Kleine Beursfeiten

zeer voorbarig nee? Er staan enkele zeer goede video's op youtube die uitleggen hoe complex die ASML machines zijn en hoeveel verschillende leveranciers hierbij nodig zijn, zou me sterk verbazen dat plots uit het niets China én zo een machine kan bouwen én dezelfde top-level onderdelen kan bemachtigen zonder dat hier iets over uitgelekt zou zijn.
Trial Q3 2025 en massaproductie in 2026. En beurskoersen lopen voor op de toekomst.

Trial Q3 2025 en massaproductie in 2026. En beurskoersen lopen voor op de toekomst.
weet je wat trial betekent?

Ze gaan in Q3 proberen of ze er chips mee kunnen produceren, beurskoers ASML ligt trouwens volledig in lijn met alle andere chippers dus beurs lijkt hier voorlopig geen rekening mee te houden.

een paar man dat op twitter zo'n berichten uitstuurt kan ook gewoon opportunisme zijn omdat ze zelf short zijn gegaan op ASML, laten we eerst maar eens wachten op betrouwbare bronnen vooralleer paniek te zaaien.

Balls deep. :)

MSTR volgt gewoon (met hefboom) BTC, dus als BTC met 9% zakt (altijd naar IBIT kijken), dan is het logisch dat MSTR 18% zakt.

Tegelijk hebben ze een 21B plan aangekondigd om STRK shares te kunnen ATM'n wanneer ze willen om BTC te kopen.
Ik verwacht massale aankoop aankondigingen binnenkort aan deze prijs...

Macro gewijs ziet het er voor BTC nog goed uit, de SBR is er (nu nog plannen voor het aanvullen), M2 alvast goed aan het stijgen... alleen mis ik nog Powell die rates verlaagt en we kunnen knallen. Zomer gaat mooi zijn!
Veel opties of vooral aandelen?

Kheb het al meermaals gezegd: BTC blijft voor mij een bijzonder fenomeen. Ik zie de waarde nog steeds niet, maar de hype is verre van over dus tegelijk zie ik het nog zo naar 100k gaan. :unsure:

@SlashDotDash Je GILD voorspelling van paar weken geleden is ook slecht uitgekomen :laugh:

Ik zit hier nog op een sizeable packetje dat ingekocht is over de jaren tussen de 60 en 70 USD.

Is er eindelijk value naar boven aan het komen of is er iets fundamenteel veranderd in de HIV franchise ? Kun je even je lichtje laten schijnen ?

Is overigens nog altijd schijtegoedkoop aan huidige valuering. En ze groeien opnieuw....

@SlashDotDash Je GILD voorspelling van paar weken geleden is ook slecht uitgekomen :laugh:

Ik zit hier nog op een sizeable packetje dat ingekocht is over de jaren tussen de 60 en 70 USD.

Is er eindelijk value naar boven aan het komen of is er iets fundamenteel veranderd in de HIV franchise ? Kun je even je lichtje laten schijnen ?

Is overigens nog altijd schijtegoedkoop aan huidige valuering. En ze groeien opnieuw....
Hij heeft nog 400 stuks, tranen zijn nog niet nodig. :unsure:

Hij heeft nog 400 stuks, tranen zijn nog niet nodig. :unsure:

Heb er vorig jaar 300 verkocht aan 97... Vind de huidige surge nog steeds bizar!

@cege ik ga me niet uitspreken over financiële fundamentals want geen zicht meer op. Er is vorig jaar een grote herstructurering geweest met het oog op financiële discipline, een aantal markten samengegooid en daar zijn wel redelijk wat mensen redundant gemaakt. Dus wel een enorme focus op minimaliseren van SG&A sinds vorig jaar, en nog steeds.

GILD is altijd een (onverantwoord) lean bedrijf geweest, en ze hebben dus nu terug een heel stuk weggesneden. Mogelijks geeft dat wel een impact op hun financials gehad. Industry leading profit margins, zeker. Echter op termijn zie ik de groei niet.

Strategisch qua pipeline zie ik het ook echt niet, oké HIV blijven ze wel een powerhouse en terug meer competitief vs ViiV dan 2 jaar geleden, waar ze zich wat mispakt hadden. Daar is nu vooral nog veel te winnen op PrEP met lenacapavir; verder zijn daar geen giga "unmet needs" meer, dus op termijn...?

In oncologie loopt het Trodelvy verhaal wat vast lijkt me, TROP2 in longkanker gaat het niet worden qua next big thing. In borstkanker zit TROP2 ook in een niche zonder grote groei. Ik zie geen echt potentieel meer in oncologie tenzij hun pipeline gaat verrassen, en ze hebben daar echt niet voldoende moat vs competitie.

