Kleine Beursfeiten

In hoeverre zou die stijgende langetermijnrente in de VS doorsijpelen naar Europa? Ik zie de vastgoedaandelen de laatste weken dalen hierdoor, dus vraag me af in hoeverre de ECB mee op de rem zou staan als de FED niet meer gaat verlagen?
Fed gaat sowieso verlagen. Ze moeten wel want de VS heeft zijn schuld de voorbije jaren vooral met korte looptijden geherfinancierd.
LT rente hebben ze minder in de hand en de markt eist nu hogere vergoedingen wegens de toegenomen onzekerheden (geopolitiek, verkiezingen, etc.)

De S&P500 tov Palladiumprijs:
- van 01/12/2003 tot nu: S&P500 + 421,4% / Palladium + 476,22%
- afwisselend in voorgaande periode, doet soms palladium het beter, en soms S&P500
- prestatie 01/04/2021 tot nu: S&P500 +38,66% / Palladium -61,59%.

Ik verwacht dat palladium weer richting de S&P500 zal toegroeien de komende jaren. Ik verhoog mijn positie PHPD.

Wij lieten mens en AI jaar lang 10.000 euro beleggen en zagen duidelijke winnaar: “Ik had niets anders verwacht”​

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241022_94992531

Spoiler: AI wint met grote marge tegen beursexpert.
Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht.

Veel van die beursexperts underperformen, dus ik vind dat niet zo verrassend. Zo is ooit ook de test gedaan of koeien betere stock pickers waren dan een groep beursexperts, en de koeien wonnen...

Ik ben wel benieuwd op basis waarvan de AI zijn keuzes gemaakt heeft.

ah bon, jij wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten? Graag ook eens toegang tot je glazen bol dan!
Net zoals ik niet wist dat de Chinese centrale bank plots een stimuleringsprogramma ging opzetten, wist ik niet dat de VS samen met de G7 Rusland sancties wil heffen tegen Rusland m.b.t. palladium, waardoor de prijs ervan explodeert. 2 keer geluk 😏!

Wij lieten mens en AI jaar lang 10.000 euro beleggen en zagen duidelijke winnaar: “Ik had niets anders verwacht”​

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241022_94992531

Spoiler: AI wint met grote marge tegen beursexpert.
Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht.
Gezien de horizon maar 1j is kan je nog wel argumenteren of dit wel lang genoeg is? De meeste mensen hun horizon ligt veel verder dan dat.
Anderzijds is winst pas winst het moment dat je verkoopt, daarvoor is het potentieel rendement.
Verder viel het mij ook direct op dat ongeveer de helft van de AI picklist uit bankaandelen bestond. Gezien de hoge rente (ook aangehaald in artikel) een goeie zet gebleken, maar als de rente halfweg het jaar was gezakt, had de AI dan ook geadviseerd om te verkopen?

Ik ben benieuwd als:
- Je de horizon verder in de toekomst legt. Is de AI dan slim genoeg om op tijd winst te pakken en te investeren in betere opportuniteiten?
- Als je uzelf inschrijft op zo'n AI adviseur platform (en daar voor betaalt). Ze wassen vermoedelijk hun handen in onschuld als het algoritme verlies draait? Dat klinkt als zo'n "the house always wins" scenario :) .

Ik ben er wel van overtuigt dat AI als analysetool voor cijfers gebruiken veel nauwkeuriger (en sneller) zal zijn op voorwaarde dat je u model getraind hebt met propere data.

Verder viel het mij ook direct op dat ongeveer de helft van de AI picklist uit bankaandelen bestond. Gezien de hoge rente (ook aangehaald in artikel) een goeie zet gebleken, maar als de rente halfweg het jaar was gezakt, had de AI dan ook geadviseerd om te verkopen?
Dat is natuurlijk de hamvraag.

Je kan met een gratis account de top-10 aandelen en ETF's zien die momenteel worden geselecteerd, ik vind het vrij eendimensionaal:
- Als je uzelf inschrijft op zo'n AI adviseur platform (en daar voor betaalt). Ze wassen vermoedelijk hun handen in onschuld als het algoritme verlies draait? Dat klinkt als zo'n "the house always wins" scenario :) .
Het is gewoon een A(lternat)I(eve) aandelenscreener, geen beleggingsadviseur die verantwoording moet afleggen wanneer het fout loopt. Disclaimer:
Danelfin's Artificial Intelligence calculates stocks' probabilities of beating the market based on past market behavior and stocks performance. It does not calculate or predict actual results. The performance of illustrative portfolios on this site is based on backtested results. Backtested performance is not an indicator of future results. Danelfin's AI Scores and ratings cannot substitute professional investment advice or independent research and verification. Using our site, you are accepting our Terms of use, Privacy and Disclaimer policies.

Vandaag closing arguments in de FTC v. Tapestry case.
De beslissing volgt naar verwachting in de komende weken.

Capri en Tapestry vormen samen mijn tweede grootste positie, dus spannend is het wel.
Op dit moment nog steeds 44% (!) upside als de overname doorgaat aan de oorspronkelijke overnameprijs.

Ook een belangrijk moment voor de rest van de luxemarkt trouwens.
Als de FTC aan het langste eind trekt, heeft dat negatieve gevolgen voor alle toekomstige M&A in de sector. Gedaan met empire building (in de V.S. dan toch) voor LVMH, Richemont en Kering.
In het andere geval, komt er hoogstwaarschijnlijk weer wat overnamefantasie in de koers van kleinere spelers type Burberry, Hugo Boss, Zegna, ...

De beslissing is gevallen.
En het is niet waar ik op had gehoopt:
Preliminary injunction granted...

Capri -54% AH. Ook veel zwaarder dan verwacht.
Wordt een heel klein beetje opgevangen door m'n Tapestry positie, maar het zullen toch boterhammen met choco worden de komende maanden.

Ik vermoed dat Tapestry de overname zal laten vallen. In-house trial zou ook nog maanden in beslag nemen en contractueel kunnen ze vanaf januari zonder break-up fee wegstappen.

Edit: is ook slecht nieuws voor de brede sector. Doodsteek voor M&A namelijk. De FTC en DOJ hebben onder de Biden admin een anti free market standpunt ingenomen et dat is bijzonder zorgwekkend.

Laatst bewerkt:
De beslissing is gevallen.
En het is niet waar ik op had gehoopt:
Preliminary injunction granted...

Capri -54% AH. Ook veel zwaarder dan verwacht.
Wordt een heel klein beetje opgevangen door m'n Tapestry positie, maar het zullen toch boterhammen met choco worden de komende maanden.

Ik vermoed dat Tapestry de overname zal laten vallen. In-house trial zou ook nog maanden in beslag nemen en contractueel kunnen ze vanaf januari zonder break-up fee wegstappen.
Ai. Ben blij dat ik het dan op 12/09/2024 aan 39,58$ verkocht heb. Wou niet houden tot beslissing, maar wel de aanloop erop. Had initieel 44$ gehoopt, maar dat was het niet geworden.
Misschien niet slecht om de complete paniek morgen te kopen?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan