Toppers in je pf 2023:
Bijna alles, ik zit in groeiaandelen (software-focused) en die hadden een goed 2023 na een desastreus 2022. Meeste winsten (in absolute waardes) zal ik geboekt hebben op Monday, Crowdstrike, Zscaler, MercadoLibre & Toast. Momenteel maar 4 aandelen in pf (MNDY, TOST, MELI & CPNG)
Floppers in je pf 2023:
Sea Limited tijdje in portfolio gehad & dat is blijven zakken dit jaar. Voornamelijk omwille van concerns omtrent competitie van TIkTok in e-commerce South-East Asia met hun social commerce model. Als antwoord daarop is SE weer begonnen met meer promos en discounts te geven & zijn ze opnieuw verlieslatend, wat de markt niet graag ziet. Ik houd SE wel nauw in de gaten als potentieel turnaround verhaal voor 2024.
Op welke keuze ben je trots:
>60% van portfolio in Monday na irrationele Israel-War sell off. Mijn YTD stond midden oktober op +28%, vandaag +82%.
Van welke keuze heb je spijt:
Af en toe een groeiaandeel te vroeg verkocht, bv. Gitlab de dag voor earnings om ze dan +25% zien gaan. Ook Adyen te vroeg verkocht (900 EUR) om ze nog lange tijd zien verder te stijgen. Zo nog een paar voorbeelden.
Strategie 2023:
Inspelen op herwaardering groeiaandelen na slecht 2022.
5 toppicks voor 2024:
Minder obvious aan huidige waarderingen om er direct eentje uit te halen. Waarderingen in mijn core posities zijn redelijk genoeg om upside te zien voor 2024 indien economie overeind blijft, maar het zal geen +80% zijn. Laggards zoals Coupang die wel deftig groeien met goede fundamentals hebben ook kans op relatieve outperformance denk ik.
Wat verwacht je van beursjaar 2024:
Alles staat weer duur dus zal een moeilijker jaar worden dan 2023. Markt prijst nu soft landing & rate cuts in. Misschien dat small-caps een goed jaar kunnen hebben omdat die minder hebben deelgenomen aan de rally. Ik verwacht ook weer meer IPO's, dat ligt toch al 2 jaar stil nu.
IPOs kunnen soms nieuwe opportuniteiten bieden omdat de markt de bedrijven nog niet volledig apprecieert: Zie bv. Shopify & The Trade Desk die ik kort na IPO kocht (2016-2018 periode) en die meer dan x10 zijn gegaan omdat die vertrokken van heel goedkope waarderingen. Helaas heb ik die niet tot nu bijgehouden dus nooit het volledige potentieel uitgehaald.
Strategie 2024:
- Geconcentreerd blijven investeren met focus op groei aandelen, maar ook daarbuiten durven kijken indien de risk/reward in andere sectoren beter lijkt. Een van mijn fouten in 2020-2021 was om niet verder te kijken dan wat ik het best ken (SaaS), ook al hielden de waarderingen geen steek.
- Opnieuw zeer grote posities durven innemen (>50%) indien ik heel duidelijke opportuniteiten zie wegens irrationaliteit in de markt, maar moet dan wel heel zeker zijn van mijn thesis gezien risicos.
- Cash positie durven uitbouwen bij duurdere waarderingen. Vandaag voor het eerst in 3 jaar ofzo terug wat cash staan. No more FOMO.