Wat mij betreft:
1 Eerst cash buffer 3 tot 6 maal u maandelijkse levenskost
2 Voor bedienden/arbeiders -> u derde pijler pensioensparen volstorten
3 Maandelijks 10% van spaarcapaciteit storten in een fonds aangeboden door u bank
4 Maandelijks 10% van spaarcapactieit storten uw favoriete beursbroker en beleggen in ETF, aandelen, whatever looks good.
Als je natuurlijk stap 1 overslaat en al uw geld direct naar stap 4 duwt kom je nu serieus in de problemen als je geen kaas gegeten hebt van economie en beurs.
Stap 3 kan je mogelijks overslaan maar ik ben nogal risicoavers en ben bereid op stap 3 hier en daar een minimaal verlies ((beheerskosten + inflatie ) > winst) te pakken.
edit: Stap 1 naar 4 bewoording aangepast gezien de boodschap mogelijks kon misverstaan worden
#1 zou moeten zijn 'hou je uitgaven onder controle'. Jouw #1 is overrated. Ik verdien goed en ik spendeer wijselijk. Ik heb maandelijks dikke spaarcapaciteit. Heb misschien 1-2 mnd cash als buffer. Als ik echt geld nodig heb, kan ik wel wat bij elkaar krabbelen door wat dividenden links en rechts uit te cashen. Ik weet vb dat mei dividend seizoen is in Belgie, dan komt er al weer paar sloefjes geld aan. Juni komt het vakantiegeld erbij (en de zomer vakanties zijn al zo goed als betaald). De factuur voor verbouwing zijtuin is volledig betaald. Er komen geen grote kosten aan. Cash level is momenteel echt laag. Als het echt echt echt moet, kun je altijd aandelen/iets verkopen.
#2 Crappy advice, want dat volgt gewoon index met minder performance. Kunt beter een recurrent order invoeren (transfer cash naar beleggingsrekening + periodieke koop) - Bolero en andere laten dat allemaal geautomatiseerd toe
#3 Ik ga deze week mijn fondsen bij KBC allemaal weg doen. Performance is om te huilen. Ooit 20y geleden 5k van mijn pa gekregen om in een fonds te steken. Na 20y is het 10k. Laatste 8y zat het in 'world performance 100% aandelen met 90% kapitaal garantie'. Denk dat het hoogste +20% geweest is. Gelukkig dat die kapitaal garantie er in zit, zal nu nog iets opbrengen want we staan al op 80% ondertussen... Een spaarboek had letterlijk meer opgebracht. Weg met die prut.
#4 correct
Ik zou het volgende doen
#1 Vul je cash buffer tot je je comfortabel voelt. Als je 10-20y ancienniteit hebt en veel verdient, geen nood aan veel cash. Ontslag = langs de kassa. Geen ontslag = veel verdienen elke maand. Standaard 3-6mnd is niet nodig.
#2 Koop wat dingen die cashflow genereren. Een hoopje saaie aandelen type TINC die je cash opbrengen doorheen de cyclus. Als je MOET verkopen, ga je minder verlies hebben dan de markt. Aangevuld met wat obligaties, cooperatieve aandelen, whatever minder risico is en voldoende cash opbrengt om de tegenslagen door te komen.
#3 De rest allemaal in aandelen ploffen
(Allemaal in de veronderstelling dat je korte termijn geen cash nodig hebt of grote aankopen plant te doen. Zelfs al is het binnen 2-3y, als je een auto of huis wil kopen, dat geld niet in de beurs steken. Je zult maar je cash nodig hebben als de beurs net door het putje gaat en dan sta je daar met je broek op je enkels)