Kleine Beursfeiten

Wat mij betreft:
1 Eerst cash buffer 3 tot 6 maal u maandelijkse levenskost
2 Voor bedienden/arbeiders -> u derde pijler pensioensparen volstorten
3 Maandelijks 10% van spaarcapaciteit storten in een fonds aangeboden door u bank
4 Maandelijks 10% van spaarcapactieit storten uw favoriete beursbroker en beleggen in ETF, aandelen, whatever looks good.

Als je natuurlijk stap 1 overslaat en al uw geld direct naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.
Stap 3 kan je mogelijks overslaan maar ik ben nogal risicoavers en ben bereid op stap 3 hier en daar een minimaal verlies ((beheerskosten + inflatie ) > winst) te pakken.

edit: Stap 1 naar 4 bewoording aangepast gezien de boodschap mogelijks kon misverstaan worden

Rendementen van uw bank gaan niet beter zijn als een All world index hoor.

Welke namen hebben jullie op het oog?
Duitse industrials stevig gezakt, misschien een koopkans.
En voor wie nog geen blootstelling heeft: apparel.
Bij de minste positieve wending zit je op +20%. Extreem afgestraft en noteert gemiddeld aan decade lows (qua multiple).
Ook Trump zal vrij snel inzien dat kledingfabrieken niet gewenst (noch mogelijk) zijn in de VS. Deals met Vietnam/Cambodia/Indonesie enzoverder zullen snel volgen.

---

Pre-market toch wel een stevig herstel intussen. Straks groen (in de VS) als de US admin wat positiefs zegt!

---

@contextbinder Moury Construct +10% op dit moment, ook wel speciaal. Illiquide aandelen (met een enorme cashbuffer) hebben zo hun voordelen. :LOL:

Laatst bewerkt:
Wat mij betreft:
3 Maandelijks 10% van spaarcapaciteit storten in een fonds aangeboden door u bank
4 Maandelijks 10% van spaarcapactieit storten uw favoriete beursbroker en beleggen in ETF, aandelen, whatever looks good.

Als je natuurlijk stap 1 overslaat en al uw geld direct naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.
Stap 3 kan je mogelijks overslaan maar ik ben nogal risicoavers en ben bereid op stap 3 hier en daar een minimaal verlies ((beheerskosten + inflatie ) > winst) te pakken.

edit: Stap 1 naar 4 bewoording aangepast gezien de boodschap mogelijks kon misverstaan worden

#1 zou moeten zijn 'hou je uitgaven onder controle'. Jouw #1 is overrated. Ik verdien goed en ik spendeer wijselijk. Ik heb maandelijks dikke spaarcapaciteit. Heb misschien 1-2 mnd cash als buffer. Als ik echt geld nodig heb, kan ik wel wat bij elkaar krabbelen door wat dividenden links en rechts uit te cashen. Ik weet vb dat mei dividend seizoen is in Belgie, dan komt er al weer paar sloefjes geld aan. Juni komt het vakantiegeld erbij (en de zomer vakanties zijn al zo goed als betaald). De factuur voor verbouwing zijtuin is volledig betaald. Er komen geen grote kosten aan. Cash level is momenteel echt laag. Als het echt echt echt moet, kun je altijd aandelen/iets verkopen.

#2 Crappy advice, want dat volgt gewoon index met minder performance. Kunt beter een recurrent order invoeren (transfer cash naar beleggingsrekening + periodieke koop) - Bolero en andere laten dat allemaal geautomatiseerd toe

#3 Ik ga deze week mijn fondsen bij KBC allemaal weg doen. Performance is om te huilen. Ooit 20y geleden 5k van mijn pa gekregen om in een fonds te steken. Na 20y is het 10k. Laatste 8y zat het in 'world performance 100% aandelen met 90% kapitaal garantie'. Denk dat het hoogste +20% geweest is. Gelukkig dat die kapitaal garantie er in zit, zal nu nog iets opbrengen want we staan al op 80% ondertussen... Een spaarboek had letterlijk meer opgebracht. Weg met die prut.

