Kleine Beursfeiten

Toppers in je pf 2023:
ASMI
NVDA
FCNCA
GOOGL
AAPL
LVMH
META

Rendement 2023: 18-20%

Floppers in je pf 2023:
BABA
AED
PYPL
NIO
SQ
PLUG

Op welke keuze ben je trots:
In 2023 ging ik minder op in groeiaandelen, uitgezonderd de chipsector die toch wel goed geboerd heeft in 2023.
Gebouwd op een goede verdeling in o.a. ETF's. ETF's hebben dit jaar grotendeels mijn verliezen van 2021/2022 gecompenseerd.

Van welke keuze heb je spijt:
In 2021/2022 te veel aankopen slecht getimed, ook al kon ik daar niet altijd veel aan doen (oorlog Oekraïne).
Aankopen van hypeaandelen zoals NIO, SQ, PLUG... Deze staan intussen meer dan 70% in het rood.

Strategie 2023:
Wat passiever belegd, DCA toegepast op ETF's.
Slechts enkele nieuwe aandeelposities geopend.

5 toppicks voor 2024:
- Exor (aan goede waardering)

Wat verwacht je van beursjaar 2024:
Hopelijk blijft de rente positief evolueren en kan de beurs gestaag stijgen.

Strategie 2024:
Meer inzetten op ETF's (passief beleggen).
Verder DCA toepassen op ETF's. Aandelen beter analyseren.
Hopelijk 'durf' ik eerder verkopen en winst nemen. Bij aandelen die goed presteren heb ik nog te vaak de neiging de positie te houden omdat ik optimistisch blijf.

Toppers in je pf 2023: BLDR, RAIFFEISEN en wat UBS
Floppers in je pf 2023: Sentinel1
Op welke keuze ben je trots: Oxy bijgehouden ondanks stevige winst en bijgekocht (58.5)
Van welke keuze heb je spijt: UBS te snel verkocht
Strategie 2023: Wachten op oxy 🤣

5 toppicks voor 2024: Oxy
Wat verwacht je van beursjaar 2024: Oxy 80$
Strategie 2024: Inspringen op wat hier op het forum gepost wordt en winst nemen en minder naar de olieprijs kijken🥲

Toppers in je pf 2023: BLDR, RAIFFEISEN en wat UBS
Floppers in je pf 2023: Sentinel1
Op welke keuze ben je trots: Oxy bijgehouden ondanks stevige winst en bijgekocht (58.5)
Van welke keuze heb je spijt: UBS te snel verkocht
Strategie 2023: Wachten op oxy 🤣

5 toppicks voor 2024: Oxy
Wat verwacht je van beursjaar 2024: Oxy 80$
Strategie 2024: Inspringen op wat hier op het forum gepost wordt en winst nemen en minder naar de olieprijs kijken🥲

S YTD +87% en tis een flopper voor jou in 2023?
Zwaar short gegaan dan dit jaar?

Seg Janus moet uw polleke toch niet komen vasthouden hé :)
Ik ken niets van banken, jij wel?
Het is nog goedkoop maar verder geen idee....

Edit: ik vermoed dat er hier wel minstens een 5tal zijn die positie hebben in Raiffeisen zonder echt te weten wat het waard is.
En jij hebt bij uw toppers ubs en illumina staan, hoe zou dat toch komen, gepikt vh forum?:oi22:

Laatst bewerkt:
Toppers in je pf 2023:
- Amazon +80% (wel eerder recovery van het verlies in '22)
- iShares MSCI global semiconductors: +61% (wel eerder recovery van het verlies in '22)
- ASML: +30%
- UBS: +26% (verkocht in augustus) - met dank aan @JanusDR, je hebt nog altijd die dürüm tegoed
- In absolute waarde: S&P500 ETF (+23%) en BRK.B (+16%)

Floppers in je pf 2023:
- BABA: -19% (bovenop het verlies in '22)
- Victoria PLC: -4% (gelukkig al een stuk beter dan de -28% vorige maand!)
- Oxy: -8%

Op welke keuze ben je trots:
- Meer belegd in ETF's dan in individuele aandelen
- Mohawk +26% op 2 maanden tijd

Van welke keuze heb je spijt:
- BABA bijgehouden
- UBS te vroeg verkocht, maar dat weet je natuurlijk nooit op voorhand

Strategie 2023:
- Meer beleggen in ETF's dan in individuele aandelen
- Hold, zeer weinig verkocht

