Kleine Beursfeiten

Denk niet dat Trump gaat plooien. Ben overtuigd dat ie écht zelf denkt dat ie gelijk heeft en dat hierdoor de fabrieken gaan terugkomen (which they won't)

Als hij de tariffs laat vallen is al de pijn van deze laatste maanden voor niks geweest, en heeft ie al zijn bruggen verbrand met de rest van de wereld.
Mocht hij dat toch doen geeft hij er wel een draai aan. Waarheid is een behoorlijk flexibel iets geworden in zijn denkwereld.

Hoeveel percent staken jullie van spaargeld in de beurs? Denk dat het bij sommige redelijk hoog ligt.
+-75%, maar ik ben ook nog jong dus redenering is dat ik langetermijn kan bijhouden en het wel zal goedkomen zolang ik geen paniekverkopen doe

De kans dat Prada in deze macro context nog doorgaat met de overname van Versace lijkt me miniem.
Zuur.
Al de 2de keer in een half jaar dat Capri getorpedeerd wordt door de kapriolen van de overheid.

Hoeveel percent staken jullie van spaargeld in de beurs? Denk dat het bij sommige redelijk hoog ligt.
Ehm, het hangt er vanaf wat je verstaat onder "spaargeld". Geld dat ik ook krijg uit vastgoed? Dan valt het eigenlijk nog mee.

17% van mijn totaal vermogen als ik mijn eigen woning en het huurappartement in rekening breng (incl. leningen).

Ik ben echter vrij cash arm, zowel in de spaarrekening als op de beursrekening.

Laatst bewerkt:
Bon, weldra verliezen meten in appartementen ipv wagens?
Vanmorgen toch wel wat JUST EAT TAKEWAY gekocht @18.5 EUR
Hopen dat Tesla puur uit wraak verder de dieperik wordt ingestuurd. Is mijn enige short positie.
Cash wel naar 1/3e van pf gebracht.

De opvallende stijging in lijkenpikkers en financiële sadisten is ook best zorgwekkend. Mij persoonlijk komt hele deze crash ook goed uit, maar hier zijn veel drama's aan het ontstaan voor de gemiddelde brave huisvader die ook maar gewoon iets met zijn zuurverdiende centen heeft willen doen onderwijl de inflatie de kaas van zijn brood aan het eten was. Ik zal blij zijn dat mijn kuisvrouw stopt over de beurs (true story), maar ik durf dat mens amper onder ogen komen goed wetende wat voor een put er geslagen is in haar al beperkte spaarpot. Intriest.

Inderdaad.
"First they came for someone I didn't know, and I did not speak out.
Then they came for my neighbour, and I did not speak out.
Then they came for me, and it was too late."

Het probleem is dat je die 30% deplorables alles kunt wijsmaken.
Vergeet niet dat ze hen de afgelopen jaren wijsgemaakt hebben dat wit zwart is, dat de aarde plat is, en dat er salamanders zijn die de wereld beheersen met een democratische pedofielennetwerk vanuit een pizzeria.
Zie q-anon.

Ik zie niet in waarom je die groep ook niet kan wijsmaken dat dit een uitstekende economische zet is.
Trouwens, de meeste landbouwers die tijdens Trump 1 last hadden van de tariffs, hebben opnieuw op hem gestemd hé. ("Ja het kan misschien pijn doen, maar het moet zijn dat het nodig is voor change!" (Uitspraken van net voor en na de verkiezingen)

Niet onderschatten hoe fanatiek de cult is.

Enige hoop is Congress, of unanieme dumping van Trump door zijn cabinet.
Maar dat zit vol met loyalisten hé nu, maanden zo voorbereid in de aanloop van de inauguratie.
En de reden dat wij op BG meermaals zeiden dat Trump 1 totaal verschillende context is dan Trump 2 en 100x gevaarlijker.
De cultlike mentaliteit is een ding inderdaad. Maar ik heb ergens de hoop dat op het einde van de rit wel een soort van ultieme grens bestaat. Zoals de prijs van basic voedsel (eieren, brood, melk, etc) of energie. Dat waren dé argumenten om de man in de straat te overtuigen dat Biden de duivel was. Die dingen gaan across the board de lucht in.