#4 correct

Ik zou het volgende doen

#1 Vul je cash buffer tot je je comfortabel voelt. Als je 10-20y ancienniteit hebt en veel verdient, geen nood aan veel cash. Ontslag = langs de kassa. Geen ontslag = veel verdienen elke maand. Standaard 3-6mnd is niet nodig.

#2 Koop wat dingen die cashflow genereren. Een hoopje saaie aandelen type TINC die je cash opbrengen doorheen de cyclus. Als je MOET verkopen, ga je minder verlies hebben dan de markt. Aangevuld met wat obligaties, cooperatieve aandelen, whatever minder risico is en voldoende cash opbrengt om de tegenslagen door te komen.

#3 De rest allemaal in aandelen ploffen

(Allemaal in de veronderstelling dat je korte termijn geen cash nodig hebt of grote aankopen plant te doen. Zelfs al is het binnen 2-3y, als je een auto of huis wil kopen, dat geld niet in de beurs steken. Je zult maar je cash nodig hebben als de beurs net door het putje gaat en dan sta je daar met je broek op je enkels)

Bij de minste positieve wending zit je op +20%. Extreem afgestraft en noteert gemiddeld aan decade lows (qua multiple).
Ook Trump zal vrij snel inzien dat kledingfabrieken niet gewenst (noch mogelijk) zijn in de VS. Deals met Vietnam/Cambodia/Indonesie enzoverder zullen snel volgen.

---

Pre-market toch wel een stevig herstel intussen. Straks groen (in de VS) als de US admin wat positiefs zegt!

---

@contextbinder Moury Construct +10% op dit moment, ook wel speciaal. Illiquide aandelen (met een enorme cashbuffer) hebben zo hun voordelen. :LOL:
Nike is op dat vlak eentje die ik al lang in het snotje heb, ik denk dat ik 10k aan schoenen in mijn kast heb staan, los van al mijn ander sportgerief maar nog nooit aandelen van gehad. :unsure:

Voor de dividend PF verder uit te bouwen.

---

---

Ik ben - naief misschien - nog altijd overtuigd dat we niet collectief vrijwillige de dieperik willen inspringen. Ooit zal iemand met zijn ogen knipperen en zal alles wel beter worden.

Het narratief is toch redelijk inconsistent, waarop je je kunt afvragen of er wel een strategie is. Of is de inconsistentie communicatie net de strategie. Of wordt Trump rongefietst door zijn administratie met verschillende conflicterende agenda's ? Trumps spreekt nu opnieuw over 'de kracht van tarieven' omdat de TikTok deal niet doorgaat (no shit). Maar het tarief beetje aanpassen, en TikTok inpalmen, lost dat direct veel handelsbalans problemen op ? Last time I checked is dat gewoon nog een plusje bovenop de vele 'services' export die er al is... Veel goederen import problemen - zoals Trump ze beschrijft, lost dat niet op.

#1 probleem is dat Trump economie niet snapt. Een handelstekort is niet 'ripping off'. Dat zijn je inwoners die te veel consumeren en er niet voor willen betalen, hence ze voeren goedkope prut in. Ja, je geld is weg. Maar je hebt er wel iets voor teruggekregen, producten. Lijkt me redelijk idioot om in een full employment land met gekende hoge productiviteit in de diensten sector (die nota bene laatste 10-20y de GDP groei serieus geboost heeft - hello facebook en amazon en spaceX en banking en consoorten) plots te willen gaan inzetten of al je ge-offshorede low productivity sectoren. Waarom willen we plots tshirts en broeken lokaal maken ? Waarom ? Waarom ? Waarom ? Om de handelsbalans deficit weg te werken? But Whyyyyyy ? Er is toch geen fundamentele virtue op zich in een 0 handelsbalans ?

Los daarvan is het voor sommige landen ook theoretisch onmogelijk om op 0 te staan. Sommige basis grondstoffen zijn er nu eenmaal niet in USA en enkel in low-income 17e rangs landen. Ik heb nu de nummers en namen niet opgezocht, maar lijkt me dat bananen en chocolade export uit Ivoorkust vooral 1-richting verkeer is. Veel iphones of Tesla's gaan er daar niet binnengaan denk ik.

