Alle deftige "peers" van Illumina (Agilent, Thermo, Biorad, ...; niet de 1bln startups die cash bloeden zoals Sophia of 23andMe of Twist) hebben ongeveer hetzelfde profiel. Profitable, weinig schulden, operating margin 23-27%, sterke cashflow generatie, omzet groei van 6-7-8-9% per jaar en leveraged winst generation. Dus dat maakt het gemakkelijk om te valueren adhv de peers.
Als we bij Illumina gewoon Grail blackhole aftrekken en alle nonsens van voorbije jaar eraan gerelateerd (legal fees, afboekingen, internal revenue aan bradeerprijzen (Grail die sequencet en er niet voor betaalt) etc), komen we aan 1.6bln operating profit. Als we de situatie van 2021 nemen, zelfs ~1.8bln.
Aan 20x operating profit valueren, 36bln of 230 USD per aandeel. De peers zitten beetje hoger dan die 20, maar is natuurlijk moeilijk in te schatten, want het is aan het beteren, 2022 was minder dan covid-2021. 2023 suckt, dus hoe worden de peers gevalueerd. Maar 20x lijkt me conservatieve en redelijk accurate conservatieve schatting.
2023 is voor de meeste pwapwa, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Illumina heeft nu nieuw leadership, zal wel opnieuw focussen op de core ipv Grail exotische stuff. De groei zal wel terugkomen als de sector verder recoveret.
Wat vind je van de huidige waardering van PACB tov de peers op een EV/revenue basis?
Ze noteren nu aan +-9 keer EV/geschatte revenue 2023 (1,795 bln market cap, 200 mln revenue 2023)
Illumina aan +- 4,95 ( 22 bln market cap en geschatte revenue 2023 = 4,45 bln )
Thermo aan 4,88 (210 bln market cap, 43 bln revenue 2023)
Agilent aan 5,6 ( 38,25 bln market cap 2023 revenu 6,83 bln)
PacBio groeit uiteraard veel sterker (Illumina, Agilent Thermo flat/lichte negatieve groei <---> PACB 56%) , maar is ook minder winstgevend en veel minder cash op de balans...
Als ik de cijfers bekijk, lijken Illumina, Thermo en Agilent m.i. nu eerder gewoon correct gewaardeerd aan +- 5 keer de revenue? Gelet op de negatieve/flat evolutie van de revenue ( of en wanneer het beter zal gaan, weten we natuurlijk niet) zie ik ook niet direct veel koerstriggers?
Puur op waardering lijjken Illumina, Thermo en Agilent mij dus niet supergoedkoop (to be fair: je beweerde enkel van Illumina dat ze cheap waren, niet van de andere)? Ook PACBIO lijkt niet zo goedkoop op EV/S basis. Ervan uitgaande dat ze hun 500 miljoen target voor 2026 halen, noteren ze op dat moment tegen huidige market cap aan 3,60 keer de revenue. Stel dat we conservatief stellen dat 5 keer de revenue een faire waardering is, dan geeft dat een opwaarts potentieel van een kleine 40% op 3 jaar, ervan uitgaande dat ze die groei (en margin expansion op niveau van de peers) halen?
Op basis van hun huidige targets denk dat de koersen van 35-50 gewoon compleet van de pot gerukt waren en lijken mij dan ook geen maatstaf voor de toekomst...
Uiteraard ken ik de sector niet zo goed - en het is heel goed mogelijk dat de revenue terug aantrekt. Maar puur op financiële metrics, lijken mij dit nu geen superkoopjes? Of mis ik iets?