Celtherapie/hematologie hebben ze ook +/- maxed out met de huidige indicaties, rest enkel nog proberen aanhaken in een ultracompetitieve markt in multipel myeloom waar Janssen enorm verankerd is en ook nog competitie komt van outsiders zoals AstraZeneca.

In het kader van bovenstaande zaken hebben ze trouwens vorig jaar hun chief scientific officer buitengewipt, ik denk dat ze nog steeds geen vervanger aangeduid hebben; voor mij toch ook echt een red flag op langere termijn.

Geen advies maar hier wat winst nemen lijkt me geen gek idee :p

Veel opties of vooral aandelen?

Kheb het al meermaals gezegd: BTC blijft voor mij een bijzonder fenomeen. Ik zie de waarde nog steeds niet, maar de hype is verre van over dus tegelijk zie ik het nog zo naar 100k gaan. :unsure:
Grotendeel aandelen maar toch voldoende opties om het aan mijn tikker te voelen. 😅

Verder zal Trump tegen het einde van het jaar??? of zo de Amerikaanse goudreserves herwaarderen van 42$ naar de marktprijs, hetgeen een enorme verbetering van de Amerikaanse balans zal inluiden, en de weg openen voor enorme QE. Iedereen happy,
Ik vrees dat dit niet veel zoden aan de dijk zal zetten. Op dit moment heeft de VS-goudvoorraad (voor zover die er nog ligt, maar dat is weer een ander verhaal) een waarde van $11 mrd. Revalueren naar huidige marktprijs zou hun $750 mrd extra opbrengen. Tegenover een totale overheidsschuld van $36 bln (=$36000 mrd) is dat maar een druppel op een hete plaat.
De balans zou idd. sterk verbeteren, maar dat is maar heel tijdelijk en bovendien een truc die je maar één keer kunt doen. Tenzij ze ineens naar $20000 of zo revalueren maar dat zou dan weer weer een andere 'can of worms' openen....

Merk op dat de EU dit al doet sinds de oprichting van de ECB. Op de laatste dag van elk kwartaal doen ze een mark-to-market van de goudvoorraad op de ECB-balans.

Trump is boos:
De Amerikaanse president Donald Trump gaat de importheffingen op Canadees staal en aluminium verdubbelen, tot 50 procent. Dat heeft hij dinsdag aangekondigd op zijn sociaalnetwerksite Truth Social. De nieuwe tarieven worden woensdag al van kracht.
Trump zegt dat hij reageert op de beslissing van Ontario, de meest bevolkte provincie van Canada. Ontario kondigde maandag aan dat er een vergeldingstoeslag van 25 procent wordt ingevoerd op alle elektriciteit die de staat exporteert naar naburige Amerikaanse staten.

Trump is boos:
De Amerikaanse president Donald Trump gaat de importheffingen op Canadees staal en aluminium verdubbelen, tot 50 procent. Dat heeft hij dinsdag aangekondigd op zijn sociaalnetwerksite Truth Social. De nieuwe tarieven worden woensdag al van kracht.
Trump zegt dat hij reageert op de beslissing van Ontario, de meest bevolkte provincie van Canada. Ontario kondigde maandag aan dat er een vergeldingstoeslag van 25 procent wordt ingevoerd op alle elektriciteit die de staat exporteert naar naburige Amerikaanse staten.

Piemelzwierderij van de kleuter. Lijkt toch echt dat hij maar 2sec vooruit kan denken en elke keer verwonderd is als iemand hem terugstampt...

Ik ben niet op de hoogte in detail van de handelspatronen in het noorden van Amerika. Maar kan me inbeelden dat de wagenfabrikanten daar wel eens aluminium of staal uit Canada invoeren... Wat wil hij dan ? De auto in Amerika maken of de auto in Canada maken ? Want het begint wel wat moeilijk te worden als je voor alle scenario's de bonen mag fretten.

