Kleine Beursfeiten

Saudis gaan voor marktaandeel beginnen aan lijkt het, en laten prijzen wat los.

Geschiedenis dreigt zich te herhalen dan zeker, olie naar 50 dollar dan maar. OPEC mag dan wel ingeboet hebben aan macht, ze hebben nog steeds een dikke vinger in de pap. Enfin, OXY blijft behouden - mocht het nog +/- 15% zakken koop ik bij.

BTW: weet iemand wat de min. prijs is die Rusland zich kan veroorloven?

EDIT: de voorbije week best wat volk over de vloer gehad van één van onze betere klanten actief in diverse industrie en met een omzet van kleine 10 miljard als groep, de afdeling waar wij voor werken is één van hun grotere afdelingen en voor 2025 hebben ze nog geen enkel project - aangezien zelfs een klein project al een doorlooptijd heeft van 1,5 jaar ... ze zien de bui al hangen want op de HR afdeling worden extra mensen aangeworven - er zal een ontslagronde aangekondigd worden.

Laatst bewerkt:
@jvc Hopelijk heb je het tijdig verkocht 😬?
Ik heb 2/3de verkocht na het Hindenburg short report en 10K filling delay, ik wacht verder af want voorlopig is er geen concreet nieuws of informatie.

De rest van mijn posities ben ik aan het afbouwen want het zou kunnen dat ik cash ga nodig hebben binnen 2 jaar dus liever minder volaliteit.

Hier wat Shitco SaaS gekocht: Confluent, Braze, Rubrik en Bill. Mik op een rerating hoger van 20-40% over NTM. Vooral bij gebrek aan no brainer opportuniteiten dus geen top conviction zoals bv. Monday eind vorig jaar/begin dit jaar of SentinelOne eind mei.

Hellofresh trouwens +77% sinds mijn write-up enkele maanden geleden. Soms geeft de markt toch cadeaus. Jammer dat ik het lef niet had om daar met een 40% positie in te duiken.

Laatst bewerkt:
wat amd en tsmc bijgekocht. TSMC ben ik al 120% up sinds ik het gekocht heb in corona :D

MS en die kerncentrale deal voor AI, micron heeft heel sterke forecast voor geheugen modules. dus heel bullish voor AI hardware.

Na 1 maand consolidatie aan 1,70€, is PTSB (bullish case hier gekend) nu voorzichtig gestart met de uitbraak. De uitbraak is nog maar pril en klein, maar wetende dat de voorbije maand 1,7€ steeds een betonharde plafond was, en er nu langzaam door mag na het hoge volume van gisteren, lijkt mij een iets grotere beweging naar boven maar een kwestie van (korte) tijd.
Eerste target verwacht ik 1,86€.

Laatst bewerkt:
Nog een aandeel dat op uitbreken staat: PTSB. Bullish case is hier bekend.
Update: vrij hoog volume via “Offbook On Exchange”. In het verleden is het meermaals voorgekomen dat de dag erna een grotere beweging in de koers was. Ben bijgevolg benieuwd of er morgen al dan niet een uitbraak boven 1,7€ komt (waar het al een maand rond hangt), of dat de weg omlaag gestart wordt. Mij lijkt de weg omhoog het meest kansrijk.
Upgrade rating voor PTSB. Oei, lijkt dat mijn glazen bol dat gisteren al wist 😀.

Laatste weken aandelenposities serieus afgebouwd, waardoor ik nu op 90% cash zit.
Aandelenposities waren quasi enkel in USD.
Stuk daarvan al omgezet naar €'s en op kortlopende termijnrekeningen en spaarrekeningen geplaatst. Ik zit echter nog met een vrij groot bedrag in USD, dat ik niet gewoon op de cashrelening van de broker wil laten staan (risico bij faillissement + vrij laag rendement). Is nu ook niet moment om te gaan converten omdat USD vrij zwak staat.

Iemand tips om dit te plaatsen in zeer liquide doch 100% veilige activa, bij wijze van "wachtrekening"?

US treasuries werd hier al eens gezegd, maar dat zijn er zo veel... Zie daar door de bomen het bos niet meer.
Bestaat er ook in USD iets als 0% obligaties?
Ieland goeie tips voor kortlopende AAA bedrijfsbligaties met deftig rendement?
Iemand tips?

Fuckit ik ga wat KWEB kopen.

Waarom niet - het staat nog altijd goedkoop (ook al loop je xx% achter sinds afgelopen dagen).

Als China echt de bazooka’s gaat bovenhalen dan zal het wel snel gaan (ik heb wel wat schrik dat er nog significante verborgen problemen zijn, die men nu probeert te anticiperen)

Toevallig gisteren volgende podcast geluisterd, waar werd aangehaald dat Chinese consument en overheid wel nog voldoende sterkte heeft (meer dan in het verleden):

En dan deze morgen het volgende gezien:

Ik ben ingestapt in Tencent & JD.com (voornamelijk omwille van hun grote cashpot, voor eventuele buybacks). 7% extra in portefeuille (ten koste van cash & Dior).

En dan deze morgen het volgende gezien:
Goede samenvatting van Tepper, altijd moeilijk om het niet met hem eens te zijn (naar mijn mening). Hij heeft wel gelijk van China, veel stocks met p/e's onder de 10 en double digit growth rates (en het omgekeerde in de USA voor veel bedrijven). Voeg daar dan nog eens die buybacks aan toe en dalende rates en je zit met een bullish scenario.

Goede samenvatting van Tepper, altijd moeilijk om het niet met hem eens te zijn (naar mijn mening). Hij heeft wel gelijk van China, veel stocks met p/e's onder de 10 en double digit growth rates (en het omgekeerde in de USA voor veel bedrijven). Voeg daar dan nog eens die buybacks aan toe en dalende rates en je zit met een bullish scenario.
Niet dat het direct van toepassing is, maar is er enig risico bij Chinese aandelen dat je deze verliest in het geval China in oorlog zou geraken met het westen?

BABA stoomt door op de beurs in Hong Kong. Target +/- 200$. KWEB is uitgebroken. Animo voor Chinese aandelen desondanks nog zeer laag. Allemaal kenmerken van de depression/disbelief fase.
Update: BABA premarket 101,16$ 🚀. Rond +/- 110$ lijkt mij wel een pauze en eventuele kleine pullback mogelijk. Zal daar dan ook vermoedelijk winst nemen.
Het tijdelijk koersdoel is ongeveer bereikt voor BABA. Volgende week nog kleine snok omhoog gevolgd door een kleine correctie?

Terug
Bovenaan