Deze post bleef mij bij.
Ik ga een stukje NVDA afromen en kijk naar o.a. Monday, Toast en Coupang. Ik zie nog wel wat potentie in Monday want ik denk dat zij de AI-hoek nog wel flink kunnen verdermelken. Ze zijn bezig met een rally die al even bezig is maar ik zie hen ook niet fel dalen in de nabije toekomst. Leuk product, goede buzz words en hype is nog niet in full swing volgens mij.
Kan wel zijn dat ik de helft 'moet' liquideren over 5-6 maanden. Misschien dat ik in dat geval beter op Toast inzet voor korte termijn gains al zie ik de zaken liefst steeds op lange/onbepaalde termijn.
De bull case voor
Monday is simpel: evolutie van point solution (work management) naar platform. Hun software ('WorkOS' zoals ze het noemen) is zo flexibel dat je er als klant nieuwe producten op kunt bouwen zonder te moeten coden, vandaar dat hun ruim 220.000 klanten Monday gebruiken voor honderden verschillende use cases. Monday analyseert de meeste gebruikte use cases en brengt daar hun eigen dedicated product voor uit met een premium price vs. het core product en extra features: MondayCRM & MondayDEV in 2022, volgend jaar MondayServices (ITSM). Daarnaast hebben ze third-party app developers die het product verder verbeteren en hun apps op de monday.com marketplace verkopen.
WorkOS bestaat binnenkort dus uit 4 dedicated producten:
Monday Work Management: Hun core product, greenfield, market leider en enorme opportuniteiten in enterprise waar bedrijven nu mails, sharepoints, spreadsheets en andere junk tools gebruiken. (Zie eerste MQ Quadrant van Gartner voor de categorie waarbij Monday 'Leader' is als je wat naar beneden scrollt:
https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-2FOL58XR&ct=231120&st=sb)
3 overige producten (CRM, DEV & Services): De ServiceNow voor SMB's & Mid market, met name het managen van alle digitale workflows. Er zijn bedrijven waar alle departementen op Monday zitten en Monday letterlijk het Operating System is voor dat bedrijf, dat dan integreert met andere tools. Dashboards geven executives onmiddelijk inzicht in de stand van zaken.
Daarnaast hebben ze nog een aantal stand-alone producten zoals Monday Workforms & Monday Canvas, die los staan van hun WorkOS platform maar wel helpen in het 'managen van work' en ook integreren met Monday. Cultuur van innovatie.
2 oprichters nog aan boord, zijn amper 40 jaar en wellicht dus nog heel wat jaren te gaan.
Ook van de beste marketing dat ik al gezien heb in de software sector. Enkele van hun youtube videos hebben >30M views en zijn effectief grappig om naar te kijken (wetende dat het een ad is).
Een van de weinige software bedrijven die quasi GAAP profitable zijn,
@JanusDR zal het graag zien.
Serieuze run gehad dit jaar maar voor mij long-term positie. Over 3 jaar is mijn price target tussen de $330 en $430 indien sentiment rond software OK blijft & ze groeien zoals ze aangeven in investor presentatie (& in lijn met wat ik voorspel). Waardering blijft ook nog redelijk & staan consistent goedkoper dan andere goede SaaS bedrijven (DDOG, CRWD, NET, SNOW,...) wat de bar toch net iets lager zet.
Toast: +23% sinds mijn vermelding hier 6 dagen geleden.

Inmiddels 25% verkocht want eerder een korte termijn positie om op onderwaardering in te spelen. Rond 19-23$ gaat de rest denk ik buiten. Denk dat ze long-term ook wel goed zullen doen maar wel meer vraagtekens dus enkel in portfolio als ze een duidelijke discount hebben vs. peers (nog verlieslatend, competitieve markt, internationale groei minder evident, restaurant industry heeft lage marges,....)
Coupang is het wachten tot die stock price eens beweegt. Met de dikke rally in software dit jaar kan acht ik de kans groter dat Coupang volgend jaar kan outperformen.
Cash dat je over 6 maand nodig hebt zou ik nu niet direct investeren in deze bedrijven, zijn volatiel.