Kleine Beursfeiten

Rare dag gisteren... ATH gecrushed met 5% om dan toch nog -5% in het rood te eindigen...

En ja mijn cash is op, zit al op 10% marge. 😋

Wel ja, vanaf je naar de 250k begint te gaan, dan is 6% al 'serious money' die de gemiddelde werkmens al goed vooruit helpt.
Je creëert bij wijze van spreken een extra werkmens die spaart voor jou.

Jup, sinds ik de 200k gepasseerd ben, zijn wij gestopt met sparen eigenlijk.
Enkel nog meerwaarde realisatie op de portfolio doet onze rijkdom groeien, lonen dienen gewoon om van te leven.

Laatst bewerkt:
Rare dag gisteren... ATH gecrushed met 5% om dan toch nog -5% in het rood te eindigen...

Enkel nog meerwaarde realisatie op de portfolio doet onze rijkdom groeien, lonen dienen gewoon om van te leven.
Alle cash + marge in opties (als ik je vorige posts zie)...niet te risky? Of is je grootste deel alsnog zuivere aandelen.

Edit: als ik lees dat je een swing maakt van 10pct (5pct boven ATH en daarna 5pct eronder) op een vrij vaak voorkomend type beursdag zit je dus in realiteit all-in met een hefboom van x3-5 ?

Laatst bewerkt:

En is het dan elke maand splurgen om het op te doen of hoe doe je dat dan ? Op den duur heb je toch alle brol gekocht die je wil en een boot ga je toch nooit kunnen kopen?

Misschien ben ik te immaterieel ingesteld om het te kunnen snappen. :laugh:

En is het dan elke maand splurgen om het op te doen of hoe doe je dat dan ? Op den duur heb je toch alle brol gekocht die je wil en een boot ga je toch nooit kunnen kopen?

Misschien ben ik te immaterieel ingesteld om het te kunnen snappen. :laugh:
Of uw inkomen ligt hoger? :)

Beetje toelichting:
  • Begin dit jaar nieuwe woning, maximaal geleend om zoveel mogelijk geld uit de vorige woning te beleggen. Hierdoor dus hoge lening lopen momenteel + auto lening.
  • Momenteel is er buiten het gewone leven (inclusief reizen) nog een 10k over.
  • Maar er staan ons nog wel wat renovaties te doen (geleidelijk aan alle ramen, nog een nieuwe badkamer, etc...) de komende jaren.

Als alle renovaties gedaan zijn dan zullen we wel terug sparen, dus het is niet op doen om op te doen.
Eerder leg ik de limiet op renovaties per jaar op basis van wat we sparen, om zo niet aan het beurskapitaal te moeten komen.

Alle cash + marge in opties (als ik je vorige posts zie)...niet te risky? Of is je grootste deel alsnog zuivere aandelen.

Edit: als ik lees dat je een swing maakt van 10pct (5pct boven ATH en daarna 5pct eronder) op een vrij vaak voorkomend type beursdag zit je dus in realiteit all-in met een hefboom van x3-5 ?

Cava wel hoor, ik ben gewoon sterk invested in JOE momenteel (15% aandeel, 15% opties).
Gisteren van 58 naar 60 en dan terug naar 57... als je de 60$ calls hebt dan krijg je serieuze swings rond de strike prijs.

PS: 25% opties, rest aandelen (en <5% bitcoin positie)

Laatst bewerkt:
Een motorjacht misschien niet, maar een zeilboot zou toch mooi zijn? Ik droom af en toe nog eens graag :smile:

ik had een vriend die dit had en was.veruit slechtste aankoop ooit. Zoveel onderhoud en kosten om af en toe eens weekend te kunnen gaan varen (dan ook nog eens BE en NL ipv in Griekenland ofzo :unsure:). Als je een partner en kinderen hebt moeten die ook al enorm fan zijn om mee te gaan want anders kan je mooi altijd alleen gaan.

Beter om af en toe een boot te huren denk ik dan

Een motorjacht misschien niet, maar een zeilboot zou toch mooi zijn? Ik droom af en toe nog eens graag :smile:
Iedereen droomt al eens graag, al betrap ik mezelf erop dat die droom realiseren als de kansen/mogelijkheden zich aanbieden niet vanzelfsprekend is - ttz, dat die droom dan vervaagt of wordt vervangen door iets anders.

Geen idee of dat iets typisch voor mezelf is, wie weet is het zelfs één of ander syndroom.

