Kleine Beursfeiten

China heeft zijn move gedaan nu is het terug aan Trump.
Komt er 50% tariff extra bij voor China of niet?
Ik heb gisteren mijn chinese stock buiten gegooid na de aankondiging hiervan. Toch nog aan +130% maar donderdag was dit nog +190% Dus wel ne zure maar even het zekere voor onzekere genomen.
Er werd de afgelopen jaren veel gezegd dat beleggen in China risicovol is en dat China onbetrouwbaar is.
Denk dat we nu wel zien dat deze totaal onberekenbare wortel (alhoewel, hij doet meestal wat hij zegt) een groter risico is.

Als IWDA vandaag serieus groen gaat denk ik er toch aan om mijn cashpositie wat te vergroten.
Gaat het nu ineens rozegeur en maneschijn zijn op de beurzen? Binnenkort nog een oorlog met Iran misschien of China die Taiwan binnenvalt.
Sowieso blijven het onzekere tijden met Trump aan het roer.

Als IWDA vandaag serieus groen gaat denk ik er toch aan om mijn cashpositie wat te vergroten.
Gaat het nu ineens rozegeur en maneschijn zijn op de beurzen? Binnenkort nog een oorlog met Iran misschien of China die Taiwan binnenvalt.
Sowieso blijven het onzekere tijden met Trump aan het roer.
Ik denk niet dat het plots rozengeur en maneschijn zal zijn. De markt is zeer volatiel. Gisteren steeg alles een moment toen een gerucht de ronde ging dat de tarieven werden gepauzeerd, maar na een ontkenning door het Witte Huis zakte alles weer wat in.

Maar het schept natuurlijk wel kansen.

Kdenk dat de voornaamste reden waarom het een beetje is goedgetrokken het feit is dat Europa hun hol opentrekt en in de lucht heeft geplaatst... Om vervolgens te horen dat het ng niet goed was om 0% across the board te hebben.

Trump wilt 0% wederzijds op alles én beloftes van aankopen (defensie etc vermoed ik, gezien zijn eerste dreigementjes ivm navobijdrage).

Ik denk niet dat het plots rozengeur en maneschijn zal zijn. De markt is zeer volatiel. Gisteren steeg alles een moment toen een gerucht de ronde ging dat de tarieven werden gepauzeerd, maar na een ontkenning door het Witte Huis zakte alles weer wat in.

Maar het schept natuurlijk wel kansen.
Wat is de beste manier om je hier tegen te wapenen om toch wat opportuniteiten mee te pakken? Hierdoor elimineer je dat je met emotie plots een aankoop doet op basis van een grafiek?

Limietorder op pakweg -15% inzetten? (bv eergisteren een order op IWDA 85 ingesteld als de markt nog op 95 aan het kabbelen was?)

Er zijn 4 opties:
  1. voor 10K IWDA ofzo verkopen als het vandaag groen gaat: cash uitbouwen en dan niet meer naar kijken voor enkele maanden en terug mijn buys doen ergens eind dit jaar ofzo
  2. alles laten staan, niks bijkopen en gewoon geld afkant zetten elke maand en daarmee bijkopen binnen x maanden als de markt stabiliseert
  3. alles laten staan en gewoon blijven bijkopen
  4. BTFD: buy the f****** dip!
Optie 3/4 kan pijnlijk zijn als de markt nog 20-30% dieper gaat natuurlijk.
Ik zou voor optie 1 kunnen gaan een eens kijken wat te renoveren en zo, stel dat de beurs het onverhoopt toch goed doet, en als er een diepere crash komt kan er bijgekocht worden. Ik denk dat er toch meer downside risk is dan upside risk. Of gewoon voor 1 jaar in een obligatie steken dat geeft een klein rendement maar wel zekerheid, dan kan je er niet aan en zit je er ook niet meer mee bezig (voor mijzelf geen slechte optie want ik ben veel te rap geneigd om terug te kopen als het een beetje zakt).
Optie 4 is voor als je stalen ballen hebt, maar dat zou ik nu toch nog niet doen, kan interessant zijn wanneer we echt dieper gaan en we IWDA aan <60 euro gaan zien.

Je kan ook wat weg diversifieren uit de US.
Heb meer gekocht van MercadoLibre, Sea Limited & Grab. Ook enkele Japanse groei-aandelen op het oog.

De economie zal (zoals altijd) wel herstellen op termijn, maar het grootste risico voor mij zit em in verdere left tail events omwille van Trump. (morrelen met de FED, complete escalatie trade wars waar het enkel nog om ego's draait, power grab,...). In die gevallen zal de US equity risk premium veel groter worden (en dus lagere koersen) + FX risico.

De buy-the-dip verslaving is groot als er zonder nieuws 2.5% omhoog gegaan wordt...
China heeft nochtans statement gelanceerd dat ze zullen vechten tot het einde...en verder gaan als die +50% realiteit wordt.

Heb er de Chinese media even op nageslagen: het narratief is daar zeer ideologisch. Good vs. Evil. US vs. De wereld. Globalisering vs. Protectionisme.
De Chinese bevolking wordt aangesproken op hun gevoel voor gerechtigheid en eeuwenoude traditie van respect. Dat ze nooit zullen plooien voor onrecht. Hoezeer het henzelf ook pijn zal doen. En dat ze sinds 2017 hun economie hierop voorzien hebben (denk aan uitbouw van zeldzame mineralen etc.).

Met andere woorden: een verhaal om de bevolking voor te bereiden op korte termijn pijn.
Grote kans dus dat dit gewoon verder gaat escaleren.

Daarnaast ook vele artikels die in vraag stellen wat NATO zich eigenlijk komt moeien in Azië. (Bezoek Rutte aan Japan).

Explosieve situatie.

Heb er de Chinese media even op nageslagen: het narratief is daar zeer ideologisch. Good vs. Evil. US vs. De wereld. Globalisering vs. Protectionisme.
De Chinese bevolking wordt aangesproken op hun gevoel voor gerechtigheid en eeuwenoude traditie van respect. Dat ze nooit zullen plooien voor onrecht. Hoezeer het henzelf ook pijn zal doen. En dat ze sinds 2017 hun economie hierop voorzien hebben (denk aan uitbouw van zeldzame mineralen etc.).

Met andere woorden: een verhaal om de bevolking voor te bereiden op korte termijn pijn.
Grote kans dus dat dit gewoon verder gaat escaleren.

Daarnaast ook vele artikels die in vraag stellen wat NATO zich eigenlijk komt moeien in Azië. (Bezoek Rutte aan Japan).

Explosieve situatie.

Mijn Chinese collega zei niet opgezet te zijn met Trump (duh) en volgens haar zou de overheid "eye for eye" gaan.

Terug
Bovenaan