Die gast is echt wel van het padje af

I will substantially increase, on April 2nd, the Tariffs on Cars coming into the U.S. which will, essentially, permanently shut down the automobile manufacturing business in Canada. Those cars can easily be made in the USA! Also, Canada pays very little for National Security, relying on the United States for military protection. We are subsidizing Canada to the tune of more than 200 Billion Dollars a year. WHY??? This cannot continue. The only thing that makes sense is for Canada to become our cherished Fifty First State. This would make all Tariffs, and everything else, totally disappear. Canadians’ taxes will be very substantially reduced, they will be more secure, militarily and otherwise, than ever before, there would no longer be a Northern Border problem, and the greatest and most powerful nation in the World will be bigger, better and stronger than ever

Die gast is echt wel van het padje af

I will substantially increase, on April 2nd, the Tariffs on Cars coming into the U.S. which will, essentially, permanently shut down the automobile manufacturing business in Canada. Those cars can easily be made in the USA! Also, Canada pays very little for National Security, relying on the United States for military protection. We are subsidizing Canada to the tune of more than 200 Billion Dollars a year. WHY??? This cannot continue. The only thing that makes sense is for Canada to become our cherished Fifty First State. This would make all Tariffs, and everything else, totally disappear. Canadians’ taxes will be very substantially reduced, they will be more secure, militarily and otherwise, than ever before, there would no longer be a Northern Border problem, and the greatest and most powerful nation in the World will be bigger, better and stronger than ever
Maar stel u voor dat Canada echt deel zou worden van de VS. En Groenland ook. Wat een mega land zou dat zijn! Met verre voorsprong het sterkste, grootste en machtigste land in de wereld. Zou dat niet zijn hoe hij denkt? Zou wel passen in een "Golden Age of America" met hemzelf als meest succesvolle president sinds Washington.

Laatst bewerkt:
Maar stel u voor dat Canada echt deel zou worden van de VS. En Groenland ook. Wat een mega land zou dat zijn! Met verre voorsprong het sterkste, grootste en machtigste land in de wereld.
Good luck there -> ongeveer elke Canadees haat Trump momenteel, geen enkele Canadese politicus gaat politieke zelfmoord plegen door in mee in dit verhaal te stappen. Ik denk eerder dat het resultaat een volledige boycot van alles wat USA is gaat zijn in Canada.

Zou Tesla onderdelen in zijn auto's steken die van buiten Amerika komen ? :hakkuh:

Misschien keer vragen op een press conference. Kwestie van het te weten.

Good luck there -> ongeveer elke Canadees haat Trump momenteel, geen enkele Canadese politicus gaat politieke zelfmoord plegen door in mee in dit verhaal te stappen. Ik denk eerder dat het resultaat een volledige boycot van alles wat USA is gaat zijn in Canada.
Zou hij op termijn durven militair binnenvallen? Groenland zal gemakkelijk te veroveren zijn. Als puntje bij paaltje komt en Trump valt echt binnen geloof ik niet dat Europa hem gaat kunnen tegenhouden. Veel discussie en verontwaardiging ja, maar de verovering van een ex-kolonie van Denemarken gaat de boel niet finaal doen ontploffen, de EU weet goed genoeg dat ze daar zelf te zwak voor zijn. En wat met Canada? Die hebben maar 1 grens en dat is de VS (... en Groenland...). Als het ooit tot een gewapend conflict komt us Canada een vogel voor de kat. Het echte gevaar zal eerder interne sabotage van Amerikanen zelf zijn. Wat dan voor Trump een reden kan zijn om Putin-gewijs zuiveringen uit te voeren van onloyalen. Ik zou beter een historische roman schrijven in plaats van me bezig te houden met de beurs!

Zou hij op termijn durven militair binnenvallen? Groenland zal gemakkelijk te veroveren zijn. Als puntje bij paaltje komt en Trump valt echt binnen geloof ik niet dat Europa hem gaat kunnen tegenhouden. Veel discussie en verontwaardiging ja, maar de verovering van een ex-kolonie van Denemarken gaat de boel niet finaal doen ontploffen, de EU weet goed genoeg dat ze daar zelf te zwak voor zijn. En wat met Canada? Die hebben maar 1 grens en dat is de VS (... en Groenland...). Als het ooit tot een gewapend conflict komt us Canada een vogel voor de kat. Het echte gevaar zal eerder interne sabotage van Amerikanen zelf zijn. Wat dan voor Trump een reden kan zijn om Putin-gewijs zuiveringen uit te voeren van onloyalen. Ik zou beter een historische roman schrijven in plaats van me bezig te houden met de beurs!
De dag nadien valt China Taiwan binnen, mark my words
De dag daarna Rusland Polen...

maar wat vermoedelijk eerder gaat gebeuren is dat één van de duizenden mensen die hij zwaar aan het annoyen is het heft in eigen hand gaat nemen en Trump gaat liquideren... te veel mensen zijn nu héél véél geld aan het verliezen, hier gaat hij volgens mij echt niet mee weg komen.

Terug
Bovenaan