Al die kleine, arme landen gaan plat op de buik gaan voor Trump. Maar in the grand scheme of things lost dat toch geen hol op ? Er moet toch iemand in zijn entourage zijn die weet dat EN Nike EN Apple EN NVIDIA EN ongeveer elk consumer good bedrijf in Amerika dat produceert in buitenland afpissen een weinig a) populaire b) economisch rendabele c) politiek rendabele strategie is ? Niet ?

Bon, weldra verliezen meten in appartementen ipv wagens?
Vanmorgen toch wel wat JUST EAT TAKEWAY gekocht @18.5 EUR
Hopen dat Tesla puur uit wraak verder de dieperik wordt ingestuurd. Is mijn enige short positie.
Cash wel naar 1/3e van pf gebracht.
grappig, ik heb de helft van de mijne verkocht en er ASML mee gekocht ;-)

Hier ook iets van 90% nog op de beurs staan.
Pas een huis gekocht en daar steekt wel wat geld in. Sta nog altijd op best wel wat winst tov mijn initieel geïnvesteerd bedrag.
Het is kak ja, maar heb een paar maandlonen achter de hand nog en dat kapitaal is nog altijd voor op lange termijn dus ja.
Angst heb ik niet, misschien toch nog wel iets verkopen om toch nog wat extra achter de hand te hebben just in case.

Wat mij betreft:

Bij stap 2 en 3 loop je in veel, zoniet de meeste gevallen minstens zoveel risico als bij stap 4:
- pensioenspaarfondsen gaan even hard onderuit als een brede ETF (of zelfs erger) wanneer de aandelenmarkt tegenvalt, terwijl ze stevig underperformen wanneer de market het goed doet
- de meerderheid van actief beheerde bankfondsen underperformt even goed een brede ETF, zowel tijdens goede als slechte beursjaren

Stap 2 wordt wel interessanter naarmate mensen dichter bij hun pensioenleeftijd komen vanwege het belastingvoordeel.

Vanmorgen behoorlijk gezakt (-6 à 7%) en nu stijgt alles weer wat (-2,7%). Geen idee wat ik daaruit moet afleiden. Kan allemaal weer de dieperik in als Trump vandaag met het slechte been uit bed is gestapt en de handelsoorlog verder escaleert.

Vanmorgen behoorlijk gezakt (-6 à 7%) en nu stijgt alles weer wat (-2,7%). Geen idee wat ik daaruit moet afleiden. Kan allemaal weer de dieperik in als Trump vandaag met het slechte been uit bed is gestapt en de handelsoorlog verder escaleert.
Nog niet veel denk ik. Je weet het meestal pas nadien als het achter de rug is.

een post om hopelijk al jullie opmerkingen te kaderen

@cege
Stap 1: Het gaat over de spreekwoordelijke poetsvrouw of kassabediende.
- Jij gaat er vanuit dat iedereen een high earner is, zeker niet het geval
- Jij hebt al stocks, dividenden, ... dat je nog kan cashen.
Dus uiteraard, als jij op één of enkele dagen 6 maand aan cash op u rekening kan doen verschijnen gelden er andere spelregels.

Stap 2: Mijn rendement op pensioensparen is de ~30% die de fiscus mij jaarlijks direct teruggeeft. Ik geef 1050€ en krijg het jaar erop ~330€ cash return. Dat is voor mij een mooi rendement. Die 330€ gaat bij mij trouwens integraal in een ETF jaarlijks.
Op mijn 60e zal ik eenmalig een factuur krijgen op fictief rendement. Maar die zal nog altijd lager zijn dan de cash die ik terugkrijg en het rendement dat die genereert op mijn ETF.
Voor de vraag komt, direct toelichten: Waarom dan niet direct 1050€ in een ETF?
Door de 330€ per jaar belastingsvoordeel beleg ik jaarlijks ~1380€ ipv 1050€ en heb ik hiervoor zelf maar 1050€ geïnvesteerd.
Voor sommigen hier misschien zakgeld maar vanwaar ik kom een grote stap voorwaarts.

