naar de VS zullen gaan", stelden ze naar aanleiding van een ontmoeting met Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen.
Een recente bevraging van de Europese farmakoepel EFPIA toont aan dat tot 85 procent van de kapitaalinvesteringen (zowat 50,6 miljard euro) en tot 50 procent van de O&O-uitgaven (zowat 52,6 miljard euro) potentieel in gevaar zijn. De cijfers komen uit een bedrag van 164,8 miljard euro aan geplande investeringen in de 27 lidstaten. De volgende drie maanden zou daarvan al 16,5 miljard euro in gevaar zijn, valt te lezen op de EFPIA-website.
De Verenigde Staten zijn qua kapitaal, snelheid van goedkeuring en intellectuele eigendom al een stap vooruit. Daar komen nu de dreigende tarieven bovenop, klonk het. "Er zijn weinig prikkels om te investeren in Europa en aanzienlijke factoren om te hervestigen in de VS", stelden ze.
De CEO's herhalen daarom hun pleidooi voor een sterkere, competitieve Europese markt die innovatie beloont. Er zou ook een beter regelgevend kader voor innovatie moeten komen, net als gelijke regels in heel de EU qua milieu- en chemieregelgeving. Intellectuele eigendom zou ook beter beschermd moeten worden.
Pharma.be wacht nu eerst de concrete invulling van de Amerikaanse heffingen af. Vorige week reageerde de Belgische sectororganisatie nog "enigszins opgelucht" omdat de farma gespaard leek te worden.
Dagelijks exporteert ons land voor 216 miljoen euro aan biofarmaceutische producten, denk maar aan de vele vaccins die in België geproduceerd worden. In 2024 ging het om 79 miljard euro aan export, of 1,4 procent minder dan in 2023. Daarbij zijn de VS de belangrijkste exportmarkt met een aandeel van bijna 24 procent, aldus Pharma.be.

Jawadde, het wordt extremer en extremer. Hoe lang kan dit opbod van tarieven nog blijven duren tot de gemoederen helemaal overkoken

In de kleuterschool gaat het er ook zo aan toe... op een bepaald moment moet de beurs toch gewoon apathisch worden voor dit nieuws, het wordt gewoon belachelijk.

Zo forceer je wel een situatie waar je bijna niet anders kan dan rond de tafel te gaan zitten. 50% tarieven kunnen lang in stand blijven, >100% wordt al moeilijker.

Ivm de beurs: (tijdelijke) bodem van zodra de indexen niet meer reageren op verdere escalaties? Daar zitten we voorlopig nog niet aan, al valt de reactie pre-market nog mee.

Laatst bewerkt:
Waarom zou iets dat niks produceert (goud, zilver) meer in waarde moeten stijgen dan bedrijven die wel iets produceren? Goud of zilver worden niet intrinsiek meer waardevol, dat is puur vraag en aanbod. Maar die maken niets, die groeien niet. Idem voor beleggen in wijn, schilderijen of pokemonkaarten. Als je moet kiezen tussen je geld steken in grondstoffen of bedrijven zou ik altijd kiezen voor bedrijven.
Ik kies toch nog steeds voor groot gedeelte voor PHAU en PHAG...

Zo forceer je wel een situatie waar je bijna niet anders kan dan rond de tafel te gaan zitten. 50% tarieven kunnen lang in stand blijven, >100% wordt al moeilijker.

Ivm de beurs: (tijdelijke) bodem van zodra de indexen niet meer reageren op verdere escalaties? Daar zitten we voorlopig nog niet aan, al valt de reactie pre-market nog mee.
Zullen idd zien als de market opent. Maar ik blijf erbij, een 20-30% tariff zorgt voor een zware crash omdat dit een gigantische impact heeft maar wel realistisch is dat het blijft staan. 100%+ komaan wie neemt dat nog serieus?

Zullen idd zien als de market opent. Maar ik blijf erbij, een 20-30% tariff zorgt voor een zware crash omdat dit een gigantische impact heeft maar wel realistisch is dat het blijft staan. 100%+ komaan wie neemt dat nog serieus?
Spullen van Aliexpres zijn nog altijd goedkoop, zelf met 100% tarrifs :p

Wat is je cashweging?

Wat is je cashweging?
Fluctueert tussen de 15% en 40%.

Tijdens rallies verkoop ik, bij dips koop ik weer bij. Momenteel 27% cash komende van 40% nadat ik pre-market wat heb liggen kopen.
Niet dat ik daarmee geld verdien want short gaan doe ik in principe niet, maar zo slaag ik er wel in beter dan de indexen te doen en de verliezen toch wat te beperken.

En zoals reeds aangegeven geografisch verder gediversifieerd, o.a wat Japanse SaaS gekocht die goedkoop staan, mooi groeien & waar ik geen earnings impact verwacht.

Als ik naar de waarderingen van mijn posities kijk nu ben ik eerder optimistisch - wetende dat in de short term de waarderingen 0.0 uitmaken. Maar over 1 of 2 jaar wellicht wel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan