Kleine Beursfeiten

Een dikke week verder en al terug 40% omhoog. Begint een meme te worden
Klopt, al een paar keer kunnen profiteren van de extreme volatiliteit, zij het met relatief kleine posities.

Aan 8$ eerder dit jaar was een ongelofelijke deal. Jammer dat ik toen niet de moeite nam om dit serieus te bekijken.

Alle SPACs zijn de laatste jaren uitverkocht enkel en alleen omdat SPACs een slechte naam hebben door een aantal (semi)scams, maar daar zitten wel een aantal mooie bedrijven tussen (Hims, Cellebrite, Grab,..).

Klopt, al een paar keer kunnen profiteren van de extreme volatiliteit, zij het met relatief kleine posities.

Aan 8$ eerder dit jaar was een ongelofelijke deal. Jammer dat ik toen niet de moeite nam om dit serieus te bekijken.

Alle SPACs zijn de laatste jaren uitverkocht enkel en alleen omdat SPACs een slechte naam hebben door een aantal (semi)scams, maar daar zitten wel een aantal mooie bedrijven tussen (Hims, Cellebrite, Grab,..).

HIMS was voor mij een high conviction 50% positie na de AMZN dip omdat het overduidelijk een onterechte daling was, dan moet je durven doorduwen met de cash die je over hebt vind ik. Nu uiteraard weer verkocht. Er zijn nog heel veel hedge funds die short zitten op HIMS met gemiddelde prijs 15$, een volgende short attack is een kwestie van tijd. De fundamentels zijn niet veranderd (in tegendeel) dus als het weer zwaar dipt, koop ik opnieuw. Kans is groot dat het door iets van GLP-1 nieuws zal komen. RFK en zijn nieuwe aanstelling zijn geen fan, de shortage lijkt over (NOVO zegt toch dat er geen tekort is) Ik verwacht binnenkort een framing van slecht nieuws daarover.

GRAB heb ik een kleine positie in genomen na recente dip, nog verder te researchen wel. Het UBER/food delivery segment spreekt me niet aan, ik zou enkel uitbreiden voor de digital wallet/banking growth.

Een sarcastische sneer aan mijn adres... Dat raakt een snaar. Fernando pikt geen disrespect. Snel even factchecken dus, dat postje van je.

Eerst en vooral:
YTD voor IWDA is +27,1%, niet 33%.

Belangrijk om op te merken: mijn YTD cijfer is de effectieve IRR: volgens XIRR in Excel, rekening houdend met cash inflows en outflows gedurende het jaar. (So what IWDA +27% YTD als ik pas op 15/6 cash had om het te kopen?)

Gelukkig voor jou houd ik een identieke benchmark-portfolio bij. Dezelfde cashflows, waarbij 100% van het bedrag (dus zonder kosten) wordt omgerekend naar het aantal deelbewijzen IWDA (2 cijfers na de komma) aan de slotkoers van die dag. Als ik die outperform weet ik 150% zeker dat ik 95% van de retailbeleggers outperform en dat is nét voldoende om te matchen met mijn ego.

Die IWDA benchmark-portfolio staat momenteel +29,0% tov mijn +36,9% oftewel een YOLOutperformance van 27% met value stonks in een extreem bullish beursjaar, met indexen op all time highs en overal bubbelvorming. Mijn portefeuille daarentegen is een pak conservatiever gewaardeerd, dus de implied forward returns liggen voor mij een pak hoger dan voor IWDA momenteel.

- De helft heeft een (enorme) nettokaspositie
- Geen enkele positie heeft een lage FCF yield (behalve Google, maar daar moet je imo corrigeren voor de absurde AI capex + Other Bets capex op de balans verhalen)
- Totale netto dividend yield van 2,2%
- 4 vd 8 posities staan <10 PE. Geen enkele >20.
- Massa's buybacks. Mijn blootstelling aan de markt stijgt zonder iets te doen.
- 25% Google. I mean.

Killer portefeuille dus. Je kan beter mij kopiëren dan de S&P500 kopen voor 2025, calling it now.
Welke posities nu?

Wat ben je met buy and hold als je toch niet het eeuwig leven hebt?

Dan ga je de kist in met een groot kapitaal. Als je dan ook nog geen kinderen hebt, dan is het echt allemaal voor niets geweest...

Een sarcastische sneer aan mijn adres... Dat raakt een snaar. Fernando pikt geen disrespect. Snel even factchecken dus, dat postje van je.

Eerst en vooral:
YTD voor IWDA is +27,1%, niet 33%.

Belangrijk om op te merken: mijn YTD cijfer is de effectieve IRR: volgens XIRR in Excel, rekening houdend met cash inflows en outflows gedurende het jaar. (So what IWDA +27% YTD als ik pas op 15/6 cash had om het te kopen?)

Gelukkig voor jou houd ik een identieke benchmark-portfolio bij. Dezelfde cashflows, waarbij 100% van het bedrag (dus zonder kosten) wordt omgerekend naar het aantal deelbewijzen IWDA (2 cijfers na de komma) aan de slotkoers van die dag. Als ik die outperform weet ik 150% zeker dat ik 95% van de retailbeleggers outperform en dat is nét voldoende om te matchen met mijn ego.

Die IWDA benchmark-portfolio staat momenteel +29,0% tov mijn +36,9% oftewel een YOLOutperformance van 27% met value stonks in een extreem bullish beursjaar, met indexen op all time highs en overal bubbelvorming. Mijn portefeuille daarentegen is een pak conservatiever gewaardeerd, dus de implied forward returns liggen voor mij een pak hoger dan voor IWDA momenteel.

- De helft heeft een (enorme) nettokaspositie
- Geen enkele positie heeft een lage FCF yield (behalve Google, maar daar moet je imo corrigeren voor de absurde AI capex + Other Bets capex op de balans verhalen)
- Totale netto dividend yield van 2,2%
- 4 vd 8 posities staan <10 PE. Geen enkele >20.
- Massa's buybacks. Mijn blootstelling aan de markt stijgt zonder iets te doen.
- 25% Google. I mean.

Killer portefeuille dus. Je kan beter mij kopiëren dan de S&P500 kopen voor 2025, calling it now.
IWDA heeft ook geprofiteerd van een stijgende USD t.o.v. EUR. Je kan dit mooi zien door CSPX te vergelijken met de S&P500. Dus zonder wisselkoers haalt IWDA eerder +21% YTD.

Hopen dat als ik oud ben ze 4.2€ dividend per jaar uitkeren.

Het is dan idd voor mijn kinderen.
Je hebt geen vrouw noch kinderen (heb je hier ergens gezegd). Je bent rond de 40. Welke kinderen?

Citaat Nesjamag:

'Ik zit op bumble.
Maar echt 99% van profielen die ik zie hun favoriete dingen zijn "wining & dining" en "reizen".

Ge moet toch echt 1 uit 1000 hebben om dan een te vinden die iets wil bouwen voor de toekomst/voor kinderen en daar ook naar kan/wil leven.'

Je hebt geen vrouw noch kinderen (heb je hier ergens gezegd). Je bent rond de 40. Welke kinderen?

Citaat Nesjamag:

'Ik zit op bumble.
Maar echt 99% van profielen die ik zie hun favoriete dingen zijn "wining & dining" en "reizen".

Ge moet toch echt 1 uit 1000 hebben om dan een te vinden die iets wil bouwen voor de toekomst/voor kinderen en daar ook naar kan/wil leven.'
Het is niet omdat hij nu geen partner heeft, hij geen kinderen kan hebben 😉.

Praktische vraag: welke app gebruiken jullie om zowel je ETF's als individuele aandelen te tracken? Zit nu met Bolero en DeGiro te werken maar alles zit verspreid en op de duur moeilijk te volgen hoe rijk ik aan het worden ben :oi22:

Praktische vraag: welke app gebruiken jullie om zowel je ETF's als individuele aandelen te tracken? Zit nu met Bolero en DeGiro te werken maar alles zit verspreid en op de duur moeilijk te volgen hoe rijk ik aan het worden ben :oi22:

Excel gaat toch goed?

En Solvay is weer te vroeg vertrokken hier. Positie nog aan het opbouwen en vandaag +5%. Verwijt het mezelf niet, want vaak genoeg gedacht om nog extra te kopen, maar zag nog wel wat downside potentieel (te greedy duidelijk)

Voor zij interessen zouden hebben in GVV's en specifiek in WDP:

Insiders zijn de laatste dagen/weken stevig aan het bijkopen, zeker Jürgen Ingels:

Deze zei enkele jaren geleden dit over zijn beleggingen in een interview met De Tijd:

Laat u het beheer van een beleggingsportefeuille over aan een private banker?
‘Ik ben zelf in staat mijn vermogen te beheren. Ook beleggen doe ik zelf. Ik ben erg selectief: ik koop alleen aandelen van beursgenoteerde familiebedrijven. De families zorgen er altijd voor dat de kosten onder controle blijven, want zij moeten natuurlijk van de dividenden leven. Ik maak wel altijd vooraf een grondige analyse. Daarbij bel ik geregeld met de CFO of CEO om vervelende vragen te stellen.’

Terug
Bovenaan