Kleine Beursfeiten

Zag dit weekend een reel op instagram van een US senator die beweert dat de tariffs geen economisch beleid zijn maar juist een tool om de big corporate te dwingen in het gareel te lopen voor hem (the orange man).
linkje
Niet genoeg kennis om het uit te zoeken en ook geen idee of de senator in kwestie het scherpste potlood in de schuif is. Maar qua verklaring voor die waanzinnige tariffs tot nu toe wel één van de weinige dingen die ik heb zien passeren die op iets slagen.

Zag dit weekend een reel op instagram van een US senator die beweert dat de tariffs geen economisch beleid zijn maar juist een tool om de big corporate te dwingen in het gareel te lopen voor hem (the orange man).
linkje
Niet genoeg kennis om het uit te zoeken en ook geen idee of de senator in kwestie het scherpste potlood in de schuif is. Maar qua verklaring voor die waanzinnige tariffs tot nu toe wel één van de weinige dingen die ik heb zien passeren die op iets slagen.
Nog een die er een reden achter zoekt. Jongens toch, het is een president met een mentale leeftijd van een 7-jarige.

De grote vraag is wat er deze dagen komt te gebeuren natuurlijk. Gaan de tariffs effectief in op 9 april of worden ze tijdelijk uitgesteld voor onderhandelingen?

Ook nog een "weetje".
Commerce secretary Lutnick is CEO van Cantor.
Cantor is (onder andere) gespecialeerd in "long bonds".
Long bonds doen het meestal héél goed tijdens en na stock market crashes.
Bonds in het algemeen doen het goed wanneer de interest omlaag gaat.

En nu hebben we een stock market crash gestart door de regering, en een president die de duimschroeven aanhaalt bij de federal reserve om de interest omlaag te brengen.

Call me cynic...

FYI, Ackman is een hedge fund manager, dikke 9 miljard$ waard, en waarschuwt ook voor een "economische nucleaire winter" als Trump niet snel zijn tarieven wat logischer zet.
Hij is geen voorstander van Trump's "shoot first, negotiate after" tactiek!
Uiteraard te verwachten standaard response van een hedge fund manager, die zijn niet zo een grote fan van markten die crashen!

Laatst bewerkt:
Zal vermoedelijk de eerste keer zijn dat een president rechtstreeks door zijn acties/policy zo een sell-off heeft getriggerd?
Meestal zijn het dingen zoals epidemieën, of héél slecht nummers (werkloosheid, job creation, ...) die zulke zaken triggeren.
Ik stel mij de vraag of Trump dat wel gaat overleven als hij vasthoudt aan zijn tariffs zoals ze nu zijn.

Ik ben al sinds 2016 bezig met DCA en gewoon periodiek beleggen. Ik zat al een tijd in 20 procent cash, maar nu begin ik wel te twijfelen of ik een deel moet verkopen (met winst) om zo naar 50 procent cash te gaan. Niet persé direct een doel voor die cash, misschien een renovatie of uitbouw aan de woning. Onder het motto van beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. (Of is dat een eufimisme voor buy high sell low... :unsure:)

Dit voelt toch anders aan dan tijdens COVID.. Toen heb ik niets verkocht, ook geen éxtra impuls aankopen gedaan, en dit bleek achteraf toch een goede keuze te zijn. Maar nu...
Ik hoop dat ze die tariffs toch nog wat gaan uitstellen, gevolgd door een bounce en eventueel dan wat omzetten naar cash.

Ik ben al sinds 2016 bezig met DCA en gewoon periodiek beleggen. Ik zat al een tijd in 20 procent cash, maar nu begin ik wel te twijfelen of ik een deel moet verkopen (met winst) om zo naar 50 procent cash te gaan. Niet persé direct een doel voor die cash, misschien een renovatie of uitbouw aan de woning. Onder het motto van beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. (Of is dat een eufimisme voor buy high sell low... :unsure:)

Dit voelt toch anders aan dan tijdens COVID.. Toen heb ik niets verkocht, ook geen éxtra impuls aankopen gedaan, en dit bleek achteraf toch een goede keuze te zijn. Maar nu...
Zoals hierboven reeds gezegd, markten, crashes etc zijn in regel "long term" voorspelbaar, gebaseerd op hoe de economie werkt, geschiedenis etc.
Maar met een Trump die op zijn ukkie "hoe de economie werkt" even in de vuilbak smijt, is het eigenlijk onmogelijk om advies te geven!

Covid wisten we wel dat dit een "voorbijgaand iets" ging zijn, op relatief korte tijd, aan Trump zitten we nog bijna 4 jaar vast!