5 toppicks voor 2024:
- Niet relevant genoeg om hier te delen... mijn grootste les van de afgelopen ~15 jaar is dat ik beter af ben met een brede ETF dan stock picking 😬

Wat verwacht je van beursjaar 2024:
- Volatiele beurzen
- Nog altijd betere performance US dan Europa of Emerging Markets

Strategie 2024:
- Meer beleggen in ETF's dan in individuele aandelen
- Paar verliezers verkopen en ETF's kopen in de plaats; verliezers verkopen vind ik altijd lastig maar vaak wel de rationele beslissing

Laatst bewerkt:
Tuurlijk, maar ik vermoed dat dat in het niets valt in vergelijking met de portfolios hier. cege spreekt van 20k op en neer op een dag

Alleen mijn corporate stock is al standaard een bump van ?10k bij goeie/slechte resultaten :laugh: (en dat is geen startup die 50% op en neer gaat). Voor de rest, als je paar 6 digits hebt is een goeie dag van 2-3% index-wide ook close to 10k. Als je eens een yolo dag hebt waarbij een bepaalde sector eens breed +5% gaat en de rest +2-3%, dan gaat het snel.

Alleen mijn corporate stock is al standaard een bump van ?10k bij goeie/slechte resultaten :laugh: (en dat is geen startup die 50% op en neer gaat). Voor de rest, als je paar 6 digits hebt is een goeie dag van 2-3% index-wide ook close to 10k. Als je eens een yolo dag hebt waarbij een bepaalde sector eens breed +5% gaat en de rest +2-3%, dan gaat het snel.
Ja I know, daarom dat ik zei dat die 2500 dividend niks is voor dit topic :p

Mijn uitstap ligt op 22 euro, bepaald door @Wartan
Dat ging toen nog uit van 0 waarde op Russische assets. Zou dus nog hoger kunnen. Let wel, geen garantie dat je dat cijfer volgend jaar al zult zien. Daarnaast ook rekening mee te houden; als er zich soms betere opportuniteiten aanbieden (zie Solvay 40pct discount paar dagen geleden) moet je ook durven verschuiven.
Maar goed, dat ben ik en ik blijf te vaak te kort zitten.

Vanwaar Fortinet?
Met een PE van 40 toch zeker niet goedkoop?
Niet goedkoop, maar relatief tov peers met slechtere cijfers niet slecht. Als de revenue en winsten pakweg 3 jaar blijven stijgen zoals ze nu doen en de koers beweegt niet dan zit je met zo'n aandeel rond 20 PE. Na 4 jaar nog lager. Etc.
-Daarnaast worden er ook shares vernietigd (in 2019 nog 858M shares, in 2022 781M shares (-9%)
-De PE van 40 voor Fortinet is het laagste in jaren

De these is dus:
- Kan je nog een aantal jaren dezelfde sterke groei aanhouden + nadien aan tragere groei blijven winst maken (zonder dat alles ineenzakt als een pudding)?
-Ik geloof van wel. Het is ook fijn om bevestiging te horen van leden op het forum dat BEL20 bedrijven Fortinet services gebruiken en/of zelfs distribueren als product/dienst. Dat toont dat er tractie is. Dat erover gesproken wordt. (iets wat ik trouwens ook bevestigd zie in een aantal Google trends analyses wereldwijd).
-Zo'n diensten neem je niet eenmalig af. Dat wordt afgenomen voor meerdere jaren. Je begint services te combineren en voor je het weet zit je in een lock-in. Recurring revenue lijkt me dus geen issue en de kosten kunnen vol gaan naar verdere acquisitie van klanten.

Verder
-zeer mooie marges, zeer mooie cash flow, stabiele groei,

Globaal zit de wind dan ook weer eens mee 1) met het argwanend klimaat dat gecreeerd wordt (China/Rusland spionage, hacking). Ik vermoed dat er van overheden aan heel wat bedrijven (nog meer) cybersecurity-compliancy verplichtingen zullen worden opgelegd.
en 2) hybride werken/cloud werken etc. zal toch ook steeds een driver blijven.

Downside risico's:
-onverwachte groeivertraging (unlikely)
-security breaches/reputational damage (very unlikely, but fatal 😅 )

Ja I know, daarom dat ik zei dat die 2500 dividend niks is voor dit topic :p

Jouw dividend is minstens 10 keer hoger dan het mijne dit jaar, als dat een troost is? :)

Daarbij, ik zou hopen dat het in dit topic niet gaat om de absolute grootte van de portefeuille maar de samenstelling en wat anderen daar eventueel uit kunnen leren?

Terug
Bovenaan