Toppers in je pf 2023:
- NVDA
- MSFT
- SPOT
- NVO
- ILMN

Floppers in je pf 2023:
- BABA (significant verlies)
- BB (heel lang flatline)
- NOKIA (heel lang flatline)

Alledrie geloosd in de eerste helft van het jaar en omgezet in OXY

Op welke keuze ben je trots:
- SPOT gekocht na de big dip

Van welke keuze heb je spijt:
- SPOT iets te vroeg verkocht

Strategie 2023:
- Deadweight lozen en lange termijn kopen

5 toppicks voor 2024:
- OXY
- GOOGL
- Monday.com begint me ook te overtuigen
- Was ik maar zo slim dat ik er 5 had

Wat verwacht je van beursjaar 2024:
- Goeie bedrijven doen het goed, slechte doen het slecht.

Strategie 2024:
- Tegen einde van het jaar extra kapitaal hebben voor enkele ETF's

Voor de sport:

Toppers in je pf 2023:
CNDX (Nasdaq 100 ETF)

Floppers in je pf 2023:
/

"Stay the course": ondanks vele verleidingen, inclusief vanuit deze thread, ben ik gewoon mijn strategie blijven aanhouden en heb ik geen enkel individueel aandeel of andere ETF gekocht. In maart had ik kort zowel een stukje S&P als CNDX, verder bestond in 2023 heel mijn portefeuille uit 1 ETF.

Ik heb mijn collega's eind 2022 Meta aangeraden toen het zo in elkaar geklapt was. Dat was een totale no-brainer. Zij hebben mijn advies gevolgd en daar grote winsten op gepakt. Ik bleef ook toen echter trouw aan "stay the course" en ik heb toen mijn eigen advies niet gevolgd want ik doe geen individuele aandelen, zie hierboven. Ik heb daar wat geld laten liggen maar het zorgt wel voor consistentie.

Strategie 2023:
100% in CNDX, om de paar maanden bijkopen en er voor de rest niet naar omkijken

5 toppicks voor 2024:
/

Geen idee, als het stijgt is het leuk want het cijfertje gaat omhoog en als het daalt kan ik goedkoper aankopen. Win-win.

Strategie 2024:
Hetzelfde als 2023: "stay the course" en niets doen.

Ik volg de beurs wel op uit hobby en interesse, enkel handel ik er niet naar.

Dit zijn al mijn transacties in 2023:

Ml1supZ.png

Laatst bewerkt:
Iedereen droomt al eens graag, al betrap ik mezelf erop dat die droom realiseren als de kansen/mogelijkheden zich aanbieden niet vanzelfsprekend is - ttz, dat die droom dan vervaagt of wordt vervangen door iets anders.

Geen idee of dat iets typisch voor mezelf is, wie weet is het zelfs één of ander syndroom.

Beter zo dan van die mensen die impulskopen doen om die droom zo snel mogelijk te realiseren, om dan kort nadien te beseffen dat dat toch geen goed idee was ;)

-security breaches/reputational damage (very unlikely, but fatal 😅 )
Je lacht er half mee, maar dit aspect kan belangrijk zijn voor quasi alle bedrijven.

Hacking wordt populairder met de dag, want het wordt lucratiever met de dag. Zeker nu er nog oude Cyber verzekeringspolissen lopen voor bedrijven die nog niet eens MFA enforcen.

Met mijn checkup van 7C maakte je de bedenking of het een business plan kan zijn om 'gebruik' te maken van slecht management. Wel je zou er van verschieten hoe weinig bedrijven gatenkaas zijn op vlak van cyber security, gekoppeld met een IT dienst die denkt dat ze Dirty Harry zijn op het dark web omdat ze ooit een zakje champignons via een TOR browser hebben gekocht.

En als jouw business en commerce ICT-based zijn, wat het geval is van zodra je ietwat van betekenis wordt, kunnen ze jouw systemen wereldwijd gijzelen.

Dat is dus effectief een aspect dat een bedrijf kan kelderen, minstens tijdelijk zwaar zuur kan opbreken, en je hebt daar als buitenstaander heel weinig zicht op. In vele gevallen zijn het gewoon 1-2 beunhazen op een bedrijf van +1000 man die op een link klikken in een mail en de miserie kan beginnen.

Voor de sport:

Toppers in je pf 2023:
CNDX (Nasdaq 100 ETF)

Floppers in je pf 2023:
/

"Stay the course": ondanks vele verleidingen, inclusief vanuit deze thread, ben ik gewoon mijn strategie blijven aanhouden en heb ik geen enkel individueel aandeel of andere ETF gekocht. In maart had ik kort zowel een stukje S&P als CNDX, verder bestond in 2023 heel mijn portefeuille uit 1 ETF.

Ik heb mijn collega's eind 2022 Meta aangeraden toen het zo in elkaar geklapt was. Dat was een totale no-brainer. Zij hebben mijn advies gevolgd en daar grote winsten op gepakt. Ik bleef ook toen echter trouw aan "stay the course" en ik heb toen mijn eigen advies niet gevolgd want ik doe geen individuele aandelen, zie hierboven. Ik heb daar wat geld laten liggen maar het zorgt wel voor consistentie.

Strategie 2023:
100% in CNDX, om de paar maanden bijkopen en er voor de rest niet naar omkijken

5 toppicks voor 2024:
/

Geen idee, als het stijgt is het leuk want het cijfertje gaat omhoog en als het daalt kan ik goedkoper aankopen. Win-win.

Strategie 2024:
Hetzelfde als 2023: "stay the course" en niets doen.

Ik volg de beurs wel op uit hobby en interesse, enkel handel ik er niet naar.

Dit zijn al mijn transacties in 2023:

Ml1supZ.png
Stay the course is imo zeer underrated kwaliteit.
Idem geduld.

Toppers in je pf 2023:
  • NVDA
  • Alphabet
  • Meta
  • Amazon
  • EVS
  • Just Eat Takeaway

Floppers in je pf 2023:
  • BABA
  • Payton Planar
  • BioNTech

Ik heb een kortetermijn geheugen dus ik ga voor mijn Just Eat Takeaway aandelen -> gekocht op ongeveer de bodem en 2 maand later bijna perfect op de top getimed verkocht met +41%
(en een goede 2e is mijn aankoop van Solvay voor de splitsing, en bijkopen van Solvay na de splitsing met dank aan @Wartan )

Nvidia en Meta véél te vroeg verkocht (vooral Meta snap ik nog altijd niet waarom ik dat verkocht heb, echt stommiteit eerste klas)

Strategie 2023:
Mij amuseren op de beurs en onderweg er wat geld mee verdienen

5 toppicks voor 2024:
  • Alphabet
  • EVS
  • D'Ieteren
  • Payton Planar
  • Tomra

Geen flauw idee, na Covid, oorlog Oekraine, conflict Israel.... what's next? ... glazen bol kapot dus ik kan niet zeggen

Strategie 2024:
Zelfde als dit jaar, me amuseren op de beurs en graag zelfde rendement als dit jaar :biglaugh: 🥳

Niet voor het 1 of het ander, maar waarom doen jullie al 2023 afrekeningen als er nog 6 beursdagen zijn?

Is dat het enthousiasme na de afgelopen maand van stijgingen? :)

Toppers in je pf 2023:
Bijna alles, ik zit in groeiaandelen (software-focused) en die hadden een goed 2023 na een desastreus 2022. Meeste winsten (in absolute waardes) zal ik geboekt hebben op Monday, Crowdstrike, Zscaler, MercadoLibre & Toast. Momenteel maar 4 aandelen in pf (MNDY, TOST, MELI & CPNG)

Floppers in je pf 2023:
Sea Limited tijdje in portfolio gehad & dat is blijven zakken dit jaar. Voornamelijk omwille van concerns omtrent competitie van TIkTok in e-commerce South-East Asia met hun social commerce model. Als antwoord daarop is SE weer begonnen met meer promos en discounts te geven & zijn ze opnieuw verlieslatend, wat de markt niet graag ziet. Ik houd SE wel nauw in de gaten als potentieel turnaround verhaal voor 2024.

>60% van portfolio in Monday na irrationele Israel-War sell off. Mijn YTD stond midden oktober op +28%, vandaag +82%.

Af en toe een groeiaandeel te vroeg verkocht, bv. Gitlab de dag voor earnings om ze dan +25% zien gaan. Ook Adyen te vroeg verkocht (900 EUR) om ze nog lange tijd zien verder te stijgen. Zo nog een paar voorbeelden.

Strategie 2023:
Inspelen op herwaardering groeiaandelen na slecht 2022.

5 toppicks voor 2024:
Minder obvious aan huidige waarderingen om er direct eentje uit te halen. Waarderingen in mijn core posities zijn redelijk genoeg om upside te zien voor 2024 indien economie overeind blijft, maar het zal geen +80% zijn. Laggards zoals Coupang die wel deftig groeien met goede fundamentals hebben ook kans op relatieve outperformance denk ik.

Alles staat weer duur dus zal een moeilijker jaar worden dan 2023. Markt prijst nu soft landing & rate cuts in. Misschien dat small-caps een goed jaar kunnen hebben omdat die minder hebben deelgenomen aan de rally. Ik verwacht ook weer meer IPO's, dat ligt toch al 2 jaar stil nu.