Alleen is de narratief van 'Jamaar dat is door Biden zijn beleid nog..' niet ver af. Maar ik zie verrassend veel tegenkanting al, ik had het niet zo vocaal verwacht op voordien pure echo chambers.

Ja voor de meesten hier is dit korte pijn om daarna toch te kunnen profiteren. Voor de rest van de bevolking kan dit slecht uitdraaien. Los van de beursverliezen, dit zal serieuze impact hebben op werkloosheid. Zoals in the big short gezegd: "for every 1% in employment goes up, 40000 people die". Natuurlijk uit VS maar toch...

Pijnlijke zaak hier. Pakt 90% van mijn spaargeld in aandelen. Het is wel allemaal langetermijn dus het is geld dat ik niet nodig heb. Gelukkig maar, want het doet wel pijn aan de ogen.
Wel veel spijt dat ik niet gewoon alles verkocht heb toen het nog kon.

Pijnlijke zaak hier. Pakt 90% van mijn spaargeld in aandelen. Het is wel allemaal langetermijn dus het is geld dat ik niet nodig heb. Gelukkig maar, want het doet wel pijn aan de ogen.
Wel veel spijt dat ik niet gewoon alles verkocht heb toen het nog kon.
Alhoewel het geen slimme keuze is vind ik het wel sterk dat je hier tenminste eerlijk bent.

Nu alles aan het dalen is komen de meesten hier opeens af dat er toch maar 0,274% van hun vermogen in aandelen zit.

De opvallende stijging in lijkenpikkers en financiële sadisten is ook best zorgwekkend. Mij persoonlijk komt hele deze crash ook goed uit, maar hier zijn veel drama's aan het ontstaan voor de gemiddelde brave huisvader die ook maar gewoon iets met zijn zuurverdiende centen heeft willen doen onderwijl de inflatie de kaas van zijn brood aan het eten was. Ik zal blij zijn dat mijn kuisvrouw stopt over de beurs (true story), maar ik durf dat mens amper onder ogen komen goed wetende wat voor een put er geslagen is in haar al beperkte spaarpot. Intriest.

Ik ga de stok maar eens in het hoenderhok gooien. 'Financiele geletterdheid' is de laatste jaren te veel gesimplificeerd tot 'je moet je geld op de beurs zetten en niet op een spaarrekening'. Maar je blijft beter weg van de beurs als je weinig kaas van economie hebt gegeten en je de risico's niet kan inschatten.

Ik weet wat sommigen denken.

"Straks, nadat ik failliet ben, kan ik wel lekker goedkoop inkopen."
Is ook zo he. Bogleheadman verkoopt nooit aandelen. Dus je kan enkel meer inkopen met je loontje. En dat is er maar 1x/maand. Dus als ik straks lekker failliet ben kan ik wel goedkoop inkopen.

Zie ook de hamburgerquote van Buffett:

“A short quiz: If you plan to eat hamburgers throughout your life and are not a cattle producer, should you wish for higher or lower prices for beef? Likewise, if you are going to buy a car from time to time but are not an auto manufacturer, should you prefer higher or lower car prices? These questions, of course, answer themselves.

“But now for the final exam: If you expect to be a net saver during the next five years, should you hope for a higher or lower stock market during that period?

“Many investors get this one wrong. Even though they are going to be net buyers of stocks for many years to come, they are elated when stock prices rise and depressed when they fall. In effect, they rejoice because prices have risen for the ‘hamburgers’ they will soon be buying.

“This reaction makes no sense. Only those who will be sellers of equities in the near future should be happy at seeing stocks rise. Prospective purchasers should much prefer sinking prices.”

Die zo vlak voor hun pensioen staan, en hun pensioenfonds crasht ineens weg.
Als je geen defensief fonds hebt, en dan nog.

Ik ken ene die binnen 1 maand op pensioen gaat.

Ziet de bui al hangen wsl.

Verliezen genomen dan?
Jep, ongeveer 1/5e van pf verkocht op donderdag: o.a. alles wat Chinees was. Dat bleek goeie call.
Slechte call om alles van OXY te behouden evenwel :wink:.

Nu, we oordelen wel wat goeie call of slechte call was "when the dust settles". Iets te vroeg om te oordelen.
Ik liep een paar weken geleden nog te zeiken hoe dom ik was om Rheinmetall buiten te gooien...en dat kreeg vanmorgen een dreun van -23%.

Terug
Bovenaan