Kleine Beursfeiten

Het is eerder dat de mensen hier grotendeels de AI/big tech trein gemist hebben. Daar zaten dit jaar toch vooral de grote winsten?

Niet noodzakelijk, er zijn hier ook -voor mij verrassend veel- voorbeelden gepasseerd van niet-tech aandelen die het dit jaar spectaculair goed gedaan hebben.

Puur voor mezelf beleg ik ook niet in individuele aandelen van de Mag 7, net omdat mijn ETFs daar al vrij veel gewicht in hebben. Of anders gezegd, ik gebruik ETFs om niet aan individuele stock picking te moeten doen in o.a. de tech sector waar ik gewoon te weinig van ken om de juiste bedrijven uit te kiezen, laat de markt dat werk maar doen :)

Als je er lang genoeg over nadenkt zou delven van goud en zilver verboden moeten worden. Nul waardecreatie, zelfs in tegendeel -> energie, miljoenen mensen/arbeidskrachten, tijd, kapitaal worden erop ingezet (dus opportuniteitskost, want in andere sectoren kan wél waarde gecreëerd worden die nut heeft voor de maatschappij) + kapotmaken van landschappen/bodems/...
Voor de productie van 1 kg goud is +- 50 MWh aan energie nodig. Daar kan je een kleine straat Belgen een heel jaar mee van energie voorzien.
En jaarlijks wordt er meer dan 3000 ton (3 miljoen kg) "geproduceerd".
Het delven van goud en zilver zet zelfs druk op de eigen prijs, dus ook daar marginale waardevernietiging.

Een inefficiëntie die dus beter de wereld zou uitgeholpen worden.

Dat alleen al zorgt ervoor dat ik principieel weiger daarin te beleggen.
(Al had ik dat dit jaar beter wél gedaan)

(PS: uitzonderingen qua nut van goud bestaan uiteraard: een paar ton per jaar nodig voor semiconductors/chips/andere electronica, maar dat is een fractie van wat effectief gedolven wordt)

Wacht … dat is dan zoals Bitcoin? 🤡

Wacht … dat is dan zoals Bitcoin? 🤡
als je dezelfde denkoefening maakt zou dat mogelijks nog erger kunnen zijn (energieverbruik, verschuiving van kapitaal van velen naar "enkelen", stimuleren van parasitaire activiteiten/criminaliteit, tijd gespendeerd door slimme koppen aan "get rich quick" ipv genezen van kanker - lees "Rutger Bregman: Morele Ambitie" ;), etc. )
Aan de andere kant: wie weet komt er later nog wel iets uit de onderliggende technologie die effectief maatschappelijk nut heeft...voordeel van de twijfel dan maar.

Energieverbruik voor BTC valt ondertussen zeer goed mee en de link met criminaliteit is achterhaald, maar goed dat is voor een ander sub-fora. :)

Off-topic, maar dat eerste is nog altijd zeer relatief, is het niet nog altijd ca. 100 TWh per jaar, ongeveer het verbruik van een land zoals Zweden / Nederland / België? Als ik dan denk aan hoeveel geld en moeite er wordt uitgegeven om een fractie van dat verbruik te besparen in residentiële of industriële sectoren, vind ik 100 TWh voor bitcoins nog altijd gigantisch.

Off-topic, maar dat eerste is nog altijd zeer relatief, is het niet nog altijd ca. 100 TWh per jaar, ongeveer het verbruik van een land zoals Zweden / Nederland / België? Als ik dan denk aan hoeveel geld en moeite er wordt uitgegeven om een fractie van dat verbruik te besparen in residentiële of industriële sectoren, vind ik 100 TWh voor bitcoins nog altijd gigantisch.

Deel dezelfde mening omdat het eigenlijk geen toegevoegde economisch waarde heeft (maar daar is duidelijk niet iedereen het over eens 😅)

+ fuck yeah- portefeuille +0,22% vs dalende s&p 🫢

Ik heb mij inderdaad verkeerd verwoord, als men over energie spreekt dan denk ik in eerste instantie aan CO2 uitstoot. Dus de CO2 uitstoot valt zeer goed mee, energie zelf is uiteraard gigantisch, daarvoor is het speciaal zo opgezet. Mijn excuses voor de verwarring. :)

Wat de economische waarde betreft, puur afhankelijk of Bitcoin een effectieve munteenheid wordt. Maar als het ECB al begint te klagen omdat bitcoin immuun is voor inflatie, dan denk ik het het zijn doel wel aan het bereiken is. Maar soit terug ontopic voor mijn posts gedelete worden.

Ik heb gisteren wat metaplanet verkocht. Als aandeelhouder kon ik inkopen in de rights offering dat zeer cheap was dus deze additionele shares mochten buiten.

+ fuck yeah- portefeuille +0,22% vs dalende s&p 🫢
+2%

China options ftw

Duidelijke vorming cup en handle patroon in btc. Zou wel eens de lucht kunnen ingaan binnenkort. Coinbase, MSTR, etc allemaal interessant om toch exposure te hebben aan btc maar via aandelen dan.

In hoeverre zou die stijgende langetermijnrente in de VS doorsijpelen naar Europa? Ik zie de vastgoedaandelen de laatste weken dalen hierdoor, dus vraag me af in hoeverre de ECB mee op de rem zou staan als de FED niet meer gaat verlagen?

Ben een beetje aan het twijfelen met Cofinimmo, maar ga ze wel zeker bijhouden tot vrijdag wanneer ze resultaten bekend maken die wel goed zullen zijn aangezien hun bezettingsgraad meer dan ok is.

In hoeverre zou die stijgende langetermijnrente in de VS doorsijpelen naar Europa? Ik zie de vastgoedaandelen de laatste weken dalen hierdoor, dus vraag me af in hoeverre de ECB mee op de rem zou staan als de FED niet meer gaat verlagen?

Ben een beetje aan het twijfelen met Cofinimmo, maar ga ze wel zeker bijhouden tot vrijdag wanneer ze resultaten bekend maken die wel goed zullen zijn aangezien hun bezettingsgraad meer dan ok is.

Denk dat Europa industrie toast is vs us. Rente in Europa zal wel zakken en in us hoger blijven.

Regelitis, fragmented market, energieprijzen, green deal om zichzelf in de voet te schieten, beperkte innovatie, gefragmenteerde bancaire markt/financiering... enfin, same same als de voorbije 10y.

Long world index, long berkshire, long niet Europese industrie, long Europese services, long Europese multinationals met us exposure, long energie providers.

Ben benieuwd of er ook dit jaar een eindejaarsrally komt. Welke Amerikaanse president aan de macht is meest bullish naar aandelen toe: Harris of Trump?

Terug
Bovenaan