Kleine Beursfeiten

Neen, maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Stel portefeuille van 100k warrants.
Ik zie wat ondergewaardeerde aandelen en koop 80k,bij, verspreid over 4 aandelen. Leverage dus 1.8.
IB zegt: maintenance margin 80k.

Dat wil zeggen dat hij al begint te liquideren bij een daling van de volledige portefeuille met -10-15%.
Aangezien een paar van die andere aandelen op bv. beurs Vienna en London zijn, kan het zijn dat het enige dat te liquideren valt om bv 20u s avonds, dus die oxy warrants zelf zijn.
Als die op dat moment in vrije val zijn met vrij weinig liquiditeit... --> Gescheten en 20-30-40% verlies vreten in mijn equity.

Nu, dat die 50% dalen vanuit de huidige waarde is onwaarschijnlijk (komt overeen met daling van Oxy naar 47).
Maar als ik Buffett zijn testament zie opstellen en SaoudiArabie de Opec meeting hoor uitstellen wegens ontevredenheid, dan wil ik niet in de perfecte korte termijn storm zitten met een serieus leveraged portefeuille.

(zie bv maart 2020: zat ik daar met diezelfde leverage margin, dan zat ik nu te werken bij de Aldi.
Dan ging ik ook niet moeten afkomen met het excuus "ja maar wie kon nu een pandemie zien afkomen voor de 1ste keer in 100 jaar".
Nobody cares, shit happens.)
En wat is je fundamentele reden om het op deze manier met leverage te doen? Ik zou verwachten dat je voldoende inkomsten/winst hebt als je gewoon in aandelen zit zonder leverage risico, nee?

En wat is je fundamentele reden om het op deze manier met leverage te doen? Ik zou verwachten dat je voldoende inkomsten/winst hebt als je gewoon in aandelen zit zonder leverage risico, nee?
Niet als uw onderliggende portefeuille 2 jaar quasi niet wijzigt hé.

bv. ten tijde van First Citizen.

Ik heb 100k in Oxy zitten, zonder cash, op een moment waarvan ik denk dat het zeker 50% moet stijgen.
En plots komt daar compleet gratis geld voorbij wandelen in de vorm van First Citizen bank aan 30% korting, zonder downside risico.
Ja, dan peer ik daar 50k in op margin, anders moet ik mijn andere ondergewaardeerde positie verkopen.

In hindsight moest ik dat gedaan hebben, aangezien Oxy niet gestegen is.
Maar ok, had ik dat bv. in februari 2022 gedaan, dan was ik 2 weken later 50% stijging misgelopen.
Dat valt immers doorgaans totaal niet te voorspellen wanneer die (gepercipieerde) onderwaardering er uit gaat.

Het probleem is dat je beetje bij beetje opschuift qua risico, zeker als al uw grote picks telkens voltreffers waren in de laatste jaren.

Bv. Raiffeissen, NatWest, of een Match, of Genus, allemaal ondergewaardeerd.
Maar totaal niet zoals een First Citizen bank die je zonder risico kon aanraden aan een blinde mol in zijn bloot gat.
Dus margin moet navenant lager dan toen ik bij First Citizens nam.

Laatst bewerkt:
Jullie overschatten zwaar wat er met BRK gaat gebeuren eens Buffet het loodje legt...
Niemand weet het. Kan stijgen of dalen.

Maar in mijn ervaring is het in die gevallen meestal het voor de hand liggende dat gebeurt, nl dalen.
Zeker als retail, die geen kloten van Berkshire kent, wat meeduwt.

En dan bellen al die oude meetjes en peetjes in Nebraska bij de eerstkomende daling in de weken/maanden erna naar hun broker om hun Berkshire te verkopen.
Want de gekende held is weg, en die nieuwe CEO kennen ze van toeten noch blazen, en het zou maar eens verkeerd moeten lopen vanaf nu.
En Buffett raadde aan om in S&P500 index te steken, dus steken ze de opbrengst daarin.

Kans is trouwens groter dat het eerst Munger zal zijn.
Dat zal een compleet non-event zijn aangezien die daar al jaren geen fluit meer doet.

Delay Opec meeting. Geen akkoord om te cutten zou wel is slecht kunnen aflopen voor olie:

-OPEC+ has delayed a ministerial meeting expected to discuss oil output cuts to Nov. 30 from Nov. 26, OPEC said in a statement on Wednesday, a surprise development that sparked a further drop in oil prices.

Sunday's meeting of the Organization of the Petroleum Exporting Countries and allies such as Russia, known as OPEC+, had been expected to consider further changes to a deal that already limits supply into 2024, according to analysts and OPEC+ sources.

Zal dit dan iets fundamenteel aan de waarde van OXY wijzigen?
Indien niet is dit een louter potentieel tijdelijk event & mogelijks een goed instap moment.
Indien olie serieus zakt en jaren laag blijft zal het lang duren voor de waarde van oxy fundamenteel zal beteren en ga je beter zijn met een s&p tracker op middellange termijn.

Als OPEC slim is zetten ze de kraan vollebak open, om zo met shale komaf te maken.
Guyana en Brazil zal pak moeilijker zijn.

Zou dat effectief slim zijn? Welke OPEC partij kan het aan om zo zwaar onder budget te gaan zitten de komende jaren? Wetende dat de vraag niet zal compenseren, integendeel.

Als OPEC slim is zetten ze de kraan vollebak open, om zo met shale komaf te maken.
Vreemde en totaal onlogische redenering die men ook al hoorde in 2014 en 2020, toen de kranen open gingen.

Verdwijnen de voorraden die in de grond zitten dan magischerwijs?

Dat kan alleen maar als de prijs permanent 40 blijft.
Noch Saoudi, noch Rusland, noch vele andere Opec leden overleven aan die prijs.
En van het moment de prijs boven de 50 komt, is shale daar terug.

En dan nog, als er met shale "komaf gemaakt is", komen hun 6-7m barrels niet plots tevoorschijn bij andere spelers aan een prijs van <40 hoor.

Yep, accounts volgen die de hele tijd memes en sarcasme posten, zijn meestal de kortste weg naar rijkdom.

Waarom op marge gaan.
Is onnodig risico. Ge wordt onnodig tijd en volatiliteit gevoelig.
Gewoon goeie aandelen vinden en buy and hold en laat de tijd en die bedrijven de rest doen.

Ook in België hebt ge dan de shit show qua goeie huisvader en speculatie. Als ze ooit uw transacties dan bekijken en zien dat er marge is hangt ge er zo aan. Niets tegen in te brengen.
Idem die turbo's (is ook marge) en veel van opties (als het geen hedging/verzekering is).

Waarom op marge gaan.
Is onnodig risico. Ge wordt onnodig tijd en volatiliteit gevoelig.
Gewoon goeie aandelen vinden en buy and hold en laat de tijd en die bedrijven de rest doen.

Ook in België hebt ge dan de shit show qua goeie huisvader en speculatie. Als ze ooit uw transacties dan bekijken en zien dat er marge is hangt ge er zo aan. Niets tegen in te brengen.
Idem die turbo's (is ook marge) en veel van opties (als het geen hedging/verzekering is).

Dus uw redenering is dat op marge aandelen kopen per definitie in tegenstrijd is met als goede huisvader handelen? Niks mee te maken eh.

Wat is het verschil tussen persoonlijke lening aangaan en daarmee aandelen kopen of marge bij een broker? Je gaat me niet zeggen dat de fiscus u gaat behandelen als speculant als ge een persoonlijke lening hebt

Terug
Bovenaan