IPOs kunnen soms nieuwe opportuniteiten bieden omdat de markt de bedrijven nog niet volledig apprecieert: Zie bv. Shopify & The Trade Desk die ik kort na IPO kocht (2016-2018 periode) en die meer dan x10 zijn gegaan omdat die vertrokken van heel goedkope waarderingen. Helaas heb ik die niet tot nu bijgehouden dus nooit het volledige potentieel uitgehaald. :p

Strategie 2024:
- Geconcentreerd blijven investeren met focus op groei aandelen, maar ook daarbuiten durven kijken indien de risk/reward in andere sectoren beter lijkt. Een van mijn fouten in 2020-2021 was om niet verder te kijken dan wat ik het best ken (SaaS), ook al hielden de waarderingen geen steek.
- Opnieuw zeer grote posities durven innemen (>50%) indien ik heel duidelijke opportuniteiten zie wegens irrationaliteit in de markt, maar moet dan wel heel zeker zijn van mijn thesis gezien risicos.
- Cash positie durven uitbouwen bij duurdere waarderingen. Vandaag voor het eerst in 3 jaar ofzo terug wat cash staan. No more FOMO. :D

Laatst bewerkt:
Niet voor het 1 of het ander, maar waarom doen jullie al 2023 afrekeningen als er nog 6 beursdagen zijn?

Is dat het enthousiasme na de afgelopen maand van stijgingen? :)
Geen afrekening, dat bepalen we pas op het einde. Maar de kans is groot dat er niets speciaals meer gaat materialiseren op die 6 beursdagen, tenzij SAVE misschien.

Toppers in je pf 2023:
Bijna alles, ik zit in groeiaandelen (software-focused) en die hadden een goed 2023 na een desastreus 2022. Meeste winsten (in absolute waardes) zal ik geboekt hebben op Monday, Crowdstrike, Zscaler, MercadoLibre & Toast. Momenteel maar 4 aandelen in pf (MNDY, TOST, MELI & CPNG)

Floppers in je pf 2023:
Sea Limited tijdje in portfolio gehad & dat is blijven zakken dit jaar. Voornamelijk omwille van concerns omtrent competitie van TIkTok in e-commerce South-East Asia met hun social commerce model. Als antwoord daarop is SE weer begonnen met meer promos en discounts te geven & zijn ze opnieuw verlieslatend, wat de markt niet graag ziet. Ik houd SE wel nauw in de gaten als potentieel turnaround verhaal voor 2024.

>60% van portfolio in Monday na irrationele Israel-War sell off. Mijn YTD stond midden oktober op +28%, vandaag +82%.

Af en toe een groeiaandeel te vroeg verkocht, bv. Gitlab de dag voor earnings om ze dan +25% zien gaan. Ook Adyen te vroeg verkocht (900 EUR) om ze nog lange tijd zien verder te stijgen. Zo nog een paar voorbeelden.

Strategie 2023:
Inspelen op herwaardering groeiaandelen na slecht 2022.

5 toppicks voor 2024:
Minder obvious aan huidige waarderingen om er direct eentje uit te halen. Waarderingen in mijn core posities zijn redelijk genoeg om upside te zien voor 2024 indien economie overeind blijft, maar het zal geen +80% zijn. Laggards zoals Coupang die wel deftig groeien met goede fundamentals hebben ook kans op relatieve outperformance denk ik.

Alles staat weer duur dus zal een moeilijker jaar worden dan 2023. Markt prijst nu soft landing & rate cuts in. Misschien dat small-caps een goed jaar kunnen hebben omdat die minder hebben deelgenomen aan de rally. Ik verwacht ook weer meer IPO's, dat ligt toch al 2 jaar stil nu.

IPOs kunnen soms nieuwe opportuniteiten bieden omdat de markt de bedrijven nog niet volledig apprecieert: Zie bv. Shopify & The Trade Desk die ik kort na IPO kocht (2016-2018 periode) en die meer dan x10 zijn gegaan omdat die vertrokken van heel goedkope waarderingen. Helaas heb ik die niet tot nu bijgehouden dus nooit het volledige potentieel uitgehaald. :p

Strategie 2024:
- Geconcentreerd blijven investeren met focus op groei aandelen, maar ook daarbuiten durven kijken indien de risk/reward in andere sectoren beter lijkt. Een van mijn fouten in 2020-2021 was om niet verder te kijken dan wat ik het best ken (SaaS), ook al hielden de waarderingen geen steek.
- Opnieuw zeer grote posities durven innemen (>50%) indien ik heel duidelijke opportuniteiten zie wegens irrationaliteit in de markt, maar moet dan wel heel zeker zijn van mijn thesis gezien risicos.
- Cash positie durven uitbouwen bij duurdere waarderingen. Vandaag voor het eerst in 3 jaar ofzo terug wat cash staan. No more FOMO. :D
+82% ytd, wow impressive!

Terug
Bovenaan