Stap 3: Ik heb mijn KBC fonds eerder dit jaar ook buitengegooid wegens onvoldoende rendement en de laatste jaren toch wat slimmer te worden door (oa hier) mezelf in te lezen.. Doch zal ik dit nog steeds aanraden aan iemand met weinig tot geen financiele geletterdheid. Welliswaar met de disclaimer dat de bank een deel van u rendement afsnoept aan beheerskosten.

@Noctilucus
Zie Stap 2 bij cege.

@Pskonejott
Zie stap 3 bij cege.

@Sneeuwstorm
Zie stap 3 bij cege.

Waarom voert Europa eigenlijk geen tarieven in op diensten vanuit de VS - Trump gaat dat perfect begrijpen want de VS heeft een behoorlijk handelsoverschot op diensten met Europa, ik stel een tarief voor van 72,86% - volgend uit de berekening van een team van de beste economen die zaterdag vergaderden in café De vollen bokkal.

Edit: we gaan het geen tarieven noemen maar ferodonussen.

@fomix @Noctilucus Bij pensioensparen zijn de kosten een serieuze drain op de performance. Ja, je krijgt eenmalig je 30% of zo belastingaftrek (wat dus eigenlijk een eenmalige 30% winst is), maar je betaalt elk jaar 2-3-4% kosten. Na 5-10y is het voordeel weggevlogen.

Zou eens moeten berekenen, maar er is inderdaad waarschijnlijk wel een profitable case te maken om de laatste 4-5y bij te dragen en dan uit te cashen. Maar een kat een kat noemen, we spreken in dat geval over paar 10tallen euro's zekere winst als je alles uitrekent. Lijkt me niet de moeite.

Pas op, ik doe zelf ook aan pensioensparen. Ik moest pensioensparen om wat korting te krijgen op de lening. Denk dat we .2% korting kregen op de lening als we de fiscale pot vol duwen. In ons geval is dat gratis pensioensparen met de hypotheekkorting... :hakkuh:

Waarom voert Europa eigenlijk geen tarieven in op diensten vanuit de VS - Trump gaat dat perfect begrijpen want de VS heeft een behoorlijk handelsoverschot op diensten met Europa, ik stel een tarief voor van 72,86% - volgend uit de berekening van een team van de beste economen die zaterdag vergaderden in café De vollen bokkal.

Omdat Von Der Leyen a) een angsthaas is en b) nog nooit dapper geweest is. Europa is zo traag dat ze hun besluit wsch klaar hebben tegen de volgende president er in Amerika is.

We gaan wel weer allemaal kijken naar de niet-EU dude: Starmer

Als het duurste abonnement van Netflix ineens zou 35 euro kosten in plaats van 20 euro dan gaan mensen toch eens nadenken denk ik.
Als je nu meerdere van die streaming abonnementen lopende hebt zal je ook eens sneller gaan snoeien er in.

Bon, weldra verliezen meten in appartementen ipv wagens?
Vanmorgen toch wel wat JUST EAT TAKEWAY gekocht @18.5 EUR
Hopen dat Tesla puur uit wraak verder de dieperik wordt ingestuurd. Is mijn enige short positie.
Cash wel naar 1/3e van pf gebracht.
Je weet toch dat JET is verkocht aan Prosus he ?

Ik ben - naief misschien - nog altijd overtuigd dat we niet collectief vrijwillige de dieperik willen inspringen. Ooit zal iemand met zijn ogen knipperen en zal alles wel beter worden.
De theorie is waarschijnlijk dat degenen die aan de touwtjes trekken veel langer kunnen wachten met knipperen dan de rest. Het komt uiteindelijk wel goed, maar als je de boel kan doen crashen en dan alles aan-40 50 60% kan opkopen ga je veel verdienen wanneer het weer goed komt.

Terug
Bovenaan