Ik zit zwaar short (buikgevoel ingeving in de loop van afgelopen woensdag), en als mijn atomatische stop loss levels (op de winst nu) triggeren gaan die posities over naar cash, en zullen daar dan waarschijnlijk blijven... De gewone markten zij nu even volatiel en onvoorspelbaar als crypto! Bijna puur gokken met andere woorden...

Laatst bewerkt:
Zelfs bij onderhandelingen zal Trump het niet begrijpen vrees ik, die gaat steeds uit van: iedereen wil de VS, iedereen moet investeren en kopen in de VS ... maar dat kan onmogelijk werken. Je kan niet naar een potentiële handelspartner stappen en zeggen: we gaan hier een deal sluiten waarbij een stuk van u economie naar de onze wordt verschoven en in ruil krijg je niets of, in dit geval, een lager tarief.

Edit: blijkbaar wil iedereen gaan klappen met Trump, dat geeft al een idee hoe machtig hij wel is - al zijn er mss wel een paar landen die wat weerstand kunnen bieden. Normaal zou je tegen zo iemand moeten zeggen: kust mijn kl*ten, we zullen het zelf en anders oplossen.

Zelfs bij onderhandelingen zal Trump het niet begrijpen vrees ik, die gaat steeds uit van: iedereen wil de VS, iedereen moet investeren en kopen in de VS ... maar dat kan onmogelijk werken. Je kan niet naar een potentiële handelspartner stappen en zeggen: we gaan hier een deal sluiten waarbij een stuk van u economie naar de onze wordt verschoven en in ruil krijg je niets of, in dit geval, een lager tarief.

Edit: blijkbaar wil iedereen gaan klappen met Trump, dat geeft al een idee hoe machtig hij wel is - al zijn er mss wel een paar landen die wat weerstand kunnen bieden.
Probleem bij Trump's policies is dat ze zichzelf bijna altijd tegenwerken.
Olie aan 50$/barrel en "drill baby drill" zijn volstrekt niet compatibel met mekaar.

Je eigen rijk rekenen aan eeuwig durende inkomsten van tarifs (zodat je inkomstenbelasting kan afschaffen) en productie naar Amerika halen kunnen ook niet in één zin. Die laatste doen de inkomsten van tariffs dalen, waardoor je terug geld uit inkomstenbelasting moet gaan halen.

Tarrifs invoeren en inflatie omlaag, ook al tegenstrijdig, tarrifs doet prijzen (en inflatie dus) stijgen...

Enzoverder.

Edit: blijkbaar wil iedereen gaan klappen met Trump, dat geeft al een idee hoe machtig hij wel is - al zijn er mss wel een paar landen die wat weerstand kunnen bieden. Normaal zou je tegen zo iemand moeten zeggen: kust mijn kl*ten, we zullen het zelf en anders oplossen.
Ik zie eerder dat er "deals" gaan gesloten worden die hij goed gaat kunnen verkopen maar die eigenlijk niet zoveel voor zullen stellen.
Bijvoorbeeld: tarieven voor de EU vallen weg in ruil voor de EU die hun legermateriaal in de US kopen en beloven x aantal ton olie/gas van de US te blijven importeren.... zaken die we dus eigenlijk al sowieso zouden doen, maar nu kan Trump daarmee stoefen.

Ik ga vermoedelijk helft van mijn cash straks aan het werk zetten als er effectief een 10% correctie vandaag zou komen

Ook nog een "weetje".
Commerce secretary Lutnick is CEO van Cantor.
Cantor is (onder andere) gespecialeerd in "long bonds".
Long bonds doen het meestal héél goed tijdens en na stock market crashes.
Bonds in het algemeen doen het goed wanneer de interest omlaag gaat.

En nu hebben we een stock market crash gestart door de regering, en een president die de duimschroeven aanhaalt bij de federal reserve om de interest omlaag te brengen.

Call me cynic...

FYI, Ackman is een hedge fund manager, dikke 9 miljard$ waard, en waarschuwt ook voor een "economische nucleaire winter" als Trump niet snel zijn tarieven wat logischer zet.
Uiteraard te verwachten standaard response van een hedge fund manager, die zijn niet zo een grote fan van markten die crashen!

Cantor heeft ook een miljard in BTC steken, ter info.

In Azie zetten ze de dalingen in het groen, dan lijkt het wss minder erg? Mmmm daling in't groen.

ap25097009280005.jpg

Ackman was wel bij de opportunistische jongens die Trump zijn ass aan het kussen waren en hem dik steunden voor en na de verkiezingen.
En letterlijk zei dat Trump heel goed was voor de economie en dat daarom aandelen zo stegen.

Sloeg alle waarschuwingen die hij van nuchterder kijkende collega's kreeg over democratie en economie in handen van een impulsieve incompetente kleuter in de wind.

En zit nu op de blaren en is in panick mode aan het geraken.

Terug
Bovenaan